Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Sampler & mixer (eurorack)

  1. #1
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran

    Sampler & mixer (eurorack)

    Håller på att så smått att ta steget till Eurorack och har köpt på mig några moduler.
    Det jag har spanat på i nästa steg är en sampler och en mixer.
    Vill gärna sondera terrängen och kolla vad ni har för tips för det är en djungel att navigera i. DIY kan även funka, tänker väl mest på mixern isf.

    Sampler:
    Någon som kör 1010music bitbox micro?
    Vad finns det för motsvarande alternativ?
    Är ute efter att ex. sampla gitarr eller syntslingor att loopa eller köra ljudmattor.

    Mixer:
    Har spanat på Cosmotronic Cosmix Pro
    Gillar att den har många kanaler samt 2 auxar.
    Vad finns här för alternativ?

    Setupen kommer bli 3 "syntmoduler" som styrs med Arturia Keystep Pro och då ev. gitarr på det med ett pedalbord.
    Senast redigerat av Electroboy den 2023-03-27 klockan 20:04.

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Är du galen? Du ska bara veta hur hårt jag trillat dit på eurorack... men jag har en viss erfarenhet av mixers i alla fall. Samplers har jag hållit mig borta från. Här är i alla fall ett par bra sammanställningar på områdena.

    Sampler:
    https://doudoroff.com/samplers/

    Mixer:
    https://doudoroff.com/mixers/

    Själv kör jag Befacos Hexmix-system inklusive Hexpander, Feedback Modules MIX-BX samt Cosmotronix Cosmix (ej pro) plus ett antal submixers i lite olika system. Alla har lite olika poänger i sammanhanget. Hexmix är det som är mest lik en vanlig mixer och har mest funktionalitet, men tar rejält med plats i racket. MIX-BX är sex kanaler Boss BX-16 typ, på gott och ont.

  3. #3
    marcuxz
    marcuxz är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kör Wmd - performance mixer i min stora case, i dom mindre är det mixup, quadratt, triplatt, shades, a*b+c

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som förvånar mig mest med den där tabellen är att det, fortfarande, är ovanligt med CV-styrning av pan och volym, även på "stora" mixermoduler. Man får ganska mycket mer mixer för pengarna med en Mackie när ändå inget är CV-styrbart. (Ja, jag fattar att det är smidigt att ha mixern i modularen, men...)

  5. #5
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    För loopar/ljudmattor kanske Qubit Nebulae, Mutable Clouds eller annan granulärmodul kan vara intressant? Går dock bara köra ett ljud åt gången men enkelt och smidigt att snabbt ratta fram fina resultat.

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som förvånar mig mest med den där tabellen är att det, fortfarande, är ovanligt med CV-styrning av pan och volym, även på "stora" mixermoduler. Man får ganska mycket mer mixer för pengarna med en Mackie när ändå inget är CV-styrbart. (Ja, jag fattar att det är smidigt att ha mixern i modularen, men...)
    Håller med. Intellijel DubMix var dock en av de tidiga som hade detta, saknade dock en del annat som EQ med mera.

  7. #7
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Squid Salmple är väldigt kul, bra och lättanvänd. Den är bra för lite mer traditionell sampling och uppspelning, typ för trumslag, kortare loopar och sånt.

    Assimil8or är lite som en mer avancerad SquidSalmple. Den går att konfigurera på en massa roliga sätt.

    Lúbadh är en dubel bandspelare där du kan spela in loopar och sen överlagra. Perfekt för gitarr-loopar och VÄLDIGT kul att jobba med.

  8. #8
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som förvånar mig mest med den där tabellen är att det, fortfarande, är ovanligt med CV-styrning av pan och volym, även på "stora" mixermoduler. Man får ganska mycket mer mixer för pengarna med en Mackie när ändå inget är CV-styrbart. (Ja, jag fattar att det är smidigt att ha mixern i modularen, men...)
    Det var därför vi gjorde ADDAC807 mixern

  9. #9
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Electroboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mixer:
    Har spanat på Cosmotronic Cosmix Pro
    Gillar att den har många kanaler samt 2 auxar.
    Vad finns här för alternativ?
    Jag har den vanliga Cosmix och den gillar jag skarpt. Provarianten har en viktig egenskap och det är att alla in- och utgångar är i överkant och till höger så man slipper trassla in sig i patchkablar när man ska pilla på mixern. Båda har den goda egenskapen att de kan seriekopplas på undersidan med fler Cosmotronic mixrar om man behöver ännu fler kanaler!

  10. #10
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Trevligt med tips! Tackar
    Lúbadh verkar finfin, den skulle kunna ersätta en annan mojäng/pedal som jag tänkt på att ev. införskaffa.

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är du galen?
    Stämmer! En galen tid i ens liv och då kan man väl passa på att hoppa på the crazy train när vi ändå har "kul"
    Senast redigerat av Electroboy den 2023-03-28 klockan 19:18.

  11. #11
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    MIX-BX är sex kanaler Boss BX-16 typ, på gott och ont.

    Är lite sugen på en men lutar åt cr-mixern då bx-mixern verkar lite för "färgad" även utan dist, att typ inte trummorna kommer fram så bra, men när jag lyssnar på Alm Busy Cirquits BxX så hör jag det inte och den ska ju vara bx-mixern med två channelstrippar?

  12. #12
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    I mitt minsta case har jag en vanlig Cosmix (tror inte den tillverkas längre dessvärre) och den är jag väldigt nöjd med förutom att patchkablarna hamnar i vägen. Den har en drivekrets för extra fetma!
    I Sputnikcaset finns såklart Sputniks mixer som är en klon av Buchla 207. Den kommer inom kort också från TipTop. 6 kanaler och CV-panning på kanal 1 och 6.

Liknande ämnen

  1. Tips på sampler och mixer
    Av Lilleman89 i forum Inspelning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •