Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: Textförfattande

  1. #1
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran

    Textförfattande

    Om jag skulle vilja komma igång mer med textförfattande, vart borde jag vända mig och vad borde jag göra?

    Jag har skrivit några låttexter genom årens lopp men allt som jag har släppt har varit instrumentalt -- om vi inte räknar med vocoder på någon enstaka låt.

    Nu har jag skrivit en ny låt som verkligen har ett pop-format och skulle kunna funka med sång. Eller, den skulle definitivt behöva sång för att nå nästa steg. Dessutom har jag små idéer om vad texten borde handla om och har skrivit ned några rader som jag skulle vilja få in på ett eller annat vis.

    Hur började ni skriva texter (ni som skriver texter alltså)?
    Kan ni rekommendera någon YouTube-kanal? Udemy-kurs? Blogg?

    Hit me. Det är dags att lägga trance:n på hyllan, skruva ned tempot och komponera melankolisk pop.

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hitta en person som sjunger och samarbeta?

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Personligen börjar jag klottra ett papper fullt med tvåradiga strofer som passar in i rytm och melodi. När jag har ett tiotal dubbelrader sätter jag ihop dem till en någotsånär (o)begriplighet.

    Som sista touch "Jocke Berg'ar" jag texten genom att byta ut enstaka ord till rena obegripligheter:

    "Jag vandrade längs våta gator en stilla natt" kan bli
    "Jag svävade längs röda gator en trasig natt" eller nått liknande.

    För att få det där lagom obegripliga som hos publiken uppfattas som "fan vad djup han är, den där Jocke"...

    Funkar på engelska också:
    En amerikansk musikproducent uttalade sig om exakt detta med Roxette's "the Look": Ingen engelsktalande hade skrivit en så obegriplig text, men den funkade ju skitbra. Och mången amerikan tyckte säkert texten var skitdjup...

    Fire in the ice
    Naked to the t-bone
    Is a lover's disguise
    Banging on the head drum
    Shaking like a mad bull

  4. #4
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Knepet verkar vara att försätta sin inre kritiker i djup koma och sen bara köra.

    https://www.insider.com/backstreet-b...plained-2018-6

  5. #5
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    För mig är texten lika viktig som musiken. Jag skriver dock i de flesta fall på engelska som att jag siktar på ett kundsegment som inte är så stort i Sverige (eller jag når iaf inte dem) Engelska har också varit mitt dagliga jobbspråk sen 1999, så det gör det hela lite lättare. Använder dock (såklart) rhymezone.

    Men, hela textarbetet beror ju på vad du vill få fram. Vissa jag känner vill helt enkelt att orden o meningarna ska låta bra & innehållet i texten är mindre viktigt. Det gör dock textskriveriet liiiite enklare som att du man stryker en av de TRE (se nedan) delarna. Per Gessle är också ett lysande exempel på en 2/3's-textskrivare (iaf på hans engelska alster). Det gick ganska bra för honom.

    Ordval, frasering & innehåll.

    Vad gäller innehåll. Jag själv skriver oftast text som jag kan anknyta till, alternativt med ett förutbestämt tema. På förra plattan finns det ett antal låtar jag egentligen skrev till moderbandet, men som av olika anledningar ej blev av. Så de hade specifika rymdtema. På nuvarande projektet handlar 90% om 80talet o min egen uppväxt.

  6. #6
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Är det en låt där det ska vara melodi är det bäst att göra melodin innan eller samtidigt som texten.

    Enklaste sättet att göra melodin är att sjunga in en massa nonsens på låten som sedan byts ut mot riktig text då får man en melodi som passar bra till sång.

    Skriver man melodin på keyboard är det bra men kan behöva anpassas lite för att det är lätt att det blir för många noter eller stora hopp mellan tonerna.

    Bäst om man kombinerar båda tycker jag

    Skriv ner ett gäng titlar och se vilken som passar bäst in i melodin.

    Annat som är bra att tänka på är att olika vocaler passar olika bra efter varandra beroende på om melodin rör sig uppåt eller nedåt.

    Och angående textens innehåll tycker jag det är bra att fylla på med så mycket målande ord som möjligt för att väcka fantasin, det är inte vad man sjunger som är viktigt utan vad för bilder som spelas upp hos lyssnaren, typ. Tycker jag

  7. #7
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Texten tänkte jag skriva på engelska. Är inte riktigt en fan av låtar som sjungs på svenska -- har aldrig varit.

    Men, superbra tips som kommit här! Tackar! Ska läsa igenom allt två gånger till och sätta mig och fundera.
    Just att försätta den inre kritikern i djup dvala brukar funka när jag ska blogga. Måste vara i rätt sinnesstämning för att det ska bli bra helt enkelt.

    Låten har ingen riktig melodi än utan det får tillkomma när texten skrivs så att det passar med den.

  8. #8
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    För en 5-6 år sen så tog jag den här onlinekursen https://www.coursera.org/specializat...writing?page=1 Då var den gratis (om man inte ville ha ett diplom) och eventuellt är den här längre än den jag gjorde.

    Om man bara vill skriva texter att tralla med i, så är mycket överkurs, men vill man säga nåt med sina texter så tyckte jag det var en väldigt bra "primer" och en ögonöppnare på många sätt. Den gick igenom låtstrukturer, om det ska rimma eller inte, hur man ska betona i takten och hur allt sånt ska fungera tillsammans med texten. Textrader med emotionell impact måste också levereras på ett sätt som förstärker känslorna. Jag gillade också hans ideer om lådor i andra lådor med en central ide i låten som ständigt återkommer men där varje vers eller refräng bidrar med en ytterligare dimension till den, eller flyttar den ett steg närmare lyssnaren.

    Kursledaren Pat Pattison har också skrivit böcker i ämnet, det kan ju också vara en sätt att ta till sig ideerna. Men kursen tyckte jag var bra så till vida att man tvingades att faktiskt skriva små låtar, eller ibland bara verser och refränger, och visa upp för andra kursdeltagarna. Inte för att jag fortsatte skriva poplåtar efter det, men det var en intressant kurs ändå
    Senast redigerat av makari den 2023-02-07 klockan 18:56.

  9. #9
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Många bra tips i tråden så jag har inget direkt matnyttigt att bidra med. Rhymezone som valsolo nämner har varit ovärderligt för mig genom åren. Jag vill också poängtera att textförfattande oftast inte är som en kran av ord man bara kan öppna och stänga, man kan mycket väl ha långa perioder där det är svårare att skriva texter och att det är fullt normalt.

    Jo förresten, en grej.... Om du sitter och ser en tv-serie och dom säger något coolt som du gillar. Skriv upp det direkt!

  10. #10
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Berätta det du uppfattar som någon kan ha nytta av att veta. Är det bara en mening, bygg en storry ikring den. Har du inget att berätta, hittar nån som har det. Det kan vara av interess att skifta perspektiv i en redan befintlig berättelse. Ett tips som kan beröra många människor : en döendes sista tankar innan lyset släcks. Och om du vill glädja mig, gärna inte en common Lovesong till, för jag kommer vägra lyssna på den.

  11. #11
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Skriv, skriv mer och skriv om.

    Det är en träningssak, för varje rad du skrivit kommer nästa rad att komma lite lättare.

    Nu ska jag försöka att skriva igen...

  12. #12
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Jag vandrade längs våta gator en stilla natt" kan bli
    "Jag svävade längs röda gator en trasig natt" eller nått liknande.

    För att få det där lagom obegripliga som hos publiken uppfattas som "fan vad djup han är, den där Jocke"...
    Obetalbart mitt i prick!

  13. #13
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Så sjukt många bra tips här i tråden -- tackar!

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Allra oftast skriver jag nog text och musik samtidigt. Sitter och plinkar på nåt instrument eller står och sågar eller nåt, och kommer på nån liten bit. Jag har skrivit låtar med text alltid, kontinuerligt från när man gick omkring och trallade fantasier som treåring typ, och ser inget kontinuitetsbrott alls

    Det "svåraste" är nog att få till första versen, men när det är gjort har man ett versmått och ett tema att följa. Då brukar det gå av sig själv nästan, även om vissa texter behöver mer tid än andra.

    Att faktiskt träna sig i att tänka lyrik är användbart. Försök hitta på små rytmiska rim i huvudet om allt möjligt du ser i din vardag. Nån av de raderna kan vara starten på din bästa låt.

    Vidare tycker jag inte man ska börja nödrimma innan man verkligen verkligen försökt få in sina tankar i versformen. Vi har väl olika tolerans för sånt (och i vissa genrer är det kanske inte ens ett dugg relevant), men jag avskyr rim som Hemma - Denna, eller Tant - Pank, eller Fright - Bike, eller Knife - Like. Liksom slappt jobbat, diskvalificerande Men på nåt ställe här och där, när det verkligen finns anledning, kan det gå an. Max en gång varannan låt kanske Bättre att drilla sig hårt i att hitta en formulering som rimmar ordentligt. (Raden Knife-like Fright-bike kanske jag baserar nåt på ser jag nu )

  15. #15
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ok, kanske inte gillar hennes typ av musik eller genrena hon hänger fast vid; men tycker ändå Andrea Stolpes böcker är bra

    https://www.andreastolpe.com/

    Har köpt 2-3 böcker av henne och är lite av en grundstomme i min egna högst begränsade singer/songwriter verktygslåda

    Hon pratar ofta om essens av textförfattande. Just att det är historieberättande och att man kan välja väldigt många olika typer av infallsvinklar. Ger en hel del konkreta tips hur man kan tänka - inte minst när man har skrivklåda och inspirations-tapp. Kanske kan vara en ingång att sparka sig själv i rumpan att bli mer aktiv i sitt författande?

    Ett urtips jag tagit med mig är att 1. Köp en dyr fin pappersanteckningsbok och en fin penna. Då blir det mer "på riktigt" när du sätter dig och skriver. 2. Alltid ha med mobilen. Du har aldrig med dig din fina anteckningsbok när du väl får en lysande ide´

  16. #16
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Själv har jag svårt hålla mig borta från vissa klychor tex, fight, tonight, alright, sky, night, light osv ligger bra på tungan och passar i hur många refränger som helst fast blir lite enformigt i längden

  17. #17
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    skriv om.
    Precis jag skriver nog om varje text minst 10 gånger. Varje förbättring sjungs in på nytt och är alltid öppen för improvisation. Sen skrivs ändringarna in i texten och ännu en ny version spelas in.

    Repetera processen typ 10gånger. Vet inte om det är ett bra eller onödigt sätt att göra texter på

    Ibland eller ofta när texten är nästan färdig brukar jag ändra vad låten ska handla om då temat i låten var för ospännande, då byter jag ut lite ord här och där.

    Detta sätt är kanske inte optimalt om man gör en låt i taget men gör man flera samtidigt tycker jag det underlättar då sjunger man in tex 5-7 låtar när man kommer hem från jobbet, gör mp3or av dom och skickar över till telefonen för vidare bearbetning på kafferaster och dötid när man är på jobbet

  18. #18
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jag har återgått till att skriva texter för hand. Det ger mig en bättre känsla för var jag ska placera stavelser och språkljud, tycker jag. Det liksom känns i handen och pennans tryck mot pappret hur orden ska flyta.

    Och versmått är din vän. Man måste inte använda de gamla vanliga, men det ger åtminstone mig ett bättre "flow" att bestämma mig för en rytmik att ha som mall. Typ att varannan rad i en låt som går i 4/4 ska innehålla 13 stavelser varav låt säga 4 ska betonas "på slaget" och den sista dras ut till slag 14. Varannan rad kan då ha, låt säga 12 stavelser med utdragna vokaler på typ slag 6 och 12.

    Eller hur du nu känner att du vill ha det.

  19. #19
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    +1 på papper, brukar använda ibland om jag inte får till texten då brukar man (jag) skärpa mig lite extra då det är jobbigare att skriva om, om det blir fel

    Låter avancerat det där med versmått, brukar dock köra lite rimscheman fast det kanske är samma sak Överanvänder oftast A A B A eller ibland A A A A och vers 2 måste rimma på samma vocaler och texten typ en spegelvänd variant av vers 1, typ om ord 3 är natt i vers 1 så kan ord 3 vara mörkt i vers 2, sista raden i vers 1 och 2 ofta exakt samma text.

  20. #20
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Köp en dyr fin pappersanteckningsbok och en fin penna.
    Alltså nä! jag måste ha billigaste kollege och en halvkass bic, annars känns det som jag slösar papper. Kanske en smålandsgrej.

  21. #21
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Chat GPT

  22. #22
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har lite granna gett upp ChatGPT för att skriva mina låtar. Det blir inte alltid så kalasbra.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2023-02-27 at 21.45.57.png 
Visningar:	40 
Storlek:	307,1 KB 
Id:	111442

  23. #23
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lite granna gett upp ChatGPT för att skriva mina låtar. Det blir inte alltid så kalasbra.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2023-02-27 at 21.45.57.png 
Visningar:	40 
Storlek:	307,1 KB 
Id:	111442
    Hahaha! Lyckligtvis är singulariteten inte riktigt här ännu.

  24. #24
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Har testat Chat GPT jag också men känns som allt bara är huller om buller ingen ordning på stavelser eller hänsyn till ordens rytm/melodi (samma sak kanske) + verkar alltid rimma på samma ställen och verserna blir oftast för korta.

    Ibland kan den dock hitta fyndiga formuleringar "combover so grand" från en Donald Trump låt i stil av Barry Manilow

  25. #25
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det går dock att be om längre verser.

  26. #26
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går dock att be om längre verser.
    Ahh oki hade för mig jag testat det men kanske gav fel kommando

  27. #27
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahh oki hade för mig jag testat det men kanske gav fel kommando
    Se ChatGPT mer som ett bollplank, ge den input, och be den tweaka, och hitta på nya sätt att modifiera texten, eller ge den nya påhittiga förslag. Sedan kan som det ser ut nu, inte använda texterna rakt av ändå, utan att redigera dem en hel del. Men den kan ge en hel del fiffiga uppslag. (Har använt detta lite väl mycket i jobbet sedan den släpptes. Som många andra av mina kollegor.)

  28. #28
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se ChatGPT mer som ett bollplank, ge den input, och be den tweaka, och hitta på nya sätt att modifiera texten, eller ge den nya påhittiga förslag. Sedan kan som det ser ut nu, inte använda texterna rakt av ändå, utan att redigera dem en hel del. Men den kan ge en hel del fiffiga uppslag. (Har använt detta lite väl mycket i jobbet sedan den släpptes. Som många andra av mina kollegor.)
    Ahh oki bra tips

    ska testa

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Snacka om att AI börjar ta över. Undrar hur många trådar som blitt chatGPT-kavalkader senaste månaderna???

    Skriv en egen text vettja. Det är mitt tips alla gånger Hellre nonsens från din hjärna än nonsens från ingens hjärna kanske...

    Håller med om att en för fin dyr skrivbok hämmar litegrann.

  30. #30
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Vafals... för många smålänningar i tråden

    Ok, kan vi samsas om att skriva på papper är att föredra framför datorn? Jag tror tyvärr en majoritet av mina texter är skrivna i Google docs - men så är jag ju kass också

  31. #31
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nä, jag samsas inte! Vill helst ha det på data eller padda.

  32. #32
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Näpp. Dessutom ska det vara bläckpenna. Annars kan man lika gärna skriva ut sig

  33. #33
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Har du provat Apple Pencil?

  34. #34
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Ett tips är också att skiva texterna tillsammans med nån annan, går mycket snabbare när man bollar och fastnar inte lika lätt

    Senast spelade vi in sång och skrev texterna till 4 låtar på 3 timmar. Rekordet är 8 låtar text och inspelning av sång på 5-6 timmar men då var nog 2-3 låtar improviserade.

    Blir kanske inte 100% kvalite men man får saker gjorda allafall

  35. #35
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du provat Apple Pencil?
    Nej. Bläck Pencil

  36. #36
    CJake
    CJake är inte uppkopplad
    CJakes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hej
    Väldigt mycket bra är redan sagt, men har några tips som inte tagits upp, vad jag kunde se efter att ha skummat lite snabbt.

    1. Fundera ut ett tema, förenkla och hitta en twist. Vad passar låten. Men ännu roligare, vad passar inte låten.
    2. Ta fram en random vettig bok. Hitta valfria sidor. Dra på låten och ”blaj-sjung” en massa stavelser och spela in. Rätt snabbt kommer man på idéer och strofer man inte hade hittat helt på egen hand. Ensa, släng redigera och bygg på. Färre ord, fler repetitioner än vad man först tror. Alternativt, slår det mig, gör en Håkan och sjung andras texter, men som du moddar kraftigt. (måste testa själv). Kan göra att man kommer över ”svåra passager” / låsningar
    3 Kylskåpspoesi kan skapa klart snygga kombos
    4 Random word generator såklart, Rhymezone på Engelska, men glöm inte Kjell haxx om text på svenska, då får man även stavelse-rim (word fued hackaren kjell alltså- obs inte fuska i WF!
    5. Bli inte för djup och pretto, men alltid kul att inte hamna på melodifestivalens dagis-nivå
    6. Skriva det man tänker, men försöka att bara köra på snygga liknelser, aldrig säga något rakt ut. Svårt men blir ofta bättre än in your face text.b(In your face texter funkar dock bra för vanlig punk.)
    7 Ta hjälp av andra , redan sagt, men jag tror att man måste våga göra det för att komma ur sin egen writers block/egna begränsningar och lyfta sig

  37. #37
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Ja fundera ut tema är ju bra, gärna på ett helt album, mycket lättare att komma på texter då

  38. #38
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har återgått till att skriva texter för hand. Det ger mig en bättre känsla för var jag ska placera stavelser och språkljud, tycker jag. Det liksom känns i handen och pennans tryck mot pappret hur orden ska flyta. .
    …analogtaliban…

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du provat Apple Pencil?

    https://youtu.be/NfuiB52K7X8

  40. #40
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

  41. #41
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    …analogtaliban…

Liknande ämnen

  1. Textförfattande mha SmartPen
    Av valsolo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-12-01, 16:39
  2. mitt textförfattande..
    Av sisältää i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •