Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: MÅNGA in och ut?

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    MÅNGA in och ut?



    Vad har ni för setups ni som har många in och ut från datorn?

    Jag kör nuförtiden två Presonus Quantum 2626. Ett sådant har åtta in och åtta ut i teleformat. Totalt 16 in och 16 ut för mig då. Dessutom har jag ett Ferrofish Pulse 16 som också ger 16 in och 16 ut.

    Totalt har jag med detta 32 in och 32 ut.

    Quantum 2626 är thunderbolt och jag kör dem på varsin kontakt på min Macbook M1. Sedan kör jag ADAT-kablar mellan ena 2626 och min Ferrofish (två ADAT-kablar för in och lika många för ut).

    Är det någon som har koll på om jag kan koppla en till Ferrofish Pulse 16 (eller annat ADAT-interface) till mitt andra 2626 som ju också har två in och två ut för ADAT. Eller blir det knas med master/slave eller något annat jag missat?

    ::

    Och igen - vad kör ni andra för lösningar, ni som har 32+ in/ut? MOTU AI och AO är ju grymt men blir dyyyyrt för man måste ju ha båda för att både få in och ut. Plus köpa massa D-Sub som jag inte har.

    Vet ju att bland annat Valsolo funderat mycket kring detta

  2. #2
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag vet att BURG har lite att pitcha in på den här fronten, han delar bland annat lite i Kortklippt här:

    https://soundcloud.com/svensk-hushallssynth/shskortklippt-3-shs-dans-nytt-skivbolag-och-jounis-mixerlosning

  3. #3
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Ok! Ska lyssna!

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MOTU AI och AO är ju grymt men blir dyyyyrt för man måste ju ha båda för att både få in och ut.
    Det måste man inte, jag kör 24ai+3st 8200 och får då 48 in och 24 ut. Men visst, landar på ca 20k ungefär för hela paketet.

  5. #5
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Vad har ni för setups ni som har många in och ut från datorn?

    Jag kör nuförtiden två Presonus Quantum 2626. Ett sådant har åtta in och åtta ut i teleformat. Totalt 16 in och 16 ut för mig då. Dessutom har jag ett Ferrofish Pulse 16 som också ger 16 in och 16 ut.

    Totalt har jag med detta 32 in och 32 ut.

    Quantum 2626 är thunderbolt och jag kör dem på varsin kontakt på min Macbook M1. Sedan kör jag ADAT-kablar mellan ena 2626 och min Ferrofish (två ADAT-kablar för in och lika många för ut).

    Är det någon som har koll på om jag kan koppla en till Ferrofish Pulse 16 (eller annat ADAT-interface) till mitt andra 2626 som ju också har två in och två ut för ADAT. Eller blir det knas med master/slave eller något annat jag missat?

    ::

    Och igen - vad kör ni andra för lösningar, ni som har 32+ in/ut? MOTU AI och AO är ju grymt men blir dyyyyrt för man måste ju ha båda för att både få in och ut. Plus köpa massa D-Sub som jag inte har.

    Vet ju att bland annat Valsolo funderat mycket kring detta
    Har ett Antelope Orion 32hd, ger mig 32 in + 32 ut, och MADI som ger mig lika mkt till om jag hitta rätt kort.
    Fick tag i ett Ferrofish A16 med Madi som passar utmärkt! Är mkt nöjd med hur de passar ihop..

  6. #6
    gipset
    gipset är uppkopplad nu
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag körde länge på tre RME Fireface 800 seriekopplade i macos aggregate. De har 8 in/ut och 2x8 in/ut via ADAT. Totalt blev det 72 in/ut. Supersmidigt att kunna ha allt inkopplat, routa saker in och ut fram och tillbaka. Kostade inte så farligt heller då de redan var gamla när jag köpte dem.

    Nu kör jag ett Midas Venice F24 för att skala ner lite.

  7. #7
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    MOTU 24 AI och 24 AO, kopplade via en MOTU AVB switch ihop med en MOTU 8A som snackar med datorn via Thunderbolt. Och så två UllaBerra ADA8200 via ADAT-portarna. Så 48 analoga in/ut plus att jag matar några enheter direkt med de återstående ADAT-portarna.

    Det sagt så har jag inte fått allt det här helt klart och fungerande eftersom nya datorn inte dykt upp än. Har försökt få koll på läget vad gäller routingen med min 14" macbook men känner att jag behöver bättre översikt med större skärm. Alla kort verkar lira och snacka med varandra dock.

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MOTU 24 AI och 24 AO, kopplade via en MOTU AVB switch ihop med en MOTU 8A som snackar med datorn via Thunderbolt. Och så två UllaBerra ADA8200 via ADAT-portarna.
    Fast den setupen får jag till nästan 45k vid snabb överlagsräkning, så det är kanske just vad TS menar med "dyyyyrt"...

  9. #9
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    System 1: Orion 32 (32 in/out) kopplat till en SSL Matrix konsol dit syntar mm går plus ett Focusrite mickpreamp till det med ADAT ut/in.

    System 2, som alltid står på dit Rhodes och lite annat är kopplat: Behringer X Air 18 (18 in/8out) som slavmixer för ett annat ljudsystem men kan kopplas ihop. Det är egentligen mm mixer/ljudkort när jag är ute och trackar/broadcaster/strömmar men eftersom det mest ligger i en väska kan jag lika väl använda det.

    Aystem 3: In the box: SSL 12 närmar jobbar i boxen, dvs sitter och redigerar vilket jag gör mesta av tiden.

    Har även ett fjärde kort, UAD Satelite 2 men just nu använder jag det bara till UAD-pluggat och ett femte kort, Zoom F8n, med 8 in/6ut ligger i en väska men har inte kopplat in det i studion utan använder bara när jag är ute och trackar med bom och myggor. Det har annars bra mickpreampar och går styra med iPad/telefon.

    Men jag funderar på att göra om, köpa några patchar för att välja om ljudkällorna ska gå till Orion32/SSL Matrix eller SSL12 dit jag kommer koppla Focusrite preamparna (ADAT) för att vara lite mer flexibel mellan ett litet i huvudsak in the box-system eller ett stort hårdvarusystem. Dessa två ska gå patcha in i varandra. Lite osäker hur jag ska lösa det, vill vara så flexibel som möjligt (lira med eller utan dator) och slippa koppla om för mycket.

  10. #10
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Nuvarande:
    Focusrite 18i20 gen1 med en Fostex VC8 ADAT så tot 16 kanaler.

    Innan jag bytte dator (sent i höstas-till lite nyare än den jag hade, nu Gigabyte Z170M-DH3):
    Focusrite 18i20 gen1 med en Fostex VC8 ADAT där jag även hade ett EMU 1820 kopplat via SPDIF till Focusrite så tot 24 kanaler.
    Jag hade fortf haft detta kopplat om jag haft fler PCI-platser Nuvarande har bara 2st för jag vill ju ha mina 2st TC Powercore.

  11. #11
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Just nu: RME UFX+ (12 in, 8 ut, analogt) och Ferrofish A16 mk2 (16 i/o) kopllat med MADI

    Insett dock att jag behöver fler in, men har ej behov av så många outputs, så har en RME M32 Pro AD på ingång, mao…

    Snart: RME UFX+ och M32 Pro AD, totalt 44 in och 8 ut..

  12. #12
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast den setupen får jag till nästan 45k vid snabb överlagsräkning, så det är kanske just vad TS menar med "dyyyyrt"...
    Frågan är vad som finns som är så vansinnigt mycket billigare om man vill ha rejält med in och utgångar (mer än 32 räknar jag då)? Om man vill ha ett någorlunda kvalitativt och stabilt system vilket jag utgår från att Outshape vill ha. Men visst, det är inte gratis. Den mest störande extrakostnaden är D-sub kablarna eftersom 6 stycken behövs. Det kostar nästan lika mycket som ytterligare ett ljudkort.

    Fattar inte varför MOTU inte kan göra en modern version på detta kort: https://www.jrrshop.com/motu-24-i-o

    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag funderar på att göra om, köpa några patchar för att välja om ljudkällorna ska gå till Orion32/SSL Matrix eller SSL12 dit jag kommer koppla Focusrite preamparna (ADAT) för att vara lite mer flexibel mellan ett litet i huvudsak in the box-system eller ett stort hårdvarusystem. Dessa två ska gå patcha in i varandra. Lite osäker hur jag ska lösa det, vill vara så flexibel som möjligt (lira med eller utan dator) och slippa koppla om för mycket.
    Tycker det låter som en bra idé när du har så många olika system. Jag har lagt alla in- och utgångar från ljudkorten i halvnormaliserade patchbays så att det går att skicka signalen var man vill om man bryter signalflödet. Det är mycket dragande med kablar vid installation men när allt väl är på plats så slipper man behöva riva på baksidan av apparaterna om något ska kopplas till något annat. Jag skulle få spader utan patchbays.

  13. #13
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Musicstore säljer bra DSUB sladdar under egna märket, ett tips.
    Även DLX har budgetalternativ

  14. #14
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musicstore säljer bra DSUB sladdar under egna märket, ett tips.
    Även DLX har budgetalternativ
    Ja D-sub är dyrt. Behöver 17 st (vilket jag har) till bordet och om man kopplar om det hela måste man ha andra kontakter vilket gör det till ett icke önskvärt alternativ, speciellt som studion är i ett litet rum och grejerna far runt hela tiden för att komma åt så smidigt som möjligt (i natt blev det en mindre omorganisering igen för att lättare komma åt Minimoogen som stått lite oåtkomligt och en del grejer åkte därmed runt till nya platser i studion). Men kommer nog inte ifrån det här med patchar för flexibilitetens skull…

  15. #15
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    3st UAD Apollo rack (med var sin Behringer ADA8200) samt 1st Apollo Twin.

  16. #16
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Hemma har jag löst det med ett esi esu 1808 med 18 in å 8 ut. Men "ute i den riktiga världen" är det i regel digitala mixerbord som är lösningen kombinerat med d-racks eller a&h's s-link boxar.

    Det finns ju en uppsjö dante kompatibla stageboxar nu flr tiden. Ingen som använder något sånt i studion hemma?

  17. #17
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Sitter med PC, som bekant inte har nån aggregate för flera ljudkort samtidigt. Man kan där bara sammankoppla flera ljudkort med varandra via Firewire/ADAT/Dante m.fl. , där ett är master och agerar som submixer. Det var min lösning, innan jag gick över till större mixerbord istället. Och jag föredrar fysiska reglar framför mixning i DAW.
    @ Ashaz: Gör bara inte misstaget som jag gjort, att sammankoppla två A&H QU-mixar med varandra, via dSNAKE. Samplingsklockan är inte synkbar emellan dessa mixermodeller. Vilket ger små störande ljud emellanåt.

  18. #18
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Funderar också på vad jag ska satsa på framöver. Har ett billigt fucusrite, 18/20 v1 tror jag. Gillar varken ljud eller miljön. Motu vs RME vad beträffar mixerfunktinerna inuti? Någon som gjort researchen?

  19. #19
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Roland studio capture är billigt och ska gå att länka ihop flera. Det som kan skapa lite huvudvärk är kanske att antalet in/ut inte är samma, och att den inte har adat (så den går inte enkelt att koppla ihop med redan befintlig utrustning)

  20. #20
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Ni med D sub 25, hur kopplar ni? Finns ett antal multikablar med d sub 25 i ena änden och sedan 8 XLR eller jack i andra änden. Funkar bra om man ska koppla in en mixer då ingångarna sitter nära, men har man en hoper synthar på ett ställ verkar de varianter jag hittat vara för korta. Kabelpiskan har ca 50 cm, dvs alla syntars utgångar måste sitta med mindre än en meters avstånd.

    RME har en breakout box (Dtox 16) med subD 25 på baksidan och 16 XLR hona kontakter på framsidan, en liknande låda med Jack hona vore bättre för att koppla in synthar. https://www.thomann.de/se/rme_dtox_16_i.htm

    Finns det andra/billigare alternativ? MOTUs AVD serie ser intressant ut, men tex 24 AI funkar bara om man löser kabelfrågan. Två sådana skulle låta mej koppla in flertalet av syntharna, för tillfället kör jag genom en Mackie ONYX 32 som skulle kunna pensioneras och ge lite mer rum på mitt studiobord (används endast för att skicka in ljud in i mitt Apollo ljudkort).

  21. #21
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    D-sub är dyrt. Jag har i varianter från 1m till 4m. En del sitter direkt i utrustningen, en del är förlängt.

  22. #22
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Finns någon stage box med 8 linjeingångar och d sub 25 kontakt?

  23. #23
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni med D sub 25, hur kopplar ni? Finns ett antal multikablar med d sub 25 i ena änden och sedan 8 XLR eller jack i andra änden.
    Använder D-sub med TRS balanserad tele i andra ändarna. Allt är inkopplat i halvnormaliserade patchbays som i sin tur har synthar och hårdvarueffekter inkopplade. På så sätt kan man ha en fast koppling utan att behöva använda patchkablar men du har också möjligheten att kunna använda patchkablar för att bryta signalen och skicka allt till allt hur du vill om andan faller på. Det är lite extra jobb när allt kopplas in men sen slipper du ju att riva på baksidan av burkarna för att ändra något signalflöde.

    Det sagt så har jag fortfarande en enklare submixer, en Tascam LM-8ST, för ett par av hårdvarusyntharna. Där har jag dock kopplat den andra masterutgången, ST2-Aux, till en patchbay ifall jag vill skicka någon av syntharna vidare.

  24. #24
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Som andra skriver, dsub till patchbay eller mixer

  25. #25
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag har hittat det jag sökte, Dsub till stagebox med jack inputs

    https://custom-lynx.co.uk/product/va...mm-1-4″/

  26. #26
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar också på vad jag ska satsa på framöver. Har ett billigt fucusrite, 18/20 v1 tror jag. Gillar varken ljud eller miljön. Motu vs RME vad beträffar mixerfunktinerna inuti? Någon som gjort researchen?
    Jag har båda: RME HDSP RayDAT och MOTU 24 Ai/Ao.

    RME's TotalMix är enkel att använda, Stöd för MCU Control Surfaces ( eller vad som helst du orkar mappa ), DSP Gain/Compressor etc beror på vilket kort du har ( RayDAT stödjer inget, bara mix ) men jag har haft få grejer jag behövt bry mig så lite om som RME's.

    MOTU har mycket fler funktioner, bra compressors, limters what have you, mycket flexibel routing etc. Det två saker jag skulle hålla emot MOTU är att det är firmware för 24A/IO serien är lite buggiga enligt mig. Och att webbläsaren är inte ett bra sätt att mixa på
    Men sån tur var har motu stöd för HTTP REST och Open Sound Control ,så det är hyfsat enkelt att bygga / mappa en egen lösning.

    Hade gärna stannat med RME, men körde det under en Hackint*sh jag inte längre orkade underhålla och leveranstiden på DIGIface var månader

Liknande ämnen

  1. windows hantering av många USB och MIDI-portar
    Av jocks1 i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-05-01, 18:13
  2. [rec] Yamaha CP-80 och video med många andra synthar
    Av Firechild i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 12:11
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 22:57
  4. Många kanaler - och då menar jag många
    Av st@ffan.com i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-28, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •