Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Är mono bättre än stereo i publika miljöer?

  1. #1
    CJake
    CJake är inte uppkopplad
    CJakes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hej
    Har funderat på en sak.
    Är mono bättre än stereo i publika miljöer?

    Scenario:
    Man vill spela bakgrundsmusik i en bullrig miljö, tänk café, mindre bar eller bistro ombord på ett tåg.
    Det är folk i rörelse. Vissa som sitter ned, andra står upp.
    Bakgrundsljud i lokalen med både lågfrekvent buller och lite hushållsmaskiner.
    Man har flera högtalare, tex 6 st placerade i taket, eller högt upp på vägg.
    Högtalarna är bra kvalitet - tänk små Genelecs el liknande.

    Fråga:
    Blir det bäst ljud för alla i lokalen om man spelar upp musiken stereo? (3 högtalarpar i stereo).
    Eller blir det lika bra eller tom bättre ljud för lyssnaren i gemen om man kör ut allt i mono?(6 högtalare i mono)

    Jag gissar på det sistnämnda, vad tror ni?
    Senast redigerat av CJake den 2023-02-08 klockan 11:01.

  2. #2
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Har inget bra svar till dig mer än att jag har viss erfarenhet från min tid som tågbyggare och jag kan säga att akustikmiljön inte alltid är väldigt prioriterad. Åtminstone inte installationen då vi fick leverans av ett tåg där högtalarna var godtyckligt fasvända! Så som utgivare av musik kan det vara svårt att anpassa sig för en ganska okänd miljö...

  3. #3
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Även om du inte får en korrekt stereo bild så får du en helt annan rumsligher som mono inte ger.

    Mono kan ge en bättre tydlighet i scenariot du beskriver, men avstånd och högtalarplacering kan ställa till det ändå, så utsläckningar och stök kommer man inte undan ändå.

    Jag körde nyligen en rigg där två högtalare i stereo skjuter längs taket från ena sidan i en större lokal. Studsen i andra väggen gjorde att ljudet upplevdes vara överallt i rummet och stereo + tidsskillnad och rumsklang gav ett stort naturligt reverb åt alltihop.
    Det var dock ambienta stråkmattor. Ingen taltydlighet
    Senast redigerat av Ashaz den 2023-02-08 klockan 11:03.

  4. #4
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Jag tänker spontant mono, då man rent tekniskt sett inte kan räkna med att den saknade kanalen kommer vara nära nog för att kunna återge en korrekt ljudbild av materialet för alla tänkbara positioner och lyssnare. Så ska det vara lågt, och inte diskonivåer.. så känns mono som dagens killgissning för en mera korrekt återgivning.

  5. #5
    CJake
    CJake är inte uppkopplad
    CJakes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Bra och kloka inspel. 🙂
    Min tes är nog:
    Vid låg musik i stökig miljö => mono
    När man drar på lite => stereo.

  6. #6
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Mono i rörlig miljö är ändå stereo. Viktigare att se till att de högtalare du har är fasrätta. Du vill ha budskapet fram från alla håll. Om du har scenliknande miljö med publikplats, kan man göra nytta av stereo. Allt under 200hz ska alltid vara mono i stora system, om man vill flytta nån bas överhuvudtaget. Håll subbarna samlade på samma ställe vända åt samma håll.

  7. #7
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Man brukar oftast ha mono i publika miljöer ja.
    De flesta klubbar också.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Stereo o sub vid behov... En hel del musik är mixat "slarvigt" i stereo så att det ljud släcks ut i summerad mono.

    Bättre IMHO med "smal", dvs två högtalare relativt nära i ett stort rum varandra så att båda är hörbara men enbart lägre frekvenser riskerar att fasas ut (därav ev sub),

  9. #9
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag kommer att tänka på Dave Rat, tips att ta del av hans tankar om ljud i allmänhet och i större system i synnerhet.

    https://www.youtube.com/@DaveRat/videos

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Monoljud är fruktansvärt ospännande.

  11. #11
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Monoljud är fruktansvärt ospännande.
    Inomhus i fasrätt lyssning, ja.
    Utomhus/Mässhall/Arena med alla speglingar och övrig miljöbrus kommer inte den mixade stereobilden till sin rätt ändå. Situationen får avgöra vad som är lönt att ömma för, så länge man är noga med att alltid hålla subben centrerad. Annars är risken stor att du försöker öka trycket på utsläckta basar som inte hörs, med förstörda grejer som resultat.

  12. #12
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    När jag läser den här tråden blir jag sugen på att dra allt under 200hz genom Izotopes stereoimager och köra det i två feta subbar på var sin sida om publiken. Mellanregistret kan gå i en högtalare som pekar uppåt, diskanten är tre högtalare som ligger på golvet med konen neråt. Pingpongdelay på allt så klart.
    Senast redigerat av hairofthedog den 2023-02-10 klockan 14:35.

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag läser den här tråden blir jag sugen på att dra allt under 200hz genom Izotopes stereoimager och köra det i två feta subbar på var sin sida om publiken. Mellanregistret kan gå i en högtalare som pekar uppåt, diskanten är tre högtalare som ligger på golvet med konen neråt. Pingpongdelay på allt så klart.
    Tja, lycka till. Liknande försök har garanterat gjorts, och arrangören valde antagligen annan entreprenör nästa gång...
    Systemets enda jobb är att förmedla "rosa brus" så fint som möjligt till oanande publik, för att konsten ska nå ut. Kan väl inte va så svårt?

  14. #14
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, lycka till. Liknande försök har garanterat gjorts, och arrangören valde antagligen annan entreprenör nästa gång...
    Systemets enda jobb är att förmedla "rosa brus" så fint som möjligt till oanande publik, för att konsten ska nå ut. Kan väl inte va så svårt?
    Det kan rent av vara det svåraste att få till. Även otränade öron kan höra när rosa brus "artikulerar" av fasskillnader.

  15. #15
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan rent av vara det svåraste att få till. Även otränade öron kan höra när rosa brus "artikulerar" av fasskillnader.
    Jo, jag vet att det är riktigt svårt i viss miljöer, därav min big grin

  16. #16
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Vad har ni för budget? Det finns högtalarpaneler med en massa små-högtalare i, man kan montera i taket som kopplar med varandra som ett line array system. Då kan du mata mono synkat brus ur taket i hela lokalen och i teorin slippa fasproblem i den största delen av det hörbara spektrat.
    Men det är nog knappast gratis

  17. #17
    CJake
    CJake är inte uppkopplad
    CJakes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Väldigt bra tankar alla. Intressanta inspel!

    Frågan var rent allmänt ställd pga min egen nyfikenhet, så jag personligen har inget direkt eget user case.

    Men ju mer jag läser och tänker kring allas svar så inser jag hur lätt bli fel med fasutsläckningar etc, om man inte tänker till. Och även detta med en sub.

    Skall faktiskt kolla med kollegorna på jobbet om de har koll på frågeställningen och om de har någon egen idé ifrågan, vid införande av ljud i tågvagnar.

  18. #18
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    dansklubbar kör väl mono för att de flesta lyssnare är på fel ställe för stereolyssning, medan sittande publik i konsertsalar kan vara tillräckligt bra placerade för att stereobilder ska gå att uppfatta. så i det fallet handlar det om skillnaden i avstånd till höger och vänster högtalare?

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hade jag haft en klubb skulle jag haft subben i mono som är det enda rätta och sen satt varannan topp i L/R, så att var man än är så finns det en chans att uppleva bredden.
    Hade testat iallafall.

  20. #20
    orchidee
    orchidee är inte uppkopplad
    orchidees avatar
    Senior

    https://youtu.be/D1_07WxI2Hs

    kanske kan ge någon klarhet

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av orchidee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/D1_07WxI2Hs

    kanske kan ge någon klarhet
    Ja definitivt. Live är nåt helt annat än studio, och samtidigt inte. Tipsen med olika mikrofoner på samma källa är grymt.

Liknande ämnen

  1. Stereo in --> Mono ut-sladd?
    Av COSMIC60 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-08-21, 11:01
  2. Stereo eller mono!
    Av Light Head i forum Inspelning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-10-09, 19:36
  3. mono till stereo
    Av koenig i forum Effekter
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-11-23, 18:37
  4. stereo till mono
    Av Ambulansen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 12:21
  5. Mono vs. Stereo
    Av lrb i forum Mixning & mastring
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •