Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Tips på klassisk musik

  1. #1
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran

    Tips på klassisk musik

    Inser att jag börjat lyssna mer på klassisk musik.
    Men min kunskap är ytterst begränsad.
    Hamnar ofta på Arvo Pärt som följt med mig genom åren.
    Vad lyssnar ni på för klassisk musik?
    Skulle verkligen vilja bredda mig inom området.


    https://youtu.be/Ox3XFxfJQds

  2. #2
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Pärt är också en favorit här.
    Sen är Johannes Brahms ett måste, Ein Deutsches Requiem och jag får glädjetårar.
    John Rutter kan också rekommenderas, bara för att nämna något.

  3. #3
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Klassiskt och klassiskt, men Hildegard av Bingen och Claude Debussy

  4. #4
    Mr Fox
    Mr Fox är uppkopplad nu
    Mr Foxs avatar
    Veteran
    https://www.youtube.com/watch?v=5pyhBJzuixM

    Lyssnar kanske inte så mycket på klassiskt men Erik Satie tycker jag mycket om.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Dom stora verken bör man plöja en gång iallafall, som t.ex:
    Orff - Carmina Burana
    Tjajkovskij - Nötknäpparen
    R. Strauss - Also Sprach Z...

    En liten playlist med smakprov på väldigt kända storverk:
    https://open.spotify.com/album/0t4cyanhQrhIsOY624gJ0D

    Min farsa tryckte ner mycket av det här i halsen på mig mer eller mindre, så jag har i många år haft en hatkärlek till opera och klassisk, men nu på senare år kan jag njuta av dessa verk på nytt. De är verkligen helt otroligt avancerade och alla stora kompositörer är en produkt av sin tid och hade knappt kunnat existera i dagens globala musikexploatering.

  6. #6
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    - Who do you prefer of Stravinskij and Wagner?
    - I prefer Smith & Wesson

    (Ford Fairlane - Rock'n roll detective)

    Bach är dock bra, Händel också, Pachelbel. Barock är grejer.

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det finns ju hur mycket som helst men följande verk kommer snabbt upp:

    Våroffer och Eldfågel av Stravinskij
    Klavier Trio 1, Op. 8 Brahms
    Maestros del Siglo de Oro, Jordi Savall. Eftersom du gillar Pärt körverk kan detta vara nått.
    Das Wohltemperierte Klavierstruck av Bach

    Som ung tyckte jag att den kärvare 1900-tals musiken var coolare än den äldre musiken från 1700 och 1800-talet men nu vet jag bättre. Med det sagt vill jag inte vara utan den senare 1900-talsmusiken som tex Vortex Temporum av Grisey.

  8. #8
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Maestros del Siglo de Oro, Jordi Savall. Eftersom du gillar Pärt körverk kan detta vara nått.
    Pratar vi Jordi Savall så är ju hans tolkningar av Sainte-Colombe oerhört vackert om man gillar äldre musik.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Simon Rattles serie Leaving Home är en bra introduktion till 1900-talsmusiken...


    https://youtu.be/QQJz7GBtSaE

    Detta är första avsnittet av sju och även de övriga finns i någon form på YT.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2023-02-20 klockan 01:33.

  10. #10
    Tomas N
    Tomas N är uppkopplad nu

    Senior
    Femte symfonin har många lyckats med tycks det: Beethoven, Sjostakovitj (hans femma är världens bästa!), Mahler, Sibelius.
    Pianomusik av typen "24 preludier och fugor" eller "24 preludier" kan rekommenderas: Bach (Das wohltemperierte klavier, särskilt del 1), Debussy, Chopin.
    Nationalromantik: Alfvéns Midsommarvaka, lättlyssnat och väldigt svenskt.
    För den äventyrlige: Ligeti (Rekviem, Atmospheres mfl. Kolla in Kubricks film 2001, den frossar i Ligeti), John Cages preparerade pianon.
    Minimalism: Terry Rileys "In C", hypnotisk. Finns i många småroliga nytolkningar på Youtube, men originalinspelningen från 60-talet rules. Inspirerade väl dessutom Pete Townshend till Baba O'Riley

  11. #11
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    BWV 565 brukar jag återkomma till för att bl.a. lyssna på "progressionerna" (t.ex. strax efter 20s);
    https://www.youtube.com/watch?v=Nnuq9PXbywA

    Om 99musiks bakgrundstapet skulle tonsättas, blev det strukturerad barock då?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	glasfibernät.JPG 
Visningar:	0 
Storlek:	16,9 KB 
Id:	111272
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SOB.JPG 
Visningar:	0 
Storlek:	91,5 KB 
Id:	111274
    https://www.youtube.com/watch?v=M2kcOCsALnw
    Senast redigerat av RX11 den 2023-02-20 klockan 12:11.

  12. #12
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Ett tips är att leta upp den nu döda(?) podcasten Meet the composer. Där överöses man av tips och kunskap på området.
    En helt fantastisk pod rakt igenom!

  13. #13
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Vad är egentligen klassisk musik? Vad gör den klassisk? Är det åldern eller sättet den är komponerad? Eller att den är baserad på noter av något slag?
    Eller skit samma... Om man gillar det så gör man det:-)
    Jag gillar det mesta jag har hört av Kaija Saariaho.

  14. #14
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rofo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller att den är baserad på noter av något slag?
    Det måste såklart handla om att det är musik som är baserad på noter till skillnad från...

  15. #15
    Tomas N
    Tomas N är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rofo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är egentligen klassisk musik? Vad gör den klassisk? Är det åldern eller sättet den är komponerad? Eller att den är baserad på noter av något slag?
    Min gamle lärare från Göteborg, Philip Tagg (numera boende utrikes), gör den här översikten och definitionen över skillnaderna mellan de tre huvudsakliga musiktyperna folkmusik, konstmusik (=klassisk) och populärmusik:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	axiomatic triangle.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	111270
    Men gränserna är väl åtminstone numera ganska flytande

  16. #16
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det måste såklart handla om att det är musik som är baserad på noter till skillnad från...
    De flesta punklåtar har nog aldrig sett röken av ett notblad, även om musiken kan noteras i efterhand. "Baserad på noter" innebär i min värld att noterna är en del av kompositionsprocessen. Sen kan "noter" se väldigt olika ut. Exempelvis Stockhausens grafiska "noter".
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stockhausen.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	27,5 KB 
Id:	111271

  17. #17
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rofo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta punklåtar har nog aldrig sett röken av ett notblad, även om musiken kan noteras i efterhand. "Baserad på noter" innebär i min värld att noterna är en del av kompositionsprocessen. Sen kan "noter" se väldigt olika ut. Exempelvis Stockhausens grafiska "noter".
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stockhausen.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	27,5 KB 
Id:	111271
    Fattar såklart men det är stor skillnad på att musik inte skulle baseras på noter och att den skulle vara noterad.

    Sedan behöver klassisk noterad musik inte innehålla noter, fråga John Cage.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	John-Cage (1).jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	65,1 KB 
Id:	111273

  18. #18
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min gamle lärare från Göteborg, Philip Tagg (numera boende utrikes), gör den här översikten och definitionen över skillnaderna mellan de tre huvudsakliga musiktyperna folkmusik, konstmusik (=klassisk) och populärmusik:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	axiomatic triangle.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	111270
    Men gränserna är väl åtminstone numera ganska flytande
    Intressant tabell, den sparar jag. Det enda jag egentligen vill ifrågasätta där är likhetstecknet mellan konstmusik och klassisk musik. Men jag håller med om att gränserna är och blir mer och mer flytande. Det är en given del av mina funderingar. Nu ska jag sluta spamma tråden och överlåta den till sitt egentliga syfte.
    Senast redigerat av rofo den 2023-02-20 klockan 12:21.

  19. #19
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Гали́на Уство́льская för tusan!


    https://youtu.be/pnZ0UBC07Ow

  20. #20
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Mussorgsky's "Pictures at an Exhibition" är ett intressant verk både som idé och musikaliskt.

    Det baseras på en konstutställning med 10 olika stycken som representerar olika tavlor och mellan dessa "promenadstycken" som illustrerar när man går från tavla till tavla.

    Ursprungligen ett pianoverk som Ravel orkestrerade (heter det, så på svenska?) på 20-talet och av dessa är de mörka, dramatiska styckena mina favoriter.

    ---

    En annan favorit är Der Ring ohne Worte d.v.s. Wagners musik utan operasång (för oss som inte gillar opera, men uppskattar musiken).

    "Siegfrieds Death" är fantastiskt bra. Känns bl.a. igen från John Boormans Excalibur (den episka filmen från början av 80-talet).

    https://www.discogs.com/release/2113...-Without-Words
    Senast redigerat av elysian den 2023-02-20 klockan 20:59.

  21. #21

  22. #22
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Har lyssnat mycket på Rachmaninoffs ”Dödens ö” samtidigt som jag har stirrat på en svartvit version* av Arnold Böcklins målning med samma namn senaste tiden. Rekommenderas!

    *Det var en sådan svartvit print som Rachmaninoff såg och jag har läst att han har sagt att hade han sett färg-originalen så hade han troligtvis aldrig blivit inspirerad till att skriva musiken. Jag förstår honom.

  23. #23
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Bra tråd!

  24. #24
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Hurra, för en gångs skull diskuteras något som jag verkligen kan (har samlat på mig flera tusen klassiska CD genom åren och brukade extraknäcka som klassisk musikskribent och recensent innan familjen tog över all tid). Men det är ändå svårt att veta var man bäst börjar någonstans. Den mest vanliga rekommendationen är väl Wienklassicismen med Haydn, Mozart, Beethoven och Schubert. Den är väl lämplig om man t ex gillar pop/rock. Om man istället gillar jazzharmonik tror jag att Debussy eller Ravel känns mer omedelbart spännande. Lyssnar man mycket på sequensersynt kan de långa ostinaton och strukturer som finns i Bach nog vara bästa inkörsporten.
    Kort sagt så är klassiskt nog bland de bredaste som finns inom musik (från en till flera hundra som spelar eller sjunger ett verk på allt från ett par minuter till flera timmar, från en tradition som går tillbaka till medeltiden) och det är svårt att veta vad någon lättast tar till sig.
    Senast redigerat av Olof B. den 2023-02-21 klockan 00:02.

  25. #25
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Intressant att höra om din bakgrund och...
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    . Lyssnar man mycket på sequensersynt kan de långa ostinaton och strukturer som finns i Bach nog vara bästa inkörsporten.
    japp det här är jag. Har fastnat väldigt för Bach. Särskilt cellosviterna. Förutom det du nämner så tror jag att det passar mig också för att det är lättare att hänga med i "monofona" stycken snarare än större verk. Jag kan bli stressad när det blir för många stämmor och jag känner att jag missar nåt hela tiden.

  26. #26
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Bachs klavermusik såsom Das Wohltemperierte Klavier kan jag också tänka mig att du gillar i så fall. Det finns många bra inspelningar förstås, min favorit är Svjatoslav Richter på BMG/RCA. Gillar piano mer än cembalo som jag alltid haft svårt för. Men det är jag inte ensam om - för den berömde brittiske dirigenten Thomas Beecham lät instrumentet som "two skeletons copulating on a tin roof".

  27. #27
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Ja, det är också en väldigt intressant aspekt vad gäller klassisk musik - vilka inspelningar är ”bäst”?

    Det finns så många dirigenter och orkestrar som tolkat dessa verk med ganska varierande resultat. Minns från min hifi-tid att det fanns några tyska grammofonutgåvor som var extra efterträdare, men mins inte vilka.

  28. #28
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan favorit är Der Ring ohne Worte d.v.s. Wagners musik utan operasång (för oss som inte gillar opera, men uppskattar musiken).

    "Siegfrieds Death" är fantastiskt bra. Känns bl.a. igen från John Boormans Excalibur (den episka filmen från början av 80-talet).

    https://www.discogs.com/release/2113...-Without-Words
    Nice, ska kolla upp den, har svårt för opera men Siegfrieds Death/Funeral March är verkligen episk.
    Valkyrie går ju inte av för hackor heller men kanske är lite mer uttjatad pga apocalypse now

    Är inte särskilt bevandrad i klassisk musik, men bra stuff är bra stuff.

    Slänger in en odd ball i sammanhanget:


    https://youtu.be/LzdhTGaWzec

  29. #29
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag har lite svårt för den här kategorin men…

    … gamla godingar: Also Sprach Zarathustru, Bolero funkar fint liksom Vivaldis årstider.

    Men ärligt, Tjajkovskijs operaverk som Evgenij Onegin, Svansjön med flera och jag har ett minne från Stora Teatern in Warszawa där jag lyssnade på Madame Butterfly. Tyvärr, eller inte tyvärr, levande musikupplevelser är så oändligt mer fantastiska än att lyssna på musik från CDn.
    Och har jag nämnt Tjajkovskij kan jag bara säga Kalinnikov. Har en Naxos_platta med musik av denne elev till nämnde Tjajkovskij och den är BRA.

  30. #30
    gelnef
    gelnef är inte uppkopplad
    gelnefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kul tråd! Bra sammanfattning av spännvidden från Olof B: själv känns det som om man bara är inne och skrapar lite i ena hörnet efter typ trettio års lyssnande. Kammarmusik går först: inga braskande symfonier eller operor. Några absoluta favoriter:

    Carl Nielsens stråkkvartetter, på BIS: https://open.spotify.com/album/73YJI...sizSC73nlMVpQo

    Alfred Schnittkes Concerto grosso nr 1, också på BIS: https://open.spotify.com/album/10ZRk...ShqJ7mcNluOnwQ

    Purcells begravningsmarsch till drottning Mary (känd från Clockwork Orange!): https://open.spotify.com/track/0DuEr...TMm7GxIjrImHAQ

    Men som sagt, det finns en sån otrolig spännvidd i format och stil. Hade kunnat ge flera tips men knapprar på telefon…

    EDIT: …den där Schnittke sitter förresten bakom (det preparerade) pianot på Pärts fantastiska Tabula Rasa:
    https://open.spotify.com/track/0fpy8...SIyA4YqqwaLSzQ

    …och på den inspelningen är det förresten Gidon Kremer som spelar fiol. Han har ju också spelat in Bachs sonater för soloviolin:
    https://open.spotify.com/track/7xqPl...T1SLgonKXAARQA

    …och såhär håller det på. Det är väl det som är kul med musikintresse, att det ena oavbrutet leder till det andra.
    Senast redigerat av gelnef den 2023-02-26 klockan 12:04.

  31. #31
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Det finns ju drivor men några personliga favoriter:
    Bach allmänt, särskilt Passacaglia i c-moll: https://www.youtube.com/watch?v=sYIb0ldt424
    Mozarts Reqiuem är ju fantastiskt. Mozart är ju generellt magisk i harmonik m m men ibland lite tråkig, men Requiem är mäktigt!
    Beethoven - femte och sjunde symfonierna är enastående. (De andra duger fint de med). Apassionata är ett tjusigt pianostycke
    Sibelius - Finlandia

  32. #32
    gelnef
    gelnef är inte uppkopplad
    gelnefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    [offtopic - förlåt!]

    …och själv tycker jag Cembalo är ett av de häftigaste instrumenten, låter ju som metalriff emellanåt, och cirkeln sluts ju sen när Igorrr gör den typen av musik med organisten/cembalisten Katerina Chrobokova:

    https://open.spotify.com/track/3J0x3...Qb-GuOvG86Uo-A

    Hon har för övrigt släppt egen musik som ligger i gränslandet mellan klassiskt och drone:

    https://open.spotify.com/album/4iyQm...T6uxEDqbDUWOtw

  33. #33
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Kul att Pärt får årets Polarpris.

Liknande ämnen

  1. Tips på klassisk musik?
    Av otechn i forum Allmänt om musik
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2020-11-09, 15:55
  2. Inspireras ni av klassisk musiK?
    Av BoscoSync i forum Allmänt om musik
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2017-04-26, 23:29
  3. Klassisk musik
    Av Robban303 i forum Allmänt om musik
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2015-09-12, 23:12
  4. Klassisk musik ?
    Av J3000 i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 15:01
  5. Hårdrockstolkning av klassisk musik?
    Av Pluffo i forum Skivor & artister
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2003-12-22, 15:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •