Resultat 1 till 56 av 56

Ämne: Nord Stage 4

  1. #1
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran

    Nord Stage 4

    Ny Nord Stage…

    https://www.nordstage4.com/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ECC9348A-AD14-4C12-8A9C-B79BB007AB94.jpeg 
Visningar:	91 
Storlek:	372,6 KB 
Id:	111092
    Senast redigerat av Framerate den 2023-02-13 klockan 12:20.

  2. #2
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Ser ut som sliders för volymen på varje sektion.
    Och fysiska drawbars. Hoppas att de kommer med en ny orgelmotor.

  3. #3
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Hoppas de dumpar de fasta splitpunkterna...

  4. #4
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Analog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas de dumpar de fasta splitpunkterna...
    På bilden ser det ut som om de finns kvar. Det är ju Nords signum, så att säga. De fasta splitpunkterna är lika förborgade som den röda färgen :-)

    Jag anar på bilden att Wave 2 inkorporeras. Det är bra det!

  5. #5
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tänk om det mot alla odds blir poly at?! Tänk compact-keyboardet med poly at.

  6. #6
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har man tittat för länge på bilden när man noterar att drawbars 7 och 8 har fel färg utifrån fel ordning?

  7. #7
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk om det mot alla odds blir poly at?! Tänk compact-keyboardet med poly at.
    Jag undrar om det blir kawai som gjort klavet? Då måste aftertouch läggas till. Intressant vilken syntmotor som byggts in...

  8. #8
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  9. #9
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klockan tio imorgon enligt… https://www.nordstage4.com/

  10. #10
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nord4.jpeg 
Visningar:	124 
Storlek:	39,1 KB 
Id:	111180

  11. #11
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Snyggt med mekaniska drawbars och LEDbars på samma pjäs! <3

  12. #12
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran

  13. #13

  14. #14
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Hade tänkt köpa ett Nord Piano 5 i slutet av förra året, men tvekade efter att ha upptäckt en misstänkt bugg när jag provspelade i butik. När jag väl hade bestämt mig för att köpa så hade priset ökat med nästan 5000 kr på ett redan dyrt instrument så det blev inget köp.

    Vågar inte ens tänka på vad Nord Stage 4 kommer att kosta, men det är väl inte meningen att vi svenskar ska köp lokalproducerat med vår Kalle Ankavaluta. Får väl i så fall sälja en njure först.

    Nord Stage 4 verkar annars ganska imponerande, men jag är inte helt förtjust i frontpanelens utseende. Visst är det trevligt med dedikerade knappar till allt, men här tycker jag att man har passerat gränsen för vad som är rimligt. Det blir väldigt plottrigt och inte särskilt lätt att hitta rätt när man har dålig belysning. För att inte tala om hur dyrt instrumentet blir med så många knappar. Sedan blir man lite sur när man ser att ett så dyrt instrument har så begränsat med minne. Det känns dumsnålt och det finns ingen teknisk ursäkt för en sådan begränsning. Samma sak gäller USB där Clavia är hopplöst efter. Vad är det för platform de använder som år 2023 inte kan streama ljud via USB. Sedan vore det trevligt med MIDI 2.0.

  15. #15
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior
    Priser (från emusic.se):

    Compact: 41k
    73: 44k
    88: 47k

  16. #16
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Jösses. Då får jag sälja båda njurarna.

  17. #17
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Hoppas på billiga stage3 nu på begmarkaden har suktat efter en compact 73 ett tag

  18. #18
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt med mekaniska drawbars och LEDbars på samma pjäs! <3
    Det har jag tjatat på dem om i några år nu. 😁

  19. #19
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Det här är den första Stagen jag inte är ett dugg sugen på. Trots en syntdel till så har de tagit bort för många funktioner jag använder på NS3.
    SKÖNT med GASmask! 😃

  20. #20
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Zwopper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är den första Stagen jag inte är ett dugg sugen på. Trots en syntdel till så har de tagit bort för många funktioner jag använder på NS3.
    SKÖNT med GASmask! 😃
    Känner precis likadant. Gillar verkligen min NS3 som den är.

  21. #21
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  22. #22
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Är Nord Stage alla Nords produkter i en? Har jag fattat det rätt då? Är det några begränsningar mot de enskilda instrumenten, tänker rattar osv vad gäller synth-delen?

  23. #23
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra genomgång. Låter riktigt kul och bra.

  24. #24
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ego Trip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är Nord Stage alla Nords produkter i en? Har jag fattat det rätt då? Är det några begränsningar mot de enskilda instrumenten, tänker rattar osv vad gäller synth-delen?
    Detaljerna kan du läsa om när handboken släpps. Men det är oftast lite färre modulationer och steg i enveloper t.ex. Men grundklangen är som edit:"originalsynten" tycker jag. Har haft alla versioner av Stage hittills.
    Senast redigerat av jocks1 den 2023-02-20 klockan 12:10. Anledning: autospell ändrade ordet synten till texten

  25. #25
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Fantastiskt instrument, men häftig prislapp om man inte är ute och giggar ganska ofta så att det blir ekonomi i det med tanke på att digitalpiano är ju inte den sortens instrument man köper hem en gång för alla, som ett piano eller en premiumsynth. De utvecklas hela tiden, typ som en dator vilket detta är bevis på, så om några år kommer det ännu bättre sådana här från Nord, Yamaha, Roland m fl. Det kommer dock fortfarande vara ett jättebra instrument precis som alla gamla Nord-instrument fortfarande är.

  26. #26
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag klarar inte av den mannen. Beter sig som en 14-åring. Fist Bumps varannan minut. Pinsam snubbe.

  27. #27
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Han verkar väcka känslor hos oss alla, men åt förvånansvärt spridda håll. Själv ställer jag mig på drifters sida, men det fick jag veta i någon tråd häromsistens att det råder minsann inte koncensus.

    Digitalpianon utvecklas, det är sant och visst, men jag tror ändå att det går att köpa ett idag och vara nöjd rätt länge. Åtminstone om det är just pianoljud man söker, för de som finns idag kan låta riktigt bra. Syntar och orglar är det kanske en annan sak med, men även där är jag osäker. Visst kommer det komma nya ljud i framtiden, men kommer de låta så mycket bättre än dagens att man måste byta ut? Jag är tveksam.

  28. #28
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    47.000 för 88:an? Då ska den leverera oerhört bra. Jag gillar verkligen Nord men undrar om de verkligen står sig i den nya konkurrensen. De som vill ha ett enkelt stagepiano kan köpa CP88, YC88 om man vill ha orgel. Syntnördarna har nytt analogt att gräva ner sig i, vill man främst ha orgel finns det bättre billigare. MIDI är inte lika avancerat som hos konkurrenterna. Samma "nackdelar" som förr med fasta splitpunkter, obalanserade utgångar, den funkar inte som ljudkort osv. Jag är tyvärr inte imponerad. Hoppas den flyger!
    Senast redigerat av Analog den 2023-02-20 klockan 08:47.

  29. #29
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Har kollat videon nu. Fan vad fulsnygg panelen är på Nordgrejer, och denna gång med ännu mer plotter. Det ur vägen. Tror inte den är för mig, men det beror på mig och inte maskinen. Om jag kunde spela klaviatur tillräckligt bra vore det en drömmaskin. Den har allt, och den verkar vara bra på allt den har. Jag tror varken syntnörden eller den som vill ha ett enkelt piano är målgruppen.

    Nu var videon mest fokuserad på att presentera nya features och för mig som aldrig använt en Nord skulle det behövas lite mer bakgrund, men vad jag ser är att allt verkar vara genomtänkt på detaljnivå (förutom möjligen estetiska avväganden avseende panelen). Den där andra nivån på tangenttriggning kan jag tänka mig är svår att gå ifrån om den satt sig i fingrarna.

    Priset i dessa tider är svårt såklart. Det är nog färre pojkrum som kan förgyllas med premiumprylar idag än för två år sen, men å andra sidan är tillverkning och allt mycket dyrare idag, så den måste helt enkelt kosta mer än förr. Det är nog en chansning att släppa en ny bomb idag. Bara att hoppas att det går vägen.

  30. #30
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Ja plottrigare kontrollyta än den är nog svår att hitta.

    Låter bra såklart, men med en beggad korg kronos 2 88 för 25 000:- får man lika bra ljud och keys, men mer godis för syntharen.

    Men nordstage är väl helt inriktad på livemusiker som snabbt behöver komma åt knappar för att ändra ljud.
    Och dom lär sig väl hitta rätt i röran efter ett tag.

  31. #31
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Har också kollat videon. Den här hade kunnat vara helt utan Jack. Han tillför inget och spelar inget.

    Angående NS4 så är det en live-rigg i en enhet. Knappar, reglage och information i mängd. Spelar man live så är det underbart att dyka upp med bara ett keyboard (tycker jag). Visst finns det begränsningar. Men med begränsningarna kommer även kreativiteten. Och med Stage (och Electro) kan man snabbt anpassa sig till nya förutsättningar utan att vara ingenjör i menysystem, midi och signalflöden.

    Känner en musiker som sålde sin NS3 och köpte en Nord Grand och en Electro istället. För att få Kawai tripple sensor i Pianoklaviaturet och rätt orgelfeeling i Electron. Det gick några månader. Sen inhandlades en Hammond SKX PRO istället. Mycket enklare att rigga och kontrollera med allt i ett keyboard och ändå två manualer...

  32. #32
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Zwopper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är den första Stagen jag inte är ett dugg sugen på. Trots en syntdel till så har de tagit bort för många funktioner jag använder på NS3.
    SKÖNT med GASmask! ��
    Vad är det som man "rationaliserat" bort?

  33. #33
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahaha... SLUTA! Första ljudet som demas är piano med orgel och stråkar
    Klart man är intresserad när det dyker upp något nytt från Clavia. Men jag är helt fel kundsegment. Jag lägger inte 40 - 50 kkr för en ROMpler

  34. #34
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Nej, den duden gör rätt slarviga demos asså

  35. #35
    rdmn
    rdmn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Känner en musiker som sålde sin NS3 och köpte en Nord Grand och en Electro istället. För att få Kawai tripple sensor i Pianoklaviaturet och rätt orgelfeeling i Electron. Det gick några månader. Sen inhandlades en Hammond SKX PRO istället. Mycket enklare att rigga och kontrollera med allt i ett keyboard och ändå två manualer...
    NS4 skall vara utrustad med triple sensors, betyder det att man gått ifrån Fatar TP40 och kör Kawai i NS4?

  36. #36
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rdmn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    NS4 skall vara utrustad med triple sensors, betyder det att man gått ifrån Fatar TP40 och kör Kawai i NS4?
    Det framgår inte. Men det står uttryckligen "88-note Kawai Hammer Action with advanced triple sensors" i specen för Nord Grand. Det gör det inte för NS4. De använder väl förmodligen samma Fatarmekanik som i Piano 5.

    (Min Studiologic SL88 Grand har Fatar TP40 wood och den har tripple sensor.)

  37. #37
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det framgår inte. Men det står uttryckligen "88-note Kawai Hammer Action with advanced triple sensors" i specen för Nord Grand. Det gör det inte för NS4. De använder väl förmodligen samma Fatarmekanik som i Piano 5.

    (Min Studiologic SL88 Grand har Fatar TP40 wood och den har tripple sensor.)
    Ty Unwin filmkompositör, älskar sitt Studiologic Grand SL88 som master keyboard ;-)
    Han visade sin studio för ett par år sedan på tuben.
    Senast redigerat av jocks1 den 2023-02-22 klockan 06:49.

  38. #38
    rdmn
    rdmn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det framgår inte. Men det står uttryckligen "88-note Kawai Hammer Action with advanced triple sensors" i specen för Nord Grand. Det gör det inte för NS4. De använder väl förmodligen samma Fatarmekanik som i Piano 5.

    (Min Studiologic SL88 Grand har Fatar TP40 wood och den har tripple sensor.)
    Jo det har jag läst mig till och SL88Grand har varit ett alternativ jag övervägt för framtida mother keyboard i studion, men TP40W är tyngre och i trä vilket Nord undvikt i Stage och Piano tidigare. Jag hittade dock något om att Nord Piano 5 har triple sensors, vilket inte NS3 har, så det kan ju vara så att man rampar upp Stage-serien med Piano-seriens kvaliatur. NP5 har en variant på TP40 men minns inte beteckningen. TP40-??

    Och angående Kawai Hammer Action såg jag det också i specarna för Nord Grand, och jag antar man kan dra den slutsatsen.

  39. #39
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag ägde en tid både Nord Stage 3 88, och ett Kawai MP-7SE med grundversionen av Nord Grand's Kawai-klaviatur. Retrigger med 2 resp. 3 sensor-punkter märks emellan modellerna, men även tangenternas motviksbalans skiljer dem åt. Jag skulle därför föredra Kawai-klaviaturen på ett Nord Stage 4, om jag fick välja.

  40. #40
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny Nord Stage…

    https://www.nordstage4.com/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ECC9348A-AD14-4C12-8A9C-B79BB007AB94.jpeg 
Visningar:	91 
Storlek:	372,6 KB 
Id:	111092
    Nu finns handboken att ladda ner på deras hemsida! Det är onekligen en fet uppgradering denna gång:
    Har läst mej till följande:
    6st fulla FX-sektioner, och en gemensam Rotary-sektion.
    Orgeln har en effekt-sektion för båda lager.
    Tre separata syntar med tre enveloper vardera, och varsin FX-sektion.
    2 effektsektioner för de två piano-lager också!
    Samplingsminne är utökat till 1GB, från de 480MB på NS3

    Klaviaturen har channel pressure, d.v.s. inte polyfonisk after touch. Piano-minnet är inte uppgraderat.
    Jag hoppas dock på några nya stora pianon, som kan laddas in i såväl NS2 och NS3.
    Min favo-flygel är alltjämt gamla Lady D, trots att det har få och lite korta samplingar. Så ett Lady D XL hoppas jag på

  41. #41
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ägde en tid både Nord Stage 3 88, och ett Kawai MP-7SE med grundversionen av Nord Grand's Kawai-klaviatur. Retrigger med 2 resp. 3 sensor-punkter märks emellan modellerna, men även tangenternas motviksbalans skiljer dem åt. Jag skulle därför föredra Kawai-klaviaturen på ett Nord Stage 4, om jag fick välja.
    Men säg inget om klaviaturen till Natalie Tenenbaum. Hon har liksom inte fattat att klaviaturen inte håller måttet 😃


    https://youtu.be/PY5x6saNkNE

  42. #42
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PGR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men säg inget om klaviaturen till Natalie Tenenbaum. Hon har liksom inte fattat att klaviaturen inte håller måttet ��
    Har en Grand och spelade dem bredvid varandra (hammerversionen av Stage 4) och granden är mycket lättare men det Nord Piano 4/5 och Nord Stage 4 hammerklaven håller på med är ju bara trist. Trögt och känns som att det är sandpapper på vägen ned och långsam studs tillbaka. Nej tacka vet jag Nord Grands Kawaiklav, lättspelad, lätt i trycket, tangenten kommer tillbaka i tid som den ska. Känns inte alls som ett riktigt Grand Piano, men vem i den här prisklassen bryr sig om det?

    Gillar Nords Waterfall klavar, vet inte vad de höll på med där med sina orglar med flera klaver för de var inte så bra. Men Nord stage Compact 4 har en underbar klav som inte ens bråkar med dig om du vill spela piano. Mycket snyggt jobbat där Clavia. Kriget är inte över om att hitta en bra hammer-klav dock, Stage 4 har inte hittat helt hem.
    Senast redigerat av tinybox den 2023-04-22 klockan 10:48.

  43. #43
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en Grand och spelade dem bredvid varandra (hammerversionen av Stage 4) och granden är mycket lättare men det Nord Piano 4/5 och Nord Stage 4 hammerklaven håller på med är ju bara trist. Trögt och känns som att det är sandpapper på vägen ned och långsam studs tillbaka. Nej tacka vet jag Nord Grands Kawaiklav, lättspelad, lätt i trycket, tangenten kommer tillbaka i tid som den ska. Känns inte alls som ett riktigt Grand Piano, men vem i den här prisklassen bryr sig om det?

    Gillar Nords Waterfall klavar, vet inte vad de höll på med där med sina orglar med flera klaver för de var inte så bra. Men Nord stage Compact 4 har en underbar klav som inte ens bråkar med dig om du vill spela piano. Mycket snyggt jobbat där Clavia. Kriget är inte över om att hitta en bra hammer-klav dock, Stage 4 har inte hittat helt hem.
    Har någon jämfört NS3 88key med NS4 88key ännu? Får nog ta en tur till en musikaffär snart, och känna på NS4 88key...

  44. #44
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Ha! Hann förbi en musikaffär på vägen hem idag
    Fokuserade på klaviaturen, pianoljud, och på syntmotorn utan effekter:
    Spontant så känns klaviaturen på 88key rätt lik mitt Stage3 88. Kanske en uns snabbare på retrigger av samma tangent.
    Glömde testa orgeln tyvärr. Den borde nyttja triple sensor för snabbare repetitioner på samma tangent, kan man tro?
    Butiken hade två Genelec-monitorer inkopplade ovanför klaviaturen, så dom fick stå ut med mitt klinkande i butiken
    Kändes som om man snabbt hittar funktionerna, och att skärmarna då visar vågformer, enveloper beroende på vad man valt.
    Underbart med en separat pitch envelope tillgänglig! Klart sugen på en uppgradering, även om det nu inte är en Kawai-klaviatur under skalet!

  45. #45
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Orgeln triggar på översta sensorn, för att bäst efterlikna beteendet hos en riktig Hammond B3:a.

  46. #46
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Orgeln triggar på översta sensorn, för att bäst efterlikna beteendet hos en riktig Hammond B3:a.
    Så bra då! blir det snabbare triggar även på vägda klaviaturer?

  47. #47
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag tycker NS4 är en klar uppgradering ändå över NS3 gällande hammerklav. Bara inte så bra som Nord Grand. På NG kan man slänga ner tangenten genom att slå an den, utan att följa med med fingret hela vägen ner, på ett mer pianolikt sätt än på NS4 88klav. Och så klart glöm det på orgelklaven Compact har. Den har andra bra saker.

  48. #48
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    What! Jag lyckas inte använda LFO'n till att modulera flera destinationer samtidigt!?
    När jag ställt in filtermodulationen och byter till annan destination, så flyttas modulationen över till den nya destinationen
    Och det står ingenstans i manualen, att man kan blanda flera destinationer från LFO'n
    Skickade supportfråga till Nordkeybords ikväll. Denna flexibilitet har ju funnits på de enklaste syntar sedan 70-talet. Om detta inte fixas, häver jag mitt köp tyvärr
    Senast redigerat av jocks1 den 2023-05-03 klockan 23:12. Anledning: justering

  49. #49
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    En uppdatering ang. LFO'n och modulationsmöjligheter: Fick svar från Clavia idag. Bekräftar att man i nuläget bara kan ha en destination åt gången, men Clavia kommer framöver att titta på möjligheter till fler destinationer samtidigt. Implementeringen kan dock vara svår, där lysdioderna visar aktuella modulationval. Jag kommer ge dom förslag på detta, och skicka in. Det avgörande är nog om hårdvaran kan hantera denna förbättring internt.

  50. #50
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag satt hela helgen och återskapade klanger från mitt Nord Stage3, på Nord Stage 4. Filtermodulationen har större dynamik, så jag behövde göra en del justeringar här och där. Vissa ljud behöver 2st syntsektioner för att få till separat pitchmodulation på ena oscillatorn. Men jag tycker att det funkar bra. Har skickat in förslag på uppgraderingar i firmware igår. Vi får se om dessa går att genomföra, eller om Clavia har egna idéer på gång redan. Känns spontant som om dynamiken och headroom ökat en hel del i Stage 4

  51. #51
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Du är en hjälte jocks1 :-) Användare som dig är vad utvecklare, är en själv, älskar.

    Businessfolket på företag brukar inte vara lika glada av konstruktiv kritik, de vill bara sälja.

  52. #52
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du är en hjälte jocks1 :-) Användare som dig är vad utvecklare, är en själv, älskar.

    Businessfolket på företag brukar inte vara lika glada av konstruktiv kritik, de vill bara sälja.
    Tackar!
    Jag nämnde min gamla historik som ägare av samtliga Nord Stage-versioner, samt som webbskribent åt Instrument-omline.nu, då att jag fick låna hem en Nord Lead 3 från dem, när den lanserades way back!
    Så nu håller vi tummarna för lite goa mirakel!

  53. #53
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Kan rekommendera nya elpianot "EP9 Stockholm": På med lite A-pan, Phaser, en uns Drive, lite EQ, och snabb kompressor.
    Ett torrt sound med mycket klocka eller duns, beroende på anslaget. Pelle Piano hade nog uppskattat det. Påminner om hans egna Rhodes-bibliotek, som jag plundrade så fort han kom med nya, på 90-talet

  54. #54
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Ha ha! Jag minns när jag betatestade Nord Electro 2, skickade in en lång lista på förslag, allt från phaser-svep jämfört med Small Stone till midi-funktioner (obefintliga på NE!) och fick svaret "våra användare tycker nog om det som det är"... Sen fick jag testa första Nord Stage, samma historia igen. ��

  55. #55
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan rekommendera nya elpianot "EP9 Stockholm": På med lite A-pan, Phaser, en uns Drive, lite EQ, och snabb kompressor.
    Ett torrt sound med mycket klocka eller duns, beroende på anslaget. Pelle Piano hade nog uppskattat det. Påminner om hans egna Rhodes-bibliotek, som jag plundrade så fort han kom med nya, på 90-talet
    +1
    Riktigt bra spelbarhet både på lätt och hårt anslag. Ändrar karaktär på ett behagligt sätt. Bästa EP tycker jag!

  56. #56
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Kan rekommendera de senaste uppgraderingarna av firmware: T.ex. nya multi-wave, Supersaw, unison, sub + lite buggfixar. Jag får t.ex. till fetare snedstämda Supersaw-pads, i stil med mina äldre Nord Stage-versioner, som har bytts in genom åren

Liknande ämnen

  1. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 20:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •