Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Var hittar jag Tempco?

  1. #1
    cybix
    cybix är inte uppkopplad

    Senior

    Var hittar jag Tempco?

    Jag inser att jag saknar två 1k:s Tempco-resistorer. Dessa verkar finna på Thonk men finns det inga andra ställen att köpa dom på?

    Eller heter dom något annat då?

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tror det här är en tempco. Men jag har aldrig pysslat med sånt så jag har inte riktigt koll: https://www.electrokit.com/produkt/m...-0-5w-1k0-0-1/

  3. #3
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det här är en tempco. Men jag har aldrig pysslat med sånt så jag har inte riktigt koll: https://www.electrokit.com/produkt/m...-0-5w-1k0-0-1/
    Det där är nog motsatsen till tempco.
    Em tempco ändrar sin resistans när temperaturen ändras

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där är nog motsatsen till tempco.
    Em tempco ändrar sin resistans när temperaturen ändras
    Så bra koll hade jag :-) tänkte att tempcos hade en känd kurva över ändring och att det var det den där hade

  5. #5
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Termistor PTC/NTC är väl det korrekta namnet. De på Thonk har följande data, vilket bör gå att hitta annorstädes om man letar lite

    3500ppm, 1/4W, PTC

  6. #6
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Finns här:

    https://www.diysynth.de/advanced_sea...o&inc_subcat=1

    Beställde där till min RE-808.

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag har letat mycket, och de svarta 3500PPM på Thonk är helt 100% rätt om vi pratar syntbyggen, eller framför allt syntrenovering.

    Jag har köpt och testat andra som är 3300 eller lägre men de har inte funkat lika bra som de svarta 3500. Köp dessa, väl värt pengarna.

    En upptäckt jag gjorde när jag servade en Minimoog (Firechilds tror jag):

    I stället för att använda ett 1K TEMPCO per oscillator använde jag 2 st 2K parallellt (1K var slut för tillfället). Och detta visade sig ge ännu bättre stabilitet, antagligen för att ytan blir större och motståndet anpassar sig snabbare / lättare efter temperaturen.

  8. #8
    cybix
    cybix är inte uppkopplad

    Senior
    Tack så mycket för alla svar!

    Kanske dum fråga men vad står PPM för?

    Ska sitta i en eurorack-modul så det kanske får bli Thonk iaf. Vi har kompisar i Brighton som kommer till Sverige snart, dom kanske får åka förbi och hämta upp 😀

  9. #9
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Thonk har inga.

  10. #10
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Thonk har 2K. 2 st 2K i parallell = 1K.

    Montera så här (detta är kondningar, men principen är samma):



    PPM står för hur mycket den ändrar värde per grad celcius. Och i mitt fall, som renoverar gamla syntar, är de svarta 3500PPM helt rätt. 3300 blir inte lika bra IMO.

    Det är möjligt att det är annorlunda när man bygger nytt.

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Parts per million brukar PPM betyda

  12. #12
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Jag har nog några 1k från Thonk hemma i lådan, hojta om det är av intresse så kan jag leta ikväll

  13. #13
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    PremiePensionsMyndigheten ...

    NOTERA att temperaturberoende motstånd finns av TVÅ typer:
    NTC - Negative Temperature Coefficient, dvs den har ett negativt resistansförhållande mot temperatur. Ökande temperatur - minskad resistans.
    PTC - Postive Temperature Coefficient, dvs ett positivt resistans/temperatur-förhållande. Ökad temperatur - ökad resistans.

    Det är just den senare typen som oftast används i syntar.

    Jag har sett nån variant där man använt NTC-motstånd.

  14. #14
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Termistor PTC/NTC är väl det korrekta namnet.
    Principiellt är det väl så, för både en termistor och ett tempco-motstånd är temperaturkänsliga komponenter, men en termistor brukar ha mycket större resistansvariation i förhållande till temperaturen, och med rätt så stor variation i känslighet, både vad avser temperatur och mellan komponentindivider, medan en tempco är ganska subtil i sin kurva och med en mer välspecad känslighet. Det är lite fråga om skillnaden mellan "här behöver vi mäta temperaturen" (termistor) och "här behöver vi ett resistansvärde som varierar en aning med temperaturen för att kompensera temperaturberoendet hos en intilliggande halvledarkomponent" (tempco).

  15. #15
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Principiellt är det väl så, för både en termistor och ett tempco-motstånd är temperaturkänsliga komponenter, men en termistor brukar ha mycket större resistansvariation i förhållande till temperaturen, och med rätt så stor variation i känslighet, både vad avser temperatur och mellan komponentindivider, medan en tempco är ganska subtil i sin kurva och med en mer välspecad känslighet. Det är lite fråga om skillnaden mellan "här behöver vi mäta temperaturen" (termistor) och "här behöver vi ett resistansvärde som varierar en aning med temperaturen för att kompensera temperaturberoendet hos en intilliggande halvledarkomponent" (tempco).
    Tempco är väl ett smeknamn för en termistor med vissa specar. Får noll träffar på tempco på Mouser, men PTC med 3600ppm hittar jag under kategorin thermistor.

  16. #16
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cybix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag inser att jag saknar två 1k:s Tempco-resistorer. Dessa verkar finna på Thonk men finns det inga andra ställen att köpa dom på?

    Eller heter dom något annat då?
    Har du beställt? Behöver du fortfarande? Jag kan kränga ett par Tempco Akaneohm till dig om du vill.

  17. #17
    cybix
    cybix är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för svaren och tack nyd och Soundbrigade för erbjudandena!

    Blev en beställning hos Thonk till slut.

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Hittade en bild från en annan tråd på Firechilds Minimoog som jag stabiliserade rätt rejält, till vänster är de 2K TEMPCO's som jag piggybackade:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MinimoogFix.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	164,8 KB 
Id:	112265

  19. #19
    cybix
    cybix är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade en bild från en annan tråd på Firechilds Minimoog som jag stabiliserade rätt rejält, till vänster är de 2K TEMPCO's som jag piggybackade:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MinimoogFix.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	164,8 KB 
Id:	112265
    Snyggt!

  20. #20
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade en bild från en annan tråd på Firechilds Minimoog som jag stabiliserade rätt rejält, till vänster är de 2K TEMPCO's som jag piggybackade:
    Föräldraförbundet mot Plågsamma Skjulförsök undrar lite ... ska inte tempo-motstånden sitta kloss an mot den komponent som inte får temperaturrusa?

  21. #21
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Föräldraförbundet mot Plågsamma Skjulförsök undrar lite ... ska inte tempo-motstånden sitta kloss an mot den komponent som inte får temperaturrusa?
    Jepp, berätta den för Bob Moog. Det var detta Alan Pearlman fixade bättre än Moog. Till höger ser du ju två matchade transistorer som är temperaturkopplade på "moog-vis" och där jag sedan gjorde det på "ARP-vis".

    Här är en bild på hur olika tillverkare löst det. Där man ser att ARP och Oberheim hade koll på detta men inte Moog (initialt).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TEMPCOS.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	372,5 KB 
Id:	112274

    Bilden på den "fulmoddade" Minimoogen hittade jag på nätet och är inget jag gjort själv. Men det borde ju fungera bättre än originalet i alla fall...

    Dave Rossum designade ju SEM'ens oscillatorer så smart att de t.om sitter tillsammans, vilket innebär att driftingen dem emellan minimeras. ARP har ju ofta oscillatorerna lite utspridda på kretskortet. Men SEM är ett mönsterbygge i alla avseenden.

  22. #22
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Tack för bra svar!
    Jag und ... Föräldraföreningen undrade för att de VCOer och VCFer föreningen byggt har, enligt instruktionerna haft tempco:erna hårdlödda (nästan) mot lin/exp-kretsarna.

  23. #23
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Det finns en intervju med Alan Pearlman där han berättar detta, och hur just stabiliteten var ett problem på de tidiga grejerna. Det var detta Bob hade missat, att det räcker inte att de sitter några cm från varandra, de måste sitta kloss intill med kylpasta mellan.

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    När börjar folk modda syntar med sladdar så tempcona är längre bort? Eller kanske ett servo som kan dra bort tempcon för "vintage mode"?

  25. #25
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Ska bygga GuinGuin MME (Minimoog i euro med parafoni och PWM per oscillator ) snart, där behövs tempco som monteras så de ligger emot CA3046M. Borde undersöka det där med kylpasta lite mer, sett att vissa gjort så.

  26. #26
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När börjar folk modda syntar med sladdar så tempcona är längre bort? Eller kanske ett servo som kan dra bort tempcon för "vintage mode"?
    Rotwangs moddade Mini råder bot på just det faktum att tempcona sitter väldigt långt bort från 726orna.
    Bob tog kritiken med ro när detta ände kom upp under "Moog-middan" i gamla stan 2001 - "well, that technology wasn't invented when we constructed the Mini".

  27. #27
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran

  28. #28
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller kanske ett servo som kan dra bort tempcon för "vintage mode"?
    Jag förutsätter att det är exakt detta som "vintage"-ratten på en P5 reissue gör..?

    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde undersöka det där med kylpasta lite mer, sett att vissa gjort så.
    Skulle snarare säga att "alla gör så"...

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rotwangs moddade Mini råder bot på just det faktum att tempcona sitter väldigt långt bort från 726orna.
    Kanske den bilden jag hittade på nätet? Med sladdar dragna?

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "well, that technology wasn't invented when we constructed the Mini".
    Nä, allt var i sin linda, men enl intervjun med Alan Pearlman var det väl närheten mellan komponenterna som han kläckte. Temperatur som faktor hade väl Bob koll på, men var inte tillräckligt noga där. (se bilden på de värme-länkade transistorerna t.ex)

    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom verkar ju vara 5% 3000 PPM och inte 1% 3500PPM som de svarta KRM från Thonk, så jag hade nog inte valt dessa...

  29. #29
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske den bilden jag hittade på nätet? Med sladdar dragna?
    Ser ut som det. Lätt att göra sig rolig över om man inte förstår kontexten.
    Rotwang är tyvärr inte kvar här på forumet just p g a såna saker.

    Här finns en annan bild på nån annan som gjort samma modd:
    https://forum.moogmusic.com/viewtopi...=23321#p142992
    Senast redigerat av kroffe den 2023-04-12 klockan 15:52.

  30. #30
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lätt att göra sig rolig över om man inte förstår kontexten.
    Det är väl ingen som gjort sig rolig över detta? Det verkar vara en bra mod, hade varit kul att veta hur mycket stabilare den blev pga detta.

    Som sagt, Firechilds blev otroligt mycket stabilare bara med de piggybackade 2K-TEMPCO + ARP-värmelänkning på transistorerna i PSU. Att dra trådar till TEMPCO känns som nästa steg i riktigt svåra fall...

  31. #31
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Två funderingar (fast egentligen samma, eller olika):
    Egentligen borde det ju inte spela någon roll var tempon sitter eftersom synten lära ha samma temperatur, mer eller mindre, inne i lådan. Det lär ju liksom inte vara några förfärliga temperaturskillnader mellan två platser.
    Fast ett skäl att ha en direkt fysisk koppling är att enskilda komponenter kan pga olika skäl drabbas av lite feber - för hög biasström/spänning, andra komponenter i direkt närhet blir lite varma och påverkar lokalt.

    Jag har sett konstruktioner (ETIs 4600 synt?) där man bygger en "ugn", alltså man använder en transistorarray för att dels värma lagom mycket ett transistorpar genom att mata någon transistor med lagom ström och en annan för att känna av temperaturen och se till att hålla "ugnen" vid konstant temperatur.

  32. #32
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen borde det ju inte spela någon roll var tempon sitter eftersom synten lära ha samma temperatur
    Jo, det är exakt detta Alan Pearlman sade i intervjun att Bob inte tagit hänsyn till. Att temperaturen verkligen ÄR ganska olika mellan olika platser.

    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...där man bygger en "ugn", alltså man använder en transistorarray för att dels värma lagom mycket
    Ja, det inte ovanligt. Vill minnas att det är någon synt som har detta, men kommer inte ihåg var jag läst det.

    Jag tror säkert att t.ex värmeutvecklingen i +5-regulatorerna i en Prophet 5 inte var helt av ondo, och indirekt fungerade som "ugn".

  33. #33
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, det är exakt detta Alan Pearlman sade i intervjun att Bob inte tagit hänsyn till. Att temperaturen verkligen ÄR ganska olika mellan olika platser.
    Ja, det inte ovanligt. Vill minnas att det är någon synt som har detta, men kommer inte ihåg var jag läst det.
    Jag tror säkert att t.ex värmeutvecklingen i +5-regulatorerna i en Prophet 5 inte var helt av ondo, och indirekt fungerade som "ugn".
    CEM3340/45 har t ex tempco-steget helt integrerat i ICn. Kolla databladet.

    Annars har t ex Micro/Multimoog en " temperature stabilized linear to exponential conversion" med hjälp av en CA3046 transistor array där två transistor par används som expo konverters, en som temperatur sensor och den tredje transistorn som "heater" - på så sätt uppnås en integrerad transistor array miljö med med konstant temperatur. Är det den du tänker på?

  34. #34
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det den du tänker på?
    Ja, typ något sådant - det förefaller dessutom väldigt troligt att det är du som berättat detta för mig någon gång

    Men jag hade för mig att det var någon av de stora drakarna, typ Synthex eller så som hade en liknande konstruktion för att värma upp kretsarna så att de alltid är på samma (höga) temperatur. Men jag kan blandat ihop detta.

    EDIT:
    För att kasta in ytterligare en boll i diskussionen:

    Lagade nyligen filtret i min ena ARP SOLUS, det visade sig att det även sitter en 1.87K TEMPCO i filtret på den (som visade sig vara trasig). Precis bredvid det matchade transistorparet.

    För mig känns det överdrivet med temp-kontroll i filtret. Osc förstår jag, speciellt om man har två, men filtret?

  35. #35
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig känns det överdrivet med temp-kontroll i filtret. Osc förstår jag, speciellt om man har två, men filtret?
    Filtren vill man ju kunna styra precist för t ex keyboard-tracking. I många gamla syntar dubblar även det självoscillerande filtret som sinus-oscillator. ARP Solus har ju sin grund i Oddy och 2600 och i åtminstone den senare används filtret på precis detta sätt.

  36. #36
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, det är ju sant...

  37. #37
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    såg att electrokit just tog in tempcos: https://www.electrokit.com/produkt/p...1kohm-3500ppm/

    (disclaimer: jag gör lite jobb åt dem)

  38. #38
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran

Liknande ämnen

  1. Var hittar jag sånna här kontaktpluggar?
    Av Macke i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-10-07, 22:06
  2. Var hittar jag en sådan här splitkabel?
    Av Hemstudiopsykologen i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-09-04, 18:55
  3. Var hittar jag noter?
    Av Butterfly i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 11:30
  4. Var hittar jag regn-ljud?
    Av Butterfly i forum Allmänt om musik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 01:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •