Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: €: Tips på VCA, EG och sånt

  1. #1
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte

    €: Tips på VCA, EG och sånt

    Tänkte att det kanske blir för lång fråga för Euroracktråden så jag gör separat ämne.

    Har nu 44HP kvar för LFO, VCA och/eller annat nödvändigt för att generera envelopes, attenuera etc.

    Det som finns är fyra separata CV-styrda ”audiostämmor” med egna oscillatorer och filter, och dessa ska kunna hanteras separat. Har redan Maths som förstås kan en hel del av ovanstående, men jag kan ju inte ha den till allt samtidigt

    Hit me med era bästa förslag! Analogt ja tack, och ju mer som är CV-styrt desto bättre. Likaså om de kan ta/behandla både CV och audio. Men är öppen för alla förslag, är nyfiken på vad ni gillar och använder. Behöver verkligen inte vara spännande grejer, utan just användbara.

  2. #2
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Maths är väl självskriven inom denna kategori?

  3. #3
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Maths är väl självskriven inom denna kategori?
    Jo. Och jag skrev att jag redan har den, men att jag ju inte kan använda den till allt samtidigt Eller kan jag det? Eller ska jag skaffa en till?

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    https://afterlateraudio.com/products/qarv känns som att den uppfyller mycket av det här måste jag säga.

  5. #5
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo. Och jag skrev att jag redan har den, men att jag ju inte kan använda den till allt samtidigt Eller kan jag det? Eller ska jag skaffa en till?
    Man kan alltid ha flera maths... =D

    Man kan också skoja till det lite med Harvestman DoubleAndore (gillar ju då särskilt mk1).

  6. #6
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Istället för en till så är det väl bättre med något liknande fast annorlunda?

    Typ https://www.modulargrid.net/e/jorana...sign-contour-1 eller Befaco Rampage?

  7. #7
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Sen beror det på om man är nöjd med AD/AR eller vill ha lite adsr:s eller nått med ännu fler steg med. (Kör CTG-VC för mina AHDSR-behov. Det är en oerhört bra env, men den är lite överkurs, finns många bra styrbara ADSR med nuförtiden...)

  8. #8
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo. Och jag skrev att jag redan har den, men att jag ju inte kan använda den till allt samtidigt Eller kan jag det? Eller ska jag skaffa en till?
    Haha, sorry, är blind!

  9. #9
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Intellijel Quadrax kanske kan vara nåt? Fyra envelopes/LFOs som kan köras fristående eller länkade till varandra.

  10. #10
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Tusen tack för alla tipsen, ska kolla igenom. Håller med om att det är roligare att skaffa något annat än en Maths till.

    Jag skulle säga att viktigast är VCA-funktionen. Så får man väl nästan inte säga i modularkretsar, men jag hatar när ljud bara pågår oavbrutet hela tiden

  11. #11
    marcuxz
    marcuxz är uppkopplad nu

    Senior
    Xaoc devices - zadar, grym quad envelope som är lite annorlunda

    Intellijel - quad vca, grym overdrive och kan även dista.
    Xaoc devices - tallin

    Mutable skenar ju i priser, men stages och veils är riktigt bra med

  12. #12
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jag gillar VCA som även kan användas för att färga (eller mer), t.ex. FSS Gristleizer TG4, WMD Trshmstr, Serge Wave multipliers...

  13. #13
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Har inte själv, men jag tycker Instruos ADSR (Ceis) och den nya VCA-grejen (Carn) verkar bra. Synd att de är så hiskeligt dyra bara.

  14. #14
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Intellijel Quadrax som redan nämnts är en favorit, med i varje patch.
    Doepfer har många smidiga vca, a-135-2 är en kanon quad vca.
    4ms vca matrix, värd varenda hp.

    En ”vca” som jag blivit riktigt sugen på är ALM Mega Tang, 4-kanals mixer/vca med pan, aux/return och mutes, kanske kan vara intressant även här?

  15. #15
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte själv, men jag tycker Instruos ADSR (Ceis) och den nya VCA-grejen (Carn) verkar bra. Synd att de är så hiskeligt dyra bara.
    Var väl inte hiskeligt dyr givet funktionalitet? Ceis verkade ju väldigt najs.

  16. #16
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Skulle rekommendera 3xVCA (6HP) och 3xMIA (6HP) från Happynerding samt Quadrax (14HP) för LFO/envelopes. Då har du även plats för en Joranalogue Fold 6 (4HP) samt en MakeNoise LxD (4HP) samt 10HP för annat godis.

  17. #17
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tusen tack för alla tipsen, ska kolla igenom. Håller med om att det är roligare att skaffa något annat än en Maths till.

    Jag skulle säga att viktigast är VCA-funktionen. Så får man väl nästan inte säga i modularkretsar, men jag hatar när ljud bara pågår oavbrutet hela tiden
    Fast det beror ju på vad du har för VCOs samt filter, en del VCOs / Filter har inbyggd VCA, och en del filter kan dessutom stänga helt så det kan räcka med en envelope.

  18. #18
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    En annan modul du kan titta på är Cosmotronic Delta-V som har mycket av det du efterfrågar.

  19. #19
    lazerkind
    lazerkind är uppkopplad nu
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Befaco rampage är ju lite som maths, men ändå inte.
    Jag gillar framförallt att självmodulera den med min/max/balace.
    Triggar man den samtidigt rytmiskt kan man få till ett skevt sväng som ändå håller takten

  20. #20
    Wiktorion
    Wiktorion är uppkopplad nu
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Zadar! Och nån doepfer multi-VCA

  21. #21
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Så mycket sjukt roliga moduler i förslagen, flera av den typ jag aldrig hade tänkt på men som låter kul, stort tack. Lutar i nuläget åt att det blir några Doepfer-VCA för enkelhetens skull sen får vi se.

  22. #22
    wusty
    wusty är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har funderat på för att frigöra funktioner i min Maths (har samma problem) med denna https://www.endorphin.es/modules/p/airstreamer-4 - misstänker att den är digital dock

Liknande ämnen

  1. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2018-10-12, 12:54
  2. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2015-11-11, 22:51
  3. elinstallation från femtiotalet och alla modulars och sånt?
    Av hasparigus pink i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2015-03-13, 13:34
  4. Vca-tips?
    Av beem i forum Modularer & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 08:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •