Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: JoMoX Resonator Neuronium

  1. #1
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior

    JoMoX Resonator Neuronium

    Verkade inte finnas någon tråd, så tänkte att jag startar en.
    Någon som vet vad som hände med dessa?
    Vet att det labbades med dem kring 2005ish? och att det väl aldrig riktigt blev ordentlig produktion.
    Men för ett par år sedan verkade det som de skulle återupptas.
    Någon som har koll?
    Någon som haft en? Provat en? Några intryck?

    - - - Uppdaterad - - -


    https://youtu.be/7AD34sRKiuw

    - - - Uppdaterad - - -


    https://youtu.be/rQG7NCqn0nA

    - - - Uppdaterad - - -


    https://youtu.be/v0h9NsbaRP4

  2. #2
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    de gjorde en ny limited batch. såldes slut. kostade typ 30.000:- tyckte de var jättedyr men såg sen att begagnade gick för 100.000:- åtminstonde såldes för det. vet inte om nån köpte för det.

  3. #3
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Lazy av mig:
    https://www.jomox.de/shop/product_de...ator-neuronium

    Här finns de att köpa till ett härligt högt pris.
    Min nyfikenhet på om någon har first hand experience kvarastår, trots att priset var helt klart saftigt.

  4. #4
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag har haft fingret svävande över köpknappen några gånger under årens lopp, men alltid hejdat mig i sista stund. Det finns en del exempel som låter rätt trevligt men jag tror ändå att det är ett typiskt instrument som blir stående efter ett tag när den första entusiasmen lagt sig. Läggar jag ut så mycket pengar på ett ljudverktyg så får det vara något som jag använder mycket och i många år.

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Har den något alls gemensamt med jomox t resonator?

  6. #6
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, jag tycker bara det känns nice att den är liksom en kompromissad idé och begränsad till vad den är - ett instrument snarare än en workstation.
    Dock är det ju så att priset hår är riktigt saftigt, jag hade innan jag såg nypriset gissat att det snarare skulle vara 1500 usd typ.

    JoMox är ju inte så dyra generellt - undrar om priset beror främst på höga produktionskostnader eller pga prishypen på de få överlevarna från första lilla serien?

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Den har alltid varit relativt dyr, även innan senaste prishöjningen så tror jag den låg på €4000 eller däromkring. Och då snackar vi 15 år sedan så i praktiken samma pris. Sen är den ju handbyggd i begränsad upplaga, plus delar som knappt går att få tag på längre, så ... prislappen är nog vad den är.

    Skulle som sagt gärna ha en bara för att den är cool och unik och har varit nära att skaffa den några gånger. Men i slutänden har jag hittat andra saker som gett mig mer för de pengarna.

  8. #8
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    finns troligen nån tråd här. den har diskuterats förut.
    kul att den fortfarande finns kvar att köpa

  9. #9
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Älskar sista videon, glad som ett barn.

    Galning

    Man vill ju att Jomox ska vara billigt då deras maskiner alltid är quirky som tusan…
    Men Jomox är inte billigt som MFB…

    MFB tog steget och började hitta billiga produktionsmetoder med Jomox gick och började tillverka dyra maskiner…

    Alla älskade Jomox på Xbase09 tiden… men sedan började de ta sig vatten över huvudet…

    Alltid varit lite fanboy, min första trummis var Airbase, släpade även runt den live… sjukt buggig primitiv midi och flummig GUI.
    Har kvar den än. Dom kunde man hitta för nån tusing.

    Köpte XBASE888 vilken var en best i ljudväg, ljud som gick igenom mixar tjocka som belgiska våfflor… men helt oanvändbar iom sitt OS!!! Man kunde typ ha den att skruva ljud på och sampla av… men jag fungerar inte så, jag måste ha spelbara instrument…

    Sneglade länge på Alphabase och till slut landade en i mitt knä vid ett byte. Det känns verkligen som de kämpat med en revansch, nu jäklar ska vi göra ett OS som fungerar att använda… men Jomox är quirk i grunden… parterns och kit är fortfarande inte länkade… steplocks har som en egen sequencer man sätter på och stänger av och är varken länkad kits eller pattern riktigt… mjukvaran känns så jäkla halvvägs… men om man använder den super basic så har man kontroll och om man vill flumma ur är steget lätt…

    Som tur är fungerar Midit mycket bättre med Alphabase än något de gjort tidigare, läste något om att de offrade massa grejor för att få midin ok. Och det är sjukt Nice, den är hur kul som helst med Ableton Push och CC Map8 som gör att man kan kontrollera alla parametrar via Midi per steg. Då får man liksom Jomox super analoga ljudkällor, Mbrane, filter, VCA och det som gör ljudet men en hjärna som fungerar.

    Jag skulle testa innan jag slog till. Kan säkert vara en maskin man blir kär i. Jomoxmaskiner kommer ofta mer en jäkla personlighet

    Älskar min Alphabase och använder den varje dag men vi delar på kontrollen… ibland följer den mig, ibland jag den. Ibland frustrerande men också väldigt inspirerande!

  10. #10
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Men HZA, hur kan du ha den airbase kvar?! Jag köpte den av dig, fick den i en tygpåse längs tvärbanan. Den följde med mig i flytten till Köpenhamn till en dag då jag tröttnade på hoppande encoder och dåligt OS. Den hamnade hos en danskjävel och har ersatts med xbase09. Som också är irriterande, men som på det sättet påminner mig om Kallback, som både var extremt kompetent, men också irriterande. <3

  11. #11
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men HZA, hur kan du ha den airbase kvar?! Jag köpte den av dig, fick den i en tygpåse längs tvärbanan. Den följde med mig i flytten till Köpenhamn till en dag då jag tröttnade på hoppande encoder och dåligt OS. Den hamnade hos en danskjävel och har ersatts med xbase09. Som också är irriterande, men som på det sättet påminner mig om Kallback, som både var extremt kompetent, men också irriterande. <3


    Haha!

    Det var min andra.
    Tror jag köpte den i hopp om att den skulle ha mer ”komplett” midi än min första som jag köpte när jag bodde i Tyskland.
    Men icke, midin va lika ”egensinnig”…

    Så min första är kvar i racket… spelade på något släpp rätt nyligen.

    Fint ju! Har inte använt Xbase09 men jag köpte något av Jens nån gång, han bodde i min krokar. ~
    Tycker hans ande är ytterst närvarande på forumet, nuförtiden oblockbar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •