Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Ny synth (Ableton Drift)

  1. #1
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior

    Ny synth (Ableton Drift)


    https://youtu.be/5U-foZqE9z0

    Kan testas i Ableton 11-betan tillsvidare. Jag tycker det låter bra!

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fan vad kul att alla med äbeltonlicens får den. Måste ju testas omedelbums. Låter precis som min gamla JP4 ur iphonen här tycker jag.

  3. #3
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Ser go ut! Speciellt i jämförelse med Analog, som börjar kännas fett daterad med sitt obegripligt ointuitiva interface. Den här ser ju enkel å skoj ut, precis som man vill ha det

  4. #4
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser go ut! Speciellt i jämförelse med Analog, som börjar kännas fett daterad med sitt obegripligt ointuitiva interface. Den här ser ju enkel å skoj ut, precis som man vill ha det
    Tycker det är ganska rättframt ändå ala subtraktion. Svårare för operator, men gillar båda. Denna verkar också kalas

  5. #5
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Najs.. men blir väl att man skummar igenom presets som vanligt :P

  6. #6
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det är ganska rättframt ändå ala subtraktion. Svårare för operator, men gillar båda. Denna verkar också kalas
    Hehe tycker tvärtom, operator känns väldigt lättjobbad för att vara fm medans analog känns väldigt krånglig för å va subtraktiv

  7. #7
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Tycker den låter fint. Och 11.3-betan har hittills skött sig på min dator i alla fall.

  8. #8
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Trevlig överraskning! Jag föredrar helt klart denna jämfört med Analog, som jag faktiskt tycker är rätt så jättetråkig.

  9. #9
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Denna ser riktigt fin ut!

  10. #10
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser go ut! Speciellt i jämförelse med Analog, som börjar kännas fett daterad med sitt obegripligt ointuitiva interface. Den här ser ju enkel å skoj ut, precis som man vill ha det
    Lite känns den som Simpler, alltså att de har strippat ned en i och för sig bra app till ett enklare och i många fall tillräckligt alternativ. Plus att själva drift-funktionen är ett plus.

    Att den här följer med även Lite/Intro lyfter ju de versionerna rejält.

  11. #11
    wusty
    wusty är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite känns den som Simpler, alltså att de har strippat ned en i och för sig bra app till ett enklare och i många fall tillräckligt alternativ. Plus att själva drift-funktionen är ett plus.

    Att den här följer med även Lite/Intro lyfter ju de versionerna rejält.
    Nice, ska testa! Känns som att de lyckats få in många features men ändå hålla den enkel att förstå vid första anblick

  12. #12
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja jag tycker den verkar låta bra. Gillade egentligen wavetable men kom aldrig in i den, uppskattar ansträngningen här att verkligen ha ett avskalat lättillgängligt gränssnitt. Vet inte om jag orkar köra beta eller väntar ut den dock…

  13. #13
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Najs.. men blir väl att man skummar igenom presets som vanligt :P
    Det var det första jag gjorde, och det tog ett bra tag innan jag hittade nåt jag gillar. Får se om det beror på instrumentet eller presetsen, men det känns lixom.. tunt? Mycket jag hör påminner mig om min gamla Alesis Ion jag hade. Skevheten är ju bra iaf, det måste jag ge dom!

  14. #14
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var det första jag gjorde, och det tog ett bra tag innan jag hittade nåt jag gillar. Får se om det beror på instrumentet eller presetsen, men det känns lixom.. tunt? Mycket jag hör påminner mig om min gamla Alesis Ion jag hade. Skevheten är ju bra iaf, det måste jag ge dom!
    Abletons presets har la alltid varit ganska keffa eller? Operator är ju en fantastisk synt till exempel, men har inte hittat ett enda factory preset som visar vad den verkligen går för

  15. #15
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jo absolut, den har definitivt potential till bra grejer.

  16. #16
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Synd att de inte gått ifrån alla märkliga tab:ar/flikar, display som byter visning baserat på var man klickar m m. Den kunde gott fått ett utfäll-läge som Wavetable. Sen känns det som att den har riktigt dåligt med modulationsroutings. Att "vca":a mängd modulation med modhjul t ex verkar inte gå att sätta upp alls, eller?

    Låter ju bra i övrigt, så det är synd att de har flikar m m, för det tar den lite från enkel&direkt till bara enkel, och då finns det rätt många andra alternativ...

  17. #17
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Nu är den släppt va? Orkade aldrig installera betan, men nu är det väl dags att pröva antar jag.

  18. #18
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja precis, samma här, men bara att ta ner senaste. Satt och försökte gilla den och visst det finns nåt där, men innan jag la mig så öppnade jag NI Super8 och lekte lite och bara ja jo men.. kanske orättvis jämförelse jag vet inte. Hade nog väntat mig nåt närmare den.

  19. #19
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Alltså. Drift blir ju otroligt mycket bättre om man slänger in en Expression Control (standard-m4l-device) framför, så man kan modulera mängd modulation med modwheel t ex. På med en shaper/lfo eller två med, och den blri riktigt intressant (särskilt i audiorate-modulation med env2 som intressant mod-osc). Sjukt synd att de inte bara kunde bygga in de möjligheterna från början.

    (Och vem TUSAN kom på att modwheel->HP-filter var en bra default-routing? Satt å felsökte en god stund innan jag insåg att den fanns konf:ad i modmatrisen i default-sound...)

  20. #20

    Redaktör
    Intervju med designern på CDM: Inside Ableton’s Drift, the hardware-inspired synth in Live 11, with designer Marc Resibois

    En del rätt intressanta kommentarer om olika små finesser de byggt in, tex hur de hanterar slump:
    whenever you create a new preset or a fresh instance of Drift, this instance is randomized from a seed we call the serial number. When you reload the presets, it also reloads this serial number. So the randomization used when you first adjusted the patch will be restored, so you get exactly the same sound as before.

    That randomized aspect of the sound is recalled when you reload it or share a patch with someone else.

  21. #21
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Gällande slump är den metoden välbeprövad. Det är en vanlig orsak till att slumpgenererade objekt i datorspel alltid har samma egenskaper i samma tid och rum.

Liknande ämnen

  1. Yamaha Synth Book inkl gratis synth för Ipad
    Av pepelogu i forum Nyheter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-04-15, 08:05
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 08:21
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 10:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •