Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: [Hjälp 2] Ensoniq DP4 - Tranformatorbyte? och RZ1 - Anti-log pottar?!?

  1. #1
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior

    [Hjälp 2] Ensoniq DP4 - Tranformatorbyte? och RZ1 - Anti-log pottar?!?

    Hej igen 99or!

    Har fått hem en DP4 för ett tag sen och den har en Transformator som Huummmar friskt.
    Är inte särskilt bekväm med att byta sånt själv. Så vore väldigt trevligt om man kunde få hjälp av någon här.
    Fast första problemet är väl egentligen att hitta en ersättande transformator. Det sitter en europeisk transformator i nu.
    Allt tips om hur man skulle kunna hitta en som fungerar är välkommet, helt novis på transformers.

    Har ett så litet studiohörn att sitta i och DP4an står i huvudhöjd, så det är nog mer påtagligt än vad
    det kanske "egentligen" här. Men det har ju stört mig på Humm/brummet tillräckligt för att önska byte iaf.

    -------


    Casio RZ1 - saxat från min andra tråd.

    Sample 1-2, 3-4 har pottar på baksidan som är 10kc, Anti-Log pots (tror jag en googling sa). Om man skulle modda. Så att pottarna hamna på ovansidan på chassit så man kan ratta Cutoff enklare. Måste man ha likvärdiga 10KC pottar eller skulle man kunna använda typ sådana här istället?

    https://www.electrokit.com/produkt/p...n-p160kn-b10k/



    Allt bäst!
    Tomas



  2. #2
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Har du data på trafen: spänning/ström?

    Dass Musikding (musikding.de) har anti-logpotar (https://www.musikding.de/Alpha-Poten...-10k-rev-log_1)

  3. #3
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Hej Soundbrigade!

    Tack för potlänken! Beställning ska ske snarast!

    Transformatorn. Ska ta en ordentlig titt och hitta så mycket information som möjligt.
    återkommer.

    tack!

  4. #4
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Ett klistermärke i DP4an säger att det är en 230v´s Transformer som sitter i.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5728.JPG 
Visningar:	16 
Storlek:	3,57 MB 
Id:	111681

    Här är klumpen som hummar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5727.JPG 
Visningar:	15 
Storlek:	3,57 MB 
Id:	111682

    Hoppas det här är till hjälp

  5. #5
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Mnjae ... spänningar på sekundären vore bra att ha. Ser annars ut att vara "special" med flera uttag = flera spänningar används och då lär man inte hitta en standardtrafo.

    Är den bultad tillräckligt, alltså så den inte kan sitta och humma pga att den sitter löst?

  6. #6
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Hej!


    Ska testa och se hur hårt skruvad den är.

    Ska även rota och forska å det finns information att utvinna från internet och service manualer.



    Tack för att du tar dig tid.

  7. #7
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Precis. Innan du tar fram skärbrännare och vinkelslip, kolla om det finns info på das Intörnätt.

    (OM, trafon är ruggigt uschlig och liksom omöjlig att hitta en direkt ersättare till kan man låta beställa en. fragjanzuerst.de har levererat ett otal trafar till mig, både EI- och toroid-trafar. Kostar men kan vara värt det om ingen standard finns.)

  8. #8
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Grattis till dp4:an och hoppas det löser sig! Känner jag inte lika mycket skuld för att jag inte ville sälja min till dig

  9. #9
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Om brummet: hur brummar det? Mekaniskt, eller "elektriskt"??

    Min rörleverantör skickade detta: www.pastisch.se/HF/DC-Blocker.PDF

  10. #10
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Nypit åt skruvarna ordentligt kring klumpen och det gjorde ingen skillnad.

    Det är ett sånt Lågt G som hum/brummar. så skulle vilja säga Elektriskt (men kan inte svära).
    Kan försöka spela in det!

    Är värdelös på tyska. Så förstår inte mycket av texten du länkat till. Förlåt ^ ^


    Ralle, det ska du inte känna skuld för alls. Det var en förhandling som inte ebba ut till något bara.

  11. #11
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det är en hypotes att brummet kan bero på att du har 230VAC med överlagrad DC och denna DC-komponent orsakar brummet. Att sno ihop en DC-fälla enligt den i pappiren kan åtgärda problemet.

    Har du möjlighet att testa apparaten någon annanstans, vända kontakten i uttaget ... vadsomhelst ...??

  12. #12
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Ok! Ska försöka isolera maskinen och testa den i olika jack här hemma och se om det kan lugna ned sig. ska även testa olika strömsladdar.

    Här är en länk till det konstanta ljudet, har gain:at en del så att det ska höras tydligt.

    https://on.soundcloud.com/Enhyg

  13. #13
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Hej igen!

    Försökt vänja mig vid Hum/brumandet från effekten. Det låter lika mycket som MS20an här hemma. Det är nog bara att den är i huvudhöjd som gör att den upplevs som högre än vad den kanske är. Vore ändå trevlig och få prova och byta ut den vid tillfälle. Testade flera olika uttag i hemmet, men det låter likadant överallt.

    Upptäckte igår till min förfäran att Vocodern beter sig konstigt. Första 10 minuterna den är påslagen så funkar allt som det ska. Sen börjar det dyka upp små knäppar och som är rektifierade uppåt. Dem verkar enbart dyka upp när något ljud inte processas. Har även märkt att om jag Mute:ar C så försvinner knäppandet. Alla andra kombinationer man kan tänka sig är ok. Även provat och använda Input 1 på fram och baksidan. Kopplat om så att ljudet spelas in så rakt som möjligt i maskinen. Stängt av alla maskiner runt omkring så att det enbart är dem allra viktigaste sakerna igång.

    Det jag gjort i maskinen.
    Fick hem för ett par dagar sen ett gäng Elektrolyt kondensatorer. Så burkens alla Kondningar blev bytta efter att jag upptäckt knäppandet, Men det gjorde ingen som helst skillnad. Knäppande är kvar.
    Bytt även till batterihållare och ett CR-batteri. Det har inte heller gjort någon skillnad.

    Alla andra effekter verkar må bra, inte hittat något liknande knäppande. Men borde väl forska noggrannare angående den biten. kanske kört för långa ljud hittills. Ska kolla lite senare ikväll.

    Försöker läsa schematicen, men mina kunskaper är väldigt limiterad. Försöker se vad och vart som kan krocka med Kanal C. Vet inte om jag ska leta efter Opamps, isf vilka? Kan det vara en transistor som spökar?

    Borde jag byta alla spänningsregulatorer och säkringarna i maskinen? Det verkar lite overkill. Men blir jag rekommenderad till att göra det. Så gör jag det ^ ^



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DP4-Vocoder.png 
Visningar:	6 
Storlek:	400,2 KB 
Id:	111786

  14. #14
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Liten uppdatering.

    Kanal C knastrar på allt...

  15. #15
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Kört self-test mode? Vad säger diagnostiken?

  16. #16
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Hej!

    Gjort lite tester ikväll/natt med.

    Checking the power supply circuitry.
    Den klarade sig briljant på alla mätningar.

    Checking Audio Signals between Main och Keypad/Display Boards:
    Den klarade sig på alla Pins. Det varierade lite på Sista pinnen per kanal.
    Dem som ska ha 9.6-14.4, men allt var inom ramen.

    Gjorde även Burn-in Test Procedure.
    Även det klara den galant. Körde det i 15-20min, Cirka 30 varv fick den snurra.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5791.JPG 
Visningar:	3 
Storlek:	2,25 MB 
Id:	111814
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5792.JPG 
Visningar:	2 
Storlek:	2,25 MB 
Id:	111815



    Är det något särskilt test jag borde köra???
    Senast redigerat av otto_tsr den 2023-03-20 klockan 04:06.

  17. #17
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Har du kört testet på sidan 10?
    https://www.vintagesynthparts.com/wp...ice-Manual.pdf

  18. #18
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Jag har utfört testet med mitt lilla oscilloskop - DSO-138

    https://youtu.be/pMoVnYkLdxM

    Krokade fast jorden till +C83 och andra änden krokade jag till en
    Jump-wire som jag sedan probade ovansidan av kabeln J15.

    Kanal A
    Pin 15 - 0.70 (VPP 0.48 - 0,72)
    Pin 10 - 1,77 (1,6 - 2,4)
    Pin 24 - 1,75 (1,6 - 2,4)
    Pin 30 - 11,5 (9,6 - 14,4)

    Kanal B
    Pin 16 - 0.70
    Pin 8 - 1,65
    Pin 22 - 1,61
    Pin 29 - 9,66

    Kanal C
    Pin 13 - 0,68
    Pin 6 - 1,57
    Pin 20 - 1,57
    Pin 27 - 10,5

    Kanal D
    Pin 12 - 0,68
    Pin 4 - 1,95
    Pin 18 - 1,95
    Pin 26 - 12,1

    Slog på maskinen och väntade 10 minuter innan jag började testa pinnarna.

  19. #19
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    OK, allting är ju i sin ordning. Svårt att hjälpa mer än så här när man inte har maskinen framför sig.

  20. #20
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    tackar så mycket att ni ens tar er tid att läsa och fundera lite på saken.

    satt och grubblade idag och valde att göra om testet fast med vocodern loopande och knäppande.
    kollade j15 och den andra kabeln mellan display och main board. hittade inget klippande i signalen
    i kablaget.

    nästa idé är att isolera maskinen helt och göra om testet i köket.

  21. #21
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Slog igång min DP4 och insåg att den brummade rätt rejält. Funderar på att ta tipset från Soundbrigade här https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3720389 och se om det inte går att beställa en specialare som löser problemet.

  22. #22
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    hej jgb!

    tråkigt att det brunn/hummas. är självklart intresserad av en ny transformator. min tyska är jättedålig och är väl inte direkt självsäker på att skapa en transformator specifikation. men hjälper gärna till om jag kan ^ ^

  23. #23
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ungefär samma här med både tyska och säkerhet. Men det är inte akut för min del, hur är det för dig? Låter mer besvärligt med de där knäppandena.

  24. #24
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    det är inte alls brådis så. hellre vänta och att det blir rätt, än att stressbeställa en chansning.
    kan prova och maila och fråga vad dem behöver för att det ska kunna bli en bra beställning.

    knäppandet, ja. det är ett mysterium. suttit och spårat lite idag. börjat från kabeln som sitter i outputsen och börjat vandra bakåt in i kortet längs schemat. känns pundingt, men tänkte se om jag kan söka mig till där det inte uppstår och uppstår.

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Testat att strömsätta från nåt annat än PSUt, typ ett labbagg? Då kan du isolera knäpparna till PSU eller resten..

  26. #26
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    kroffe: På alla bilder jag kan se så verkar PSUt vara en redig specialare med en massa in/ut, så det är nog inte så lätt att köra med labbagg. Eller missar jag något?

  27. #27
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Har dessvärre inte tillgång eller kunskap till att bruka ett labbagg.

  28. #28
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kroffe: På alla bilder jag kan se så verkar PSUt vara en redig specialare med en massa in/ut, så det är nog inte så lätt att köra med labbagg. Eller missar jag något?
    Det som syns på bilden är bara transformatorn och dess lindningar.
    Servicemanualen talar dock om utgångarna på PSU-kortet: +-15V och +-5VDC - detta borde vara en smal sak att sätt upp för att enkelt kunna isolera felet till antingen PSU-kort eller DSP-kort.

    Men känner man sig inte bekväm med att hantera sånt här tycker jag att man kanske ska lämna in till en service-tekniker.

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah, du menar så. Ja då är det enklare i alla fall. PSU-kort ut och testa.

  30. #30
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kretsscheman inklusive PSU-delen till DP-4+ https://www.synthxl.com/wp-content/u...Schematics.pdf

    Inte DP4 tyvärr.

  31. #31
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kretsscheman för DP4 http://audiopro.r-massive.com/Ensoni...Schematics.pdf inkl trafo!

    - - - Updated - - -

    Bifogad fil 111952



    Den här borde ge rätt bra info, eller?
    Senast redigerat av jgb den 2023-03-26 klockan 20:09.

  32. #32
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Dragit ned dem där och använt dem vid felsökning. Efter ett tag insåg jag att R-massive´s Schematics är efter det amerikanska
    psu´t på schematicen. I min(/din så sitter det lite andra grejer på det kortet). Satt nämligen och letade på fuses, läste om Slow and Fast blow och allt möjligt. Letade länge och väl efter just 1.5a 250v säkringar. Men sedan läste jag på kortet och såg att det är 1.6a och läste på dioderna och dem är inte heller samma.
    Har inte mailat något till något av dem tyska bolagen ännu. Jobbar hela vecka (nattjobb) så inte riktigt haft ro. Men i veckan som kommer så ska jag försöka öppna en dialog och se om dem kan hjälpa en.

  33. #33
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hade också 1.6A, men eftersom det här ligger efter trafon så har jag svårt att se att det spelar någon roll, det är trafon som hanterar omvandlingen från nätspänning till det som körs inuti. Omvandla från amerikansk till europeisk maskin borde bara vara att byta trafo och så ska allt annat funka som tidigare helt enkelt.

  34. #34
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Du har säkert helt rätt. Är som sagt inte alls någon expert på området.

    Läst i service manualen och uppfattat det som två olika boards som finns
    tillgängliga... Har själv ett 230V 1450000252 - och 18301 Secondary boards.
    vilket nog är samma som du har.
    Men det står ju faktiskt inte så mycket om Transformator i sig, så det stämmer säkert
    det du säger.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ensoniq.PNG 
Visningar:	5 
Storlek:	128,9 KB 
Id:	111954

  35. #35
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Japp, jag har 18301-board. Kollade inte på trafon. Men nu känner jag mig klart mer med på banan med trafon i alla fall.

    Vad som händer sedan är att det görs om till +/- 15V samt +/- 5V via 78xx/79xx (som kroffe nämnde), det sitter dock på stora kretskortet med de gigantiska kylflänsarna.

Liknande ämnen

  1. [Hjälp] Byta displayer på Ensoniq DP2 & Casio RZ1
    Av otto_tsr i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2023-03-06, 03:23
  2. Manual till Ensoniq DP4/DP4+ sökes
    Av Rink i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 17:22
  3. var kan man få tag på anti log potar
    Av Aminozyra i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •