Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 157

Ämne: 99PrataBas...

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    99PrataBas...

    Jag varför inte. Allmänt bassnack, så att vi inte demoraliserar de stackars basmunkarna i deras tråd Så denna kan vi väl ha som allmän bastips&trixtråd.

    Jag hade nog inte tänkt mig SÅ stor skillnad (glatt överraskad, för jag vill verkligen ha en så dimatetralt annorlunda bas som möjligt). Inte ens fattat hur shortscale min gamla italienska hollow body bas faktiskt är, i jämförelse med en J-bass. Eller hur stor skillnad det är på avståndet mellan strängarna uppe och nera på en J. Men med J-basen kan man ju få jävligt klassiska bas-sound. Är nu besatt av hur låg action jag kan få. Den är redan bra, men det talas om att shimma för bästa no-buzz low-action. Men LITE buzz kan man väl leva med, om den inte går ut genom stärkarn, eller? Hur är DIN jazzbas? Eller favoritbas?

    En fråga till som jag funderar på är vilket kondensatorvärde man ska byta till om man vill ha lite mera top-cut i tonratten.

  2. #2
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har en Fender P-bas, men kan inte spela. Dels kan jag inte spela, men dels tror jag den är onödigt svårspelad pga för hög action. Måste googla mig till hur jag sänker den.

  3. #3
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Oh ja, det är brutalt hög action på min. Kollar jag Fenders setupguide rekommenderar de ca 2,5 mm distans mellan undersidan av strängen och toppen av 17:e bandstaven. Min är ca 5 mm där.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Inte svårt! Jag har fått min till 2mm.

    Teoretiskt: Börja med att spana från stallet till sadeln, och avgör med blotta ögat om halsen är rak. Om inte så spänn dragstången, ett kvarts varv i taget (och kolla av mellan), tills den ser rak ut. Kolla sen hur högt över band 1 strängarna går. Är det mer än typ 1mm så knäpper jag bort sadeln, slipar på dess undersida, sätter tillbaks och kollar av. När det är gjort så justera stränghöjden med stallmekaniken tills den känns bra. Är det inga andra dumheter med basen så ska det inte vara mycket mer än att bara lira

    Rent praktiskt kan det ju vara ett band här och där som inte är perfekt, trä som vridit sig litegrann, nån skruv som inte är rätt/tillräckligt dragen. Köper man gärna billigt, som jag, så måste nog sånt tas med i beräkningen. Har inte kollat av min än på det viset. Hoppas slippa

  5. #5
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tack! Jag köpte min ny för ett par år sen när jag hade pengar som brann i fickan. Den är inte den billigaste, men inte heller den dyraste. Får se vad den pallar med i termer av justering.

  6. #6
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Nån som vill köpa en Kala u-bass?

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Jag köpte min ny för ett par år sen när jag hade pengar som brann i fickan. Den är inte den billigaste, men inte heller den dyraste. Får se vad den pallar med i termer av justering.
    Den pallar garanterat. Pallar DU???

    Det är ju en fröjd att hålla på med nya instrument. Allt som ska kunna röra sig kan det fortfarande. Gamla vintage dragstänger kan vara sjukt läskiga att försöka få snurr på.

  8. #8
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Plektrum eller fingrar?

    Jag spelade med plektrum i 2 år (av gammal vana från gitarr). Sedan tvingade jag mig själv att lära mig att spela med fingrar och lärde mig älska det. 14 år. Nu har jag gått tillbaka till plektrum och ser det nu i ett helt nytt ljus.

  9. #9
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Plektrum eller fingrar?

    Jag spelade med plektrum i 2 år (av gammal vana från gitarr). Sedan tvingade jag mig själv att lära mig att spela med fingrar och lärde mig älska det. 14 år. Nu har jag gått tillbaka till plektrum och ser det nu i ett helt nytt ljus.
    Det beror på vad jag spelar om det blir plektrum eller fingrar. Spelar jag hård och skränig musik blir det plektrum, annars fingrar. Jag föredrar egentligen fingrar, men tycker att det är svårt att få till den där attacken för hård musik utan plektrum.

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Plektrum eller fingrar?

    Jag spelade med plektrum i 2 år (av gammal vana från gitarr). Sedan tvingade jag mig själv att lära mig att spela med fingrar och lärde mig älska det. 14 år. Nu har jag gått tillbaka till plektrum och ser det nu i ett helt nytt ljus.
    Plektrum alla gånger. Spelar nog hellre gitarr utan än bas.

  11. #11
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som vill köpa en Kala u-bass?
    Om det är en ukulele-bas så är jag intresserad. Grabben spelar uke, och det vore kul att kompa honom.

  12. #12
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag brukar schimsa med ett plektrum på basar som behöver det, tycker man slipper lite skorrande då, dock kör jag med lite högre stränghöjd än normalt och vevar på hårt med plektrumet.
    Man måste också kolla hur banan halsen är, håller man ned sista bandet så kan man se hur mycket glipa det är i mitten...

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fingrar och plektrum om vartannat. Oftast fingrar, men låten/genren bestämmer. Och farten. Som gitarrist kan jag spela bas betydligt fortare med plektrum än fingrar

  14. #14
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Plektrum eller fingrar?

    Jag spelade med plektrum i 2 år (av gammal vana från gitarr). Sedan tvingade jag mig själv att lära mig att spela med fingrar och lärde mig älska det. 14 år. Nu har jag gått tillbaka till plektrum och ser det nu i ett helt nytt ljus.
    Som andra, lugnare grejer fingrar men annars plektrum. Har nog för dålig fingerteknik så blir nog lite för ofta plektrum. De gånger man fuskar sig fram på bandlös är det dock uteslutande fingrar.

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vill man ha mer syntig bas så är plektrum guld. Signalen man får kan, om man vill, ha så mycket mer attack att man kan göra helt andra saker med den.

  16. #16
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Det jag gillar med plektrum är just som flera är inne på, kontroll över attacken. I övrigt mest nackdelar. :-)

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Plektrum för mig! Gillar fingerspel i mycket musik men dels fungerar plektrum-soundet bäst i det jag vill göra, dels har jag ingen lust med den fakirträning som bra fingerspel fordrar

    Det finns iofs filtplektrum för softare attack men den detaljkoll man har med fingrarna får man inte.

  18. #18
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag började med plektrum sen spelade jag med fingrarna rätt länge och hade sedan ett långt uppehåll från basen och när jag återupptog den så har mönstret upprepats och är inne på plektrum efter mitt andra längre uppehåll.

    Fingerspel och slap var min första vända med tim i ratm och likande stuk i andra omgången mer stoner och geezer ..

    Jag spelar mindre och mindre tekniska grejer och går mer på intensitet och bara köttar.

  19. #19
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Jag är svindålig på att spela med plektrum. Men försöker till och från för att jag gillar soundet. Har märkt att jag vill ha ett så mjukt som möjligt dock. Tappar helt kontrollen med ett standard basplektrum. Men gissar att det är en övningsfråga.

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    När jag kör med plektrum blir det typ dunlop 1,5. Håller det hårt, med en rätt liten spets att spela med, dessutom ingår det också att jag dämpar helt med handloven vilande över strängarna vid stallet, så att resultatet är ett syntigt thomp. Har däremot aldrig riktigt hittat användning för punk-vevande med plektrum på löst ringande strängar.

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har däremot aldrig riktigt hittat användning för punk-vevande med plektrum på löst ringande strängar.

    https://youtu.be/eBIa0o36pPo

    Schlängen sich in der wegg, Geezer...

  22. #22
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hur funkar det egentligen att spela bandlöst, ni som prövat?
    Vad skiljer det från bandat?
    Är det svårt att komma in i om man aldrig testat?
    Fyll gärna på med allt som är värt att veta.
    (Här hade jag tänkt länka till Matt Freemans solo i Maxwell Murder, men hittade inte den bra liveversionen. Inte för att låten har något med mitt inägg att göra - jag blev bara inspirerad av Lemmy).

  23. #23
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Lemmy körde väl bandad? Hursomhelst hävdar jag att bandlöst är betydligt lättare än vad det kanske verkar.

  24. #24
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Bandlöst verkar läskigt men man lär säg väl att hitta rätt. Blir väl lite som på trombon som jag spelade förr om åren. Övning ger färdighet

    Trevligt med bastråd förresten. Jag spelade mycket bas förr om åren på min jazzbas av märket Sigma. Nu har min son tagit över den. Väldigt roligt. Det sjuka med den basen är att jag köpte den på 90-talet men den var helt oanvänd. Jag har inte bytt strängar på den sedan dess men den låter finfint fortfarande och är väldigt skön att spela på.

  25. #25
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Vad kör ni för effekter? Jag använder just nu en Octavella från Last Gasp Art Laboratories. Riktigt lortig fuzz med feedback.

  26. #26
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har inga problem med asgamla strängar heller

    Effekter på bas har jag aldrig velat ha. Testat alla pedalerna såklart och det är underhållande en stund, men det hamnar alltid i att jag vill köra utan. Det är så svårt att ha en effekt på basen som inte gör den till mindre bas s.a.s. Eller?

  27. #27
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SvajjFuzz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar det egentligen att spela bandlöst, ni som prövat?
    Vad skiljer det från bandat?
    Är det svårt att komma in i om man aldrig testat?
    Fyll gärna på med allt som är värt att veta.
    (Här hade jag tänkt länka till Matt Freemans solo i Maxwell Murder, men hittade inte den bra liveversionen. Inte för att låten har något med mitt inägg att göra - jag blev bara inspirerad av Lemmy).
    Jag tycker det är ganska lätt och likt. Men det kanske är för att jag är dålig? Det finns ju olika varianter med markeringar såklart. Vissa med banden utmärkta och vissa med prickar i halsen etc. Jag vill gärna ha en guide där så den jag har nu har korta band i överkant där de sitter på en vanlig.

    Annars så är det väl mer dynamiskt, mer lyssning, mjukare i allmänhet. Speciellt med slipade strängar.

    Jag har alltid spelat ganska melodiskt så för mig passar det toppen!

  28. #28
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kör oslipat eftersom jag nästan alltid är ute efter de mer pianolika klangerna. Gamla oslipade blir tappar diskant ungefär som spunna gitarrsträngar, men eftersom bassträngar är så pass dyra så finns det mängder med knep som fungerar mer eller mindre tillfälligt, typ att koka strängarna, eller som det snabba "slap-tricket" nedan.

    När det gäller effekter så skapar jag något bi-amp-igt i Quad Cortex med kompressor och overdrive efter behag. Kan vara snyggt med lite rumskänsla i basljudet också, samt att jag ibland smyger in lite chorus på topp-kanalen när basen har en mer framträdande position.


    https://youtu.be/0Bcf32-iSFg

  29. #29
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Två stärkare är en lyx man gott kan kosta på sig när man kör med stärkaremuleringar. Jag gillar att kombinera en basstärkare med rent ljud, med en gitarrstärkare med varierande grad av överstyrning. Och en skvätt fjäderreverb på gitarrstärkaren kan faktiskt funka. Nästan vilken gitarreffekt som helst kan egentligen funka, bara man är subtil. Eller inte ett dugg subtil för den delen! Särskilt om man splittar signalen, så att man har en ganska ren i grunden.

    Kompressor är ju klassiskt på bas, men ibland hoppar jag över det när jag spelar in och lägger på det sen istället, helt enkelt för att det tvingar mig att spela med bättre kontroll över dynamiken. Jag är inte bassist egentligen och just det där med att kontrollera dynamiken är jag rätt dålig på tyvärr.

    Jag spelar mest med fingrarna, mest för att det ger bättre kontroll över utringningen än med plektrum. Men ska jag spela snabbt eller vill att det ska låta plektrum så är det klart att jag halar fram ett plektrum. Har alltid varit lite fascinerad över att vissa verkar tycka att det är nåt i stil med ett brott mot mänskligheten att spela med plektrum.

    Är inte bassist som sagt, men tusan vad sugen jag är på en Rickenbacker. Och en p-bas. Och en Bass VI... Jag vet inte riktigt vad jag skulle ha en Bass VI till om jag ska vara ärlig! Men Get Back-serien väckte begäret. Nån som har en och kan dela med sig av lite erfarenheter?

  30. #30
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bass Pick.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	33,1 KB 
Id:	111432

  31. #31
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Lite Dimension D kan vara trevligt på slipade eller bandlös. Vill man köra instant Bootsy är ju envelope filter inte fel.

  32. #32
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    En av mina favoritbasister, från den gamla krautrockbandet Kraan har alltid spelat med plektrum.


    https://youtu.be/-99XR8d2rVg

  33. #33
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Jag har alltid kört chorus. Och gärna i stereo. Nu har jag även börjat lägga till flanger och lite overdrive.

    Fetaste setupen hade jag för några år sedan när jag körde Rick-o-sound från min 4001:a där hals gick till en dist sen in i sen 4x10 + 1x15 och stall gick till en tc electonic stereochorus och in i pa-anläggningen.

    Nu sitter jag mest hemma och spelar och då blir det chorus - flanger - delay till JC-55 med fjäderreverb och stereochorus. Låter mumma, om man gillar the Cure, joy division, siouxsie mm.

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jo det händer faktiskt inte så sällan att jag lägger chorus på basen nu när jag tänker på det. Ibland så det knappt hörs, för att få lite liv i spåret.

  35. #35
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    För er som kör Ableton så kan jag f.ö. tipsa om den inbyggda pluggen Utility. Dels så kan den minska (och öka) stereobredden på ett spår och dels så kan den göra all bas under en valbar frekvens till mono. Det sistnämnda är ett trick som härstammar från vinylgravering, låga frekvenser i stereo kan få pickupen att hoppa.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-03-02 kl. 09.25.25.png 
Visningar:	9 
Storlek:	33,6 KB 
Id:	111489

    Båda sakerna, även i kombination, tycker jag är väldigt användbara om man har stereoeffekter på bas. Lätt att det flyter ut lite väl mycket annars. Man kan såklart åstadkomma samma saker på andra sätt, men det är väldigt smidigt att bara kunna slänga på den, t.ex. efter ett stereochorus, för att samla ihop basen lite.

    Jag skulle tro att det finns liknande pluggar i både VST- och AU-format, om man nu inte har en inbyggd i sin DAW.
    Senast redigerat av slirak den 2023-03-02 klockan 13:11.

  36. #36
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Många riktiga "basist-basister" man ser, på tuben och i levandes livet, verkar inte vilja ha särskilt mycket bas i sitt bas-sound. De kanske är slap:are och vill mest ha plonk och knorr, eller melodiska jazzare som använder basen nästan som ett piano. För min del är det alltid den basigaste basen som gäller (i grunden, sen kan jag variera ljudet sålänge full OOMPH består), oavsett genre jag gör, för basen är ju basen och ska vara basen. Liksom. Vad är det för vits att leva överhuvudtaget annars???

  37. #37
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Tycker nog det finns plats för ganska spinkiga basljud, beror helt på genre. Det sagt, var fullt beredd på att köra min nyinköpta Ric 4003'a i 4001-läge (tonkontrollen har en full/push som (av?)aktiverar någon konding eller nåt, vilket ger det mer klassiska soundet för stallmicken). Men det lät faktiskt jäkligt gött med lite mer botten också... Svårare att ratta in en snygg overdrive som inte lät metal dock, blir helt annan gain.

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många riktiga "basist-basister" man ser, på tuben och i levandes livet, verkar inte vilja ha särskilt mycket bas i sitt bas-sound. De kanske är slap:are och vill mest ha plonk och knorr, eller melodiska jazzare som använder basen nästan som ett piano. För min del är det alltid den basigaste basen som gäller (i grunden, sen kan jag variera ljudet sålänge full OOMPH består), oavsett genre jag gör, för basen är ju basen och ska vara basen. Liksom. Vad är det för vits att leva överhuvudtaget annars???
    Jacobinerna och Rickenbackarna är ju två rätt basfattiga "skolor" - tidiga slappare inom soulen var rätt bastunga men krispet blev viktigare...

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårare att ratta in en snygg overdrive som inte lät metal dock, blir helt annan gain.
    Kör alltid (virtual) bi-ampat sedan några år, med lätt overdrive i botten och mer riv i övre registret. Notera att val av "högtalare" helt avgör soundet i toppen (om det inte ska vara helt clean).

  40. #40
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör alltid (virtual) bi-ampat sedan några år, med lätt overdrive i botten och mer riv i övre registret. Notera att val av "högtalare" helt avgör soundet i toppen (om det inte ska vara helt clean).
    Jag har en Orange Bass Butler som gör precis den grejen (fast rent med kompressor i botten). Går in i en TC stärkare som har en ganska ful rördistemulering. Hade inte hunnit repa med nya basen, och min gamla ville inte bete sig alls under soundcheck så blev lite hastigt påkommet att få till ett vettigt ljud. Får lägga lite tid på att få till, borde gå.

    Den riggen låter kanon med motsvarande 4001'a med riktigt vintage-låg gain, men aldrig fått den att funka riktigt med tex. p-bas. Basoverdrive är svårt när man vill ha lite lagom!

  41. #41
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    (sägas skall att mina bandkamrater var extremt nöjda med basljudet, var mest jag själv som hade velat ha en gnutta mer klös. Men blev direkt sådär hårdrocksfrasigt i toppen... )

  42. #42
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (sägas skall att mina bandkamrater var extremt nöjda med basljudet, var mest jag själv som hade velat ha en gnutta mer klös. Men blev direkt sådär hårdrocksfrasigt i toppen... )

  43. #43
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Detta med skorr då? Håller på att finjustera lite hit och dit varje dag. Så länge det inte hörs i stärkaren är det okej tänker jag. Samtidigt skulle jag hellre ha lägre band, så att strängen träffar trät i halsen och inte bara luften mellan banden. Mycket av skorret är just pga det och inte på nästa band eller så. Nån som slipat ner sina J-basband?

  44. #44
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Skorr stör mig inte så mycket. Men så spelar jag hårt och med mycket dist, tycker inte det hörs med lite grann. På gitarr alltså... Men också bas. Spelbarhet är viktigare än 100% rent ljud.

    Skorr pga tjocka band förstår jag inte hur du skulle få. Du har nog tänkt fel där?

  45. #45
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Inte alls fel Det jag nu talar om är framförallt det skorr som blir just när strängen trycks och släpps, från bandet man är på. Tunna band, i kombination med all justering det skulle innebära, skulle landa strängen på trä vilket dels är stadigare i sidled, dels får man inte det där skorret från bandet man är på i samma grad. Men det verkar vara en J-basfeature mer än nåt annat. Låter ungefär likadant på många tubkanalers J-basar.

    Min gamla italienska 60talsbas har mycket tunna band och inget som helst skorr alls, så jag antar att det är därför jag ens reagerar

  46. #46
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag är skeptisk.

    På min Jazzbas nuddar jag knappt träet ens om jag trycker ner strängen så hårt jag kan och jag har inget skorrproblem. Inget som beror på basen åtminstone. Trycker jag ner strängen för löst skorrar det gärna vid anslaget. Men det beror då på att jag inte får strängen att tryckas helt dikt an mot bandet. Och det problemet skulle nog snarare bli sämre av lägre band.

    Allt för rak hals kan faktiskt ge skorr. För låg stränghöjd eller för tunna strängar är också klassiker. Ojämn bandhöjd är en annan vanlig orsak om det är ett billigare instrument, eller om banden är slitna.

    Om det inte hörs ut i förstärkaren, så kan det vara i strängdelen bakom bandet man trycker ner strängen mot, alltså mot huvudet på basen, snarare än framför.

    Andra ställen att kolla på är stallet. De där pyttiga skruvarna som justerar höjden på stallsadeln, intoneringsskruven och fjädern som sitter på den kan alla lyckas vibrera och skorra vid en del toner.

    Om skorret inte hörs ut så spelar det nog ingen roll annat än för att man ska kunna sova gott om natten. Och många tar nog hellre lite skorr än fetare strängar eller högre stränghöjd.

  47. #47
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte alls fel Det jag nu talar om är framförallt det skorr som blir just när strängen trycks och släpps, från bandet man är på. Tunna band, i kombination med all justering det skulle innebära, skulle landa strängen på trä vilket dels är stadigare i sidled, dels får man inte det där skorret från bandet man är på i samma grad. Men det verkar vara en J-basfeature mer än nåt annat. Låter ungefär likadant på många tubkanalers J-basar.

    Min gamla italienska 60talsbas har mycket tunna band och inget som helst skorr alls, så jag antar att det är därför jag ens reagerar
    Stabilare i sidled? Hur?

    Jag tror fortfarande du har fårt något om bakfoten. Skorr kommer från böj eller ojämnheter i relativ höjd på banden. Absolut höjd lär inte påverka alls.

  48. #48
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Du missar vad jag menar. Är du med på att strängen inte landar på trät mellan banden på en j-bas?

  49. #49
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är skeptisk.

    På min Jazzbas nuddar jag knappt träet ens om jag trycker ner strängen så hårt jag kan och jag har inget skorrproblem. Inget som beror på basen åtminstone. Trycker jag ner strängen för löst skorrar det gärna vid anslaget. Men det beror då på att jag inte får strängen att tryckas helt dikt an mot bandet. Och det problemet skulle nog snarare bli sämre av lägre band.

    Allt för rak hals kan faktiskt ge skorr. För låg stränghöjd eller för tunna strängar är också klassiker. Ojämn bandhöjd är en annan vanlig orsak om det är ett billigare instrument, eller om banden är slitna.

    Om det inte hörs ut i förstärkaren, så kan det vara i strängdelen bakom bandet man trycker ner strängen mot, alltså mot huvudet på basen, snarare än framför.

    Andra ställen att kolla på är stallet. De där pyttiga skruvarna som justerar höjden på stallsadeln, intoneringsskruven och fjädern som sitter på den kan alla lyckas vibrera och skorra vid en del toner.

    Om skorret inte hörs ut så spelar det nog ingen roll annat än för att man ska kunna sova gott om natten. Och många tar nog hellre lite skorr än fetare strängar eller högre stränghöjd.
    Jag kan allt om justering redan Det är just det där attack/release-surret vid lite löst tryck jag menar. Det är mest en fascinerande skillnad mellan en ny j-style bas och den gamla trotjänaren jag använt hittills. En feature, som verkar självklar för många.

  50. #50
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kanske också att jag har en viss ovana med hur slipade strängar beter sig. Lite för sköna att lira på (man vill ju liksom smeka fram tonerna )för att jag ska klämma till riktigt.

  51. #51
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Min Fender JazzBass är från 1976, så inte så ny. Jag har en Mustang-bas från 1974 också och det är definitivt lättare att trycka ner strängarna ordentligt på den, men det beror säkert på att det är en shortscale-bas. Den har inte lägre band och nuddar inte trä heller.

    Det är helt klart skillnad mellan flat och round wound-strängar när det gäller hur mycket strängsurr man hör. Vad som förvånade mig när jag bytte från flats till rounds på Jazzbasen var att flatsen faktiskt hade mer "punch" i ljudet, trots att de var dovare. Jag skulle bra gärna ha ännu en j- eller p-bas, så att jag skulle kunna ha en med flats och en med rounds.

  52. #52
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du missar vad jag menar. Är du med på att strängen inte landar på trät mellan banden på en j-bas?
    Det beror på bandhöjden, jag vet inte om j-bas normalt har tunnare band. Försök förklara vad du menar då :-)

  53. #53
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har nog gjort det redan. Tror dessutom jag har rätt Med sidledglidet menar jag att banden är halare än trä. Alltså glider strängen lättare i sidled (eller om man orienterar det så - upp/ner) än om den haft kontakt med trä mellan banden. Men även detta är väl också delvis en kännbar effekt av slipade strängar.

    Anyways. Jag är glad att jag nu har två basar på varsin sida om spektrat En ganska halsdragen short scale gammal hollow body med vanliga strängar, lätt som fan och med helt parallell stränglayout. Och en fullängds J-bas med slipade strängar, spikrak och optimerad, tung, sprillans ny, lite för lättspelad penselmålad pärla

  54. #54
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har nog gjort det redan. Tror dessutom jag har rätt Med sidledglidet menar jag att banden är halare än trä. Alltså glider strängen lättare i sidled (eller om man orienterar det så - upp/ner) än om den haft kontakt med trä mellan banden. Men även detta är väl också delvis en kännbar effekt av slipade strängar.

    Anyways. Jag är glad att jag nu har två basar på varsin sida om spektrat En ganska halsdragen short scale gammal hollow body med vanliga strängar, lätt som fan och med helt parallell stränglayout. Och en fullängds J-bas med slipade strängar, spikrak och optimerad, tung, sprillans ny, lite för lättspelad penselmålad pärla
    När mina strängar glider i sidled brukar tonen gå upp, utan strängrassel. Så kallat vibrato :-)

  55. #55
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Inledningen på denna... Där kan man prata bas


    https://youtu.be/PmAadq5M4M4

  56. #56
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad i #€%&/ är det där för gul bas?

  57. #57

  58. #58
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Var tvungen att läsa mer om den där jäkla basen och landade på en 20-strängad bas! https://www.guitarworld.com/news/jar...lly-functional

  59. #59
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ni som har J-basar: Händer det mycket när ni vrider på tonratten, och i så fall vilket värde är det på kondningen där? Jag skulle vilja att det hände lite mer för på min är det verkligen marginell skillnad mellan helt åt ena och helt åt andra hållet.

  60. #60
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Sätt på en likadan kondensator parallellt så får du mer händelse.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •