Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ferrofish Pulse - Sync master port???

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran

    Ferrofish Pulse - Sync master port???

    tjing,
    eftersom manualen inte nästan beskriver den här alls än mindre vad det är eller är bra för får jag fråga här på 99:an.

    jag tror efter rotat runt lite att den är till för att nyttjas när man har ferrofish:en som slave och synkar mot extern kloka, det är iaf vad jag fått ut från de källor som jag hittat. Vill isf bekräfta det här, samt gärna komplettera eller korrigera felaktigheter.

    följdfrågan blir således om denna sync master port går att ställa in i ferrofish:en eller om är fast inställd sedan fabrik. på min enhet är den satt på första porten eller ja interface/buss som jag kallar det själv. skulle ju kunna vara praktiskt om man vid behov kunde sätta den på den andra porten/interfacet/bussen.

    tackar som vanligt för snabb och effektiv hjälp

  2. #2
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    På Ferro A16 (föregångaren till Pulse) kan du välja att köra intern klocka (master) eller synka till MADI, ADAT eller BNC.

    BNC behövs tex när man ansluter till videoutrustning, eller om ens interface av någon anledning inte synkar rätt. För audio ska det dock i regel räcka att klocka genom MADI eller ADAT-sladden

  3. #3
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På Ferro A16 (föregångaren till Pulse) kan du välja att köra intern klocka (master) eller synka till MADI, ADAT eller BNC.

    BNC behövs tex när man ansluter till videoutrustning, eller om ens interface av någon anledning inte synkar rätt. För audio ska det dock i regel räcka att klocka genom MADI eller ADAT-sladden
    jo det är korrekt iofs och tackar för det, men nu undra jag ju vad sync master port är bra för samt om denna port går att ställa in på pulse:en eller om den är fast inställd från fabrik och inte går att ändra?

    samt om min förståelse enligt ovan av denna sync master port är för något är korrekt eller inte.

  4. #4
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Precis köpt en sådan här. Manualen saknar massa info.
    Vad fan betyder den blinkande ikonen på första a-dat rutan? (Se bild)
    Har det kopplat till mitt FF800 via 4 tosh link kablar. Allt tycks fungera utmärkt iaf.
    Nöjd.

    Lite neg:
    - Läste även i manualen att man kan låsa den med en 6-siffrig kod så man inte av misstag ska kunna ändra inställningar. Fy fan vad hjärndött! Ha ha. Ok då. Men problemet är att ifall du glömmer koden så är du körd! Det finns ingen reset! Idioti! Enheten måste skickas in! Vilken idiotiskt dum feature!
    - Ingen dedikerad av/på knapp. Måste hålla in on/off knappen i 3 sekunder för att stänga av.
    - Dioden för ON är på tok för ljusstark och "bländar" mig!
    - Ljudet som används när man navigerar i menyerna låter som nått mekaniskt går sönder varje gg man vrider på det. Väldigt lustigt utfört! Tur det gick att stänga av. =)

    Märkligheter:
    - Första produkten jag sett texten "Cap charging" på displayen när den startar upp.
    - Kartongen innehåller en shoppingtygpåse av typen du går och handlar på Ica med. Wtf?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3989.jpeg 
Visningar:	13 
Storlek:	403,2 KB 
Id:	113914
    Senast redigerat av drifter7508 den 2023-07-18 klockan 15:37.

  5. #5
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Ingen "Fiskare" som vet?

  6. #6
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen "Fiskare" som vet?
    har fått fram ungefärliga svar på denna ikon så här har du:

    först och främst vad symbolen är till för:

    "The sync master port (ADAT, BNC or MADI) is indicated by a flashing "square-wave" icon.
    "

    källa: tidigare version av manual

    och sedan vidare mer om detta:

    "The sync master port is the preferred source of external clock synchronization, and is used to synchronize all internal clocks."

    källa:
    https://www.innovsys.com/registered/...r%20Manual.pdf

    mina tankar kring detta som jag noterat:

    "den port som hanterar synkningen mellan ferrofish och andra enheter. med "master" menas det att det är på den port som den sänder ut synkningen när ferrofish:en agerar master? tar den emot synkning via den porten också?"

    så det är den port som för tillfället används för synkning mot ditt ljudkort eller vad du ny nyttjar. porten sätts automatiskt efter vad jg har förstått och går itne att ändra.

    jag hade också rejält med huvudbry innnan jag fick hyfsat kläm på det. svaret som citeras kommer från en tidigare version av manualen eller om det t.o.m är en tidigare börk, men hur som haver av ngn anledning har den vitala info inte kommit med i den manual som vi har, bra jobbat där ferrofish!!

    vill du fråga fler saker är det bara att tjoa till så kanske jag kan hjälpa dig, kanske bäst att göra via pm så vi itne stör den här tråden?

    lycka till nu och GRATTIS till en väldigt fin börk
    Senast redigerat av cyberpunx den 2023-07-18 klockan 14:26.

  7. #7
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    och att du måste hålla in av/på knappen i 3 sek tycker jag är bra för det förhindrar ju att man inte stänger av va misstag, kommer är den eller så.

    däremot det där om koden för att låsa inställningarna etc, det är helt idiotiskt ja, så bara hoppa över

  8. #8
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Nja. Min Ferrofish är ej satt till Master. Master är satt till (och ska vara) mitt Fireface 800.
    Så varför blinkar den? Antar att man får skriva till deras support då dom inte lyckas fått med detta i manualen. Antar att den blinkar både som master och slave.


    Inget annat jag funderar på faktiskt. Burken är så simpel som
    det kan bli i min värld :-) Vilket är bra.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2023-07-18 klockan 15:39.

  9. #9
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja. Min Ferrofish är ej satt till Master. Master är satt till (och ska vara) mitt Fireface 800.
    Så varför blinkar den? Antar att man får skriva till deras support då dom inte lyckas fått med detta i manualen. Antar att den blinkar både som master och slave.


    Inget annat jag funderar på faktiskt. Burken är så simpel som
    det kan bli i min värld :-) Vilket är bra.
    ja om det nu blev missförstånd ovan så är mina två ferrofish slaves till mitt ljudkort också. sedan finns det väl inget som eg säger att det skall vara så bara att det är vanligt förfarande.

    den blinkar för synkningen mellan omvandlaren och ljudkorten i våra fall fungerar och är aktiv och på vilken kanal detta sker (de gröna pluttarna). ordet master om jag skall förtydliga det också är till för att ALL synkning till/från omvandlaren går genom denna kanal/port, därav namnet, ok? du får gärna kontakta support men de kommer säga ungefär samma sak fast elegantare och mer detaljrikt framfört, antagligen. och själva blinkandet är väl med största sannolikhet för att uppmärksamma detta så det märks och syns. trodde iaf något av det framgick ovan men ja nu har du det än tydligare här, så svårare än så är det inte!

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Svar från Ferrofish:
    ”Hi, this icon just shows the digital port of the selected wordclock. That‘s all”
    - Ok, by why is it flashing?
    ”When it was permanently on it would cover the icon of the port. But we are working on another kind of highlighting.”

    Så dom medger att det är en ”nödlösning”.

    Wordclock har ju inget med a-dat ikonen att göra. Wordclock används ju inte ens i mitt fall.

Liknande ämnen

  1. Ferrofish Pulse - 16 sista adat-kanaler
    Av cyberpunx i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2023-04-28, 17:51
  2. Skillnad mellan ferrofish a16 ae och ferrofish a16???
    Av cyberpunx i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2023-02-27, 14:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •