Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Elk LIVE - jamma över internet utan latency och hårdvara (endast Mac)

  1. #1
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran

    Elk LIVE - jamma över internet utan latency och hårdvara (endast Mac)

    Elk släpper en version av Elk LIVE som inte behöver extra hårdvara utan kör native på Mac OS. Med Elk live kan upp till 5 musiker spela tillsammans över internet med extremt låg latency. Produkten är för närvarande helt gratis och utan restriktioner.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	elk-live-728x409.jpg 
Visningar:	22 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	112275

    Elk has launched a native app version of Elk LIVE for Mac OS desktop, an application that lets musicians jam over the Internet, with ultra-low latency.

    Features:

    • Up to 5 Player Sessions: Elk LIVE lets you connect up to five people and play like you are in the same room.
    • Mixer: The onboard mixer gives you total control of Elk LIVE and lets you send two channels of audio and receive the same from each player.
    • Video Chat: Visually connect with each other to see important queues and communicate with your bandmates. Elk LIVE uses the camera and microphone on your computer for chatting – much like a Zoom call – so as not to interfere with the real-time live audio from your jam session.


    The Elk LIVE native app for Mac OS is available now as a free download at https://www.elk.live/. There are no restrictions and anyone with a Mac OS system can download the software, create an account with no financial credentials required, and begin jamming online immediately.
    Läs mer:
    https://www.synthtopia.com/content/2...for-musicians/
    https://www.elk.live/

    Full disclaimer: Jag jobbar för Elk och är högst involverad i utvecklingen av produkten.

  2. #2
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Jag har testat Elk, det funkar förvånansvärt bra..! Rekommenderas varmt!
    (obs: Jag jobbar inte för Elk.)
    Senast redigerat av Analog den 2023-04-12 klockan 19:29.

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Kul!! Kan komma att ha nytta av detta för ett projekt. Är det några krav på datorn förutom Mac?

  4. #4
    marcuxz
    marcuxz är uppkopplad nu

    Senior
    Hur är det med midi sync?

  5. #5
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av marcuxz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är det med midi sync?
    Elk gör "bara" audio. Google Chrome ska vara bra på att hantera webbmidi, jag har tänkt testa det men inte hunnit ännu.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kört en hel del med Jamulus som har funkat hyfsat! Hoppas kunna få med mig några att testa ELK Live

  7. #7

    Veteran
    ELK verkar vara grymt! Heja heja säger jag!

  8. #8
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Tack för support och glada tillrop! Det har varit en lång resa att komma hit och få det att fungera tekniskt.

    Ganska modesta krav på datorn, MacOS 11 eller senare och helst ett externt ljudkort. Men det have väl de flesta här redan. 10 Mb lina eller bättre.

    På listan över saker vi jobbar och planerar för internt så finns Daw-integration, Windowsstöd och midi/synk i någon form.

  9. #9
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Wow! Äntligen en anledning till att skaffa vänner!

    Skämt å sido, jag har vart så nära att investera i hårdvaran, men inte riktigt känt att det är värt det för att inga utav mina spel-vänner velat göra en investering. Så fort ni når den kritiska punkten mellan kostnad och enkelhet utav funktion så kommer begreppet gubb-rock få en revival.

  10. #10
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ganska modesta krav på datorn, MacOS 11 eller senare och helst ett externt ljudkort. Men det have väl de flesta här redan. 10 Mb lina eller bättre.

    På listan över saker vi jobbar och planerar för internt så finns Daw-integration, Windowsstöd och midi/synk i någon form.
    Verkar ju riktigt coolt, det här måste testas. DAW integration och MIDI/synk känns lite som ett måste i elektronmusikvärlden, så jag tror garanterat ni öppnar upp en hel värld av nya användare när det är fixat ( även mig inkluderat ).

    Stort lycka till!

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Kul för sådana med vänner!

  12. #12
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På listan över saker vi jobbar och planerar för internt så finns Daw-integration, Windowsstöd och midi/synk i någon form.
    Yeah!!! Bra lista! Precis sånt som man vill ha.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På listan över saker vi jobbar och planerar för internt så finns Daw-integration, Windowsstöd, midi/synk i någon form och vänner.
    NowYerTalkingFiXd

  14. #14
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På listan över saker vi jobbar och planerar för internt så finns Daw-integration, Windowsstöd, midi/synk i någon form och vänner.
    NowYerTalkingFiXd
    jag tar den tillbaka till teamet och ser vad vi kan göra.

    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skämt å sido, jag har vart så nära att investera i hårdvaran, men inte riktigt känt att det är värt det för att inga utav mina spel-vänner velat göra en investering. Så fort ni når den kritiska punkten mellan kostnad och enkelhet utav funktion så kommer begreppet gubb-rock få en revival.
    Kul att höra! Hårdvaran och native kommer fortsätta att vara kompatibla, så några personer i en session kan köra med låda och några med enbart dator.

    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stort lycka till!
    Tack

  15. #15
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hårdvaran och native kommer fortsätta att vara kompatibla, så några personer i en session kan köra med låda och några med enbart dator.
    Det tror jag är OERHÖRT bra. Det öppnar för att t ex en produktion kan betala licenser om folk bor på olika ställen. Oerhört mycket billigare än att folk ska resa, bo på hotell, äta på restaurang osv. Inte lika trevligt, men en möjliggörare av rang.

  16. #16
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Kul att projektet lever och frodas! :-)

  17. #17
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Jag antar att jag inte behöver använda mikrofon utan jag kan routa min Mac skicka ljud från säg en stand alone softsynt till programmet? Kanske enklast att jag laddar hem och testar lite :-)

  18. #18
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    vad kommer den kosta? prenumeration?
    använder jamulus nu som är gratis o funkar bra, men det här kan ju vara ett alternativ

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Någon som kör Elk med annat ljudinterface än Elk Bridge? När jag öppnar Elk Live ger den en röd ruta "Connection error - trying to connect to desktop bridge" men hittar inget alternativ till annat interface... Eller har jag missuppfattat något?

Liknande ämnen

  1. Spela in ljud man hör över internet?
    Av Lofi i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 21:30
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 21:22
  3. Latency och realtid på Mac
    Av goka i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2002-08-01, 22:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •