Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 65 av 65

Ämne: Varför låter det olika före och efter inspelning?

  1. #61
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig varit med om att ljudet stretchas eller kvantiseras om jag inte ändrar tempo. :/
    Det är enkelt att testa - sätt ut två kvantiseringspunkter i valfri inspelat clip och flytta sen ena kvantiseringspunkten till ett annat ställe och spela upp. Audion beter sig nu som ett gummiband och sträcker ut om de två kvantiseringspunkterna går längre ifrån varandra och tvärtom komprimerar ihop om du för punkterna närnare tillsammas.

  2. #62
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är enkelt att testa - sätt ut två kvantiseringspunkter i valfri inspelat clip och flytta sen ena kvantiseringspunkten till ett annat ställe och spela upp. Audion beter sig nu som ett gummiband och sträcker ut om de två kvantiseringspunkterna går längre ifrån varandra och tvärtom komprimerar ihop om du för punkterna närnare tillsammas.
    Ja, jag kan ju stretcha och flytta själv, men jag har aldrig behövt stänga av warp-grejen för att uppspelningen blir konstig utan att jag ändrat tempo.

  3. #63
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Umm nu är du dock inne på ett lite vilseledande spår. Utan timestretch låter alla daws exakt likadana, det är ingen skillnad

    EDIT: det är tydligen liiiite lite skillnad mellan olika daws. Men såpass marginell skillnad att det praktiskt taget är omöjligt att höra
    Menade bara att något som Audacity är det mest rena, då vet man vad man får. Inga potentiella hokus pokus på vägen.

  4. #64
    SPX
    SPX är uppkopplad nu
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton är i grunden ett DJ-program, lev med det!
    Från början spelade det bara upp stretchade audio-loopar, det var USPen. Inget arrangement, MIDI, externa effekter och tjafs.
    Arrangement var där från början! Även externa effekter vill jag minnas. Däremot inte MIDI.

  5. #65
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Arrangement var där från början! Även externa effekter vill jag minnas. Däremot inte MIDI.
    Jag antar att ni pratar om VST? External Audio Effect-pluggen kom ju betydligt senare. I femman eller sexan kanske?

    Det fanns åtminstone VST-stöd i 1.03, som SoS recenserar här.

    I grunden ett DJ-program? Enligt Ableton så var det "a sequencing instrument", "the result of musicians wanting a better way to perform live, improvisational music using a computer". Det var ju Monolake som utvecklade grunden för Live och jag tror inte de såg sig själva som DJ:s. Men visst blev det poppis för sånt. Själv använder jag det rätt mycket för att jamma med mig själv.

    Och för att bli lite on topic igen, så har jag heller aldrig upplevt att ljudet ändras om jag inte på ett eller annat sätt warpar.

Liknande ämnen

  1. Ligger drivna takter tex 1/64 före el efter det exakta slaget?
    Av CJake i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2022-10-14, 22:44
  2. Varför låter hörlurar så olika?
    Av kockpit i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 19:50
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 12:37
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •