Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Att slumpa en låt!

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Att slumpa en låt!

    Jag har funderat på det länge, och satte nu igång! Det ska alltså bli en hel låt där nästan alla aspekter ska mer eller mindre slumpas fram på olika sätt. Kommer göra en tubvideo när jag är klar.

    Suttit med tärningar nu!
    En t12 fick bestämma tonart, udda/jämt på en t4 fick bestämma dur/moll: Cmoll
    En t20 fick bestämma taktart: 13/8
    Tre slag med en t10 gav BPM: 143
    En t6 gav antal verser: 6
    Lät udda/jämt på en t4 bestämma om det skulle bli refräng: Ja det blir refräng!
    En t6 fick bestämma antal ackord i vers: 2
    En t6 fick bestämma antal ackord i refräng: 5

    Så långt är allt färdigt

    Jag ska på något sätt slumpa instrumentering. Har inte riktigt bestämt hur än.

    Kommer också skriva text, och den kommer baseras på fritt fantiserande utifrån tarotkortläggning. Kanske tärningsslumpar hur korten ska läggas.

    Kanske ska jag göra nån slags genreslumpning också, men är inte säker. Svårt om det blir metal, och instrumenten redan landat på typ sitar, blockflöjt, percussion och mbira Antar att genre får slumpa sig själv som bieffekt.

    Några tankar? Har nån gjort liknande hel-låtprojekt?

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ja, jag har en tanke om det, vet inte om du gillar den.
    Du har tagit väldigt många icke-slumpmässiga val här. Först att välja tonarter, dvs utgå från ett förutbestämt tonförråd. Taktart, där har du antagligen bestämt dig för en och samma i hela stycket. Samma med tempo. Vers och refräng är också en slags readymade-strukturer som inte slumpen i sig har bestämt. Ackord också, om du förhåller dig till någon standarduppsättning av de vanligast förekommande.

    Jag menar det är svårt att komma förbi personlig smak och konstnärliga val även om man försöker ta till slumpen. Men kör på, jag tror det blir ett roligt projekt!

  3. #3
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Kul ide, spännande att höra resultatet sen

  4. #4
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Fräsigt. Är som de där som knåpar med modularer... fast "på riktigt"

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag har en tanke om det, vet inte om du gillar den.
    Du har tagit väldigt många icke-slumpmässiga val här. Först att välja tonarter, dvs utgå från ett förutbestämt tonförråd. Taktart, där har du antagligen bestämt dig för en och samma i hela stycket. Samma med tempo. Vers och refräng är också en slags readymade-strukturer som inte slumpen i sig har bestämt. Ackord också, om du förhåller dig till någon standarduppsättning av de vanligast förekommande.
    Jag menar det är svårt att komma förbi personlig smak och konstnärliga val även om man försöker ta till slumpen. Men kör på, jag tror det blir ett roligt projekt!
    Jag gillar tankar

    Utan begränsningar blir det inte mycket till verkstad. Självklart är det ju fortfarande JAG som gör låten, och som god anarkist gör jag som jag vill, och har ingen som helst lust att komma förbi personlig smak och konstnärliga val

    Jag spelar ju på "Riktiga Instrument (tm)" , och de sitter ihop i ett tonalt system oavsett om de är indiska eller tyska. Som tur är blev det C, så det KAN faktiskt bli sitar eller sarod (som är hyfsat oflexibla C-instrument )

    Slumpen fick bestämma om det skulle bli refräng eller inte.

    Jag hade kunnat skippa tonart, och slagit tärning först för antal ackord, och sen för varje ackord. Kanske också för färgningar. Lär göra nåt sånt också. Inte denna gång dock.

    Taktart, ja den är ju slumpad (kan erkänna att jag t.o.m. fuskade lite, för först slog jag 4 men shit så tråkigt liksom ). Kunde såklart välja att slå en tärning per takt, men det blir inget vidare flow i en sån struktur. Det ska ju bli en låt, inte ett atonalt böljande experiment (sånt känns så himla 1950 )

    Så motiveringar är inget jag saknar

  6. #6
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag tycker det här är superintressant - särskilt valet av hur mycket slump man vill ha med! För det finns ju två ytterligheter: ingen slump alls och full kontroll eller 100% vilket ju blir brus. Jag tänker att man nog behöver tygla slumpen hyfsat för att det som kommer ut ska vara angenämt att lyssna på. Iaf för mina öron.

    Så jag ser med spänning fram emot resultatet!

  7. #7
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart är det ju fortfarande JAG som gör låten, och som god anarkist gör jag som jag vill, och har ingen som helst lust att komma förbi personlig smak och konstnärliga val
    Bra, för jag menar alltså att det vore lite självbedrägeri att tro att man kan komma förbi personlig smak bara med ett tärningskast.

    James Tenney uppfann en algoritm för att förstärka det slumpmässiga. För om man kastar tärning finns alltid en chans att samma utfall upprepar sig, t.ex tre ettor på rad, och det verkar subjektivt inte så slumpmässigt.

    Tenneys algoritm fungerar så att man väljer en ton med uniform sannolikhet för varje ton. När en viss ton har valts sätts dess sannolikhet till noll och sannolikheten för övriga toner justeras upp.

    Å andra sidan kan man göra mycket intressant med skeva fördelningar (vissa toner, tidsvärden, etc är mycket vanligare än andra) eller markovkedjor där nästa utfalls sannolikhet beror på föregående utfall.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Just vad vi uppattar som slumpmässigt och ej är intressant. Det hade ju t.ex. känts mindre random med 4/4

    Detta projekt ser jag mer som ett hjälpmedel för inspirationen och kreativiteten. Har nu skrivit texten, baserad på fyra nya tarotkort per vers. Det blev en rätt typisk text för mig Nåt inspireras man ju alltid av, men denna metod var jävligt bra, snabb och direkt utan att kännas alltför konstruerad. Rekommenderas!

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Med instrumentering blev det så, att jag skrev ett instrument, slog en t20 och gav det en siffra. Efter att många fått sin siffra reducerade jag nerifrån tills rätt mängd uppnåtts.

  10. #10
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Intressant ansats!

    Frågan är om denna betingade slumpgenerering skiljer sig mot om du inte använt tärningar?

    Jag jobbar mycket happy accidents. I stor utsträckning bygger jag en rejäl ljudsjö som jag slumpmässigt plockar ljudfiler ur och syr ihop. Jag tillämpar återläggning.

    Några exempel:

    En röstinspelning från svep på fmBandet agerade i en låt baslina (den hade sköna tonala komponenter lågpassfiltrerad och nedpitchad 7 toner)

    Samma sampling fick baklänges i annan låt agera FX/atmosfär ringmodulerad med en nedpitchad förvränningsmotor på tomgång.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Låten som blir låter väldigt mycket som en låt av mig, så är det Detta är dock ett rätt effektivt sätt att lura igång inspirationen.

Liknande ämnen

  1. Slumpa fram sequencerslingor?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2020-01-13, 17:31
  2. Rostnomo gratis RE, slumpa ljud
    Av drloop i forum Reason Studios
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-02-06, 08:41
  3. Svar: 48
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 11:42
  4. meh! att fastna med en låt..
    Av sisältää i forum Allmänt om musik
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 00:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •