Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Tips när skapandet suger

  1. #1
    deleted user

    Tips när skapandet suger

    Ibland känns det fantastiskt att börja skriva en låt.

    Nästan som att köpa ett nytt instrument: möjligheterna är fantastiska, man fantiserar om perfekta funktioner och ljud. Sen kommer verkligheten: begränsningar, motstånd, friktion.. och mästerverket i huvudet blir en verklig sak och man ser alla brister. Och det blir lätt att tappa farten.

    Det här händer mig hela tiden och min impulsen kan vara att byta idé - kanske till en ny låt eller en ny synt där allt är möjligt? Det är nog rätt vanligt. Eller så bara lägger jag ifrån mig låten och prioriterar annat. Båda alternativen dödar skapandet.

    Men istället ska jag börja försöka hitta tillbaka till låten, här är mina tips jag tänker på just nu.

    1. Hitta tillbaka till källan som satte igång låten. Var det en känsla, var det en teknisk funktion, var det en scen av bilder - var det en upplevelse i ett annat sammanhang - en artist som inspirerade? Hitta källan till låten och bada i den.

    2. Sänk ribban - att satsa för högt kan döda lekfullheten. Satsa på "antagligen bra nog" där målet är att lära och utvecklas istället gör hela tillvaron lättare. I framtiden kommer det kanske bättre låtar.

    3. Ta en paus. Några dagar, veckor eller längre tid tills vattnet i skapandebrunnen rinner tillbaka. Och en paus innebär noll skuld: var snäll mot dig själv och vänta ut. Det kommer funka.

    4. Hitta ett sammanhang och var några stycken som hejjar på varandra! Konstruktiv kritik är bra men ibland behöver man bara pepp från en kompis som förstår. Man kan fiska efter det genom att fråga vad det är som gör att låten funkar, vad det är som gör låten speciell.

    Det kanske finns en scenario där man verkligen inte klickar med en låt och den bara måste dö. Men då tror jag inte den fortsätter finnas i bakhuvudet. Den finns i bakhuvudet för den väntar på att bli klar.

  2. #2
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Asså vet inte va ja ska skriva för du satte huvet på spiken med alla 4 punkter

    Punkt 2 och 4 är extra viktiga tror jag

  3. #3
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Bra sammanfattat.

    (Jag hade velat ha in nånting om arbetssätt... top-down och att inte snöa in på detaljer i fel skede t ex. Mardröm att t ex försöka börja komponera en refräng efter att man gjort en helt färdigproducerad vers. :P )

  4. #4
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    5. Sälj genast alla dina syntar billigt på 99musik så att någon annan har bättre nytta av dem!



    Skämt åsido. Jag gillar punkt 3. Var beredd på att kreativiteten inte alltid är ett konstant flöde. Fullt normalt med flera månaders kreativitetstorka.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    1. är vanskligt känner jag. Det är ytterst sällan man kan återskapa en specifik känsla.

    2. jobbar jag nog efter nästan hela tiden. Märker dock att scenario 3. inte sällan uppstår just ur ett sånt projekt. Den slängiga kravlösa lekfullheten med 2. kan lätt gå för långt, och så står man där och inte riktigt är nöjd. Och som sagt, har man "tur" så hör man senare hur låten kan knytas ihop till nåt fett igen.

    Jag har alltid runt 3 låtar på gång samtidigt. Byter direkt till en annan när jag känner tråkigheten krypa på. Det funkar för mig, och jag får rätt många låtar färdiga faktiskt.

    För mig händer 3. hela tiden. Ena kvällen är låten bäst, dagen efter verkar inget finnas att göra för att ens få den bra. Ett halvår senare hittar jag den som en oslipad diamant och den blir färdig nästan av sig själv. Gillar egentligen det för det är som att man då och då får en låt "gratis" av sig själv

    4. är alltid en bra grej. Det blir ju alltid nåt annat än vad man hade gjort själv, på ett liksom lite mer magiskt kollektivt sätt. Just det att man slipper bära hela det kreativa paketet själv gör att man kan vila mer i det man faktiskt gör.

    "Det kanske finns en scenario där man verkligen inte klickar med en låt och den bara måste dö." - Definitivt. Jag har "hittar" jag kom på för många år sen som jag inte kan få ur huvet. Har ofta kanske 4 olika startade projekt för en sån låt, men det BLIR inte nåt även om nåt grundläggande asbra finns där. Ofta kan det vara att det jag kommit på är för gjutet, för enkelt, för klassiskt. För "programmatiskt" på nåt sätt, som påminner tillräckligt om andras gamla hittar för att fastna i huvet, men inte har tillräcklig egen bäring för att jag personligen ska kunna/orka/vilja stå för det. Typ. Hade jag varit kommersiell proffessionell låtskrivare hade jag som jobb kunnat slänga ur mig 5 Vers/Refräng/Stick-låtar om dagen med teoretiskt kompletta former. Men när jag gör det, "för sakens skull" ibland, så blir jag så gott som aldrig nöjd. För mig finns inte de låtarna kvar i huvudet för att de väntar på att bli klara, utan är snarare "slagg" från hjärnans mest tråkpoppiga vindlingar

  6. #6
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    1. brukar inte bli så. lyssnar jag på massa annat eller surrat för länge i telefon med någon så har den där grymma Leaden blivit en knasig basgång istället. ingen vet hur eller varför det blivit så.

    2. här hamnar nog projektet på hårddiskhyllan på en extern hårddisk. ett arkiv som sällan besöks och dammas av.

    3. funkar rätt bra här... fast det är mer att jag hoppar mellan stationer. funkar inte musiken så städar jag i datorn, städar i studion, lagar något småtrasigt, utför lite lätt service på en synth eller pedal kanske, pluggar någon hårdvara/mjukvara eller kanske bakar bröd... tror mina kreativa "dippar" beror på mest att jag blir stilla sittande alldeles för länge. så har börjat ta många mini, korta eller längre pauser. allt från att vandra runt lite och lyssna på loopen, till att dra ut i köket för att dra på mer kaffe eller kanske gå ut och handla eller en längre promenad. man kan ju bounce:a och lyssna i lurar när man köper mjölk för att toucha på 1an och 2an.

    när jag tänker efter så kommer nog många av mina dippar när jag liksom sjunkit ned lite i stolen och typ börjar försvinna in under studiobordet men samtidigt börjat fått till något intressant. vid det här fysiska tillståndet när man nästan är liggandes i stolen så brukar jag få geniala ideer om att starta och koppla in externa grejer och med det så tappar gärna gnistan för att det blir för krångligt i mitt huvud. kanske är någe asperger som kickar in.

    4. alltid trevligt och bolla å peppa! heja heja heja!!!

    så tipset, försök gymnastisera mer ^ ^

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ibland inser jag försent att inspirationen jag hade egentligen gjort sig bäst för att typ bygga på växthuset, uppfinna knaslösningar i allmänhet eller bara leka i skogen eller det ständigt påbyggande utegymmet. Som tur är kan jag stänga av och gå rakt ut och sätta igång. Rätt vad det är står man där med skruvmejseln i högsta hugg och gör en låt

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ibland känner jag att jag inte kommer vidare med en låt, oavsett vad jag gör. Då ser jag till att avsluta den istället för att överge den. Gör klart, oavsett om det blir fantastiskt eller inte. Då har jag ett avslut och kan börja på något nytt istället.

    Bra tips!

  9. #9
    olivettis avatar
    Veteran
    Vet inte om detta gäller alla, men lär känna din kreativa cykel.
    Efter att arbetat intensivt och målmedvetet sedan 2006, så vet
    jag att vartannat år så kommer det en period på 3-5 månader då
    jag inte får ngt vettigt gjort alls. Man behöver då inte bli irriterad,
    stressad eller reagera över varför man inte får ngt gjort. Bara vänta
    ut och så kommer det när batteriet är laddat igen.
    Gäller säkert inte alla, men kanske ....

  10. #10
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Undvik jobb som bara går ut på att jobba med kroppen som ett byggyrke exempelvis.

    Det är full garanti på att ni kommer inte orka mycket mer än att glo på klassisk dum-tv eller glo på 99musik om kvällarna och aldrig riktigt få ro i kroppen för att skapa något vettigt och vara avslappnad så att man kan köra musik.

    Man blir en äkta Zombie, en dum evig konsument av allt som alla andra gjort för att man aldrig orken.

    Se till att må bra, byt jobb/yrke.
    Se till att vara i god kondition. Gör sånt som vi vett att man mår bra av.
    Jag bara känner det, ska det funka så måste man först vara rikligt utvilad och må bra och lite så där åt gränsen att man är uttråkad och då kör i gång med något för att fördriva tid. Då fungerar allt kreativt skapade så mycket lättare.

  11. #11
    menrikmusic
    menrikmusic är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Mkt intressant....!

    Nummer 2 och 3 resonerar hårt i mig. Jag går alltid på känslan och finns inte "ilet" så lägger jag ned direkt.
    Denna skrev och producerade jag under en kväll efter jag fått en galen känsla av hat (Aka Putin).

    https://open.spotify.com/album/5zZpy...QhOsxoFrhoW3mA
    https://www.youtube.com/watch?v=hWVYm8LWrEU

    Tack för att du delar.

    Allt gott önskar tobben

  12. #12
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Ja blir aldrig som man tänkt sig man siktar på stjärnorna och hamnar i sopkorgen har därför startat ett projekt var jag rotar fram saker från sopkorgen och gör nya låtar av dom.

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det är intressant att kreativa svackor inte har att göra med färdigheter som att vara bra på ett instrument eller att arra eller mixa, eller maskinparkens storlek. Däremot tror jag de här tipsen kan funka. Speciellt att inte låsa sina förväntningar till något man hade bestämt sig att uppnå på förhand, för det gör man i princip aldrig.

    Själv jobbar jag ibland väldigt detaljerat med uppgifter som är rätt tråkiga men som ska till för att få ett resultat jag strävar efter. Då brukar jag jobba några minuter åt gången och sprida ut det över dagar eller veckor. Jag tror man kan lära sig inse att ett material som i sitt aktuella stadium inte fungerar kan bli väldigt bra efter att man har arbetat med det en stund. Man får lära sig ha tålamod.

  14. #14
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    Bra punkter! Själv brukar jag i sådana fall tänka i stil med "jaha, du ville bli något annat du" och så styr jag om projektet till sin motsats (techno blir ambient, och vice versa, etc).

    För mig hjälper det också att tänka att när man inte "får till det" så är det för att man utvecklats och tröttnat på sina gamla vanliga grepp och sätt att göra saker på, och resultaten därav. Att ställer högre krav på sig själv än man gjort innan.

  15. #15
    nordbeck
    nordbeck är uppkopplad nu
    nordbecks avatar
    Veteran
    Bra tips!

    Det jag uppskattar är att skapa tydliga regler eller begränsningar (eller att vara i en situation där det uppstår automatiskt). Det verkar trigga kreativiteten att ha ett begränsat handlingsutrymme, och begränsade val.

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Valda begränsningar kan verkligen låsa upp det fria skaparflödet! Jag gör så ofta (även utan tärningar och kort ) och efter en stund av att hitta spåren i fållan, s.a.s., så brukar det lossna ordentligt och faktiskt bli nåt. Betydligt oftare faktiskt än om jag direkt ur luften "tvingar mig" att få ner lite ackord och melodi.

  17. #17
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Nummer två kör jag fullt ut, så får det bli som det blir och allt gör jag för min egen skull. För att det är intressant och roligt och alltid lär man sig något nytt.

  18. #18
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undvik jobb som bara går ut på att jobba med kroppen som ett byggyrke exempelvis.

    Det är full garanti på att ni kommer inte orka mycket mer än att glo på klassisk dum-tv eller glo på 99musik om kvällarna och aldrig riktigt få ro i kroppen för att skapa något vettigt och vara avslappnad så att man kan köra musik.

    Man blir en äkta Zombie, en dum evig konsument av allt som alla andra gjort för att man aldrig orken.

    Se till att må bra, byt jobb/yrke.
    Se till att vara i god kondition. Gör sånt som vi vett att man mår bra av.
    Jag bara känner det, ska det funka så måste man först vara rikligt utvilad och må bra och lite så där åt gränsen att man är uttråkad och då kör i gång med något för att fördriva tid. Då fungerar allt kreativt skapade så mycket lättare.
    Där är man olika. Jag har ett bygg-yrke, som gör en del bra saker för min musik:
    Dels en ekonomisk piska att ta sig upp och göra nåt fysiskt som sätter igång kroppen och bli svettig ett par gånger i veckan. Kan altså skita i gymkort.
    Det blir ändå 6h i studion hemma om jag vill när jag inte har knoddarna. Om jag blir trött och somnar behöver jag byta spår på vad jag gör i studion.
    Om jag får till nåt bra så endorfinerna kommer igång så är jag en pigg speleman på jobbet dagen efter trots 4h sömn.
    Glo på dum-tv/konsumera skräp la jag av med för många år sen. Livet är för kort.
    Vore intressant att gå tillbaka till livet på A-kassa och existensminimum och allt handlade om musik 24/7, men jag var också väldigt väldigt trött av övrig inaktivitet många gånger.
    Nu när skilsmässan är så färsk ska jag ha tålamod och vänta på att lusten till en ny livspartner nästan tar kål på mig igen. För ingenting ger mig bättre material till texter och intrikata produktioner.

  19. #19
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    När jag vart yngre så kände jag också så. Det var härligt att ta helg efter en vecka men...Senare så blev det för tungt och att träna svarade inte alls bra plus förmodligen en astma jag inte märkte av.
    Jag jobbade ju med det som är tyngst av alla jobb och det finns det forskning på som säger. Jag visste inte ens om det förns jag läste den forskningen. Vilket gjorde att jag bestämde att jag lämnar yrket helt. Det är en dansk forskning som ska vara väldigt välgjord. https://malarnasfacktidning.se/2021/...ed-andra-jobb/

    Det där med att röra sig på jobbet som om det är träning. Nä inte alls, är allt för vanligt att byggnadsarbetare har urusel kondition och är svaga i vissa muskelgrupper och alla borde träna regelbundet minst två timmar i veckan.

    Det är ju så vanligt att det finns ett namn på det. Aktivitetsparadoxen. Det finns det mycket forskning om.
    https://arbetsmiljoforskning.se/fors...inte-utsliten/

    Återhämtning är ju viktig och man kan överträna och det där blir svårt att få ihop eller totalt omöjligt om man jobbar hårt med kroppen. Kanske skadligt.

    Tack bara boddyruset på Norberg sist när alla fick springa en kort sträcka på kanske 300 meter som jag upptäckte att jag var i uruselt skick. Jag kom andra sist och kunde knappt gå eller prata på alldeles för lång tid, det var nära att jag bröt den gången.

    Då var jag ändå fullt aktiv målare och kunde slipa tio lägenheter på raken med Flex slipmaskinen. Så aktivitetsparadoxen stämde in helt och hållet på mig själv. Min plan är att ha ett mer stillasittande jobb där man gärna gör ett ryck i bland för att då orka träna på fritiden och helst ha hyfsad kondition och våga ta i lite för att på jobbet "vilar" jag ju och behöver inte tycke det är jobbigt att "jobba" med lite träningsvärk.

    Är helt säker på att jag kommer kunna hålla på med mina intressen i högre grad nu när jag höjer min kondition ganska radikalt. förr kunde jag rota fram en Synth leta en kabel och när allt väl var startat och DAW i gång så var all min energi helt borta.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-05-06 klockan 20:32.

  20. #20
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja målare kan jag tänka mig är ohyggligt för vissa muskelgrupper och nästan overksam i andra. Som serviceelektriker, är det inte tungt mer än korta stunder, kanske nån enstaka hel dag, inte vansinnigt repetitivt någonsin, och en väldig mängd olika arbetsställningar. Krypa, hasa, sträcka, balans, knäböjd, skräddarställning, precision, dra, hålla kvar med tryck, styrka i yttre ändlägen, klättra, trappor. Sen hålla ett system och önskemål i huvudet och implementering av det. Det tar jag hellre än att någonsin släpa mig till ett gym där jag antagligen hade dött av tristess, likaså på ett kontorsjobb.
    Men det är jag

Liknande ämnen

  1. Nämn era favorit ljudeffekter och tips när ni sminkar er mix
    Av Spacedude i forum Mixning & mastring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-08-21, 12:32
  2. Hur lurar man sinnet till rätt stämning för skapandet?
    Av Ashaz i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2013-08-29, 09:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •