Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: "Hur gör man?"-tråden för migranter

  1. #1
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran

    "Hur gör man?"-tråden för migranter

    ..."eller går det inte?", är väl följdfrågan.


    När man är inkörd på ett DAW och byter till ett annat (eller utökar till ett till) är det nog rätt naturligt att man kör fast när man inte hittar funktioner och beteende som man är van vid i det nya DAW:et. Säkert inte ensam om detta så varför inte en tråd för det?


    Jag körde Logic fram till för drygt tio år sedan och bytte sedan till Studio One, som jag i huvudsak har använt sedan dess. Nu har jag skaffat Logic av anledning och det är lite knöligt att hoppa på det igen. Jag inbillade mig att jag bara skulle kunna åka med, men jag springer på en del hinder och irritationsmoment.


    Jag förstår såklart att olika DAW har olika styrkor och att man får räkna med att inte allt går att göra. Men, det finns också säkert saker som jag inte hittar funktionen för som egentligen funkar alldeles utmärkt, bara lite annorlunda.


    Efter ett par dagars jobbande på att återuppta Logic-relationen har jag t ex dessa frågor:


    Mixern:


    1. Finns det inget sätt att förlänga reglarna så att de blir längre? Jag skulle önska att det gick, för de är så himla pluttiga. Helst skulle jag vilja kunna ha mixern i fullskärm och att reglarna täcker upp tills man behöver ytan till annat (inserts, sends osv).


    2. Måste bussarna/aux etc alltid vara längst till höger? Går den fixeringen att låsa upp?


    3. Måste man söka i menyer för att öppna effekter? Ingen sökfunktion?


    4. Måste folder i spårfönstret kopplas till en egen VCA-kanal? Går det inte att koppla den till en buss istället?


    Jag har fler frågor, men återkommer.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Finns det inget sätt att förlänga reglarna så att de blir längre? Jag skulle önska att det gick, för de är så himla pluttiga. Helst skulle jag vilja kunna ha mixern i fullskärm och att reglarna täcker upp tills man behöver ytan till annat (inserts, sends osv).
    Nej, höjden är fixerad och jag har inte sett något sätt att komma förbi det.

    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2. Måste bussarna/aux etc alltid vara längst till höger? Går den fixeringen att låsa upp?
    https://unlockyoursound.com/rearrange-aux-tracks/

    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3. Måste man söka i menyer för att öppna effekter? Ingen sökfunktion?
    Pluginhanteringen i Logic har en del övrigt att önska. "Någon" har gjort ett tillägg (har ej testat): https://gearspace.com/board/product-...x-out-now.html
    https://speakerfood.com/pages/plugse...3-product-page

    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4. Måste folder i spårfönstret kopplas till en egen VCA-kanal? Går det inte att koppla den till en buss istället?
    Hänger inte riktigt med på vad du vill (och inte kan) göra - ge gärna något exempel.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2023-01-15 klockan 12:02.

  3. #3
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Tack, Hasse! Då vet jag och kan lägga de grejerna bakom mig och acceptera. Lösningen på placeringen av bussar/aux kändes inte så smidig och den där tredjeplats-grejen med sökning av pluggar tror jag att jag skippar också. Jag kan leva med det.

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hänger inte riktigt med på vad du vill (och inte kan) göra - ge gärna något exempel.
    Så här kan man göra i SO (men man kan ha det på annat sätt också):
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Folder-bus.png 
Visningar:	29 
Storlek:	373,2 KB 
Id:	110580

    Foldern och bussen blir alltså samma sak och det tycker jag är en elegant lösning. Eftersom jag alltid använder den känns det som att VCA-kanalen till foldern i Logic är där helt i onödan. Samma sak här, jag kan leva utan att man kan göra så, men det vore fint om det gick.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hmm... Gör inte Summing Stacks det du vill?

    https://discussions.apple.com/thread/8010887

  5. #5
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm... Gör inte Summing Stacks det du vill?

    https://discussions.apple.com/thread/8010887
    Ja det kanske det gör!!! Ska genast kolla! Tack!

    Edit: Det var precis det jag letade efter! Tack! Precis så här jag menar med att det säkert ibland går men på ett annat sätt.

    Mycket nöjd!

  6. #6
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Logic remote på padda ger väl lite längre reglar, om det kan vara något. (Har inte Logic själv)

  7. #7
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logic remote på padda ger väl lite längre reglar, om det kan vara något. (Har inte Logic själv)
    Jag använder Faderport egentligen för att dra i reglarna, egentligen tror jag att jag mest vill ha dem längre för det visuellas skull. Jag kanske kommer över det ganska snabbt. Ibland, när det verkligen är finlir, är det ju dock en fördel att kunna få reglarna långa. Inget jätteproblem, tror jag.

  8. #8
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Halvrelaterat tips

    lägger en/flera utility/gainplugg på varje spår för att kunna behålla kanalregeln så högt upp som möjligt, o samtidigt kunna ha så bra gainstage som möjligt (~ -18db i snitt i alla lägen inkl mellan pluggar) . Har inte märkt någon belastning alls av gainpluggarna.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har gainplugg på alla spår per default av just det skälet. Lärde mig typ 1982 (på ett 48-kanalsbord) att reglarna på aktiva kanaler ska stå på noll vid normal balans och att använda kanalens gain för att sätta de statiska nivåerna. Dels för att få en bra överblick över bordet, dels för att bordets interna gainstaging är optimal då. Inte lika nödvändigt i DAW, men av gammal vana så...

  10. #10
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ja, bra svar på fråga som jag tänkt men inte hunnit ställa än. I Studio One finns gain inbyggt i kanalerna.

    Per default… kan man ställa in så att alla kanaler man startar öppnas med gainplugg automatiskt? Nääää…. Eller?

  11. #11
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, bra svar på fråga som jag tänkt men inte hunnit ställa än. I Studio One finns gain inbyggt i kanalerna.

    Per default… kan man ställa in så att alla kanaler man startar öppnas med gainplugg automatiskt? Nääää…. Eller?
    Sätt upp som du vill och spara som en template.

  12. #12
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sätt upp som du vill och spara som en template.
    Template för hela projektet? Eller kan man göra template för hur spår öppnas? (Sorry, är på jobbet annars hade jag checkat innan jag frågat).

  13. #13
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Template för hela projektet? Eller kan man göra template för hur spår öppnas? (Sorry, är på jobbet annars hade jag checkat innan jag frågat).
    Du kan spara vad/när som helst som template. Vad gäller enskilda spår brukar jag helt enkelt köra kringla+D för att duplicera existerande track. Då får jag upp likadan track (fast utan midi/audio content)

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det går att spara en kanal konfigurerad med önskade pluggar och inställningar som kanalpreset och sedan kalla upp vid behov.

  15. #15
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Topp! Det blir inte lika bra som på SO, men det duger. Jag kan inte fatta varför inte varenda DAW har en jäkla enkel gainratt på kanalerna, men jag släpper det.

    Nästa fråga: Horisontell zoom.... vafanseriöst.... Måste man dra i den lilla regeln? Så användarovänligt. Jag har för mig att man kunde sätta pilen på tidslinjen däruppe och bara dra eller scrolla, men jag får inte det att funka. Bergis nån inställning jag missar, men var?


    OBS! Jag vet att jag kan uppfattas som negativ, men det är jag inte. Jag har kommit över tröskeln och känner mig hemma i Logic igen efter bara några dagar och det blir bra. SO är dock så inihelvete smart och extremt kompetent, så det är ofrånkomligt att vissa saker blir knöliga i Logic, åtminstone i början. Det finns också saker jag tycker bättre om med Logic, men det är ju inte denna tråd.

  16. #16
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Zooma kan man göra på flera olika sätt, kolla denna video


    https://youtu.be/A5s1HPhJxLg

  17. #17
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Logic "proffsen" (o även andra DAW "proffs") kör extremt mycket shortcuts för att kunna jobba snabbt. Jag har (tyvärr) aldrig blivit supervän med alla shortcuts, men har funderat på att skaffa något sånt här för att långsamt bli bättre på shortcuts..

    https://logickeyboard.com/shop/logic-pro-x-3727p.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	LKBU-LOGXP2-CWMU-US-p.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	206,1 KB 
Id:	110603

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	LKBU-LOGXP2-CWMU-US__-p.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	302,9 KB 
Id:	110604


    Finns sjävklart andra märken

  18. #18
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    _Peter_: Tack!!!! Den videon löste om inte allt, så åtminstone det mesta för mig. Mycket bra! En av de bästa funktionerna hittade jag i kommentarerna: ctrl+opt+scroll

  19. #19
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logic "proffsen" (o även andra DAW "proffs") kör extremt mycket shortcuts för att kunna jobba snabbt. Jag har (tyvärr) aldrig blivit supervän med alla shortcuts, men har funderat på att skaffa något sånt här för att långsamt bli bättre på shortcuts..
    Jag är själv nitiskt noggrann med mina egna kortkommandon och gör oftast egna, för de är inte tillräckligt "bra" för mig out of the box. Nä, men för de viktigaste kortkommandona för mig vill jag ha så lite tangentkombinationer som möjligt, samtidigt som jag vill ha en logik som passar mig. Har gjort om massor av kortkommandon till Logic redan.

    De som var i videon som _Peter_ postade behåller jag i stort sett. Gjorde ett par egna för att komplettera de som fanns till de funktionerna och nu är jag rätt nöjd. Ska försöka fundera ut en twist på ett kommando, sen är jag nog väldigt nöjd när det gäller zoomandet, men det är finlir.
    Senast redigerat av Irja den 2023-01-17 klockan 16:55.

  20. #20
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Nästa grej! En källa till irritation snarare än kopplat till funktionalitet. Men… detta totalt onödiga fält i pluginfönstret. Det inringade längst ner. Varförihelafriden? Varför tror Logic att hen måste ta upp plats för att med feta bokstäver tala om för mig vad det är för plugg? Så dumt.

    Men framför allt… det finns ingen ruta att bocka ur så att det försvinner?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ADDDD51F-1CC5-4F7B-A379-82567D25E022.jpeg 
Visningar:	29 
Storlek:	188,2 KB 
Id:	110614

  21. #21
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Sorry, men jag återkommer till det här... jag fattar verkligen inte.

    Här är en låt jag precis börjat spela in. Jag har för vana att ha en buss för trummor, en för bas och en för andra instrument osv. Ofta med underbussar. Det måste ju finnas någon typ av system som Logic placerar spåren i mixern efter och det är som att det nästan stämmer och är logiskt(!), men med snedsteg som är omöjliga att begripa. Som sagt... det måste väl finnas något system i hur de placeras? Om jag fattar det så kan jag kanske fixa så de hamnar i en logik jag kan förstå och som gynnar mitt arbetsflöde.

    Det här är en av grejerna som är en aning frustrerande när man kommer från Studio One, där man bara kan greppa tag i kanalerna och flytta om dem och organisera precis hur man vill. Man tar lätt sånt för självklart, men det är det tydligen inte.

    Jag köper att jag inte kommer att kunna göra precis likadant, men måste det vara kaos? Jag ser inget system i vad Logic gör med placeringarna av kanalerna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Logic o-ordning.png 
Visningar:	25 
Storlek:	548,9 KB 
Id:	110671

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Min första länk i tråden resonerar om det... Men inte helt Logicskt helt klart!

  23. #23
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min första länk i tråden resonerar om det... Men inte helt Logicskt helt klart!
    Men kolla! Jag löste det. Det var bara att se till att alla bussar/aux skapas i arr-fönstret ("create tracks for selected channel strips") och sen kan man flytta om dem där, så ändras det i mixern också.

    Nu när jag vet är det superenkelt!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Logic ordning3.png 
Visningar:	26 
Storlek:	590,9 KB 
Id:	110677
    Senast redigerat av Irja den 2023-01-22 klockan 09:38.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-05-21, 22:24
  2. Hur man gör "dålig mp3-kompressions"-ljud med Eurorack?
    Av alwaysnew i forum Modularer & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-05-25, 09:38
  3. En till "hur gör man detta ljudet"
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 13:49
  4. Tips: Hur man gör "chip-ljud"
    Av Bitpop i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 18:01
  5. "Krisp" vid mixningen, hur gör man?
    Av Adde i forum Mixning & mastring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •