Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Söker fjäder till svajjstall

  1. #1
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Söker fjäder till svajjstall

    Som rubriken säger så söker jag en fjäder som ska sitta under svajjarmen på en elgitarr.
    Ungefärliga mått (mätt med vinkelhake) är 14mm diameter, 30mm höjd.
    Var hittar man en sådan (gärna i Uppsalatrakten)?
    Gmf säljer en fjäder till "Jazzmaster/Jaguar tremolo", men inga mått anges (har mailat en fråga).

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Borde finnas i affärerna där

  3. #3
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde finnas i affärerna där
    Jo man tycker ju det, men musikaffären hänvisade mig till gmf.se (killen kollade i alla fall lagret först).
    En gammal järnhandel finns väl knappast längre, men något byggvaruhus kanske, eller köper även hantverkarna via nätet nuförtiden?

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

  5. #5
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Är det till strata?

    Jag köpte på Thomann.
    https://www.thomann.de/se/fender_tremolo_arm_feder.htm

  6. #6
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    En sån här är det:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05415.JPG 
Visningar:	13 
Storlek:	7,15 MB 
Id:	110795
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05412.JPG 
Visningar:	19 
Storlek:	7,65 MB 
Id:	110796

  7. #7
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    "https://gitarrdelar.se/ kanske har? "

    Nej, men däremot har de plektrumskyddsämnen, som man kan skära till själv (ämnet för en annan tråd).

  8. #8
    Teknikern
    Teknikern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Mät exakt längd, diameter och trådtjocklek med skjutmått, jag KAN ha nåt som passar i lager från nån traktor, tröska, utfodringsenhet eller mjölkmaskin. Efter 40 år på landet som allt-i-alloreparatör så finns det mesta i lager.

  9. #9
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Ser ut som någon variant av ett bigsby. Har du en bild på svajet?

    Citat Ursprungligen postat av SvajjFuzz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sån här är det:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05415.JPG 
Visningar:	13 
Storlek:	7,15 MB 
Id:	110795
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05412.JPG 
Visningar:	19 
Storlek:	7,65 MB 
Id:	110796

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kanske en fjäder till ett bigsby kan funka?

  11. #11
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Teknikern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mät exakt längd, diameter och trådtjocklek med skjutmått, jag KAN ha nåt som passar i lager från nån traktor, tröska, utfodringsenhet eller mjölkmaskin. Efter 40 år på landet som allt-i-alloreparatör så finns det mesta i lager.
    Tack, måste bara skaffa ett skjutmått, för mitt är i sommarstugan, tillsammans med sortimentlådan.
    Det skulle ju vara lite kul - när någon frågar om alla delar är original, så svarar man "Nej, fjädern är från en Pig-feeder 3000 DLX".
    Bigsby-fjädern är 19mm, så den blir för stor, men funkar kanske i nödfall.
    Nu har jag hittat ett ställe som sålt nytillverkade kopior på stallet. Stallen är visserligen slutsålda, men de har fjädrar kvar. Blir rätt dyrt med USA-import, men om inget annat dyker upp så.
    Slutligen så lyckades jag efter många försök googla fram några lösa fjädrar med rätt diameter som kanske kan klippas till rätt längd.
    Amazon.se hade små satser dessutom.
    Jag ska forska vidare lite.
    Jula, Biltema mfl säljer dessutom lådor med några 100 blandade fjädrar i. Det står sällan vilka dimensioner det är, men kan väl alltid vara bra att ha hemma om man ska laga något annat.

  12. #12
    Teknikern
    Teknikern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    men kan väl alltid vara bra att ha hemma om man ska laga något annat.
    Det är lite så jag också resonerar, jag skrotar ner och spar istället för att kasta hela maskiner i skroten för en dag behöver man den där allmänna reservdelen som passar lite här och där, som fjädrar, skruv, en stålplatta, nåt elektriskt mm. och nästan alltid finns nåt användbart i lager som passar rakt av eller kan modifieras. Dels slipper jag köpa nytt och dels slipper jag åka 3 mil efter den där skruven som behövs just här och nu.

  13. #13
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Teknikern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lite så jag också resonerar, jag skrotar ner och spar istället för att kasta hela maskiner i skroten för en dag behöver man den där allmänna reservdelen som passar lite här och där, som fjädrar, skruv, en stålplatta, nåt elektriskt mm. och nästan alltid finns nåt användbart i lager som passar rakt av eller kan modifieras. Dels slipper jag köpa nytt och dels slipper jag åka 3 mil efter den där skruven som behövs just här och nu.
    Nu har jag inte haft så många maskiner att plocka ned, men jag började tidigt att spara skruvar, muttrar och sånt. Först i en plastpåse, sen en påse i en påse i en påse... för metallskrot är inte snällt mot plastpåsar. För några år sen tog jag mig i kragen och sorterade in alltihop i några rejäla sortimentlådor, och det underlättar verkligen. Som du säger mellan raderna så har det nog sparat många timmar och tusenlappar.
    Lådorna släpar jag med mig mellan våra två boenden, och när jag för första gången på länge behöver något, så har jag naturligtvis glömt att ta med dem. Fast jag tvivlar på att jag har en passande fjäder i alla fall. Imorgon ska jag i alla fall köpa ett skjutmått (till).

  14. #14
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Teknikern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mät exakt längd, diameter och trådtjocklek med skjutmått.
    Längd: 27-29mm (beroende på hur man placerar fjädern i skjutmåttet), diameter: 14mm, trådtjocklek: 2,5-3mm.
    Jag kollade Clas Ohlsons fjädersats idag, men den innehöll bara små diametrar, och tunna trådar.

  15. #15
    Teknikern
    Teknikern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag ska kika imorgon på vad jag har i lager så får vi se om jag har nåt som kan passa.

  16. #16
    tobbetle
    tobbetle är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Ser ut som ett teisco stall. Det brukar finnas delar på eBay.
    Har ett reservstall till min k4l från bizzare parts men dem tillverkas nog inte längre.
    Om fjädern är för kort kan man alltid lägga ett mynt eller något under. Sedan så påverkar ju strängtjocklek och stämning hur mycket armen tiltar mä.

    https://www.ebay.com/itm/Spring-for-...edirect=mobile

  17. #17
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Teknikern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ska kika imorgon på vad jag har i lager så får vi se om jag har nåt som kan passa.
    Tackar!

    "Ser ut som ett teisco stall."

    Nej, det är Eko/Vox. Som jag skrev så finns nytillverkade kopior, och även om stallen var slut så hade de fjädrar kvar. Baksidan är priset inklusive frakt och tull. Det säljs ju lösa fjädrar på diverse ställen (man kan t.o.m. specialbeställa exakta mått, men det blir ganska dyrt.), så det löser sig nog på något sätt.

  18. #18
    tobbetle
    tobbetle är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Har du bild på hela gitarren?

    Eko/vox då kanske phantom guitarworks delar kan funka.
    https://www.phantomguitars.com/tremolo.html

  19. #19
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tobbetle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du bild på hela gitarren?

    Eko/vox då kanske phantom guitarworks delar kan funka.
    https://www.phantomguitars.com/tremolo.html
    Ja, det är de som nytillverkar stallen - mitt är alltså ett likadant stall. Baksidan är som sagt priset inklusive frakt och tull.

  20. #20
    tobbetle
    tobbetle är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Så är det alltid.
    Ibland har man tur å hittar vad man söker på en loppis eller tradera eller här etc… men oftast får man betala mer än d smakar för att få tag på delar.

    Köpte en vit teisco spectrum 5 billigt för några år sedan där någon bytt ut all elektronik och jag jagar delar till och från men det går långsamt.

  21. #21
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jo, det blir ju lite lättare om man inte söker originaldelar - jag vill ju bara få svajet att funka.
    Spectrum är väl den med en massa knappar om jag inte minns fel?
    Personligen har jag haft tur med mina gamla japaner, de har som regel varit kompletta och funkat.
    Nu försöker jag banta jag ner gitarrsamlingen till 3-4 stycken, så de flesta japanerna får tyvärr gå.
    Har dock ingen Spectrum, eller ens en äkta Teisco tror jag.

  22. #22
    tobbetle
    tobbetle är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    De flesta japanska gitarrer har många knappar och pickups men spectrum 5 har nog flest färger och en stereo funktion.

    Japanska gitarrer kan ha väldigt skiftande kvalitet men vissa modeller är otroligt välbyggda så som Teisco ev-52t och flera i spectrum serien men även andra märken/modeller som Guyatone sharp 5 och Yamaha SG-3 bra byggda.
    Kawai köpte ju upp teisco som jag förstod det och i slutet av 90 början av 2000 gav man ut vissa modeller igen.
    Både välbyggda och mycket detaljrika men också enklare/billigare modeller.
    Dock fanns de bara till försäljning på den inhemska marknaden vilket ofta är anledningen att dem går under radarn.
    Då och då dyker det upp reissues som lätt kan vara värt att lägga vantarna på om man vill ha en bra och udda gitarr.
    Tokai gjorde en 50års jubileums reissue av sin första gitarr humminbird(inte Gibson modellen) för några år sedan som verkar riktigt fin.

    Men alla reissues är inte värda att jaga.
    Ikebegakkis spectrum 5 från 2015 ser man ofta till salu för över 30000,- men reades ut för 7000 i butik när dem skulle säljas ut.
    Minns besvikelsen som enorm när jag testade den.
    Eastman eller Eastwood gjorde också någon som jag heller inte hört mycket bra om då man verkar ha kompromissat mycket pga patent och billiga lösningar.

  23. #23
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Alla mina har varit rätt enkla, 1-3 mickar och kanske svaj (svajen har haft mycket varierande kvalite´). Jag har gillat utseendet, balansen/ergonomin, och ljudet. Med de typiska mickväljarknapparna kan man ju välja vilka kombinationer man vill, och hittar ofta ett lagom skitigt ljud som funkar utan effekter. En ren ton kräver nog lite service - om man eftersträvar det där sövande God morgon Sverige-soundet.

  24. #24
    tobbetle
    tobbetle är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag föredrar teisco svajen framför Jaguar, stratta mm… men det är ju en vanesak.
    Av erfarenhet när det kommer till teisco så är spectrum 5 svajet överlägset då det är en speciell konstruktion som flyttar hela svajet i sidled vilket inte sliter på strängarna.
    Stallet på spectrum 2,3& 4 samt k4l, may Queen mfl… modeller som är monterat med fler skruv är också riktigt bra.
    Det är inte alltid en fördel med för många knappar men man märker snabbt när en gitarr har ett bra grundljud man gillar.

  25. #25
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    När man googlar bilder på Teisco spectrum 5 så kommer det upp väldigt mycket kul - jag fastnade särskilt vid Offset-guitars.com, eller något liknande.
    De flesta av mina japaner har haft såna här stall:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MIJ svaj.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	385,8 KB 
Id:	110902
    Just detta funkar väldigt bra (och fan vet om inte stratan jag bytte med Oljud hade likadant svaj?), men en annan med samma svaj-modell stämde ur sig så fort man rörde armen. Iofs stämde den lätt ur sig även om man spelade svajfritt, så det var nog snarare dåliga stämskruvar. När jag tänker efter så har ju den på bilden utbytta stämskruvar, så där löste vi den frågan!
    Vad gäller knappar så är jag kluven. På ett sätt är det ju kul med mycket att leka med, men när det väl gäller att spela så brukar jag föredra enkelhet. Det gäller särskilt stärkare, där mitt ideal är volym och tonkontroll, eller bara volym, och inga som helst effekter.
    Det senaste året har jag testat många olika effektpedaler, men i praktiken använder jag kanske 4 stycken.
    Springer jag på en Spectrum så kommer jag såklart att köpa den i alla fall - den är ju skitcool.

  26. #26
    Teknikern
    Teknikern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hade ingen som passade så jag fick tillverka en ny, den har samma mått som du skrev. Skicka pm med adress så lägger jag den på lådan så har du den i veckan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230203_211204.jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	1,21 MB 
Id:	110903

  27. #27
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jisses... det är så att man blir lite rörd!
    Tack så mycket! Du är som MacGyver och Jultomten i en och samma person.
    Hojta till om du behöver hjälp med något nån gång.
    PM:ar adress.

  28. #28
    tobbetle
    tobbetle är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Det finns en hel del när man googlar men mycket är på japanska.

    Stallet på bilden är vanligt på många av deras modeller.

    Knapparna ser ibland mer fräcka ut men det brukar vara ju vara ett fåtal kombinationer man använder.
    Vissa funktioner känns direkt onödigt som på k4l som har ett bas läge där allt låter skit då det skär av all diskant.
    Var troligtvis tänkt för att imitera en elbas.

    En annan kul detalj på ev52t modellen som har en av/på knapp för batteriet till eq effekten där man stavat fel då R blivit ett L.

    Gött att det löste sig med fjädern.

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det ser snarlikt ut stratan, ja.

    Förresten, kanske kan kapa tråden lite. Vet någon normala måttet för dragstång på dessa? Om stratan nu ä en Eko, vilket en på musikverkstaden gissade. Känns som att det är lite mittemellan normala värden (i både mm och tum)

  30. #30
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ser snarlikt ut stratan, ja.

    Förresten, kanske kan kapa tråden lite. Vet någon normala måttet för dragstång på dessa? Om stratan nu ä en Eko, vilket en på musikverkstaden gissade. Känns som att det är lite mittemellan normala värden (i både mm och tum)
    Missförstår jag dig nu, eller menar du att stratan som du bytte med mig skulle vara en Eko?
    Trådens egentliga ämne rör visserligen ett Eko-svaj, men den sista bilden jag lade upp föreställer ett japanskt dito.
    Jag skulle gissa att stratan har sålts som Hondo, Duke, Kawai eller liknande.
    Nu vet jag ju egentligen ingenting alls om gamla gitarrer, och baserar ovanstående på vad som skrivs på nätet, där samma citat bara verkar spridas vidare även om ingen egentligen vet om de är sanna.
    Är det fel på dragstången?
    Jag har läst någostans att japsarna körde metriskt, men jag har ingen aning om ifall det är sant.

  31. #31
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hade kvar en bild på stratan. Här fokuserad på stallet (inklusive den omtalade vingmuttern) för vidare diskussion:
    Bifogad fil 110916
    Inte riktigt samma modell som på den jag postade. Kanske Tobbetle känner igen det?

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SvajjFuzz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Missförstår jag dig nu, eller menar du att stratan som du bytte med mig skulle vara en Eko?
    Trådens egentliga ämne rör visserligen ett Eko-svaj, men den sista bilden jag lade upp föreställer ett japanskt dito.
    Jag skulle gissa att stratan har sålts som Hondo, Duke, Kawai eller liknande.
    Nu vet jag ju egentligen ingenting alls om gamla gitarrer, och baserar ovanstående på vad som skrivs på nätet, där samma citat bara verkar spridas vidare även om ingen egentligen vet om de är sanna.
    Är det fel på dragstången?
    Jag har läst någostans att japsarna körde metriskt, men jag har ingen aning om ifall det är sant.
    Vet ej, jag tänkte japan men jag var ändå förbi musikverkstan och passade på att fråga och då gissade han att det var en, citat ”eko-gurka”.

    Inget fel på den tror jag, men den verkar inte klaffa med min 5mm, riktigt riktigt. Och 6 är för stort. :-/

  33. #33
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet ej, jag tänkte japan men jag var ändå förbi musikverkstan och passade på att fråga och då gissade han att det var en, citat ”eko-gurka”.
    Såvida eko-gurka inte är musikslang för något annat, så tror jag att han pratade i nattmössan.
    Stratan har t.o.m. samma rattar som mina andra japaner, gigbagen är märkt "made in Japan", och jag har i alla fall aldrig sett en Eko som liknar den.
    Å andra sidan så jobbar han i musikaffär, medans jag bara är en vanlig dödlig.

  34. #34
    Teknikern
    Teknikern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet ej, jag tänkte japan men jag var ändå förbi musikverkstan och passade på att fråga och då gissade han att det var en, citat ”eko-gurka”.

    Inget fel på den tror jag, men den verkar inte klaffa med min 5mm, riktigt riktigt. Och 6 är för stort. :-/
    Är det grövre stigning än metrisk är det tum, M6-skruv är 5,8mm mätt över gängen och så kommer nästa fråga, vad behöver du?

  35. #35
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kan han ha sagt "Gekå-gurka"? Dvs köpt på Gekås i Ullared.

  36. #36
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Teknikern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det grövre stigning än metrisk är det tum, M6-skruv är 5,8mm mätt över gängen och så kommer nästa fråga, vad behöver du?
    Det är vad jag behöver jag undrar :-) har inget skjutmått men ska skaffa snart. Men har en uppsättning insexnycklar och ingen känns hundra.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av SvajjFuzz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan han ha sagt "Gekå-gurka"? Dvs köpt på Gekås i Ullared.
    Nej då, han nämnde Italien också. Han sa eko. Man kan gissa fel :-)

  37. #37
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Teknikerns fjäder kom med posten idag, och den passade utmärkt.
    Jag återkommer med en rapport när jag har provsvajat.

  38. #38
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Detta inlägg är specifikt till Teknikern, då jag inte kan skicka bilder som PM.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05622.JPG 
Visningar:	8 
Storlek:	7,69 MB 
Id:	111348
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05624.JPG 
Visningar:	11 
Storlek:	7,46 MB 
Id:	111349
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05625.JPG 
Visningar:	8 
Storlek:	7,32 MB 
Id:	111350

Liknande ämnen

  1. joystick fjäder till Triton
    Av my03 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-12-02, 22:49
  2. fjäder eller "fjäder" med 100% wet?
    Av nordbeck i forum Effekter
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2015-09-22, 00:01
  3. Söker kontaktinfo till studio
    Av Volt i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •