Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Måste välja en plugg i fyra grundläggande kategorier - vilka väljer du?

  1. #1
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran

    Måste välja en plugg i fyra grundläggande kategorier - vilka väljer du?

    Började själv fundera kring detta idag av oklar anledning. Kanske att jag behövde tidsfördriv efter två veckors sjuk-som-fan.

    Men om jag måste ta med mig så få pluggar som möjligt till en öde ö (WTF?) och måste ta en i varje följande kategori:

    1. Kompressor
    2. EQ
    3. Reverb
    4. Delay


    ...ja, vilka tar jag då? Well, det är ju skitvårt att ens välja strategi! Jag bestämde mig ganska snabbt för att inte fega och ta med t ex EchoBoy som är tre miljoner olika delay i en plugg. Eller Klanghelms DC8C som kan göra typ alla sorters kompressor med bravur. Nej, jag valde att välja med hjärtat. Samtidigt kan jag inte säga att det nödvändigtvis är en lista på mina absoluta favoritpluggar (fast de finns såklart med bland dem) för någon form av flexibilitet måste ju ändå finnas. Allra svårast tycker jag nästan att kategorin EQ är, eftersom jag direkt frågade mig själv om man fick välja två: en kirurgisk och en som främst handlar om karaktär. Men jag var stenhård och nekade det önskemålet. En EQ ska det vara, varken mer eller mindre.

    Jag kom fram till:

    1. Softube Tube-Tech CL-1B Mk II
    2. Softube SSL E242 från 4000E-strippen i Console 1 (resten av strippen får jag lämna hemma då'rå...)
    3. UAD Lexicon 224
    4. UAD Galaxy (RE-201)


    Vilka är dina val?

    OBS! Inga listor med hundra alternativ nu. Jag vet att det är omöjligt att svara nästan och jag själv använder drösvis med olika pluggar i de här kategorierna i princip varenda projekt, men en av varje gäller. Regler är till för att följas. Inga ålafeskare i tråden alltså.

    Och.... om man ska vara ärlig, jag skulle såklart klara mig rätt bra långt med endast de pluggarna jag valt egentligen. Om jag verkligen hade velat. Men det vill jag inte.

    Så, shoot!
    Senast redigerat av Irja den 2023-01-27 klockan 12:50.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Om det bara är en i varje kategori så går jag för flexibilitet.

    1 Logics kompressor
    2 Logics grafiska EQ
    3 En räcker inte - Logics Space Designer och Valhalla Vintage Verb
    4 EchoBoy

    Jag börjar med dessa, sedan i mix blir det ett större urval på kompressorer och EQ, men landar ofta på de tre ovan för eko och reverb...

  3. #3
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Lätt.

    1. Softube Console 1 (SL 4000E)
    2. Softube SSL E242 (SL 4000E)
    3. 2c Audio B2
    4. FabFilter Timeless 3

  4. #4

    Veteran
    Någon parametrisk EQ med 4 eller fler band, vill kunna justera frekvens, +- , q värde med en musrörelse. Användargränssnitt är kung.

    Kompressor är klurigare, vill jobba snabbt men samtidigt ha flexibilitet. Väljer snabbjobbat igen, SSL kanalkompressor får det bli.

    Reverb , RV7000 kan allt, tjonga in impuls och skoja till det.
    Dessutom kul att mecka delay RV7000

    Delay någon tape delay plugg i stereo.

  5. #5
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    1. Kompressor
    FAB Filter C2 - kommer vara genomgående för mig misstänker jag. Gillar fab filter. De är utmärk designade så jag ser vad som händer samtidigt som de låter bra nog för mina gamla öron. Ska jag orka använda något annat än Stock så måste de vara bättre på något. Jag husbehovsanvänder både Logic och Abletons kompressorer i de flesta fall.
    2. EQ
    Fab filter Pro Q3 - finns det ett bättre gränssnitt på en EQ? Ok, är ett fx för främst öronen; men letar du en störande frekvens ser du denna tämligen omgående. Min klart mest använda plugin ever.
    3. Reverb
    Det jag använder klart mest frekvent är valhalla vintage verb. Använder på precis allt om jag inte envisas med att välja något av mina hårda.
    4. Delay
    Soundtoys Echo boy - det mjukvarudelay som används mest. Jag gillar ju verkligen hårdvara när det gäller delays så har mitt Moogerfooger kopplat till en av standardreturerna så använder nog främst det. Men nu gällde det ju plugins

  6. #6
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Imho handlar det mest om vad man själv är van vid. Behöver inte betyda att ngt är "bättre" än ngt annat

    1. Kompressor
    - logics inbyggda
    2. EQ
    -Logics inbyggda grafiska (den med analyzern)
    3. Reverb
    - UAD EMT 250
    4. Delay
    - Waves H-Delay

  7. #7
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ok, jag bryter mina egna regler och presenterar två alternativa synsätt (HasseFX bröt ju mot reglerna redan i första inlägget och brott föder brott ) :

    Den kloka och mångsidiga listan
    1. Klanghelm DC8C
    2. FabFilter Pro-Q
    3. Valhalla Vintage Verb
    4. Soundtoys EchoBoy

    Det där kan man göra rätt mycket med, minst sagt.

    Lista #3:
    Freebee-listan (feat stockpluggar)
    1. Acustica Tan2
    2. Presonus Pro-EQ3 (extremt bra medföljande dynamisk EQ till Studio One. För mig antagligen den bästa stockplugg som finns. Borde kanske ersätta Pro-Q i listan ovanför när jag tänker efter)
    3. Voxengo OldSkoolVerb
    4. Tape Delay (Logic Pro X stock plugin)

    Reverb tyckte jag var svårast i freebee, men jag gillar den där Voxengopluggen så det fick bli den. Skrämmande bra pluggar som finns gratis faktiskt. När det gäller kompressorer och EQ tycker jag att det finns riktigt hård konkurrens dessutom.
    Senast redigerat av Irja den 2023-01-27 klockan 12:50.

  8. #8
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    1. Kompressor
    FabFilter C2, snabbjobbade och oerhört bekväm.

    2. EQ
    FabFilter Q3, känner mig mest bekväm med den och kan jobba snabbt med den.

    3. Reverb
    AudioThing - Fog Convolver 2 används nog flitigast genom att spela in egna Convolutions och testar runt olika saker.
    (annars är det mest Valhallaverben).

    4. Delay
    ValhallaDelay mest, men när det blir för distat och hårt så blir det andra, annars blir det noisefloor från helvete. hoho.

  9. #9
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Synnerligen fantasilöst men...

    1. Kompressor: Softube SSL4000E
    2. EQ: Softube SSL4000E
    3. UAD Lexikon 224
    4. UAD Roland 201/Eller möjligen Echoboy för en större palett.

    Körde tidigare Plugin Alliance SSL4000E för kompressor och EQ och där var väl fördelen kontra Softube deras TMT teknik som ger små variationer per instance men Softube vinner på Drive och lite annat som finns när man kör med Console1.

  10. #10
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    1. U-he Presswerk
    2. Fabfilter Pro-Q 3
    3. Valhalla Vintageverb
    4. Soundtoys Echoboy

    Inte så spännande val men dessa är vad jag använder till 95%.
    Senast redigerat av geminister den 2023-01-28 klockan 15:50.

  11. #11
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Kört mest med console 1 sista tiden.

    Eq: softube ssl
    Komp, softube ssl
    Reverb: softube tsar
    Delay : softube otto grejset

    Känns som man kanske ska kolla echoboy

  12. #12
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    1. Decimort 2 använder jag när jag vill få upp volymen på nåt track fast vet inte om man ska kalla det kompressor

    2. Ableton live 7 EQ

    3. Izotope nectar (bara på sång)

    4. Izotope nectar (bara på sång)

    Använder sällan reverb o delay på andra spår än lead-vocal-spåret, resten är typ torra.

  13. #13
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Det beror helt på vad det är som ska processas, men är det bara en instans av varje måste den ju vara allround. Logics inbyggda pluggar är sådana och skulle då bli mitt val. Reverb skulle jag dock ta med mig UADs 250 eller Lexicons PCM Suite eftersom där håller Logic inte riktigt måttet än.

Liknande ämnen

  1. Om du måste välja?
    Av outshape i forum Skivor & artister
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2023-04-20, 10:33
  2. ABBA eller Beatles? Du måste välja!
    Av Light Head i forum Skivor & artister
    Svar: 158
    Senaste inlägg: 2021-10-11, 19:53
  3. Vilka plugg lurar?
    Av Ashaz i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •