Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Felsöka hörlurar

  1. #1
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran

    Felsöka hörlurar

    Lång beskrivning...sorry

    Skaffade ett par Beyerdynamic DT1990 Pro (250ohm) i början av Januari i år.
    Svårt att minnas exakt men skulle tro att inom de första timmarna så märkte jag att det var problem med höger hörlur.
    Det var rätt skumma problem förutom att dom efter en tid distade i basen, som sedan kunde försvinna och sedan komma tillbaka.

    Ett annat problem är att det ibland uppstår som vad jag kan närmast kalla för el-ljud/missljud.
    Låter typ som någon form av apparatstörning, igen inget som går att härleda till något "event" utan kan komma när som helst eller inte alls.

    Sen, om inte öronen spelar mig ett spratt, så verkar ljudvolymen sjunka på höger hörlur så att det "känns" som att det slår lock för öronen.
    Sen blir allt frid och fröjd igen.

    Skickade in dessa på garantiservice.
    Där man säger att det var hår som låg mot membranent, deras tester var ok.
    Kan inte verifera detta själv eftersom dessa skickades vidare till annat serviceställe än där jag köpte/lämnade in dom.

    Efter att kommit hem igen, efter ett par timmar, samma problem igen.
    Plockade bort öronpadsen på höger lur, den vita filten som ligger mellan membran och det svarta yttre filtret var helt rent från hår.
    Ville inte ta bort det vita filtret då det verkade som att det är limmat/klistrat.
    Vet inte om så är fallet men ville inte dra bort något som jag inte har någon ersättare till just nu.

    Kedjan ser ut så här PC Stationär -> RME Babyface Pro FS (testat både uttaget för högre impendans och "vanliga") -> DT 1990 Pro
    Har även testat med iPhone och iPad, kan inte svära på dom två sista problemen men dist sker även med dessa när det väl börjat dista.

    Nästa steg är att testa med PC Laptop -> Moto Ultralite Mk3 -> DT 1990 Pro, blir det samma problem där så kommer jag att testa med RME interface'et och allt enbart via batteri (Motu-kortet behöver ström från vägg när man kör USB).

    Inga av dessa problem har dykt upp med mina DT 770 Pro (80 ohm), varken med Motu eller RME som interface.
    Osäkerhetsfaktorn är om hög-impedans-porten på RME-interfacet ändå är för klent för dessa 250 ohm lurar.
    Tycker dock det skulle vara väldigt skumt om det bara skulle påverka ena hörluren.

    Det sjuka som sagt är att detta är inte av och på utan kommer och går och bara på höger hörlur.
    Ibland relativt snabbt, ibland efter flera timmar.
    Har ett par dåliga "iphone memo-inspelningar" där jag spelat in när det händer.
    Om det är intressant kan jag lägga upp dessa.

    Spelar ingen roll vad det är för något man lyssnar på, disten märks mest i basområdet men det kan dyka upp när som helst. Ex. ett YT-klipp där någon bara pratar.
    Så ljudvolymen verkar inte påverka om det händer eller inte.
    Men givetvis märks det mer ju högre man lyssnar, när det väl händer.

    Någon som vet något bra sätt att mäta/testa kedjan/hörlurar utan ingrepp?

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Låter som ett elfel tycker jag. Något glapp med jorden kanske. Lock på öronen är ju fasfel-känslan (tycker jag) så tänker att kanske kanalernas tåtar krockar.

    Borde gå relativt lätt att öppna. Peta på kablarna löst och provlyssna. Kanske är det dålig plätering (om BD kör sån tunn akryl eller vad det är på kablarna) som gör att det kortsluter ibland.

    Dist i basen skulle då kanske kunna vara att låga frekvenser får kablarna att vibrera och periodiskt kortsluta mot jord eller annan kanal.

  3. #3
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Kommer tyvärr inte åt membran eller kablarna i hörlurarna utan att ta bort den vita filtduken.
    Får väl dra en fråga till BD om den ska gå att ta bort enkelt eller inte.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Distande bas är ett problem jag minns att jag fick ett par gånger i mina gamla 770. Jag löste alltid det problemet genom att öppna upp och ta bort just hår, men det kanske är något annat just i det här fallet? Det andra problemet känns hur som helst som något helt annat.

  5. #5
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Ja det borde inte vara hår nu i alla fall men tanke på att servicestället rengjort.
    Till och med det låter konstigt att de hittade något hår ö.h.t. med tanke på tiden dom använts.
    Hade ett par DT 990 förut och där har jag plockat bort hår men det kanske var efter 2-3 års användning.

    Ser som sagt inga hår nu, förutom som sagt att jag inte velat plocka bort den vita filten.
    Men rimligtvis borde man se något av ett hårstrå genom filtret.
    Har som sagt bara använt dom några timmar efter att jag fick tillbaka dom i fredags.

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Håller helt med om att hårstrån är väldigt vanlig orsak till distande bas, om de syns bra eller inte har varit rätt olika i de fall jag har fixat med sådant. Men som du säger, låter konstigt att det skulle vara problem just nu när du precis fått tillbaka lurarna.

    Du kan alltid testa med att spela just bas (typ ren sinus) relativt högt och höra om det alltid är problem eller om det är några specifika frekvenser som ger problemen.

    Antar också att du har testat att snurra lurarna så att du får höger lur på vänster öra och tvärtom och du hör samma problem då. Har du någon kompis med samma sorts lurar som du kan låna en sväng bara för att utesluta att det är någon konstig kombination av lurar+övrig hårdvara?

    Är också lite inne på samma spår som oljud där med att det kan vara kablar som kommer in kontakt med varandra därinne, och då ger fasfel/utsläckning. När något sådant händer, kan du prova att böja på sladden för att se om det påverkar något? Skaka på lurarna och sedan se om något händer?

    Annars så skulle jag försöka lämna tillbaka dem eftersom de inte funkar som de ska

  7. #7
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Såg en video nu att det vita filten sitter fast framför själva membranet man man kan ta ut hela för att komma åt sladdar etc.

    Jepp, har snurrat på lurarna så att det inte skulle vare något vajsing med mitt öra

    Kommer att testa imorgon med helt annan HW (laptop + motu-kort istället för stationär+RME).

    Hittade denna video, har inte kollat klart än men även han verkar ha problem med höger lur.


    https://youtu.be/ZKNeTqojesg

  8. #8
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Liten uppdatering...

    Ja någon elektriskt knas är det i alla fall internt på lurarna.
    Lyckades fånga dist-fenomenet med telefonen, inte världens enklaste att få till

    Lade upp ett klipp här.
    DT1990Pro med problem

    Det man hör i början som något slags triplet på den snärtiga bastrumman finns inte i musiken.
    Live låter det mer som dist och inte bara just i det frekvensområdet men antar att telefonen inte lyckas plocka upp allt.
    Vid runt 8s så ställer jag mig upp och då försvinner problemet.
    Spelar dock ingen roll när det händer om man rycker lite i kabeln utan det är något i lurarna som inte kopplar.
    Låten är "Boris Brejcha - Drugs", den låten som det varit enklast att forcera problemet med hittills.

    Detta test gjordes med laptop->motu ultralite mk3 -> dt1990, strömsladd var urdragen från laptop men det var ström till interface.
    I denna kedja så fanns inget som var lika med tidigare setup förutom hörlurarna.
    Helt andra kablar till allt, inte ens samma el-uttag till interface som tidigare setup.

    Samma problem dock.

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jo, det jag ränkte på var alltså inuti lurarna, inte kabeln,

  10. #10
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Jepp, jag förstod det.
    Men innan jag hittat instruktioner/videos på hur de satt ihop så såg det ut som man behövde ta bort den vita filten.
    Filten sitter dock fast i själva driver-delen, så med lite lätt våld så ska man kunna banka ut drivern (enligt videon ovan exempelvis).

    Men ska kolla vad butik etc. säger, även om man säkert kan så anser jag att de får fixa problemet.

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Är de nya är det ju inget du ska laga. Blir väl garantiärende.

  12. #12
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Precis.

  13. #13
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Som jag skrev i en av hörlurstipstrådarna, så verkar det som att bytet av elementen har löst problemet.
    Enligt service-beskrivningen så hittade dom inga fel men bytte ändå.
    Hade varit intressant att veta vad som krånglade.
    Men det verkar i alla fall vara löst så nu kanske man äntligen kan använda dom

Liknande ämnen

  1. Felsöka Elektronik
    Av bboy i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 01:20
  2. Felsöka delay för nybörjaren?
    Av hairofthedog i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 13:48
  3. Eurorackmodul felsöka.
    Av paperboycalle i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 08:39
  4. Installera & felsöka FW i stat PC
    Av PF i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 18:29
  5. Felsöka synthbygge
    Av trapezoid i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 23:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •