Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Kiviak Instruments WoFi, fransk sampler med träsidor

  1. #1
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator

    Kiviak Instruments WoFi, fransk sampler med träsidor

    "WoFi has been described as a sampler that’s connected to a simplified workflow that integrates with granular synthesis. It’s compact, portable and looks quite delicious. The interface is clear, with a good range of knobs and controls and a nice big display to show you what’s going on. I also really appreciate the wooden cheeks."

    https://www.kiviak-technologies.com/en

    https://www.gearnews.com/kiviak-inst...rd-on-the-way/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kiviak-wofi-1-1024x565.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	88,2 KB 
Id:	111027

  2. #2
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Ser ju lite intressant ut.
    Med två oktavers onödigt bred, men funktionaliteten är naturligtvis viktigare.

  3. #3
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Påminner mig om Blofeld men med mindre klaviatur (färg, skärmen)

  4. #4
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Wow! Ser asnajs ut.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    En 20talets leksampler. Jag vill ha en.

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ja den var konstigt snygg.

  7. #7
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    OJ! hoppas att den låter lika bra som den ser ut... mums!

  8. #8
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Enligt Kiviak ska de dema den på superbooth, ska nog inte dit själv men om nån annan ska dit:

    https://www.superbooth.com/en/messe-...struments.html

  9. #9
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag blir oftast bara väldigt besviken och så har det vart i otroligt många år nu (+Decennium) men efter en koll på bilden så verkar den här faktiskt väldigt lovande så det återstår bara om man snubblar på målsnöret.
    Går det här i hamn så kan det ju bli så att det är den första vettiga samplern sedan -90 talet som har just DET där som en samspler ska ha. Det som jag personligen tycker minst måste finnas som minimum på en vettig samper. (vad jag kan se efter att kollat bilden).

    Funderar lite

    vad ser vi från vänster uppifrån, Ser inte vad det första är. men gör ett försök så fyll gärna på ni som kan.
    - ? oläsbart?
    - Sustain, Attack, Decay, Release.
    - Otroligt vettig skärm med tillhörande knappar och ratt.
    - 12 24 db Filter samt ratt för resonans och en LFO där.
    - Ett område för att ändra ljudet karaktär ? intressant Chaos, Desity, Size, Depth.
    - LFO med klassisk sågtand, fyrkant och något ytterligare justerbart läge, synk, free
    - Ett område som bör tillhöra Arpeggio och valbart till ljudprogramering kanske. Aha Massor med parametrar (Då börjar det blir riktigt roligt på riktigt)
    - Ett oläsbart område som bör tillhöra sequensern om det inte är klassisk inställning av typen diverse ? Säg Portamento och andra skojigheter, det vore i alla fall logiskt.

    Chare it !!! kan vi hoppas på någon otroligt lättheteerlig moltjänst där man bara kan dela och hämta alla filer utan något evigt pill krångel och bök och donade i DOS på något otroligt genialt men samtidigt otroligt korkat helt eget filformat som hela övriga världen skiter fullständigt i och därför varken kan läsa eller skriva.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-02-11 klockan 14:16.

  10. #10
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Minitangenter!! Sorry, den går bort direkt! Hur kan någon mena allvar med minitanger, fullständigt idiotiskt med ett musikinstrument som försvårar det för musiker att använda det som ett sådant!

  11. #11
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Semi-OT, men hade önskat att korg gjorde en sampler i samma format som Opsix, Modwave, etc

  12. #12
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Semi-OT, men hade önskat att korg gjorde en sampler i samma format som Opsix, Modwave, etc
    Man kan ju ladda samples i Modwave, men jag hoppas att en firmware uppdatering kan göra att man kan göra ännu mer med dem.

  13. #13
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Eftersom jag är syntmunk och har slutat med hårdvara är jag inte riktigt målgruppen för den, men å andra sidan vet jag ju innerst inne att det är lögn och att jag sannolikt köper den där så snart möjlighet ges. Den ser så perfekt ut den kan.

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minitangenter!! Sorry, den går bort direkt! Hur kan någon mena allvar med minitanger, fullständigt idiotiskt med ett musikinstrument som försvårar det för musiker att använda det som ett sådant!
    Jag har många instrument med minitangenter som jag värderar väldigt högt. Det är bara att komma över sig själv

  15. #15
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minitangenter!! Sorry, den går bort direkt! Hur kan någon mena allvar med minitanger, fullständigt idiotiskt med ett musikinstrument som försvårar det för musiker att använda det som ett sådant!
    +100 på den

  16. #16
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Japp, omedelbar leksaksstämpel för mig och svårspelat när inte intervallavstånden stämmer längre. (Och att komma över sig själv är inte min grej känner jag, har svårt nog att komma över alla andra.)
    Senast redigerat av Olof B. den 2023-02-12 klockan 15:39.

  17. #17
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Kom att tänka på det här med EU som skulle förbjuda minitangenter...eller var det ett förslag?

  18. #18
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Hoppas inte Steinway och Bösendorfer tar efter konceptet och börjar göra konsertflyglar med minitangenter till konserthus för det kommer musikerna inte komma över i så fall.

    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom att tänka på det här med EU som skulle förbjuda minitangenter...eller var det ett förslag?
    Nej det är uppe på remiss nu. Det är bara Japan som lagt in sitt veto, men det verkar som om de tydligen inte är med i EU, vilket de håller på att utreda just nu.

  19. #19
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Påminner mig om Blofeld men med mindre klaviatur (färg, skärmen)
    Ser för mig snarare ut som om man satt ett minitangentbord på något slags medicinteknisk utrustning, såsom en infusionspump eller en defibrillator.



  20. #20
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser för mig snarare ut som om man satt ett minitangentbord på något slags medicinteknisk utrustning, såsom en infusionspump eller en defibrillator.


    Det vore ultra-synth att lira kraut på medicinsk utrustning, det går jag igång på! Då får det va vilken fingerstorlek som helst så länge det finns latexhanskar i rätt storlek!

  21. #21
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minitangenter!! Sorry, den går bort direkt! Hur kan någon mena allvar med minitanger, fullständigt idiotiskt med ett musikinstrument som försvårar det för musiker att använda det som ett sådant!
    Jag tycker snarare att minitangenter är fantastiskt på en sånhär apparat, den är lätt ha med sig på gig, tar liten plats i studion etc. Dessutom så tror jag nog att tanken inte riktigt med denna sampler är att ladda 2TB pianobibliotek etc som kräver ett större keyboard ... utan mera loop/knas o trumbruk. Då duger småtangenter alldeles utmärkt.

  22. #22
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Den verkar vara mycket intressant med granular och allt. Ser också minitangenterna som en klar fördel här.

  23. #23
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Det är nu hasse_fx gör sin plikt och förgyller tråden med bilder på en bil med legoratt, backhoppare på sushipinnar och Mondo med en tandpetare i näven!

    Möjligtvis även Björn Borg med en flugsmälla.

  24. #24
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    The controls include a two-octave keyboard (mini-keys) and 16-button sequencer, a Player section with sampling functionality and an ADSR/filter/amp envelope section, plus LFO.

    There's a resonant low-pass filter with 24 dB and 12 dB options, while the Texturer section features controls for chaos, density, size and depth.

    The central screen is part of the Manager action and features cart, wifi and cloud buttons.

    Connectivity seems to cover most bases with stereo audio, MIDI, USB, CV, gate and clock I/O.

    As well as sharing your patches with the mywo.fi Cloud platform it also looks like the machine could have interchangeable cartridges...

    https://www.musicradar.com/news/wofi...granular-synth

  25. #25
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran

  26. #26
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Nu blev man ju ännu mera sugen, verkar va ett fint bygge.. och riktigt kul med granular FX som grädde på moset.

  27. #27
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Tesat den en del på Superbooth. Väldigt pepp på den.

  28. #28
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tesat den en del på Superbooth. Väldigt pepp på den.
    kul! hur kändes tangentbordet? förstår att det är minikeys... men de varierar nåt sjukt mycket, tex yamaha CS/CP som andas kvalitet till slamriga KORG ala ms-20 mini.
    Senast redigerat av BURG den 2023-10-19 klockan 18:44.

  29. #29
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Spännande burk. Det hade varit festligt om den hade haft fullstora tangenter, vägda, hammer action, i 2 oktaver.

  30. #30
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator

    WoFi Cloud-Connected Sample-Based Synth

    Romain Giannetti of Kiviak Instruments has launched a Kickstarter project to fund production of the WoFi, a cloud-connected sampling synthesizer that they say is both WiFi and lo-fi.

    The WoFi is a 10-voice polyphonic sampling synth, with built-in sampling, the ability to emulate classic samplers, plus the ability to load samples directly from the Internet. They call it ” the first lofi connected sampler”.

    It also can run on battery power and has built-in speakers, so you can use it anywhere.

    Features:

    • Record samples effortlessly with the internal microphone or the stereo input
    • Play any recorded sample chromatically with 10-voice polyphony
    • Transform the sample with the different emulated sample players and the rich synthesizer interface with: an envelope, a low-pass filter, an LFO, etc…
    • Bring “sparkles” to your sound with Texturer
    • Sequence notes and parameters and play along with it
    • Use it on the go with its internal battery, microphone, and speaker
    • I/O for midi, cv/gate, audio, and analog sync. All the signal flows go two ways : inward and outward; you can configure it however you want.
    • Get samples and patches from mywo.fi or share yours directly using the internal WiFi chipset
    • “Sleek interface”, without menu diving


    599 EUR

    https://www.kickstarter.com/projects...struments/wofi

    https://www.synthtopia.com/content/2...-to-pre-order/


    https://youtu.be/mNAeZuO2S5M

    https://soundcloud.com/kiviak-instruments/sets/wofi-demo-playlist?utm_source=clipboard&utm_campaign=wtshare&utm_medium=widget&utm_content=https%253A%252F%252Fsoundcloud.com%252Fkiviak-instruments%252Fsets%252Fwofi-demo-playlist

  31. #31
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Finns en tråd redan om denna, FYI:

    https://www.99musik.se/showthread.ph...r-med-träsidor

  32. #32
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns en tråd redan om denna, FYI:

    https://www.99musik.se/showthread.ph...r-med-träsidor
    Tack! typisk tonefloat att alltid vara först!

  33. #33
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! typisk tonefloat att alltid vara först!
    haha oddset att du startade samma tråd hur kul som helst ju

Liknande ämnen

  1. Publison Infernal Machine - udda fransk sampler
    Av encore i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-09-20, 08:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •