Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Harmoni/dissonans i relation till timbre

  1. #1
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran

    Harmoni/dissonans i relation till timbre

    Teorinörderi!!!
    I privata soundcloudlänken nedan spelar jag samma sak, först på piano och sen på rhodes. Tycker det låter helt åt helvete på piano, men typ ascoolt och flummigt på ett härligt sätt på rhodes med massa filterdelay. Delarna jag syftar på är 0:16 - 0:24 och 0:48 - 0:56:

    https://soundcloud.com/modvo/dissona...social_sharing

    Jag har gott gehör och kan min beskärda del teori, och mer specifikt lägger jag ut ett maj9 i vänsterhanden och landar på en liten sekund i högerhanden. Det är ju enligt alla böcker helt hysteriskt fel, men vafan, jag tycker det låter ganska fint med rätt sound. Min personliga spaning är väl att piano är för övertonsrikt, och våra hjärnor upptäcker knaset mycket snabbare på grund av detta, eller nåt i den stilen.

    Hur upplever ni detta ackord? Tycker ni soundet gör skillnad, eller är det bara totalflummigt (kanske rentav jobbigt) hur man än vrider och vänder på det?

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Båda är lika härligt flummiga, men som du säger maskerar det lite mindre övertonsrika Rhodeset ackorden lite mer. Tycker båda låter grymt!

  3. #3
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag älskar såna här ackord och brukar kalla det lite vårdslöst för "fuljazz". Kan verkligen ingenting om detta men efter att bara ha lyssnat ett par var tycker jag klart bättre om det vanliga pianot. Upplever inte dissonansen så stark att den stör utan tycker rhodeset var för utsmetat. Bara min preferens!

  4. #4
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Amen va kul å höra!
    Man känner ju liksom alltid att man e ute på lite hal is när man flummar iväg med sånt här, för man vill ju inte att det ska bli såhär:

    https://youtu.be/_fvOb9YtHHg

  5. #5
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag älskar såna här ackord och brukar kalla det lite vårdslöst för "fuljazz". Kan verkligen ingenting om detta men efter att bara ha lyssnat ett par var tycker jag klart bättre om det vanliga pianot. Upplever inte dissonansen så stark att den stör utan tycker rhodeset var för utsmetat. Bara min preferens!
    Intressant! Då är det kanske inte så petigt som jag tänker... Fuljazz är precis det jag vill höra, tycker modern jazz överlag är fast i ett lite sterilt sound som känns dött jämfört med typ 60/70-talet. Det är mest artister inom hip hop/soul-sfären som verkligen gör intressant musik just nu, snarare än de renodlade jazzgrupperna

  6. #6
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Min första reaktion är att det inte alls är dissonant. =) Du spelar Ebmaj9 -> Dmaj9, och håller kvar D:et i högerhanden. Det blir inte en liten sekund, utan maj7->grundton. Rätt så vanligt inom jazz nuförtiden, t ex Glasper, Alfa Mist, Yussuf Dayes etc. Fuljazz är väl ett kul uttryck, men vad betyder det egentligen? Vad är jazz liksom? Färgade ackord?

  7. #7
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min första reaktion är att det inte alls är dissonant. =) Du spelar Ebmaj9 -> Dmaj9, och håller kvar D:et i högerhanden. Det blir inte en liten sekund, utan maj7->grundton. Rätt så vanligt inom jazz nuförtiden, t ex Glasper, Alfa Mist, Yussuf Dayes etc. Fuljazz är väl ett kul uttryck, men vad betyder det egentligen? Vad är jazz liksom? Färgade ackord?
    Lyssna igen - Jag landar i ett E, ej D. Ebmaj9 med liten sekund i högerhanden
    Femte tonen efter solot börjar.

    Du kanske menade kompdelen innan? Den är harmonisk, och är bara där för att ge lite kontext

  8. #8
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Ah, jag lyssnade bara och läste inte vilken del du menade, sorry!
    Just var enskilda toner hamnar är oftast inte så viktigt, bara det är rytmiskt relevant och leder vidare någonstans, vlket det tydligt gör här. Funkar ju extra bra iom att du spelar det som kvartsintervaller som leder logiskt in, och hade det inte gjort det hade det låtit mycket mer dissonant. Att medvetet landa på "off"-toner funkar även utmärkt för att skapa spänning och intresse.
    Senast redigerat av segerfalk den 2023-03-15 klockan 10:54.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2023-02-14, 08:54
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2023-01-31, 08:25
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-10-02, 07:21
  4. Hur tar ni idéerna vidare - hur blir ert utkast till en färdig harmoni?
    Av Amonhoteph i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2020-09-23, 18:44
  5. In Pursuit Of Silence - En dokumentär om vår relation till ljud
    Av Katzenjammer i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-14, 12:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •