Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Sound Anchors monitorstativ… har jag fått ett måndagsex?

  1. #1
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran

    Sound Anchors monitorstativ… har jag fått ett måndagsex?

    Ni som har ett par .. är det normalt att de ska kunna wobbla aningen fram tillbaka?

    Video: https://youtube.com/shorts/1HCwlcokzjc?feature=share

    Är detta normalt?
    Vad jag förstått ska dessa vara superstabila, vilket definitivt inte är det intryck jag får av mina iaf. Å andra sidan kanske jag har orimliga förväntningar.

    Ni som använt dessa, vad är er erfarenhet?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Utan att ha sådana så tycker jag det ser ganska rimligt ut. det är ju ändå fastskruvade och kantmonterade grejer med tung last. Så kanskelite höga förväntningar?

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    De ser verkligen jättedåliga ut. Min gissning är att de är byggda främst för utseendet?

  4. #4
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Deras diverse modeller är och har varit rätt vanliga i professionella sammanhang (ej youtube-hype), spec i USA.
    Så antingen har jag fått ett dålig ex eller så är det få som lägger märke till detta.

    Eller både och …

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Kan du känna om de vibrerar något om du drämmer till dem med en gummiklubba, rejäl känga, planka med filt mellan som skydd eller annat som borde kunna få dem att svänga snabbt? Om du ser det till svängningar per sekund.. vad är högsta Hz du kan få dem att svänga i? Det är en högst väsentlig parameter i frågan. Det kanske ser mycket värre ut än vad det är.

  6. #6
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    3-4hz är svängningarna med högtalaren på

    stativet är fyllt och har ingen hörbar ringning eller resonans, bara ett stumt kort thump

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3-4hz är svängningarna med högtalaren på

    stativet är fyllt och har ingen hörbar ringning eller resonans, bara ett stumt kort thump
    Så om du knäpper till med något hårt.. en plastbit eller whatever.. då kan du inte känna någon vibration alls? Isåfall så är nog allt ändå som det ska. 3-4 Hz kommer enbart utgöra det lilla problemet av hur mycket skillnad det blir i ljudet då högtalaren flyttas rakt bort/emot lyssningsposition. Jag tar då helt tillbaka det jag skrev i inlägg #3. Problemet bör då vara minimalt. Inte perfekt, men det finns antagligen andra detaljer som är bra mycket mer värt att bry sig om

  8. #8
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Jo, tror inte det kommer kollapsa eller så, men om man nu ändå investerat i ett vore det nice att veta om man fått det man köpt eller inte. Mer så frågan var ställd

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Svajar den i materialen, eller glappar den i skruvar i botten undrar jag. Som det ser ut kommer den väl inte välta, och kanske finns en tanke med flexibiliteten att den ska släcka ut vibrationer. Men jag skulle för själsro valt eller byggt nåt mer klippa-stadigt.

    Dessutom kanske skumma zoom/fas-effekter kan komma av att de är i gungning. Inte helt bra för objektiv monitoring kanske.

  10. #10
    303infinity
    303infinity är uppkopplad nu
    303infinitys avatar
    Senior
    Ser ut som att den svajar i materialet tycker jag, tunna profiler/alu?

  11. #11
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Ingen svaj i materialet, tungt stål.

    Två kraftiga skruvar håller ihop basen och pelaren från undersidan. Pelaren är 4,5 tum bred men endast 2 tum djup, och jag tror problemet ligger där - 2” är för liten kontaktyta för att motverka rörelser fram/bak helt.

    Är i kontakt med grossisten och kommer troligtvis byta ut denna till deras ADMID modell. Ser klart stabilare ut..

  12. #12
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Vad finns det för fler tillverkare som gör stativ för monitorer modell större och tyngre?

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad finns det för fler tillverkare som gör stativ för monitorer modell större och tyngre?
    Det kan vara värt att fråga högtalartillverkaren om några olika stativ som de kan rekommendera till just dina högtalare.

  14. #14
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad finns det för fler tillverkare som gör stativ för monitorer modell större och tyngre?
    Vad är större och tyngre?
    Enkla golvstativ från Thomann o.s.v. klarar säkert några hundra kilo belastning rakt ner, men inte så stadigt kanske.

  15. #15
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är större och tyngre?
    Enkla golvstativ från Thomann o.s.v. klarar säkert några hundra kilo belastning rakt ner, men inte så stadigt kanske.
    Millenium golvstativ är specad upp till 20kg. Ser att det finns en "förstärkt" variant av densamma som klarar 50kg.

    Vet inte riktigt vad som är stort och tungt, men ibland ser man ju monitorer som är packade med element, och antar de väger en del. EDIT: Ser att Dynaudio M3 väger 65 kg.
    Frågan var mest ställd av nyfikenhet. Vad ni med "stora och tunga" monitorer använder för stativ. Inte aktuellt för mig just nu iaf Bra förslag annars att höra med tillverkaren.
    Senast redigerat av uc.t den 2023-03-01 klockan 12:23.

  16. #16
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan var mest ställd av nyfikenhet. Vad ni med "stora och tunga" monitorer använder för stativ.
    En akustiker gjorde en ritning över hur vi skulle bygga ett par lämpliga stativ in hit. Stativen syns inte eftersom de står inne i väggen, men de är gjorda av betong, extra fin sand, väldigt tjock MDF och en massa noise killer-lim

  17. #17
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Stadiga högtalarstativ är inte bara till för att högtalaren inte ska trilla i golvet. Om högtalaren rör på sig så påverkar det de högre frekvenserna. Det högsta fekvenserna är ca 2cm. Gungar stativen 1cm så blir det fasutsläckning höger/vänster. Stereobilden kan bli lite lidande även med mindre rörelser än så. Nu är det många andra parametrar som att huvudet rör sig etc men att ha höger/vänster högtalare som flyttar hela tiden på sig är inte optimalt. Om det sedan är nått som hörs tillräckligt i sammanhanget eller inte är en annan sak. Jag hade aldrig accepterat svajiga stativ....

Liknande ämnen

  1. Jag har fått gas
    Av kockpit i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-11-13, 12:19
  2. Vad är det jag har fått?
    Av fretchi i forum Blåsinstrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 01:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •