Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Val av grafikkort för DAW

  1. #1
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior

    Val av grafikkort för DAW

    Vad ska jag köpa?
    Tips och råd uppskattas.

    Så tyst som möjligt såklart.
    Budget runt 2000:-

    Datorn har en Ryzen CPU, om det spelar roll?
    Använder den bara till Ableton, typ.

  2. #2
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Behövs bara ett som är starkt nog att inte flaskhalsa ASIOtimingen, även om du flyttar runt fönstren jättesnabbt. Ett fläktlöst har funkat för mig, och driver 3 hd-skärmar.

  3. #3
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Har i dagsläget ett fläktlöst ASUS Hd7750 men det glitchar, skärmen blinkar till ibland och krashar lite då och då.
    Allt annat i datorn är nytt.

    Beställde nyss ett MSi GeForce GTX 1650 D6. Kan ju inte bli sämre iaf

  4. #4
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Vet inte hur mycket betydelse det har, men har anekdotiskt (av flera som pysslar med ljud, samt diverse forum) hört och läst att Nvidia-kort i många fall (?, lite oklart där hur många) kan bidra till hög DPC latency. Vilket inte är fantastiskt för ljud i realtid och sånt, som i en DAW. Alltså att spikar i denna latens verkar förekomma där ljudet kan hacka/glitcha/knastra. Vet dock inte om detta påverkar DAW-projekt med högre buffers lika mycket som låga sådana, eller om det är så enkelt som Nvidia = hög DPC latency. Någon som har mer koll får gärna flika in.

    Ville bara nämna. Själv har jag ett kort från AMD och har noll problem där. Och de personer jag nämnde ovan bytte från Nvidia till AMD och löste sina problem på så sätt. Men du har ju beställt så är nog värt att köra med det du köpte om du inte får bekymmer!

  5. #5
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Har också läst något liknande ang Nvidia vs. AMD. Kommer inte ihåg ifall det var en specifik arkitektur eller ifall det var generellt så...
    Diverse trådar på forum som tar upp detta verkar vara rätt gamla, men tar upp ämnet med Nvidia och DPC latency.
    Förhoppningsvis är det löst nu.

    Har alltid tidigare kört AMD utan problem, men med tanke på hur GPU marknaden ser ut räcker pengarna inte till mycket kisel.
    Och typ alla recensioner gäller hurvida spel X går att köra i den och den FPS i Y upplösning...inte så applicerbart i våran niche.

    Får se om detta kort ställer till det eller inte. Återkommer med hiss eller diss. Mest nöjd om datorn inte krashar stup i ett!

  6. #6
    deadbeats avatar
    Veteran
    På tal om nVidia så hade kompisen problem med krascher och hängningar. När vi letade runt lite så såg vi att det var fler som hade liknande problem, vilket avhjälptes genom att avinstallera nVidias kontrollpanel. Så gjorde han och efter det har det rullat.

  7. #7
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte hur mycket betydelse det har, men har anekdotiskt (av flera som pysslar med ljud, samt diverse forum) hört och läst att Nvidia-kort i många fall (?, lite oklart där hur många) kan bidra till hög DPC latency. Vilket inte är fantastiskt för ljud i realtid och sånt, som i en DAW. Alltså att spikar i denna latens verkar förekomma där ljudet kan hacka/glitcha/knastra. Vet dock inte om detta påverkar DAW-projekt med högre buffers lika mycket som låga sådana, eller om det är så enkelt som Nvidia = hög DPC latency. Någon som har mer koll får gärna flika in.

    Ville bara nämna. Själv har jag ett kort från AMD och har noll problem där. Och de personer jag nämnde ovan bytte från Nvidia till AMD och löste sina problem på så sätt. Men du har ju beställt så är nog värt att köra med det du köpte om du inte får bekymmer!
    Jäpp, jag kan bekräfta detta, men det var längesen... Körde dual-boot på en MacPro 3,1, först med ett Nvidia 8800GT (tror jag det var), senare ett GTX 680. När jag körde Ableton Live i Windows fick jag störiga DPC peakar. När jag slutligen disablade grafikkortet i device manager (funkade köra software rendering) så försvann peakarna direkt. Skapade en support ticket hos Nvidia, fick aldrig nån respons.

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Mitt fläktlösa är ett AMD Radeon R5 230 2GB. Spinner på som en liten trött katt på tre skärmar, men knasar inte med ASIOn hur jag än gör.
    Försökte få in ett Nvidia gamingkort jag ärvt av min gamerson, men det började med BSOD innan jag fick drivers och sen kändes allt så knepigt med timing i DAW, så jag återgick till R5. Nemas problemas.

  9. #9
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt fläktlösa är ett AMD Radeon R5 230 2GB. Spinner på som en liten trött katt på tre skärmar, men knasar inte med ASIOn hur jag än gör.
    Försökte få in ett Nvidia gamingkort jag ärvt av min gamerson, men det började med BSOD innan jag fick drivers och sen kändes allt så knepigt med timing i DAW, så jag återgick till R5. Nemas problemas.

    "det började med BSOD innan jag fick drivers" fick drivers? är det vad du kallar att installera en drivrutin. Nä det fungerar sällan utan, i sådana fall har du bara haft tur tidigare.

    Det ger ju bara massor med frågor
    Vilket grafikkort var det och vilken drivrutin installerade du ?

    Hur stark powersupply hade du ?
    Vilket OS körde du på och var det uppdaterat.
    Uppdaterade du BIOS på moderkortet ?

    även diverse mjukvara kan ställa till med problem som antivirusprogram.

    Utöver det så kan ju ett grafikkort vara defekt och även vilket var vanligare förr kanske att man uppdaterade firmware på grafikkortet som rättade till vissa buggar. Sånt som kan förkomma även i dag men vanligast kan nog vara i dag att man inte har koll på vilka kablar eller kontakter man har till ett grafikkort och att man ska ha lite starkare nätaggregat än det som står i specifikationen.


    Sen det där med att är moderkortet jättegammalt och grafikkortet mycket nyare eller tvärt om så är alltid nånting av det en flaskhals och har man nått den så är inget konstigt.


    Eller om man kört ett grafikkort länge i gaming, då behöver man kanske helt enkelt byta kylpasta och kylkuddar om den versionen har det.

  10. #10
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Rätta mig om jag har fel, men ett grafikkort ska väl ge bild (men enklaste möjliga typ, inte hög refresh rate osv) innan du installerar drivrutiner? Annars blir det ju jobbigt när man exempelvis byter GPU, särskilt AMD till Nvidia eller tvärtom. Nvidia har ju deras control panel samt Geforce Experience som inte följer med hårdvaran direkt utan kräver installation, och AMD har deras motsvarighet. Tror att Windows kör med deras inbyggda drivrutin (Microsoft Basic Display Adapter) för bild innan dess.

  11. #11
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rätta mig om jag har fel, men ett grafikkort ska väl ge bild (men enklaste möjliga typ, inte hög refresh rate osv) innan du installerar drivrutiner? Annars blir det ju jobbigt när man exempelvis byter GPU, särskilt AMD till Nvidia eller tvärtom. Nvidia har ju deras control panel samt Geforce Experience som inte följer med hårdvaran direkt utan kräver installation, och AMD har deras motsvarighet. Tror att Windows kör med deras inbyggda drivrutin (Microsoft Basic Display Adapter) för bild innan dess.
    Jo fast inget ord om hur han gjorde, kan ju vara en gammal drivrutin som låg och lurade, eller något var trasigt, eller vad som helst. finns ju tusen saker som kan gå fel och det är ju inte analoga system det här där det är mer som antingen fungerar det eller inte.

    Poängen var att man måste gå till botten med problemet och säkert veta vad det var. kan ju vara en kondensator på grund av gammal eller vad som helst.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-12-24 klockan 14:25.

  12. #12
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KonDition Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har i dagsläget ett fläktlöst ASUS Hd7750 men det glitchar, skärmen blinkar till ibland och krashar lite då och då.
    Allt annat i datorn är nytt.

    Beställde nyss ett MSi GeForce GTX 1650 D6. Kan ju inte bli sämre iaf
    Kommer gå stabilt och svalt i DAW så länge det är grafikkortet som var problemet. Om inte så kommer nog ungefär samma problem finnas kvar.

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "det började med BSOD innan jag fick drivers" fick drivers? är det vad du kallar att installera en drivrutin. Nä det fungerar sällan utan, i sådana fall har du bara haft tur tidigare.

    Det ger ju bara massor med frågor
    Vilket grafikkort var det och vilken drivrutin installerade du ?

    Hur stark powersupply hade du ?
    Vilket OS körde du på och var det uppdaterat.
    Uppdaterade du BIOS på moderkortet ?

    även diverse mjukvara kan ställa till med problem som antivirusprogram.

    Utöver det så kan ju ett grafikkort vara defekt och även vilket var vanligare förr kanske att man uppdaterade firmware på grafikkortet som rättade till vissa buggar. Sånt som kan förkomma även i dag men vanligast kan nog vara i dag att man inte har koll på vilka kablar eller kontakter man har till ett grafikkort och att man ska ha lite starkare nätaggregat än det som står i specifikationen.


    Sen det där med att är moderkortet jättegammalt och grafikkortet mycket nyare eller tvärt om så är alltid nånting av det en flaskhals och har man nått den så är inget konstigt.


    Eller om man kört ett grafikkort länge i gaming, då behöver man kanske helt enkelt byta kylpasta och kylkuddar om den versionen har det.
    Många frågor
    Kunde alltså inte ens komma in i maskinen med Nvidiakortet utan att bota om i felsäkert läge eller hur fan jag gjorde.
    Det var tydligt att mitt 3år gamla moderkort inte gillade det grafikkortet som var något äldre. Dåligt utgångsläge för samarbete, om man säger så

    Edit: jo nu minns jag. Jag slet ut kortet och startade på det inbyggda och installerade senaste drivrutinerna utan att ha kortet i, eller så långt det gick iallafall, sen kunde jag stoppa i det och starta. Lär inte stoppa i det igen numera efter den upplevelsen.

  14. #14
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Enligt ett par artiklar på Toms Hardware ska en fix för DPC-latency ha rullats ut efter sommaren för nvidias drivisar.

    https://www.tomshardware.com/news/nv...latency-issues

    https://www.tomshardware.com/news/nv...ency-fix-ready

    Latency går att kolla med LatencMon som går att hämta från https://www.resplendence.com/latencymon

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många frågor
    Kunde alltså inte ens komma in i maskinen med Nvidiakortet utan att bota om i felsäkert läge eller hur fan jag gjorde.
    Det var tydligt att mitt 3år gamla moderkort inte gillade det grafikkortet som var något äldre. Dåligt utgångsläge för samarbete, om man säger så

    Edit: jo nu minns jag. Jag slet ut kortet och startade på det inbyggda och installerade senaste drivrutinerna utan att ha kortet i, eller så långt det gick iallafall, sen kunde jag stoppa i det och starta. Lär inte stoppa i det igen numera efter den upplevelsen.
    Som sagt kan bero på en oppsjö med orsaker.

    i bland kan nån gammal drivrutin hänga kvar och liknade som krockar med nyare så man måste gå genom systemet och kontrollera att allt är bortplockat innan man installerar dom nya.

    ällde BIOS så det hade kanske löst sig med en uppdatering.

    Att stänga av den interna grafikfunktionen.

    något krångel med nätewerksageragatet kan i bland ställa till det (vissa äldre grafikkort kan dra rätt mycket ström i omed att dom får svettas rejält medans ett nytt går på tomgången, nya kort är mycket effektivare).

    Upplever du samma problem om du splar något tyngre spel senare så kan det vara nätagerghatet som börjar sjunga på sista versen.


    Symtomet är klassiskt.

    Ett problem till kan vara pastan på grafikkortet som behöver bytas ut, ock gör man det så kan det hända att det felet rättar till sig. det låter ju som ett sånt klassiskt oj nu är jag varm jag klockar ner för att skydda mig. Det är då du märker av frysningar, blir det tvärstopp ja då ger Windows blåskärm.

    Så antingen nått spännigsfel ur nätaggregatet eller byta av pasta på grafikkortet.

    kondensatorer kan ju ge nått liknade. Om man har tid/ork kan man alltid rota i det.

  16. #16
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja, mycket kan gå fel, men den omedelbara känslan av felet var inkompabilitet, för det var så jäkla direkt, bara käftsmäll, nästan gapflabb i bakgrunden . Allt i datorn är nytt och inte kört många timmar, grafikkortet var nog äldsta komponenten i detta fallet. Alla bios/firmwares är senaste. Är nitisk med sånt i skaparburken. Installerat om w10 nyligen, offline maskin utom vid nödfall då vissa hårdvarutillverkare inte ids tillhandahålla offline installers. (Kollar förbannat på dig: Logitech!)
    Å andra sidan är det stabilaste kortet jag har ännu äldre, och borde knappt klara det jag begär av det utan fläktar, men det snurrar fint.

Liknande ämnen

  1. Val av DAW
    Av popstasy i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-08-29, 20:26
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 13:59
  3. Tips önskas om grafikkort för spel
    Av deadbeat i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-23, 14:42
  4. Grafikkort för musik
    Av PeterH i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-09, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •