Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Oberheim Xpander Ambient Pads

  1. #1
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran

    Oberheim Xpander Ambient Pads

    Några ambient pads jag gjort till min Oberheim Xpander, körda rätt in i ljudkortet via mixerbordet (SSL Matrix) och ett PCM80 Reverb:


    https://youtu.be/GgHnf9_iwA4

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Fint, Xpander är en av mina absoluta favoriter. Så djäkla kul att tweaka fram patcher på. Endless fun!

  3. #3
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Trevligt!

  4. #4
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Vackert.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Riktigt trumpetig skön fin ton. Härliga ljud.

  6. #6
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Shit så snyggt, bra kranat !!

  7. #7
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    *mys*

  8. #8
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Xpandern har till sklillnad från de flesta andra vintage-syntar sina LFO:er (5st) individuella för varje röst förutom en global som inte lagras per patch. Precis som på SE Omega/Code8 kommer alltså LFO:erna snurra oberoende av varandra och det kan man tycka både bu och bä om. Tidigare har jag tyckt BU speciellt för vibrato men även oftast för PWM. Så på Xpandern får man nöja sig med den globala LFO:n för vibrato om man vill ha ett snyggt homogent vibrato över ett ackord tex.
    Men…man kan se det som en feature också om man gillar större mer kaosartade LFO-uppleveleser.
    En av få ytterligare vintagesynthar med individuella röstvibrato är Oberheim Four Voice/Eightvoice med programmern då det sitter ett vibratochip för varje röst i programmern.

  9. #9
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Trevligt med pads! Grym maskin!

  10. #10
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Låter ju helt fantastiskt! Väldigt fint rattat. Tror BURG skulle må väldigt fint av att ha en sån här

  11. #11
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Vill dessutom utöka FC's info med att LFO'erna kan retriggas när tangenter trycks ned så det går att få hyfsat synkat vibrato, särskilt om maskinen styrs från en DAW

  12. #12
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Tror BURG skulle må väldigt fint av att ha en sån här
    Näjjj, ståpp the GAS!

  13. #13
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Tack för alla glada tillrop! Tror att det går synka LFO på Xpandern; den har ju 6 CV in, men har inte testat just det… om nu synkat LFO är det man eftersträvar med en Xpander.

    Ofta programmerar jag ljuden i Xpandern som 6 individuella syntar (typ som TX816s TF1 moduler) med ungefär samma grundljud men ställer om lite i filter, envelope, respons osv för varje röst och spretar ut dem. Men i de här padsen tror jag inte jag gjort det, möjligtvis på några patchar, utan kört mer med FM-modulering som är en annan kul grej med den här maskinen.

  14. #14
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Riktigt snygga pads. Den låter hur bra som helst den där maskinen.

  15. #15
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Verkligen snyggt! Det jag tycker framkommer i din video som man sällan ser annars är att den kan låta både vintage och även tämligen modernt. Ofta är det mest av det ena.

    Det finns en grymt bra (och för ovanlighetens skull snygg!) editor som en fransos har gjort där man ser allt överskådligt på skärmen om du inte sett den. (Kommer inte ihåg just nu vad den heter då jag sällan använder den pga PC only…)

    Bra video!

  16. #16
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen snyggt! Det jag tycker framkommer i din video som man sällan ser annars är att den kan låta både vintage och även tämligen modernt. Ofta är det mest av det ena.

    Det finns en grymt bra (och för ovanlighetens skull snygg!) editor som en fransos har gjort där man ser allt överskådligt på skärmen om du inte sett den. (Kommer inte ihåg just nu vad den heter då jag sällan använder den pga PC only…)

    Bra video!
    Tack! Ja, tyvärr finns den editorn, som verkar fantastisk, bara för PC (jag kör Mac). Det tog lång tid att knäcka koden hur Xpanderns ljud är uppbyggda, men när jag väl knäckte koden är det väldigt kul att programmera den. Samtidigt är den full av mystik: Haft den i ungefär 30 år (den synth jag haft längst) och man tror man kan den, upptäcker någon liten ny inställning och plötsligt är det ytterligare en dimension som öppnar sig - lite av Oberheims trademark.

  17. #17
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Varför sålde jag min

  18. #18
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför sålde jag min
    Ja, samma sentiment råder här

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Röstar för Oberheim-träff /Fanboy

  20. #20
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen snyggt!
    Det finns en grymt bra (och för ovanlighetens skull snygg!) editor som en fransos har gjort där man ser allt överskådligt på skärmen om du inte sett den. (Kommer inte ihåg just nu vad den heter då jag sällan använder den pga PC only…)

    Bra video!
    Xplorer

    http://xplorer.programmer.free.fr

    Å dessutom numera gratis...grym! Skulle varit häftigt med lite "filter" på randomiseringen...blir ju mest kaos med alla parametrar randomiserade Dvs att kunna låsa allt du vill o randomisera resten

  21. #21
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Röstar för Oberheim-träff /Fanboy
    Oooh lala...Now we're talking....

    Massiv fanboy jag med

  22. #22
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Xpandern har till sklillnad från de flesta andra vintage-syntar sina LFO:er (5st) individuella för varje röst förutom en global som inte lagras per patch. Precis som på SE Omega/Code8 kommer alltså LFO:erna snurra oberoende av varandra och det kan man tycka både bu och bä om. Tidigare har jag tyckt BU speciellt för vibrato men även oftast för PWM. Så på Xpandern får man nöja sig med den globala LFO:n för vibrato om man vill ha ett snyggt homogent vibrato över ett ackord tex.
    Men…man kan se det som en feature också om man gillar större mer kaosartade LFO-uppleveleser.
    En av få ytterligare vintagesynthar med individuella röstvibrato är Oberheim Four Voice/Eightvoice med programmern då det sitter ett vibratochip för varje röst i programmern.
    Hur var det nu med att köra en extern LFO in pedal-ingångarna...minns inte om det var schysst eller anus

  23. #23
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Röstar för Oberheim-träff /Fanboy
    +1

  24. #24
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Underbart!

Liknande ämnen

  1. Oberheim Xpander
    Av sawtooth i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-22, 14:57
  2. Oberheim Xpander?
    Av Azzer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-10-10, 11:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •