Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ljud över "långa" USB-kablar

  1. #1
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran

    Ljud över "långa" USB-kablar

    Hej Bullen!

    Plockade nyligen upp ett Scarlett 18i20 som åkte in i racket och efter en längre batalj med sladdsalladen sitter allt snyggt och fint. Under tiden har datorn suttit ovanpå racket och spelat fint.

    Idag fick jag hem en (hyfsat) noga utvald fem meters USB-kabel och kopplade in eftersom jag hellre sitter vid bordet än står som en räka vid racket. Lätt tipp topp...i två minuter, sen lägger ljudet av. Inga problem att styra Scarletten från kontroll-programmet i datorn, så kontakt finns...men inget ljud. Enda som hjälper är att jacka ur och i USB-pluggen igen.

    Sååååå...har någon lyckats köra ljud nån längre sträcka över USB? Hittade en notis på Focusrites support som rekommenderade max 2 meter Vilket tyvärr inte är ett alternativ för mig.

    Snälla, hjälp mig!

    Mvh/frustrerad femtiplussare

  2. #2
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Testa med en aktiv usb-förlängare.

    https://www.webhallen.com/se/product...gningskabel-5m

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag kör ca 7,5 meters USB genom dels aktiva förlängare som DrKorg är inne på, men även genom att jag byggt egna USB-kablar av CAT6 nätverkskablar.

    Tydligen är CAT6 skärmade på ett sådant sätt att det funkar.

    Jag har min dator i ett annat rum ca 7 meter bort och har ljudkort Motu24ai och Unitor midikort kopplade vid arbetsplatsen. + tangentbord och mus.

  4. #4
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Tack för tipsen

    Jag hittade USB över fiber, vilket verkar vara "t3h shiet" men kostar en njure Läste något att aktiva (förlängnings)kablar kan påverka signalen och därför kan vara olämpliga (fiber löser det problemet).

    Var inne på att "bygga" egen kabel, men tänkte inte på CAT6 utan bara större yta. Behöver klura ut kopplingen mellan USB C och USB A också. Om jag fattat allt rätt så kör Scarlett USB 2.0 så det skulle ju innebära att den inte drar nytta av den högre överföringshastigheten USB C 3.x stöder

  5. #5
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Man kan köra ljud ganska långt med speciella USB-extensions. Kör ljud på 15 meter tror jag det är (Lindy, köpt på Thomann) när jag är ute och trackar mindre sättningar till Behringer X Air X18 som en slags multikabel utan problem och läste att samma kabel kan länkas ihop till över 50 meter. Kör även iPhone-kamera kopplad till datorn och strömmar med andra telefoner via OBS med 10 meters USB-förlängare (från Kjell & co). Men det optimala vore ändå USB över nätverkskabel med tillhörande adaptrar.

  6. #6
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Får testa med lite olika kablar ikväll och se hur det går.

    Tycker dock det är skumt att ljudet funkar i ett par minuter och sen lägger tvärt av. Att det inte funkar alls känns betydligt mera logiskt...

  7. #7
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Jag har ett gäng Supra USB-kabel som jag använder till lite känsligare överföringar. Overkill? Möjligt, men jag har aldrig heller haft några som helst problem med dem och de äldsta är nog 10 år gamla vid det här laget.

    https://www.dustinhome.se/product/50...4/supra-usb-20

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Japp, antingen kommer paketen fram direkt med supraschenker eller bara ibland med clasohlsonpostnord

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, antingen kommer paketen fram direkt med supraschenker eller bara ibland med clasohlsonpostnord
    Kolla med Toftanäs...

  10. #10
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Hepp! Nu har jag fått nya studiodatorn på plats och kan meddela att problemet nog var min laptop. Kör med samma femmeterskabel från amaz0n och det funkar finfint både från win10 (innan uppgradering) & win11.

    Jag antar att laptoppen har nån form av USB sleep-inställning som bråkade.

Liknande ämnen

  1. Test av USB kablar i "HIFI MUSIK"
    Av Jeppe K i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 521
    Senaste inlägg: 2023-01-20, 15:15
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-03-17, 14:08
  3. Hur "döljer" man kablar på snyggast sätt?
    Av drifter7508 i forum Allmänt om musik
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 15:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •