Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Arpeggiatorns beteende vid 'Down' och flera oktaver

  1. #1
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior

    Arpeggiatorns beteende vid 'Down' och flera oktaver

    Hej!
    De flesta arpeggiatorer jag använt, om man ställer in dem på "down" och väljer tex fyra oktaver och trycker ned tex ett ackord inom en oktav, så börjar den uppifrån den högsta oktavens ljusaste ton och spelar igenom alla valda noter i alla oktaver ned till den lägst tonen och sen börjar om uppifrån.

    Arpeggiatorn i Ableton Live däremot, om man kör samma grej med hjälp av "transpose" så spelar den noterna i första oktaven uppifrån och ned, hoppar upp till nästa oktav och kör uppifrån och ned och så vidare upp till högsta oktaven innan den börjar om igen.

    Finns det något sätt att komma runt det här, annat än att ha jättehänder med minst tolv fingrar?

    Annars: nån som vet varför de valt den här implementationen istället för en traditionell?

    Alternativ: Har jag fått något om bakfoten rörande arpeggiatorer? Brukar de bete sig som i Ableton Live? Har inte lekt väldigt mycket med tangent-synthar måste jag erkänna...

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	arp down.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	67,2 KB 
Id:	111344

    Kan detta vara vad du är ute efter?

  3. #3
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Njäe, den löser iofs det specifika problemet men mitt ursprungliga use case var egentligen UpDown, att den börjar på lägsta noten och kör upp hela spannet och sen ned, typ om man trycker ned C0 E0 G0:

    C0 E0 G0 C1 E1 G1 C2 E2 G2 E2 C2 G1 E1 C1 G0 E0 C0

    men nu kör den istället:

    C0 E0 G0 E0 C0 C1 E1 G1 E1 C1 C2 E2 G2 E2 C2 -> C0 E0 G0... osv

    ...om jag spelar ett c-dur-ackord som jag vill arpeggiera upp och sen ned över flera oktaver.

    Jag vill alltså att riktningen jag väljer gäller för hela spannet istället för bara nuvarande lilla delsekvens.
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2023-02-23 klockan 14:46.

  4. #4
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Nej, snarare att den startar på den oktav du trycker först och sen skalar nedåt, t ex:

    C4 E4 G4 C3 E3 G3 C2 E2 G2 C1 E1 G1 - känns väl naturligt?

  5. #5
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Jo, jag menar att jag valde ett enkelt exempel i första posten men att mitt egentliga use-case var för upDown i flera oktaver, som typ här https://youtu.be/tOqmUpGqw0Y?t=231

    ...eller som det verkar funka på bland annat Rolands Juno och Jupiter-synthar. Logic's arpeggiator funkar så också som jag minns den.


    Man kanske kan se det som två olika funktioner/transformationer, en som sprider toner över flera oktaver och en som "arpeggierar" över toner och resultatet beror på i vilken ordning man kör dem.
    I Ableton-caset så körs arpeggio-funktionen först och sen sprids den ut över flera oktaver.
    I Roland/Logic-caset så sprids alla tonerna ut över flera oktaver först och sen körs arpeggiatorn över de noterna.
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2023-02-23 klockan 14:49.

  6. #6
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Då ska du inte använda arpeggiatorns transpose-funktion, du får istället ta en midi chord-modul å sätta den före arpeggiatorn. Å ställa in oktaverna där istället

  7. #7
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Ah, det kanske är ett mer modulärt angreppssätt det valt?

    Tack för tipset!

  8. #8
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Ja men typ! I och med att funktionen "12 fingrar på varje hand" redan finns i Chord, så ansåg de väl att det var överflödigt att klämma in den i arpeggiatorn

Liknande ämnen

  1. Deluxe Memory Man beteende.
    Av COSMIC60 i forum Effekter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-03-07, 13:44
  2. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 20:08
  3. Lödning och lösning mellan box och flera TV apparater
    Av Tangen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 08:21
  4. korg monopoly LED beteende
    Av peter ripa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •