Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 78

Ämne: Waves blir Prenumerationstjänst endast

  1. #1
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

    Waves blir Prenumerationstjänst endast

    Ännu en aktör som går över till enbart pren. :-/

    https://www.waves.com/

  2. #2
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ännu en aktör som går över till enbart pren. :-/

    https://www.waves.com/
    Ja, tråkig utveckling..
    Vill gärna köpa det jag använder istället.

  3. #3
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Fyfan va kasst.

  4. #4
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    fyfan vad dem suger.

  5. #5
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Undrar hur många år dom kommer hålla igång servers för oss som köpt pluggarna?
    Jag som precis köpt. Kommer man stå där om
    5-10 år med icke fungerande programvara?

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag förstår helt varför de går över till prenumeration, mycket jämnare kassaflöde samt större förutsägbarhet i inkomster.

    Om jag gillar det är en helt annan sak (nej, det gör jag inte).

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Prenumeration är ju inte helt kass om man tänker att använda en större mängd av deras pluggar. Men om man bara vill köra med 3-4 stycken så blir det orimligt att betala 150kr per månad för all framtid. Visserligen har dom två olika varianter 150kr resp. 250kr men man kan ju ge sig tusan på att de pluggar man har ligger i det dyrare abonnemanget... Nej, när min Wave pluggar slutar funka (det tar väl bara någon MacOS uppgradering till) så blir det tack och ajöss.

    Svårt att begripa varför dom inte erbjuder att köpa enstaka pluggar parallellt. Känns ju som att dom inte har så mycket att förlora. Dom behöver ju inte hålla på med ständig rea. Dom som verkligen vill ha en eller ett par pluggar få helt enkelt betala fullpris. Slate Digital gör så. Både och.

    Utan alternativ finns bara risken att vissa kunder blir förbannade och sprider dålig stämning på nätet om dom.
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-03-26 klockan 21:07.

  8. #8
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar hur många år dom kommer hålla igång servers för oss som köpt pluggarna?
    Jag som precis köpt. Kommer man stå där om
    5-10 år med icke fungerande programvara?
    Ja. precis. Vi som köpt är ju faktiskt de som gör sämsta dealen ur ett visst perspektiv... Tidigare kunde man köpa sig tillbaka till aktuell pluginversion för en billig penning och sedan ligga lågt i 6-7 år igen...nu är det bortkastade pengar man lagt ut tidigare, den dagen ens pluginversion upphör att fungera på modernt OS. Men än så länge skall jag härda ut några år till med gammelpluggar! Sedan blir det inte Waves mer helt enkelt. Till och med Universal Audio och deras UAD native kröp ju till korset och erbjuder "köp loss"-versioner.

  9. #9
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag ska ladda ner mina versioner och arkivera dem, typ ikväll.

    Har allting jag vill ha från Waves förutom SSL EV2 och Clarity VX. De stod nästa på listan men nu blir det inget med det..
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2023-03-26 klockan 21:28.

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det har kanske med audioz-scenen att göra. Bättre för waves att få in dom som tycker platinum är för dyrt, med en "liten" avgift varje månad, än förlora dom helt till crackade versioner.
    Jag vet dock inte om det är så mycket mer lockande om man bara vill ha t.ex tre waves och inte hela buffén, att man inte bara kan äga de tre numera...

    Själv hellre utan än pren. Mitt musiktempel är OFFLINE motherfuckers!

  11. #11
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Roland Cloud har både prenumerera och köpa loss som alternativ, om än med höga priser.
    Undrar lite om även inköpt hårdvara, kommer att ha en tidsbegränsad licensnyckel + ett inköpspris i framtiden...
    Nu förstår jag bättre varför Waves har krävt omregistrering på sista tiden.
    EDIT: Det roliga är att deras mjukvara jag har (Waves tracks live), medföljde gratis med min Big knob monitor, och har inte uppdaterats på två år
    Senast redigerat av jocks1 den 2023-03-26 klockan 22:30.

  12. #12
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Det är väldigt få tillverkare som kan locka mig med prenumeration. Jag verkligen hatar att ha pluggar jag inte behöver eller vill ha, tröttnade på hamstrandet av pluggar redan för tjugo år sen. Det är inte bara onödigt, det är ofokuserat och sämst. Så prenumeration funkar på någon enstaka tillverkare. Färre än vad jag har fingrar på en hand. Skulle alla börja köra med det… ja, då kan de flesta glömma mig helt. Jag vill inte ha alla era pluggar. Bara någon enstaka.

    Så… UA slängde jag mig över när de släppte prenumeration på native. Softube är nog den enda andra tillverkaren jag hade kunnat överväga.

    Waves not so much.

  13. #13
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Fuck them. Har ett gäng Waves-pluggar men jag tror inte jag öppnat dom i nya projekt på fyra, fem år (eller mer) om jag ska vara ärlig. Köpt en massa skit när de haft sina ständiga "reor" sen har de blivit sittande oanvända efter test. Manny Marroquin-pluggarna, och Vitamin t ex. Låter bra på papperet men låter inget vidare i praktiken. Deras De-Breath var helt oanvändbar. Har använt R-vox och R-comp en del när jag jobbat med röster men det är mest på slentrian, inga större problem att byta ut dem. Har en CLA 1176 som jag använt en del, den får storstryk av PSPs Fetcomp så inga problem att byta ut den om jag behöver öppna ett gammalt projekt.

    Att jag skulle lägga över tre lakan per år för att få äran att använda Wavespluggar (som jag redan köpt) är skrattretande
    Senast redigerat av Ulven den 2023-03-27 klockan 01:22.

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fuck them. Har ett gäng Waves-pluggar men jag tror inte jag öppnat dom i nya projekt på fyra, fem år (eller mer) om jag ska vara ärlig. Köpt en massa skit när de haft sina ständiga "reor" sen har de blivit sittande oanvända efter test. Manny Marroquin-pluggarna, och Vitamin t ex. Låter bra på papperet men låter inget vidare i praktiken. Deras De-Breath var helt oanvändbar. Har använt R-vox och R-comp en del när jag jobbat med röster men det är mest på slentrian, inga större problem att byta ut dem. Har en CLA 1176 som jag använt en del, den får storstryk av PSPs Fetcomp så inga problem att byta ut den om jag behöver öppna ett gammalt projekt.

    Att jag skulle lägga över tre lakan per år för att få äran att använda Wavespluggar (som jag redan köpt) är skrattretande
    Nä, dom är rejält omkörda av t.ex Fabfilter på nästan varenda punkt.

  15. #15
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Med tanke på deras never-ending rea, så är priset dessutom galet.. max $4.99 per månad är en mer rimlig Waves-prissättning. Inte för att jag skulle vara en målgrupp över huvud taget.. Ogillar också prenumerationslösningar, töntigt.

  16. #16
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Jag har personligen alltid gillat prenumerationsmodellen. Den känns mer logisk för både utvecklare och konsument i mina ögon. Att äga en mjukvara är ju ändå en lögn. I slutändan bygger ju allt på att pluggen fortfarande skall fungera i denna värld av konstanta uppdateringar av både mjukvara och hårdvara. Jag skulle dock aldrig tänka mig att ha en löpande prenumeration hos waves, men kanske en månad eller 2 per år för att färdigställa några projekt. Jag håller med AonFluX om priset, det är på tok för högt!

  17. #17
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Waves var ju pionjärer inom plugins. De första som fick ihop en "bundle" av en handfull med pluggar som gjorde olika saker. Nu pratar vi nästan 30 år sedan!
    Sedan har det känts som de de sista 10 åren mest packat om befintliga algorithmer i olika signatur-plugins. Där ändå reinassance-compressor och Reniassance-eq ligger och processar under ett modernare gui, tänke på pluggarna som är specifikt för vocals, bass osv.
    Sedan dök Waves EV2 upp lite oväntat som ändå kändes som ett steg upp kvalitetsmässigt.
    Men nu detta, tror det kan vara början till slutet för Waves.
    Som sagt, deras pluggar kostar ju "egentligen" 29 dollar/styck. Lite som Plugin Alliance som också ALLTID har rea. Går väl inte mer än 10 dagar emellan reorna hos PA.
    JAg skall helt klart i nästa dator-installation begränsa mig rejält i pluggutbudet. Blir precis som Irja är inne på UA och Softube primärt och så AVID stockplugins samt alla man "rea-lurats" att köpa av PA som man inte använder Sedan såklart ett gäng med spets-kompetens-pluggar som Auto-Tune, Gitarr-stärkare och lite lyxigare reverb.

    Edit: Kollade igenom vad man har för pluggar...ujuj, snacka om att man kastat pengar i sjön genom åren. Använder man 1% av de man köpt?
    Senast redigerat av Firechild den 2023-03-27 klockan 08:57.

  18. #18
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Softube skålar nog i champagne idag.

  19. #19
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ska ladda ner mina versioner och arkivera dem, typ ikväll.
    Varför? När OS/Daw-updateringar krävs, eller för den delen när waves auth-server slutar acceptera dem, kommer de ändå inte fungera.

  20. #20
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väldigt få tillverkare som kan locka mig med prenumeration. Jag verkligen hatar att ha pluggar jag inte behöver eller vill ha, tröttnade på hamstrandet av pluggar redan för tjugo år sen. Det är inte bara onödigt, det är ofokuserat och sämst. Så prenumeration funkar på någon enstaka tillverkare. Färre än vad jag har fingrar på en hand. Skulle alla börja köra med det… ja, då kan de flesta glömma mig helt. Jag vill inte ha alla era pluggar. Bara någon enstaka.

    Så… UA slängde jag mig över när de släppte prenumeration på native. Softube är nog den enda andra tillverkaren jag hade kunnat överväga.

    Waves not so much.
    Ja. Vartefter plugintillverkare går över till prenumeration kommer de behöva skapa möjlighet att prenumerera på enskilda pluggar. Att som waves enbart erbjuda nån jättebundle för ett högt pris/månad, där man på sin höjd är intresserad av tre pluggar, tror jag inte kommer fungera på sikt.

    Samtidigt medför prenumeration, förutsatt att den är flexibel och inte bara stora bundles, att man faktiskt slipper bli sittande med en massa skit man inte använder. Köper man i dagsläget en plugin och efter nån månad inser att det inte var så bra som man trodde, eller det komer en bättre ersättare, så sitter man med den eftersom andrahandsmarknaden ofta är så dålig att det inte är lönt att sälja den.

    Tycker i övrigt att prenumerationsmodellen är mycket rimligare för mjukvara egentligen. Som praxis varit hittills blir allt underhåll och support av befintliga produkter beroende av utveckling/försäljning av framtida produkter, vilket gör att vinsten för nyutveckling minskar för varje tidigare produkt i portföljen, till den nivå att det inte längre går att varken nyutveckla eller underhålla. Har väldigt länge känt att det är något sjukt med den modellen, supportavtal m m är standard i mjukvaruindustring överlag av en anledning, och varken tillverkare eller kunder är i slutändan hjälpta av att brett omtyckta och använda produkter läggs ner och slutar fungera för att företaget som skapat dem inte lyckats göra nya produkter som också blivit succeé. (Ett bra exempel är Soundtoys. Jag vet inte hur mycket nyförsäljning de har, men jag gissar att det inte är så mycket längde. Samtidigt sitter förmodligen en STOR mängd användare och är oroliga över när Soundtoys bara säger, "nä, nu skiter vi i det här", och slutar uppdatera sina produkter eftersom de inte kan finansiera det.)

    Men, det gäller ju att hitta en flexibilitet kombinerat med en prismodell som fungerar. Så, min kanske naiva förhoppning är att en rörelse mot prenumerationer på sikt kommer innebära att de företag som tillverkar mina favoritverktyg kan få lite lugn och ro att fortsätta underhålla och förbättra mina favoritverktyg, istället för att som nu ständigt behöva hitta på nästa grej för att kunna finansiera det nödvändiga och tvingande underhållet av de befintliga produkterna.
    Senast redigerat av rydan den 2023-03-27 klockan 10:30.

  21. #21
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Vartefter plugintillverkarde går över till prenumeration kommer de behöva skapa möjlighet att prenumerera på enskilda pluggar. Att som waves enbart erbjuda nån jättebundle för ett högt pris/månad, där man på sin höjd är intresserad av tre pluggar, tror jag inte kommer fungera på sikt.
    +1 på den. Ett koncept med Välj 3 pluggar, Välj 5 pluggar, Välj 10 pluggar, Välj 20 pluggar osv... med möjlighet att byta innehåll 1 gång i månaden hade varit perfekt.

  22. #22
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar hur många år dom kommer hålla igång servers för oss som köpt pluggarna?
    Jag som precis köpt. Kommer man stå där om
    5-10 år med icke fungerande programvara?
    De verkar ju ha lagt ner WUP helt ser jag nu, går inte att uppdatera sina befintliga pluggar, så 5-10år kan med lite otur vara "nästa OS/DAW-version".

    Enda Waves jag använder just nu är LoAir, och risken att jag pröjsar $15/månad för att fortsätta använda den är... begränsad...

  23. #23
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Softube skålar nog i champagne idag.
    precis. Dom, soundtoys, izotope och fabfilter får ersätta vad jag tappar från mina redan surt köpta waves pluggar.

  24. #24
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Enda Waves jag använder just nu är LoAir, och risken att jag pröjsar $15/månad för att fortsätta använda den är... begränsad...
    Testa PA/Unfiltered Audios "Bass Mint". Tycker den har ännu bättre möjligheter. LoAir hade något användarvänligare UI dock.

  25. #25
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ännu en aktör som går över till enbart pren. :-/

    https://www.waves.com/
    Trist men det var väl väntat som sagt.

    Köpte en onödigt stor bundle av ren okunnighet för flera några år sedan som jag använder till vardagspyssel så när den slutar funka så är det väl ajöss med Waves skulle jag tro då jag behöver max 10% av det som finns däri.

  26. #26
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa PA/Unfiltered Audios "Bass Mint". Tycker den har ännu bättre möjligheter. LoAir hade något användarvänligare UI dock.
    Fast den gör ju inte samma sak såvitt jag förstår? LoAir pitch-shift:ar hela skiten en oktav ner, filtrerar och phase-align:ar och sen mixar tillbaks in...

  27. #27
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast den gör ju inte samma sak såvitt jag förstår? LoAir pitch-shift:ar hela skiten en oktav ner, filtrerar och phase-align:ar och sen mixar tillbaks in...
    Nu har jag inte öppnat den på ett tag men har för mig att den har en "octave ner" process ihop med en del andra modes och att du också kan filtrera. Du har nog rätt i att den inte gör exakt samma sak men jag har helt ersatt LoAir med Bass Mint om jag vill skaka loss takputsen i studion. Dessutom en plug som ofta hamnar på rea i sann PA-anda

  28. #28
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran

  29. #29
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag inte öppnat den på ett tag men har för mig att den har en "octave ner" process ihop med en del andra modes och att du också kan filtrera. Du har nog rätt i att den inte gör exakt samma sak men jag har helt ersatt LoAir med Bass Mint om jag vill skaka loss takputsen i studion. Dessutom en plug som ofta hamnar på rea i sann PA-anda
    Japp. Som nu t ex. Och med "MEGA-20-OFF" blev det $5, så det kan ju vara värt en chansning. =D

  30. #30
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enda Waves jag använder just nu är LoAir
    Som alternativ till alternativet (Bass Mint) så kan det vara värt att testa med bx_subsynth eller Leapwing RootOne.

  31. #31
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som alternativ till alternativet (Bass Mint) så kan det vara värt att testa med bx_subsynth eller Leapwing RootOne.
    Ja bx_subsynth har jag också. Lite vänligare och mer kontrollerad än Bass Mint men kanske bättre om man använder den som ett verktyg i mix och inte ska göra överdrivna subs eller ren ljuddesign.

  32. #32
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Såg en YT-video om detta och något twitter-inlägg säger att man bör kolla på Terms and Conditions för tjänsten.
    Om du väljer att subscribe och redan har plugins, så gäller inte de "köpta" licenserna längre eftersom de uppdateras när du subscribe'ar.
    Vet inte om det stämmer men det låter ju bonkers om så är fallet.

    Konstigt överlag kan jag tycka att de i princip alien'atar sina befintliga kunder.
    Hade varit mer rimligt att de som har köpta plugins kan fortsätta att uppdatera dessa, för att dom redan är kunder.
    Men sen inte sälja nya perpetual-licenser.

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Dykt upp 4 tubvideos idag på ämnet. Ingen verkar glad :/ Tur att de enda waveseffekter jag använder (om än otroligt sällan) är ett krackat paket från 2001

    Men hörni: Kräver dessa abonnemangsgrejer att datorn är online, och uppkopplingen fungerar, för att överhuvudtaget gå att använda?

  34. #34
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Hela grejen är totalt fukkad. De har lyckats göra både de som haft stora bundles och de som bara kör någon enstaka waves-plugin helt ointresserade av att fortsätta vara kunder i någon form överhuvudtaget.

  35. #35
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Tror dom kommer tappa i hobbysegmentet, men bland kommersiella studios verkar dom vara väldigt frekvent förekommande, och där är det nog skit samma, har ju varit i stort sett samma visa med deras uppdateringsavtal.

    Som mjukvaruutvecklare och företagsägare är jag lite kluven. Vi försöker sälja vårt system med så mycket löpande intäkter som möjligt. Under gamla ägarna så handlade det alltid om att få in så mycket som möjligt initialt, sen prioriterades det att jaga in nya kunder snarare än att göra befintliga nöjda.

    Med prenumerationsmodellen finns det ett incitament att göra allt för att behålla kunder år efter år. Det tror jag gynnar båda parter. Men är väl svårt att jämföra ett verksamhetssystem med plugins kanske...

    Är glad att jag inte har en prenumeration på tex. Soundtoys, där händer inte mycket. Men med en lite piggare utvecklare hade jag kunnat tänka mig den modellen. Och Waves är ju ganska heltäckande, man behöver inte mycket annat om man har alla deras pluggar. Sen har mitt användande iaf tidigare varit ganska sporadiskt, kunde gå lång tid mellan projekten. Då är det inte lika intressant. Och gäller nog många hobbyister.

    Avvecklade Waves helt när jag bytte dator för ett tag sen, men ska inte förneka att det är några pluggar jag saknar...

  36. #36
    minka
    minka är uppkopplad nu

    Senior
    Den här prenumerationsmodellen som alla börjar köra med har redan fått backlash i USA,
    Generellt kan folk ha 2-3 stycken- Typ Netflix, Amazon Prime och något mer.
    När kaféer, pluggtillverkare mf börjar med samma modell så tappar folk sugen,
    Ingen vill sitta o betala för 10 olika prenumerationer varje månad

  37. #37
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror dom kommer tappa i hobbysegmentet, men bland kommersiella studios verkar dom vara väldigt frekvent förekommande, och där är det nog skit samma, har ju varit i stort sett samma visa med deras uppdateringsavtal.
    Fast får man tro gearslutz så talas det om class action lawsuits just för att de blåst kommersiella studios genom att över en natt sluta sälja WUP och därmed, i praktiken, göra 10-seat-licensen på Mercury bundle värdelös.

  38. #38
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med prenumerationsmodellen finns det ett incitament att göra allt för att behålla kunder år efter år. Det tror jag gynnar båda parter.
    Samma här. Prenumerationsmodellen lämpar sig egentligen bra för plugins, eftersom de hart beroenden till både OS, DAW och VST/AU-ramverk, och därmed alsdrig blir "färdiga". Men då måste kostnaden vara någotsånär rimlig, samt väldigt väldigt flexibel, så man kan prenumera på enbart en eller ett fåtal plugins. Det här men allt-eller-inget kommer inte att funka, särskilt inte om alla försöker köra den.

  39. #39
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Finns ju verkligen smidigare sätt att implementera en förändrad affärsmodell än "över en natt". Kunde ju kört parallella lösningar under 2 år typ, med infon att köpta pluggar bara uppdateras ett begränsat antal gånger till.
    Då hade de också kunnat få nyttig kundfeedback.
    Märkligt. Eller kanske desperat?

  40. #40
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    SKa jag börja pynta 150 kronor i månaden för Kramer Master Tape nu ?

  41. #41
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ju verkligen smidigare sätt att implementera en förändrad affärsmodell än "över en natt". Kunde ju kört parallella lösningar under 2 år typ, med infon att köpta pluggar bara uppdateras ett begränsat antal gånger till.
    Då hade de också kunnat få nyttig kundfeedback.
    Märkligt. Eller kanske desperat?
    Ja. Det är otroligt märkligt. Grejen är dessutom att bara genom att behålla WUP som alternativ för alla folk som tidigare köpt permanenta licenser, även betald WUP som nu, så hade 99.9% av shitstorm:en kunnat undviktis, även om de helt slutat sälja permanenta licenser. De som slog till på en stor bundle, eller köpt massa plugins, senaste rean är ju minst sagt superduperlurade av Waves.

  42. #42
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Eller så har Waves i hemlighet köpt Plugin Alliance.

  43. #43
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Och Softtube kontrar!
    Shop now, own forever!
    Heja!
    https://www.softube.com/promos/spring-sale

  44. #44
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De verkar ju ha lagt ner WUP helt ser jag nu, går inte att uppdatera sina befintliga pluggar, så 5-10år kan med lite otur vara "nästa OS/DAW-version".

    Enda Waves jag använder just nu är LoAir, och risken att jag pröjsar $15/månad för att fortsätta använda den är... begränsad...
    Kan tipsa om den subbas-dividern som sitter i StereoTool. Låter bäst av alla jag provat.

  45. #45
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som mjukvaruutvecklare och företagsägare är jag lite kluven. Vi försöker sälja vårt system med så mycket löpande intäkter som möjligt. Under gamla ägarna så handlade det alltid om att få in så mycket som möjligt initialt, sen prioriterades det att jaga in nya kunder snarare än att göra befintliga nöjda.

    Med prenumerationsmodellen finns det ett incitament att göra allt för att behålla kunder år efter år. Det tror jag gynnar båda parter. Men är väl svårt att jämföra ett verksamhetssystem med plugins kanske...
    Det här är nog pudelns kärna här, att växla från att få intäkter enbart vid försäljning och sedan behöva supporta det i evigheter "gratis". Löpande intäkter är mycket trevligare, och gör att man även kan satsa på saker för nuvarande kunder och inte enbart det som gynnar nya affärer.

    Men som många har sagt, det här hade kunnat skötas långt snyggare än på det här viset. Får mig att fundera på hur bra det går för Waves egentligen och vad ägarna tycker om resultatet.

  46. #46
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan tipsa om den subbas-dividern som sitter i StereoTool. Låter bäst av alla jag provat.
    StereoTool? Vilken?

  47. #47
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Visst det är enklare att förutsäga sina inkomster o.s.v. men antar att pluggarna inte var gratis att uppdatera för evigt?
    Sen är det jobbigt för dom som bara ville ha en plug eller två och nu måste betala 1500 om året, om de tillhör essentials subben.

    Glad att jag inte skaffat några waves-pluggar i alla fall

  48. #48
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Såg denna i rekommendationerna på YT.


    https://youtu.be/JzjgFPMD600

  49. #49
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg denna i rekommendationerna på YT.


    https://youtu.be/JzjgFPMD600
    Gissar att han prenumererar på "lilla" paketet och försöker ladda en plugin som inte ingår där (men som han äger), och då laddar den inte för subscription har installerat om/över och/eller bytt waveshell.

  50. #50
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    StereoTool? Vilken?
    Thimeos. Den som är en broadcast processor i första hand.

  51. #51
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    "Dear Waves community,

    My name is Meir Shashoua, and I’m the CTO and Co-Founder of Waves Audio.

    Over the past few days, many of you have expressed concerns about our decision to discontinue perpetual plugin licenses and our move to an exclusive plugin subscription model. I would like to start by apologizing for the frustration we have caused many of you, our loyal customers. We understand that our move was sudden and disruptive, and did not sufficiently take into consideration your needs, wishes, and preferences. We are genuinely sorry for the distress it has caused.

    After respectfully listening to your concerns, I want to share with you that we are bringing back the perpetual plugin license model, side-by-side with the new subscriptions. You will again be able to get plugins as perpetual licenses, just as before.

    In addition, those of you who already own perpetual licenses will once again be able to update your plugins and receive a second license via the Waves Update Plan—again, just as before. This option, too, will be available alongside and independently of the subscription program.

    We are currently putting all our efforts into making perpetual licenses available to you again, as quickly as possible. In the meantime, you can keep up-to-date on this news page, where we will post the latest updates on perpetual license availability.

    I would like you to know that we are committed to you, our users. We listened to your feedback, and we will continue to listen to you. Waves is a company filled with users and creators, just like you, and we are all as passionate about the products as you are. With this in mind, we will strive to find the way to make things right by you, and hopefully regain your trust.

    Thank you for your feedback and continued support—I wish you all the best,

    Meir Shashoua
    CTO and Co-Founder, Waves Audio"

  52. #52
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Ibland undrar jag om sånt här är planerat för att få uppmärksamhet. Dom vänder direkt, som om dom inte hade fattat att folk skulle bli upprörda....

  53. #53
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Mycket konstig vändning. Helt omöjligt att dom inte kunde förutspå kundernas reaktioner. Påminner om Bigwigs beteende med deras Spectral plug suite som inte ingick i deras "all included" subsciption. Dom backade efter nån vecka... Det var ju bara några månader sedan. Det kan omöjligt ha gått Waves förbi.

  54. #54
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    En prydlig PR-pudel

    (sen FINNS det ju ägande människor som har investerat i nåt dom inte har en jävla aning om hur man sköter...)

  55. #55
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En prydlig PR-pudel
    Tror inte det kommer hjälpa så mycket, de lär ha gjort enorm skada på sitt förtroende och varumärke. Men skönt för alla som sitter med stora bundles att i alla fall kunna fortsätta använda/få support på dem, så pengarna inte var helt i sjön. Men många lär röra sig bort från waves nu, och ryktet var inte kanon innan...

  56. #56
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Skön lirare den där Meir med standardsvaret. Hade jag varit kund hade det inte blivit några fler inköp i alla fall, ursäkt eller inte.

  57. #57
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Fuck them. Deras initiala agerande var så utstuderat ondskefullt på så många plan att jag inte kommer att fortsätta använda deras pluggar även om de pudlar nu. Men gött att se att det fortfarande faktiskt hjälper när tillräckligt många blir förbannade.

  58. #58
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tycker det är ok.
    Ursäkt accepterad från mitt håll.
    Har Diamonds-bundle och några lösören så för mig är det kanon om jag kan betala en tusing om några år så man hamnar i fas igen. Sedan ligger man lågt i 10 år till
    Så någon guldkund för Waves är man ju inte men alternativet med subscription hade varit hejdå för alltid så de gjorde om och gjorde rätt.

  59. #59
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Med tanke på de sjuka mängder Waves plugins jag köpt så sover man ju bättre nu...
    Var faktiskt rätt irriterad över detta.

  60. #60
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen vill sitta o betala för 10 olika prenumerationer varje månad
    Bli månadsgivare...

Liknande ämnen

  1. Waves Codex (var: Ny Mjukissynth från Waves)
    Av Scorphion i forum Nyheter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-10-30, 19:54
  2. Blir tokig! Spela in audio blir fel
    Av bitbob i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •