Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byta gitarrhals, fel hålbild.

  1. #1
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Byta gitarrhals, fel hålbild.

    Jag vill byta halsen på en elgitarr. Den nya halsen är av samma modell, men annan årgång, och det visade sig att hålbilden är något olika. Om jag bara drar i skruvarna så resulterar det i en sned, eller t.o.m. sprucken hals.
    Om någon har tips på hur man löser detta så är jag tacksam.
    Nedan visan baksidan på hals och kropp:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05730.JPG 
Visningar:	20 
Storlek:	7,79 MB 
Id:	111581

    Bilden på framsidan går tydligen inte gå att ladda upp.

  2. #2
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag har pluggat och borrat nya hål då det inte stämmer.

  3. #3
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har pluggat och borrat nya hål då det inte stämmer.
    Ok!
    Ska man bara slå i träplugg, eller ska man stryka på lite lim också... eller något annat?
    Jag är osäker på om jag ska försöka detta själv. Jag vet inte riktigt hur jag ska vara säker på att få den rak... någon slags jigg vore optimalt, men det känns som mer jobb än jag hade tänkt.
    Kan man få detta gjort i gitarraffären tro?

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SvajjFuzz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok!
    Ska man bara slå i träplugg, eller ska man stryka på lite lim också... eller något annat?
    Jag är osäker på om jag ska försöka detta själv. Jag vet inte riktigt hur jag ska vara säker på att få den rak... någon slags jigg vore optimalt, men det känns som mer jobb än jag hade tänkt.
    Kan man få detta gjort i gitarraffären tro?
    Finns en herre som heter the guitar butcher, har inte sett hans jobb men han känns som en stabil och trevlig person. Hör med honom kanske? https://sv-se.facebook.com/theguitarbutcher/

  5. #5
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Vissa musikaffärer kan nog göra detta. Ganska klurigt att få halsen spikrak, särskilt om man inte har en verkstad.
    Om jag var rädd om gitarren skulle jag ha lämnat in.
    Om jag inte var så orolig och ville göra själv så skulle jag ha hittat träplugg i lagom storlek, stryckt på trälim och försiktigt klubbat in. Sen skulle jag ha riktat upp halsen med hjälp av tråd eller laser och satt fast med ett par tvingar och borrat.
    Jag har själv ett långsamt gitarrprojekt på g där jag inte köpt hals än, och om halsen jag köper inte är förborrad jag kommer lämna in till gitarrbyggare när det är dags att fästa halsen. Jag bor i en etta och har inga möjligheter att göra det tillräckligt bra.

  6. #6
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag pluggade med lite grillpinnar och trälim.

    Jag riktade med första och sista strängen som linje och sen blev det okej. Det beror ju också på hur tight halsfickan är och om den håller halsen på plats.

    Kan du inte försöka göra stencil med halsen som passar med blyertspenna och ha som mall?

    Om det nästan passar kan man ju använda lite tunnare skruvar i två hål på diagonalen men tändstickor och se om det stämmer så kan man ju plugga och borra de andra hålen sen fästa dom ordentligt och borra de återstående.

  7. #7
    Hultberg
    Hultberg är inte uppkopplad
    Hultbergs avatar
    Senior
    Kolla med Per, https://www.facebook.com/BassDoc/
    Han är duktig.

  8. #8
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för alla tips!
    Det känns inte omöjligt att jag skulle fixa det själv. Jag får fundera över om det är värt tiden och besväret.
    Egentligen har jag de gitarrer jag behöver, så jag borde låta resten gå. Meckandet är nog mest ett substitut för att spela (sen jag blev av med hobbylokalen har det det inte blivit mycket rockenroll).

  9. #9
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag pluggade med lite grillpinnar och trälim.

    Jag riktade med första och sista strängen som linje och sen blev det okej. Det beror ju också på hur tight halsfickan är och om den håller halsen på plats.

    Kan du inte försöka göra stencil med halsen som passar med blyertspenna och ha som mall?

    Om det nästan passar kan man ju använda lite tunnare skruvar i två hål på diagonalen men tändstickor och se om det stämmer så kan man ju plugga och borra de andra hålen sen fästa dom ordentligt och borra de återstående.
    Jag lutar åt att lämna in den, men det här låter ju intressant. Kan du utveckla det lite?

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Om det är så lite skillnad att det nästan funkar, och den trots allt ligger bra och fast i kroppen, så skulle jag nog modifiera de berörda kropp-hålen precis såpass lite att skruvarna går rakt i hålen på halsen. Sen innan jag drog fast den skulle jag, om det var nämnvärt "dead space" i skruvhålen, fylla tomrummen med smältlim. Men är det så lite kan det kanske inte ens behövas. Sitter halsen i fållan, och skruvarna är ordentligt dragna med metallplattan, så blir det nog bra ändå. Halsen har ju ingen stans att ta vägen liksom

  11. #11
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det är så lite skillnad att det nästan funkar, och den trots allt ligger bra och fast i kroppen, så skulle jag nog modifiera de berörda kropp-hålen precis såpass lite att skruvarna går rakt i hålen på halsen. Sen innan jag drog fast den skulle jag, om det var nämnvärt "dead space" i skruvhålen, fylla tomrummen med smältlim. Men är det så lite kan det kanske inte ens behövas. Sitter halsen i fållan, och skruvarna är ordentligt dragna med metallplattan, så blir det nog bra ändå. Halsen har ju ingen stans att ta vägen liksom
    Jag ska kolla imorgon, men om jag minns rätt så ligger halsen mer "på" än "i" kroppen, om man säger så. Jag tror nog ändå att ditt sätt kan funka, men jag har fullt upp med lägenhetsrenovering så om det inte kostar för mycket så lämnar jag in den. Jag har redan mailat en av mekarna som nämns i tråden, och kollar med musikaffären imorgon.
    Kostar det skjortan så får det bli mitt semesterprojekt.

Liknande ämnen

  1. fel polaritet in i laptop, vad kan gå fel?
    Av miaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 13:33
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 15:52
  3. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 02:03
  4. Limma gitarrhals
    Av Dalleponken i forum Stränginstrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 19:52
  5. Lackad eller olackad gitarrhals?
    Av Blackmore i forum Stränginstrument
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 00:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •