Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: Behringer AKS Mini

  1. #1
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior

    Behringer AKS Mini

    Behringer säger, enligt Synthanatomy (https://www.synthanatomy.com/2023/01...nthesizer.html), att de kommer släppa sin mini-variant av VCS3 till sommaren med tre VCO, en inbyggd arpeggiator och en 16-stegs-sequencer.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Behringer-AKS-Mini-.001-1536x864.jpeg 
Visningar:	159 
Storlek:	208,5 KB 
Id:	110575

    Troligt pris 99 USD, vilket ju känns klar intressant om än bara för att testa.

  2. #2
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Delade känslor: Jättespännande med en VCS3 klon typ. Men också att ett musikinstrument är långt ifrån bara ljudet utan hela upplevelsen. Precis läst en tjock biografi om Bob Moog (Switched On: Bob Moog and the Synthesizer Revolution) som bl a nämner att han i princip varje dag sa ”it must feeeeeel right” och utöver ljudet är det det ett instrument handlar om. Svårt att föreställa mig att ett sånt mikrointerface skulle kännas så för mig. Lika svårt att tänka mig som en gitarr, trumset eller konsertflygel i mikroformat. Men samtidigt spännande - det är ju VCS3

  3. #3
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    När jag var liten så "spelade" jag trumpet. Alltså riktigt lite, och min trumpet jag var i mindre storlek. Jag tänker alltid att dessa kanske är motsvarigheten till detta i synthens värld. Kanske inte bra för mig, men för ett litet barn. I så fall så ligger priset ganska rätt om du överväger att ge bort det som en present till ett barn.

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Om man helt bortser från legacyn, så är det en söt liten midisynt med potenta analoga kretsar för en rimlig peng. Svårt som syntnisse att inte gilla.

  5. #5
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Måhända, men jag håller nog med TG ovan - har svårt för den nuvarande mikrotrenden där man närmast får hantera reglagen med pincett. Då försvinner mycket av fördelarna gentemot att arbeta i mjukvara (för mig).
    Möjligen även lite märkligt att det enda normalstora reglaget är detune medan t ex cutoff får samsas med de andra femmillimetersrattarna. Men det kanske var så på originalet?
    Senast redigerat av Olof B. den 2023-01-15 klockan 18:52.

  6. #6
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Känner att inspirationen från VCS3 är ganska tunn. Om den inte är modulär genom en massa shift-knapptrycks-kombos.

  7. #7
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Hur troligt är det att den verkligen släpps? De lovade ju ett antal minisynthar förra året som gick upp i rök.

  8. #8
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Är inte en stor del av den där EMS att det är tre oscillatorer och en matris där man kan koppla allt till allt så man borde skrymt både den stora ratten och Joystick och haft en enkel liten enkel matris i stället.

  9. #9
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känner att inspirationen från VCS3 är ganska tunn. Om den inte är modulär genom en massa shift-knapptrycks-kombos.
    Precis det undrar jag också. På vilket sätt är den en mini AKS/VCS3? Jag vet att jag borde läsa på istället för att klaga, men vafan.

    Det känns som om de försöker sälja något på någon annans meriter. Men så skulle väl aaaaaaldrig Behringer göra?

  10. #10
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns som om de försöker sälja något på någon annans meriter. Men så skulle väl aaaaaaldrig Behringer göra?
    Nej absolut inte, och inte heller Arturia, Cherry Audio, G-Force, Softube, Waves, Universal Audio…

  11. #11
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Enligt deras officiella FB är det på gång. CC trafik på alla rattar också.

  12. #12
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kan inte låta bli att gilla. Men visst, utan matrix är det inte mycket till en synthi-maskin.

  13. #13
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej absolut inte, och inte heller Arturia, Cherry Audio, G-Force, Softube, Waves, Universal Audio…
    Du har absolut en poäng här! Men Behringer gör ju det mer än några andra. Plagierar produkter som fortfarande finns i originaltillverkarens stortiment.






  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag förstår inte poängen med att göra en klon av den här typen, dvs när man inte har med fulla användargränssnittet och funktioner. Matris, ratta alla oscillatorer samtidigt, fysiskt fjäderreverb, brus, ringmodulator med mera (dömer utifrån renderingen av frontpanelen). Dessutom så liten att man tappar bort den i studion (eller i baken om Synth Memes på fb ska vara referens).

    Som en liten pruppsynt däremot? Jo, mycket för pengarna, men inte VCS3/AKS direkt.

  15. #15
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Beroende på hur pass avancerad "motion sequence" som finns på den (samt hur den låter såklart), så kan den vara riktigt intressant.

  16. #16
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt som syntnisse att inte gnälla.
    99fix'd

  17. #17
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har absolut en poäng här! Men Behringer gör ju det mer än några andra. Plagierar produkter som fortfarande finns i originaltillverkarens stortiment.





    Det kan jag hålla med om att det inte är så etiskt, med risk att hyckla eftersom jag inte är en speciellt god människa själv.

  18. #18
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Kan man åka på semester i den?
    Den har glt-grill men är det egentligen bara en vanlig gl?
    Går bakdörrarna öppna som på original?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	AE0E10F6-8E69-4E22-B880-C3AEF8E35638.jpeg 
Visningar:	8 
Storlek:	171,5 KB 
Id:	110590

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Matrisen kanske finns via mjukvara. Bara en gissning, men inte omöjligt.

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Matrisen kanske finns via mjukvara. Bara en gissning, men inte omöjligt.
    Worst of both worlds alltså?

  21. #21
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Matrisen kanske finns via mjukvara. Bara en gissning, men inte omöjligt.
    Jag misstänker nåt sånt också.

  22. #22
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag vill bara klargöra att jag tror inte att den låter som en VCS3. Det är nog lite för mycket grejer som händer komponenter emellan får att det ska komma fram i denna lilla maskin. Så jag ser den inte alls som en klon faktiskt. En pryl för 99 USD är det enda jag tänker... jag kan väl inte vara ensam om att tänka så kring deras minivarianter?

  23. #23
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill bara klargöra att jag tror inte att den låter som en VCS3. Det är nog lite för mycket grejer som händer komponenter emellan får att det ska komma fram i denna lilla maskin. Så jag ser den inte alls som en klon faktiskt. En pryl för 99 USD är det enda jag tänker... jag kan väl inte vara ensam om att tänka så kring deras minivarianter?
    Nej en synt är så mycket mer än själva VCO/VCF-designen, och en bra maskin får ett mycket högre värde än adderade komponenter.
    Tycker också man ska se det som en inspirerad analog 4-poly(?) och bara använda den för vad den är, med bonus om den kan göra lite JMJ fågelkvitter.

  24. #24
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill bara klargöra att jag tror inte att den låter som en VCS3. Det är nog lite för mycket grejer som händer komponenter emellan får att det ska komma fram i denna lilla maskin. Så jag ser den inte alls som en klon faktiskt. En pryl för 99 USD är det enda jag tänker... jag kan väl inte vara ensam om att tänka så kring deras minivarianter?
    Nja, Behringer rekryterar ju inte Nisse från Man Power utan de brightaste ingenjörer inom området som finns på planeten. Tror nog att de tillsammans är kompetenta nog att förr eller senare ta fram det de beslutar sig för.

  25. #25
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Teenage engineerings Pocket calculators i samma storlek och liknande pris har väl sålts i drivor för att sedan ganska snabbt hamna på andrahandsmarknaden? Kommer givetvis hända samma med den här.
    Är väl lite så med Volca-serien med. Jag försökte gilla dem men formatet (som först tilltalade mig) och kvaliten var det som kändes leksak och aldrig seriöst. Ser dock många som gillar dem.
    Sneglar lite på Minifreak och det känns lite som en sweet-spot mellan storlek, pris, minitangenter vs en fullstor "riktig" synth. Men det är utifrån mina preferenser.

    Jag har heller ingen nostalgi till en VCS3 så ljud och design kvittar så sätt.

  26. #26
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, Behringer rekryterar ju inte Nisse från Man Power utan de brightaste ingenjörer inom området som finns på planeten. Tror nog att de tillsammans är kompetenta nog att förr eller senare ta fram det de beslutar sig för.
    Om de bara kunde ta fram egna grejer istället för nostalgirunkande (namn och kretslösnignar och design) och så vore det prima! De har ju gjort några riktigt bra egna prylar, men "marknaden" vill väl ha nostalgirunk.

  27. #27
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om de bara kunde ta fram egna grejer istället för nostalgirunkande (namn och kretslösnignar och design) och så vore det prima! De har ju gjort några riktigt bra egna prylar, men "marknaden" vill väl ha nostalgirunk.
    Jepp.. sälj allt gammalt junk o sukta efter nya koola grejer

  28. #28
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om de bara kunde ta fram egna grejer istället för nostalgirunkande (namn och kretslösnignar och design) och så vore det prima! De har ju gjort några riktigt bra egna prylar, men "marknaden" vill väl ha nostalgirunk.
    Marknaden, dvs vi som konsumenter, styr med våra plånböcker. Vill du inte ha dina gamla nostalgisyntar utan bara köper nytt köper jag dem gärna - jag gillar vintage, men det kanske beror på att jag själv är vintage

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Marknaden, dvs vi som konsumenter, styr med våra plånböcker. Vill du inte ha dina gamla nostalgisyntar utan bara köper nytt köper jag dem gärna - jag gillar vintage, men det kanske beror på att jag själv är vintage
    Marknaden köper det "man känner igen" och har hört talas om, och på det viset fastnar man i nostalgirunket. Du behöver knappt marknadsföra en klon av en klassiker, räcker att säga "den legendariska X, nu till galne gunnar-pris" typ så säljer de. Inte fasen premierar det nytänkande och innovation. Ta Behringer som exempel. Deepmind är en riktigt bra grej, började som en klon på Juno-106 men utvecklades vidare bortom det. Crave är egen design (även om de försöker snylta på på Prophet-5 i marknadsföringen). Men därefter? Kloner.

    Jag har de nostalgisyntar jag "behöver", tänkte inte göra mig av med dem om jag inte behöver kosingen. Var väl 15 år sedan eller så jag köpte något sådant sist.

  30. #30
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Marknaden köper det "man känner igen" och har hört talas om, och på det viset fastnar man i nostalgirunket.
    Det är sant att vi köper det vi känner till men också lite naivt att är att generalisera på det sättet. Dessutom kränkande ordval om alla oss som gillar nostalgisyntar vi aldrig hade råd att köpa då det begav sig men en dröm som blivit verklighet tack vara alla ReIssues, hårdvarukloner och mjukvarukloner. De flesta i den marknad AKA Mini vänder sig till får förmodligen inga nostalgitrippar från VCF3 eller känner igen det överhuvudtaget. Men det finns något i DNAt av vad som definierade en synth när den blev till som musikinstrument som slår an en ton många gillar.

    I vilket fall som helst blir det nog att köpa en AKA Mini till mitt barnbarn som är 1 1/2 år och är inne på sin 3e ”synth” - blir kul för farfar att låna och pillra på i soffan när jag sitter barnvakt hos honom. Och han (barnbarnet) har garanterat inga nostagivibbar av VCS3, gillar bara musik och knappar att pillra på.

  31. #31
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har inte så mycket till övers för nostalgi om vi säger så, förmodligen för att jag kom över den fasen för länge sedan samt tycker det är synd att alltför många fastnar i nostalgin och inte ser vad har hänt sedan dess.

    Däremot, om det är en bra synt eller inte spelar roll, oavsett om det är en gammal förlaga som moderniserats/återproducerats eller något nytt. Genom att gå "klassikervägen" så är 80% av marknadsföringen redan klar, du känner redan till vad det är och har nostalgiska band till det hela och gränsen för att köpa något är då lägre. De gamla grejerna definierade instrumentet i sig också. Så självklart fungerar det att göra reissues.

    Själv har jag en ohälsosam relation till TB-303 i original och kloner.

  32. #32
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte så mycket till övers för nostalgi om vi säger så, förmodligen för att jag kom över den fasen för länge sedan samt tycker det är synd att alltför många fastnar i nostalgin och inte ser vad har hänt sedan dess.

    Däremot, om det är en bra synt eller inte spelar roll, oavsett om det är en gammal förlaga som moderniserats/återproducerats eller något nytt. Genom att gå "klassikervägen" så är 80% av marknadsföringen redan klar, du känner redan till vad det är och har nostalgiska band till det hela och gränsen för att köpa något är då lägre. De gamla grejerna definierade instrumentet i sig också. Så självklart fungerar det att göra reissues.

    Själv har jag en ohälsosam relation till TB-303 i original och kloner.
    Det resonemanget köper jag rakt av och har förståelse för. Så känner jag med musik, trött på de flesta kompisar i min egen ålder som sitter fast i gammal ”hissmusik” när jag ivrigt ser framåt istället för bakåt på det området. Men när det gäller instrument är jag glad att få möjlighet att inte bara spela på utan ha i min egen hemstudio det jag som tonåring drömde om men då var ouppnåeligt. Nostalgi? Absolut så till stor del.

  33. #33
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte poängen med att göra en klon av den här typen, dvs när man inte har med fulla användargränssnittet och funktioner. Matris, ratta alla oscillatorer samtidigt, fysiskt fjäderreverb, brus, ringmodulator med mera
    Detta.

  34. #34
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 972 0904 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man åka på semester i den?
    Den har glt-grill men är det egentligen bara en vanlig gl?
    Går bakdörrarna öppna som på original?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	AE0E10F6-8E69-4E22-B880-C3AEF8E35638.jpeg 
Visningar:	8 
Storlek:	171,5 KB 
Id:	110590
    Tänk på att referenser avslöjar ålder..
    Jag har samma husvagn, men min satt det en gul Ford Capri framför.
    Båda finns självklart kvar i en låda i källaren hos mina föräldrar.

    Jag tror den här lilla saken kommer att låta bra. Säkert lite modernare med mindre brus osv.
    Man kan med rätta argumentera att just sådant som bidrar till originalets charm och unicitet och framför allt ljudkaraktär sannolikt saknas till en viss del, men det spelar ju faktiskt mindre roll om den låter bra och intressant. Och det tror jag tror jag den kommer att göra. Jag menar hur många analogsyntar finns det med fröjdepinne? Dessutom för en billig slant.

    Säkert kommer många som inte är hardcore VCS-afficinados att köpa den "bara för att", på samma sätt som Berras 303:a garanterat hittat till fler hem än ni som verkligen älskar den för vad den är, delvis pga priset. Är det något fel med det? Jag har själv en Aira-303 som är något av den hemskaste plast-leksak man kan tänka sig designmässigt (i mitt tycke), men den låter bra! Jag tror ändå en B303MO kommer hitta hit för eller senare, men sannolikt aldrig ett original.

    Min kompis hade en original VCS-3 som han sålde för vad en ny bil kostar, och det är jag aldrig beredd att betala för en VCS. Men en klon kan mycket väl hitta hit. Det är helt enkelt inte ekonomiskt möjligt eller försvarbart för de flesta att köpa original, och då är det ju bara klonerna som är alternativet. Med det sagt så skulle även jag välja en modern synt som har en intressantare ljudpalett och låter bra om valet stod emellan dem. Men nu står ju inte valet mellan en Quantum MkII eller 3rd Wave och en sådan här liten puttemaskin, så jag tror priset är helt avgörande och att den kommer att sälja rätt bra bara beroende på pris och flört med nostalgi. Att den sedan låter bra blir ett plus, och förmodligen en positiv överraskning för många!

  35. #35
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att referenser avslöjar ålder..
    Jag har samma husvagn, men min satt det en gul Ford Capri framför.
    Båda finns självklart kvar i en låda i källaren hos mina föräldrar.

    Jag tror den här lilla saken kommer att låta bra. Säkert lite modernare med mindre brus osv.
    Man kan med rätta argumentera att just sådant som bidrar till originalets charm och unicitet och framför allt ljudkaraktär sannolikt saknas till en viss del, men det spelar ju faktiskt mindre roll om den låter bra och intressant. Och det tror jag tror jag den kommer att göra. Jag menar hur många analogsyntar finns det med fröjdepinne? Dessutom för en billig slant.

    Säkert kommer många som inte är hardcore VCS-afficinados att köpa den "bara för att", på samma sätt som Berras 303:a garanterat hittat till fler hem än ni som verkligen älskar den för vad den är, delvis pga priset. Är det något fel med det? Jag har själv en Aira-303 som är något av den hemskaste plast-leksak man kan tänka sig designmässigt (i mitt tycke), men den låter bra! Jag tror ändå en B303MO kommer hitta hit för eller senare, men sannolikt aldrig ett original.

    Min kompis hade en original VCS-3 som han sålde för vad en ny bil kostar, och det är jag aldrig beredd att betala för en VCS. Men en klon kan mycket väl hitta hit. Det är helt enkelt inte ekonomiskt möjligt eller försvarbart för de flesta att köpa original, och då är det ju bara klonerna som är alternativet. Med det sagt så skulle även jag välja en modern synt som har en intressantare ljudpalett och låter bra om valet stod emellan dem. Men nu står ju inte valet mellan en Quantum MkII eller 3rd Wave och en sådan här liten puttemaskin, så jag tror priset är helt avgörande och att den kommer att sälja rätt bra bara beroende på pris och flört med nostalgi. Att den sedan låter bra blir ett plus, och förmodligen en positiv överraskning för många!
    +1

Liknande ämnen

  1. Behringer Polivoks Mini
    Av outshape i forum Nyheter
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-07-06, 14:44
  2. EMS Synhti AKS vsti
    Av jarre i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 13:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •