Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Riktigt LÅÅÅNGT delay!

  1. #1
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior

    Riktigt LÅÅÅNGT delay!

    Hej. Letar efter delay plug eller något sätt att lösa det genom programering i Ableton. Typ minst en minut. Gärna upp till 20 minuter. Helst med alla vanliga delay-funktioner. Feedback, filter etc. Inspirerad av chase bliss Habit men vill alltså ha det i datan. What say you?

  2. #2
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Haha jävlar va stört med 20 min delay, man blir nyfiken

    Men borde va ganska lätt fixat med max4live! Om du inte kan max/msp så kan du ju till exempel kika efter gratisdelay för max4live, som du sedan kan öppna och modifiera delaytiden

  3. #3
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Kan man skapa rundgångskedjor i Live? Alltså låta ett effektspår gå tillbaka till sig självt. Isf kan du ju bara lägga X antal delay efter varandra med mixen på full wet och ingen feedback. Och så matar du bara tillbaka spåret till sig självt. I Bitwig går det utmärkt.

  4. #4
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Bra tips båda två! vore nice med något färdigt. Men grymt bra uppslag. Att seriekoppla fler pluggar slog mig också men inte så elegant och kanske suger massa processor i onödan. Kan inte programera max/msp tyvärr.

  5. #5
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man skapa rundgångskedjor i Live? Alltså låta ett effektspår gå tillbaka till sig självt. Isf kan du ju bara lägga X antal delay efter varandra med mixen på full wet och ingen feedback. Och så matar du bara tillbaka spåret till sig självt. I Bitwig går det utmärkt.
    Tror int ens det behövs. Är väl bara att lägga 100x Simple Delays efter varann på spåret med 100 wet så vips, jävligt långt delay.
    Eller tänker jag fel. Ska testa. Återkommer

    Edit: ja, det funkar. Ta tex Simple Delay, sätt det på 16/16 och 100% wet.
    Lägg nu så många sådana efter varandra som behövs.
    Jag grupperade mina, om det behövs vettetusan.
    Senast redigerat av miaz den 2023-03-08 klockan 16:14.

  6. #6
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man skapa rundgångskedjor i Live? Alltså låta ett effektspår gå tillbaka till sig självt. Isf kan du ju bara lägga X antal delay efter varandra med mixen på full wet och ingen feedback. Och så matar du bara tillbaka spåret till sig självt. I Bitwig går det utmärkt.
    Ja, att routa returer tillbaka till ett spår funkar.

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Lite jobbigt om man kommer på att feedbacken var lite hög..... 20 minuter senare

  8. #8
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Tänkte att jag snabbt skulle testa att göra en sån här grej i max, men insåg snabbt att det tar ju jävligt lång tid att testa när man måste vänta 20 minuter

  9. #9
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte att jag snabbt skulle testa att göra en sån här grej i max, men insåg snabbt att det tar ju jävligt lång tid att testa när man måste vänta 20 minuter
    haha!

  10. #10
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Det kraschar å jävlas också... Inte så konstigt, för ett vanligt delay använder ju RAM-minne liksom, å 20 min är ganska långt

    Men nu verkar det som att det funkar ändå, bara 17 min kvar innan ja ser om det lirar! Haha detta är ju svinspännande

  11. #11
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Sådär, det blev ändå en liten device! Kan laddas ner i en vecka från och med nu:
    Ett jävligt långt eko

    Märkte att det snabbt blir strul med gammalt bös i delayet när man har så jävla långa tider, så la till en "clear"-knapp som abrupt avslutar allt som ligger kvar i delayet.

    ...och det kan vara bra att veta att den här lilla grejen använder ruskigt mycket ram-minne, ungefär 500mb

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kraschar å jävlas också... Inte så konstigt, för ett vanligt delay använder ju RAM-minne liksom, å 20 min är ganska långt

    Men nu verkar det som att det funkar ändå, bara 17 min kvar innan ja ser om det lirar! Haha detta är ju svinspännande
    seså, programmera en som sparar på platsen när det är tyst :-)

  13. #13
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    seså, programmera en som sparar på platsen när det är tyst :-)
    ...om man ska göra smarta svåra saker ska man nog inte göra det gratis det här var mest en kul liten övning, inget jag tänker göra revisioner av

  14. #14
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Nej, man ska göra dem för att man inte kan hålla sig, ju :-)

  15. #15
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, man ska göra dem för att man inte kan hålla sig, ju :-)
    Jo men jag gör redan typ tusen andra saker för att jag inte kan hålla mig, behöver inte fler distraktioner än jag redan har

  16. #16
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sådär, det blev ändå en liten device! Kan laddas ner i en vecka från och med nu:
    Ett jävligt långt eko

    Märkte att det snabbt blir strul med gammalt bös i delayet när man har så jävla långa tider, så la till en "clear"-knapp som abrupt avslutar allt som ligger kvar i delayet.

    ...och det kan vara bra att veta att den här lilla grejen använder ruskigt mycket ram-minne, ungefär 500mb
    ÅH! Blir helt varm i hjärtat. Så otroligt fantastiskt av dig! Alltså detta forum <3 Och förstår så otriligt väl grejen att istället för att göra det man "ska göra" så börjar man kåda mjukvara till en stranger på internet! Alltså varför är inte livet bara sånt, hihi!

  17. #17
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sådär, det blev ändå en liten device! Kan laddas ner i en vecka från och med nu:
    Ett jävligt långt eko

    Märkte att det snabbt blir strul med gammalt bös i delayet när man har så jävla långa tider, så la till en "clear"-knapp som abrupt avslutar allt som ligger kvar i delayet.

    ...och det kan vara bra att veta att den här lilla grejen använder ruskigt mycket ram-minne, ungefär 500mb
    fedt, ska testas!

  18. #18
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ÅH! Blir helt varm i hjärtat. Så otroligt fantastiskt av dig! Alltså detta forum <3 Och förstår så otriligt väl grejen att istället för att göra det man "ska göra" så börjar man kåda mjukvara till en stranger på internet! Alltså varför är inte livet bara sånt, hihi!
    Nemas!

  19. #19
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Haha märkte idag att detta lilla spartanska delay har en tendens att skapa rundgång om man har hög feedback och använder filtrena! Bara en liten varning.

    ...samtidigt så låter det ju faktiskt ganska coolt, det vanliga ableton-delayet rundar ju inte på det sättet

Liknande ämnen

  1. GPU Delay - grafikkort som dsp-kraft. På riktigt.
    Av encore i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 18:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •