Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fender vs Gibson.

  1. #1
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior

    Fender vs Gibson.

    Ja jag vet, det finns betydligt större problem därute än att groteskt välbärgade människor inte får vad de betalar för, men ändå så undrar jag om USA’s äldsta instrumentbyggare slagit vad om vem som törs kapa mest resurser till kvalitetskontrollen.

    Gibson går ut hårt med en ostämbar LesPaul för 10.000 dollar!

    https://youtube.com/watch?v=N34Koi0emzc

    Fender sluggar vilt med en tresträngad bas utrustad med fyra strängar.


    https://youtu.be/SE9FZ2nhFYo

    Gibson vinner den här omgången eftersom de tar runt 8500 USD mer för ett oanvändbart instrument. Givetvis kan alla de här felen rättas till, men för i h-vete: Hostar man upp över 10 papp (svenska kronor) för en bas så ska den vara spelbar när man får den…
    Och om man betalar närmare 100 000 spänn (dagens kurs: en dollar motsvarar 10.43 Sek) för en gitarr så… vad säger man?
    Senast redigerat av Daionsavage den 2023-02-15 klockan 15:11.

  2. #2
    Marlowes
    Marlowes är uppkopplad nu
    Marlowess avatar
    Veteran
    Ja, det är skrämmande. Fast lite, lite justering får man väl räkna med då man köper en gura? Jag minns 2005 då jag hade ett bra jobb och kunde köpa mig en ny Martin D-35. Det skulle jag inte ha råd med i dag (arbetslös). Då den leverades öppnade jag caset och tog ett djupt halsbloss på rosenträt. Wow! Sedan körde jag den till den lokale gitarr- och violinbyggaren för översyn. Inte en ton före inspektion och justering. Men sedan har den varit en trogen vän!

    ("I love the smell of rosewood in the morning. ... It smells like victory.")

  3. #3
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Gibson har ju pissat på sitt varumärke i åratal. Fender har jag däremot inte hört så mycket dåligt om, synd om dom skulle gå samma väg...

    Köpte en ny Reverend (Charger 290) för ett tag sen, den var 100% justerad och spelklar rakt ur kartong. Grymt bra instrument för en fjärdedel av vad större tillverkare tar betalt... Tyvärr har dom knappt har något single-coil i sortimentet, lär mig inte riktigt älska vare sig humbuckers eller P90.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja fan vilken kalkonbas. Understryker min ständiga tes: köp det billigaste, justera till perfektion.

  5. #5
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    eller köp PRS... ;o)

  6. #6
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    eller köp PRS... ;o)
    Jag har en juste fender thinline…

  7. #7
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en ny Reverend (Charger 290) för ett tag sen, den var 100% justerad och spelklar rakt ur kartong. Grymt bra instrument för en fjärdedel av vad större tillverkare tar betalt... Tyvärr har dom knappt har något single-coil i sortimentet, lär mig inte riktigt älska vare sig humbuckers eller P90.
    Jag har två gitarrer och två basar från Reverend. De är osannolikt sköna, nästan så att jag tycker att jag inte förtjänar att ha dem..

  8. #8
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Skulle vilja ha en reverend jetstream

  9. #9
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle vilja ha en reverend jetstream
    Jetstream 390 var mitt förstandsval, men var helt hopplösa att få tag i. Sen sålde svenska importören ut lite gitarrer, så högg en Charger. Typ veckan efter dök det upp en Jetstream på Blocket...

Liknande ämnen

  1. Gibson Les Paul Standard digital, digital elgitarr från Gibson.
    Av David Lennartsson i forum Stränginstrument
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •