Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 74 av 74

Ämne: MYCKET billigt alternativ till ADA8200 (adatconverter)

  1. #61
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, ADI-2 har alltså bättre AD-DA än UFX, det visste jag inte :-) Undrar hur UCX2 står där. Men det är väl inte så konstigt då ADI-2 är två kanaler och har bara fokus på bra AD-DA och amp.

    Det vore kul att höra skillnaden i en A-B på plats jämförelse, kanske kan få till det på Dlx...
    Ahh.. ADI-2 och ADI-2 Pro är det stor skillnad på. Jag är inte alls säker, men tror nog att UFX kan vara lite bättre än gamla ADI-2 tack vare uppdaterad elektronik osv. Jag hade ungar springandes runt mig när jag svarade och missade skriva in "Pro". I övrigt så ja, jämför gärna någon dag om du får möjlighet! Men jämför då med riktigt snyggt inspelad musik via t ex Tidal eller liknande där skillnaderna märks mycket enklare

  2. #62
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja, Tidal är först playtjänsten där jag ständigt måste jaga volymkontrollen.

  3. #63
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en del konverterare som inte kör med några sådana chip alls. Men där börjar det dra iväg i pris. Vissa andra ersätter delar av funktionaliteten som finns i chip med egna lösningar för att få bättre ljud.
    Men även där man använder mycket från chippen så påverkar de analoga delarna runt om en hel del.
    Alltså … typ gör en ad-omvandlare med andra chip? Jag har svårt att tro att någon på någon boutique-tillverkare ska kunna mer om ämnet än texas instruments, men å andra sidan kanske inte ”låter bra” betyder ”mäter bra”.

  4. #64
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså … typ gör en ad-omvandlare med andra chip? Jag har svårt att tro att någon på någon boutique-tillverkare ska kunna mer om ämnet än texas instruments, men å andra sidan kanske inte ”låter bra” betyder ”mäter bra”.
    Exempelvis min Lavry Gold har inget sådant chip alls, utan de sköter omvandlingen från analogt till digitalt på något annat sätt.

    Utan att egentligen vara superinsatt i det tekniska här (jag vet inte ens exakt hur min Lavry fungerar) så är min tolkning att ett sådant chip från t ex Texas Instruments motsvarar exempelvis ett Curtis CEM3396 vs en klassisk diskret VCO/VCF/VCA/osv i syntvärlden. Rent ljudmässigt så brukar jag där föredra den diskreta. Precis samma med AD och DA-omvandlare. De omvandlare jag testat som har olika typer av "diskret" design (det finns några olika varianter) låter generellt sett bättre och mer högupplöst på flera plan, men precis som med syntar så har de ändå ibland lite udda detaljer för sig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Tidal är först playtjänsten där jag ständigt måste jaga volymkontrollen.
    Har du stängt av volymnormaliseringen?

  5. #65
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du stängt av volymnormaliseringen?
    Tycker inte den gör riktigt det den ska, det låter inte som spotifys iallafall, och om man streamar funkar det inte alls.


    Sen är ju inte Lavry Gold DA924 Chiplös precis
    http://www.hifidiy.net/index.php?s=/...l/id/6690.html
    Senast redigerat av charliecrash den 2023-04-16 klockan 10:49.

  6. #66
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker inte den gör riktigt det den ska, det låter inte som spotifys iallafall, och om man streamar funkar det inte alls.
    Tidal är mer strikta med att normaliseringen ska ske enbart på album-nivå istället för per låt även då man blandar låtar hur som helst. Spotifys lösning där är lite bättre och mer avancerad. Så jag förstår problemet.

    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är ju inte Lavry Gold DA924 Chiplös precis
    http://www.hifidiy.net/index.php?s=/...l/id/6690.html
    Jag har ingen större koll på Gold DACarna, men jag tror inte du hittar något vanligt konverterar-chip där i. Däremot så verkar konverteringen i deras senaste SAVITR vara delvis baserad på ESS-chip. Min AD122-96 MkIII (den bästa modellen enligt många) är däremot något helt annat.

    Tillägg: Sen så har de antagligen chip för ANNAT än att konvertera signaler. T ex för att driva styr-mjukvara osv.
    Senast redigerat av Volantiz den 2023-04-16 klockan 12:16.

  7. #67
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Vad tror ni om nya Audient EVO SP8?
    https://audient.com/2023/01/16/evo-sp8/

  8. #68
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tror ni om nya Audient EVO SP8?
    https://audient.com/2023/01/16/evo-sp8/
    Jag är mest intresserad över hur de fått scrollningen på den websidan att bete sig så konstigt, långsamt och styltig. Använder mus i Windows.

  9. #69
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är mest intresserad över hur de fått scrollningen på den websidan att bete sig så konstigt, långsamt och styltig. Använder mus i Windows.
    Den funkar bra för mig i Firefox. Har du testat den horisontella scrollningen på Moogs hemsida? Med mus i Windows.... lycka till
    Tråkigt att allt ska göras för feta fingrar och pekplattor nu för tiden.
    https://www.moogmusic.com/

  10. #70
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Om man nu har ett ljudkort som datorn inte vill prata med, eller i alla fall inte utan en massa adaptrar. Vad finns det för billiga ADAT-bestyckade ljudkort att välja på? Det billigaste/värdaste jag kan hitta är https://www.thomann.de/intl/behringer_umc1820.htm. Det gör ju hela ljudkortsjobbet jag behöver, det enda jag vill med mitt nuvarande kort (Motu) är ha dc-kopplade utgångar. Så jag skulle ju kunna ha det som DC-styrdosa ihopkopplat med behringeret. Jag har Behringers lilla i den serien och det funkar ju bra.

    Men det känns snopet att det inte finns saker som är USB till ADAT. Har jag missat något? De ligger kanske inte i ljudkortskategorin.

  11. #71
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man nu har ett ljudkort som datorn inte vill prata med, eller i alla fall inte utan en massa adaptrar. Vad finns det för billiga ADAT-bestyckade ljudkort att välja på? Det billigaste/värdaste jag kan hitta är https://www.thomann.de/intl/behringer_umc1820.htm. Det gör ju hela ljudkortsjobbet jag behöver, det enda jag vill med mitt nuvarande kort (Motu) är ha dc-kopplade utgångar. Så jag skulle ju kunna ha det som DC-styrdosa ihopkopplat med behringeret. Jag har Behringers lilla i den serien och det funkar ju bra.

    Men det känns snopet att det inte finns saker som är USB till ADAT. Har jag missat något? De ligger kanske inte i ljudkortskategorin.
    Det finns.. https://www.rme-audio.de/digiface-usb.html

  12. #72
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Stort tack

  13. #73
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Att det är deras drivrutiner är inte direkt en nackdel..

  14. #74
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Men då kan ett nytt motukort lösa det på ett betydligt bättre vis för ungefär samma peng.

Liknande ämnen

  1. Alternativ till Cubase?
    Av McVicar i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-04-20, 11:16
  2. Alternativ till telecaster
    Av minop61 i forum Stränginstrument
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 22:20
  3. Alternativ till NI Battery?
    Av Harri Habitat i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 01:53
  4. alternativ till minimoog
    Av imported_hammer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 17:09
  5. Alternativ till dator
    Av en David i forum Inspelning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-06-03, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •