Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: ”Semimodulär”

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Cool ”Semimodulär”

    Kan vi komma överens om att sluta säga så? Modulär betyder (i det här sammanhanget) att man kan stoppa in och ur olika moduler inom samma system där de har olika funktioner. Patchbar betyder att man kan koppla om. 500-system är modulära. Rent tekniskt kanske även patchbara? Semipatchbara
    men att något är modulärt betyder inte att det har massa kontakter för skaddar. Att något har kontakter men normaliseringar men är en standalone låda betyder inte att den är ”lite” modulär. Den är det inte alla.

  2. #2
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Historiskt är det väl bara en term för syntar som fungerade konventionellt även utan patchkablar, men som hade möjligheten att patchas och därmed ”modulariseras”, dvs inte fysiskt men att du kunde komma åt grundstenarna och arrangera om. Sen vet jag inte om ordets betydelse har flutit ut på senare år? Jag tycker det funkar fint som term?

  3. #3
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Är en ensam modul modulär? En semi-modulär kan ju ses som en väldigt stor modul. Eller slutar en modul att vara just en modul när den kombinerar flera funktioner? Eller när den kan fungera fristående?

  4. #4
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Är en Serge panel modulär?

    Och i min förståelse handlar det mer om att kunna ändra arkitekturen eller om den är låst. Kan jag ändra flödet osc-filter-vca till vad jag tycker är mer spännande?

  5. #5
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    100% med oljud i detta! Modulär betyder "utbytbara delar" för mig (synthesizers.com). Annars är det fast arkitektur (MiniMoog) eller patchbar (MS20 Arp2600)

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Intressant. Så konceptet patchbar ingår inte i definitionen av modulär?

    Vilket egentligen är vad det här handlar om.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag är definitivt semimodulär. Japp, jag kommer ut som semi

  8. #8
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Så konceptet patchbar ingår inte i definitionen av modulär?

    Vilket egentligen är vad det här handlar om.
    Nej. Det är två olika saker. Ska försöka komma på något annat modulärt. Visa möbelsystem kallad väl modulära. Eller skjutvapen för den delen.

  9. #9
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Lekmannen utan en modular hemma kommer med facit, som är den absoluta sanningen, och våga inte säga annat

    Allt man kan koppla in en kontakt i (om det så är ström eller hörlurar) är per definition patchbart. En term som mao är helt meningslös.

    En modul är exempelvis en osc eller ett kuvert, något som i sig inte ger all funktion för en syntröst (eller vad man nu vill räkna att fulla funktionen är).

    Att moduler fysiskt går att flytta på eller om de fysiskt är placerade på fast plats gör inte det mer eller mindre mindre modulärt. Det handlar bara om hur olika moduler är kopplade till varandra. Är de inte kopplade alls till varandra utan extern inverkan är de modulära. Har de en normal koppling till varandra som standard, men som går att bryta externt är de semi-modulära. Kan man inte bryta kopplingen ens med extern inverkan är de inte modulära alls.

    Rubba inte min världsbild nu!

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, patchbar är ganska meningslös om man tänker att den har en kontakt. Men en radio med strömsladd in och inget annat skulle jag inte kalla patchbar, jag tänker att patchandet på något vis konfigurerar om kretsen.

    Ja som tillverkare kan man ju tänka modulärt. Man har några olika fasta paneler, och bakom dessa sitter kort med funktioner. Så kan kunden köpa ett av tre förutbestämda (förkopplade eller ej) system. Det är väl en modulär synt ur tillverkarens perspektiv.

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är en Serge panel modulär?

    Och i min förståelse handlar det mer om att kunna ändra arkitekturen eller om den är låst. Kan jag ändra flödet osc-filter-vca till vad jag tycker är mer spännande?
    Hm, bakom panelen sitter väl moduler. Från Serge håll betraktat. Men eftersom panelens text (och i viss mån hålbild?) är fast och tanken inte är att de ska kunna bytas ut skulle jag säga nej. det finns säkert någon eurorackmodul som består av delar från andra moduler, eller kanske består av fyra kanaler där samma kanalkort går att köpa styckvis bakom en mindre panel. Skulle inte kalla den modulen modulär heller.

    Ett Serge-system är däremot modulärt. Väl.

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Historiskt är det väl bara en term för syntar som fungerade konventionellt även utan patchkablar, men som hade möjligheten att patchas och därmed ”modulariseras”, dvs inte fysiskt men att du kunde komma åt grundstenarna och arrangera om. Sen vet jag inte om ordets betydelse har flutit ut på senare år? Jag tycker det funkar fint som term?
    Kallades de för det då?? I reklamtext eller så. Jag får för mig att det är ett nyord. Har du sett det i någon gammal reklam eller annan text?

    En titt i google Ngrams viewer ger mängd: brus för semi-modular. Det finns ingen trend och många decimaler innan %-tecknet. Modular är tydligare och mycket vanligare. Vanligast 1986 (och jag tror inte så många träffar syftar på syntar).

    Termen "modular synthesizer" (utan citattecken för Ngrams verkar inte vilja ha såna) ger en del träffar, från 60-talet och framåt, sen en dipp ner till nittiotalet och så allas hjälte Doepfers knuff uppåt från nittiotalet fram. "semi modular synthesizer" ger exakt noll träffar.

  13. #13
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    100% med oljud i detta! Modulär betyder "utbytbara delar" för mig (synthesizers.com). Annars är det fast arkitektur (MiniMoog) eller patchbar (MS20 Arp2600)
    Hur blir det med Easeln?
    För att vara Easel måste det vara 208+218, dvs fast arkitektur,
    men den är ju utbytbar, så inte som minimmog, och inte heller som 2600.
    Allt i ett, fast arkitektur, utbyt-och-patchbar.

  14. #14
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur blir det med Easeln?
    För att vara Easel måste det vara 208+218, dvs fast arkitektur,
    men den är ju utbytbar, så inte som minimmog, och inte heller som 2600.
    Allt i ett, fast arkitektur, utbyt-och-patchbar.
    Där har vi ju ett exempel på moduler som kan stoppas i ett modulsystem (200) men också förvalt i en låda där de inte är tänka att tas ut (Easel). Å andra sidan säljer ju många eurotillverkare färdiga system med ett urval av moduler.

    Endorphin.es Shuttle System (https://www.endorphin.es/modules/p/shuttle-system) är ju intressant. Det är (väl) samma euromoduler som man kan köpa separat, men bakom en panel. De går alltså inte att flytta på.

  15. #15
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Men är Easeln modulär?

    Schrödingers modulär.
    Börjar man modulera den är det inte länrge en easel.
    Modulerar man den ej, är den inte modulär.

  16. #16
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Jag tänker spontant, varför krångla till det mer än nödvändigt? Med modularsystem så är väl enligt gällande historia samt slappt definierade branch-standard att man kan flytta/byta ut olika moduler, stora eller små, på en semi modular så har maskinen en fast struktur där man kan bryta signalkedjan på förutbestämda punkter. Jag ser inte hur vi av att hårklyva fram fler mera tekniskt / flödesmässigt korrekta termer samtidigt ska kunna lära oss något nytt och iom det göra bättre musik.

  17. #17
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Att kunna modulera något gör det inte modulärt utan det är att det består av moduler som gör det modulärt. Tänker jag.

    I fallet Serge skulle jag hävda att det är modulärt när man bygger/beställer det eftersom man får välja vilka moduler som ska sitta bakom panelen. I tidiga fall var hålbilden samma men man satte papper över för att avspegla funktionen hos de moduler man valt. Numera görs panelen efter att man beställt vilka moduler man vill ha i den (eller iaf fanns den tjänsten för 10 år sen typ när jag var sugen). Ett Sergesystem med flera paneler blir ju då modulärt men en enskild panel man köper förbestyckad skulle jag se som patchbar.

    Att definiera patchbar som "vilken pryl som helst med ett eller flera jack" gör ju definitionen helt meningslös eftersom det isf omfattar typ allting. Tänker att patchbay ju helt uppenbart är till för att koppla runt kablar i och på samma sätt indikerar patchbar samma sak för en synth.

    I fallet Easel skulle jag säga att det underliggande systemet är modulärt, dvs du kan stoppa vilka moduler du vill i båtarna. Men när du sätter just vissa moduler i blir instrumentet en Easel. Som är patchbar.

    Allt sagt med glimten i ögat. Men med övertygelse om att jag har rätt.

  18. #18
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser inte hur vi av att hårklyva fram fler mera tekniskt / flödesmässigt korrekta termer samtidigt ska kunna lära oss något nytt och iom det göra bättre musik.
    Pffft! Du missar hela poängen! Hela syftet är ju att argumentera med främlingar på nätet så vi SLIPPER göra musik eftersom det exponerar vår sårbarhet. Bättre dölja sina svagheter bakom en sköld av taffliga argument försvarade med näbbar och klor. Iaf är det så för mig.

  19. #19
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pffft! Du missar hela poängen! Hela syftet är ju att argumentera med främlingar på nätet så vi SLIPPER göra musik eftersom det exponerar vår sårbarhet. Bättre dölja sina svagheter bakom en sköld av taffliga argument försvarade med näbbar och klor. Iaf är det så för mig.
    Haha, gubbsyntpolisen har talat

  20. #20
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Bara för att göra det ännu snårigare ställer jag frågan: Är patchbar samma som koppla med sladd mellan olika moduler? Eller gäller även andra typ av begränsade patch-möjligheter typ pinmatriser (VCS3), slide-matriser (ARP2500) och i slutändan switchar (ARP Oddysey, Minimoog)?

  21. #21
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    I mitt huvud så är det två saker som utmärker en modulsynt:
    1) Den består av moduler som kan bytas ut
    2) Signalkedjan, såväl audio som CV, kan kopplas om mer eller mindre godtyckligt

    T.ex. en 2600 uppfyller punkt två, men inte punkt ett. Då känns semimodulär (=halvmodulär) som ett ganska jätterimligt begrepp, tycker jag.

    Sen finns det såklart alltid kantbollar, världen är ju liksom sällan inrättad utifrån en otvetydig nomenklatur. Om man tjoffar in en Intellijel Atlantis (typ en hel synt med lite patchpunkter) i ett €-rack, har man då en modulär eller semimodulär synt? Trekvartsmodulär? Och en MS-20, där möjligheterna att koppla om signalkedjan är ganska begränsade, är den kvartsmodulär?

    Sen har stryph såklart rätt i att diskussionens egentliga poäng är att slippa göra musik, men det trodde jag var givet...?

  22. #22
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara för att göra det ännu snårigare ställer jag frågan: Är patchbar samma som koppla med sladd mellan olika moduler? Eller gäller även andra typ av begränsade patch-möjligheter typ pinmatriser (VCS3), slide-matriser (ARP2500) och i slutändan switchar (ARP Oddysey, Minimoog)?
    Patchbar är imho allt du kan koppla in en sladd till, vare sig det är en modularsynt/semi eller audio out på en minimoog.

    En modulationsmatris, är just en modulationmatris, vare sig den är fysisk med sliders som på 2500, eller pins som på VCS, eller en meny i matrix 12 ... eller knapp, dvs där en kan routa en signal till mer än en destination. Så patchbar tycker jag inte passar där heller.

    Sen generellt, att använda patchbar som definition på en instrumentkategori blir väldigt vilseledande tycker jag.

    Så, modulärsynt, är mera enligt ( mitt eget tycke ) en synt som har en avancerad modulationsmatris, de mest komplexa är just separata moduler med kablar.. men tex en matrix12, eller waldorf blofeld skulle kunna rent kategoriskt passa i samma hink.. om vi nu ska hitta på nya definitioner.

    edit: rörigt som vanligt
    Senast redigerat av BURG den 2023-04-28 klockan 10:01.

  23. #23
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Typexempel på semimodulär borde ju vara Studio Electronics ATC-1 med sina filter cartridge som går att byta

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	studio_electronics_atc1.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	41,5 KB 
Id:	112565

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara för att göra det ännu snårigare ställer jag frågan: Är patchbar samma som koppla med sladd mellan olika moduler? Eller gäller även andra typ av begränsade patch-möjligheter typ pinmatriser (VCS3), slide-matriser (ARP2500) och i slutändan switchar (ARP Oddysey, Minimoog)?
    App app! 2500 måste ju ses som modulär, den kan man ju skruva ur moduler ur oavsett hur den patchas

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vi har väl några exempel då.

    Eurorack. Utbytbara moduler. Kräver att man patchar för att alls få ljud.

    VCS3. Ej utbytbara moduler. Kräver att man patchar för att alls få ljud.

    ARP 2600. Ej utbytbara moduler. Går att få ljud utan att patcha.

    A500-System. Utbytbara moduler. Går inte att få ljud utan att koppla. Men nätt och jämnt patchbar – lika patchbart som 19" rack. Skillnaden är väl att modulerna sitter i samma låda och delar ström (gemensam jord).

  25. #25
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kallades de för det då?? I reklamtext eller så. Jag får för mig att det är ett nyord. Har du sett det i någon gammal reklam eller annan text?
    .
    Alltså nu har inte jag tänkt så mycket på detta som vissa andra haha, men ordet har väl åtminstone 30 år på nacken? Är det ett nyord, kanske det? Jag kan ha helt fel…jag har ofta fel.

  26. #26
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Hittade en post på AH från 1995:

    ”PS. Before any neo asks, 'what's a Synthi 100?': it's a gigantic
    semimodular synth based on the VCS3 architecture, with a huge pin matrix
    and tons of module space. I've only seen photographs; BIG, SCARY box”

    Och sen kommer flera -98, här är en:

    ”Was reading througha recent issue of Future Music, and saw a little
    write up about the Aviator (semimodular?). It said that it had a LP/BP/HP
    filter that had a VC input to smoothly change between the filter settings,…”

    Minns nån syntspecial i Hifi & Musik från 80-talet där det känns som att det förekom, ska se om jag hittar.

  27. #27
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Själv är senilmodulär, och det viktiga är att det finns ett ord för det så jag vet när jag ska hålla mig undan. Alltså jag klarar inte ens en MS10 jag blir helt förvirrad när saker är förpatchade på insidan. Antingen vill jag koppla allt eller så inte alls.
    Senast redigerat av kotten den 2023-04-28 klockan 14:30.

  28. #28
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade en post på AH från 1995:

    ”PS. Before any neo asks, 'what's a Synthi 100?': it's a gigantic
    semimodular synth based on the VCS3 architecture, with a huge pin matrix
    and tons of module space. I've only seen photographs; BIG, SCARY box”

    Och sen kommer flera -98, här är en:

    ”Was reading througha recent issue of Future Music, and saw a little
    write up about the Aviator (semimodular?). It said that it had a LP/BP/HP
    filter that had a VC input to smoothly change between the filter settings,…”

    Minns nån syntspecial i Hifi & Musik från 80-talet där det känns som att det förekom, ska se om jag hittar.
    Hittar en E&MM från mars 1984 som kallar MS-20 för semi-modular.

  29. #29
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Jamen, se där!

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Bra info! Tycker fortfarande det är fel, men intressant att se hur länge folk har sagt fel :-)

  31. #31
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra info! Tycker fortfarande det är fel, men intressant att se hur länge folk har sagt fel :-)
    Om tillräckligt många säger "fel" ord för att benämna nåt.. så blir det ordet det rätta till slut. mvh språkpolisen

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Så är det ju. Men det betyder inte att man inte får kämpa emot, som vissa verkar tänka :-)

  33. #33
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Själv älskar jag språklig utveckling. Fan vad gött de är att slippa skriva som i den svenska Argus!

  34. #34
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så är det ju. Men det betyder inte att man inte får kämpa emot, som vissa verkar tänka :-)
    Men i det här fallet fattar jag inte vad det är du kämpar emot? Känns ju snarare som att du försöker hitta på en ny, egen term för något som har haft en benämning hur länge som helst?
    Men jag kanske har missförstått dig.
    Senast redigerat av Socker den 2023-04-28 klockan 17:21.

  35. #35
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men i det här fallet fattar jag inte vad det är du kämpar emot? Känns ju snarare som att du försöker hitta på en ny, egen term för något som har haft en benämning hur länge som helst?
    Men jag kanske har missförstått dig.
    Hm. Jag menar bara att ordet modulär inte betyder patchbar, och att något inte kan vara delvis uppbyggt av utbytbara moduler (fast det är klart, man kan ju ha en fast synt med en liten rad med plats för moduler). Det folk egentligen menar är delvis patchbar (till skillnad från mer helvis (språkutveckling!) patchbara system som Serge, Eurorack). Semi patchable skulle man kunna säga. Eller normalised patchable. Eller reconfigurable. (skriver på engelska eftersom termen ändå är lite av en anglicism).

  36. #36
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Pro-800 är tydligen semimodulär
    https://www.andertons.co.uk/behringe...-modular-synth

  37. #37
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag tror att allt som kan vara "del av något större" system kan kallas för modulär(t system). O isf skulle semimodulärt vara något som både funkar som "självständig synt" SAMT vara "del av något större".

    Mina 5 pesetas

  38. #38
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Precis som jag. Jag funkar hyfsat bra som självständig synt. Men patcha upp mig med instrumenten i min studio, och jag blir bara en del av nåt större. Har aldrig varit säkrare på något. Jag är semimodulär

  39. #39
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att kunna modulera något gör det inte modulärt utan det är att det består av moduler som gör det modulärt. Tänker jag.

    I fallet Serge skulle jag hävda att det är modulärt när man bygger/beställer det eftersom man får välja vilka moduler som ska sitta bakom panelen. I tidiga fall var hålbilden samma men man satte papper över för att avspegla funktionen hos de moduler man valt. Numera görs panelen efter att man beställt vilka moduler man vill ha i den (eller iaf fanns den tjänsten för 10 år sen typ när jag var sugen). Ett Sergesystem med flera paneler blir ju då modulärt men en enskild panel man köper förbestyckad skulle jag se som patchbar.

    Att definiera patchbar som "vilken pryl som helst med ett eller flera jack" gör ju definitionen helt meningslös eftersom det isf omfattar typ allting. Tänker att patchbay ju helt uppenbart är till för att koppla runt kablar i och på samma sätt indikerar patchbar samma sak för en synth.

    I fallet Easel skulle jag säga att det underliggande systemet är modulärt, dvs du kan stoppa vilka moduler du vill i båtarna. Men när du sätter just vissa moduler i blir instrumentet en Easel. Som är patchbar.

    Allt sagt med glimten i ögat. Men med övertygelse om att jag har rätt.
    Det här är det jag menar. +1 alltså

  40. #40
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    I domänen "hyllsystem" så betyder modulär en viss sak. I domänen "modulära syntar" betyder det en annan. Jag har svårt att tänka mig att någon här INTE förstår vad man menar med semimodulär om man pratar syntar.

    Att ett uttryck har olika betydelse inom olika områden är inte ovanligt direkt.

  41. #41
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Och värt att nämna för formens skull: Modulationshjul har inget med modulär att göra... Mer än ordets betydelse på något sätt. Så det är ju ett ord.

  42. #42
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Fast är inte (nästan) alla (analoga) syntar modulära - dvs de är efter gängse "regler" modulärt uppbyggda. Även "estradsyntar" som Polivoks har ju klart uppdelade funktioner - oscillatorer, filter, förstärkare osv.

    Sedan kan jag ju tycka att begrepp som "patchbar" (patchable) or "förpatchad" (prepatched) kanske, eller kanske inte säger mer, eller kanske ändå gör det.
    En modularsynt (uppbyggd av lösa moduler) är ju patchbar och har man byggt en Soundlab med Ray Wilsons modifikationstips om patchkontakter, så är ju den också patchbar, eller kanske bara semipatchable. Om man bygger en synt där man INTE har dragit ut alla in- och utgångar till kontakter utan eljest gjort det möjligt att göra alla hopkopplingar på annat sätt, var hamnar man då?

  43. #43
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag har haft exakt samma tanke om semi-modular vs. patch-bar (så fantastisk svengelska) men fick till slut lägga det på samma hylla som minimal och ambient. Det blir som att försöka böja tillbaka stråna på fältet.... men jag är helt med dig Oljud!

  44. #44
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Jag har alltid utgått ifrån att semi-modulär och modulär bara är en bekväm förkortning av "semi-modulär synth" och "modulär synth"
    men att vi inte längre orkar skriva ut det i fullo då alla redan vet att vi pratar om synthar här och inte ex. modulär militärutrustning

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-12-13, 20:32
  2. Semimodulär synth + Euro
    Av mandogus i forum Modularer & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-08-23, 13:07
  3. Svensk semimodulär synt
    Av micromodular i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-02-21, 00:14
  4. Semimodulär 303 från Sverige
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •