Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Varför ska jag behålla min Frequency shifter?

  1. #1
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Varför ska jag behålla min Frequency shifter?

    Jag har haft Doepfer 126-2 i ett år ca och skaffade nu för att ge den en sista ordentlig chans även expandern med separata upp och ner shifts osv. Ska i ärlighetens namn säga att jag inte upplever att jag fått ut så mycket kul ur den. I feedback, visst den kan vara lite kul att vrida runt på ibland, fina glasljud absolut, kan vara bra om man vill ge lite botten till något ljud. Men inga halleluja direkt så tänker att den får gå vidare. Är det någon här som kan få mig att ändra mig?

  2. #2
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Jag har använt den som finns i Ableton Live en del för att "pitcha om" trummor. Det ger en annan effekt än att bara pitcha upp eller ned en sampling. Kör du med samplingar kan den kanske komma väl till pass?

  3. #3
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Man kan också använda frequency shifters för att skapa stereobredd. Kan användas både som ett subtilare alternativ till t.ex. chorus eller dubbling mha kort fast delay, men också tvärtom, som ett mer skruvat dito.

  4. #4
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Här har du ett argument: Behåll den några månader, så att jag har budget att köpa den av dig sen. Sen ger du mig lite tid så kan jag plocka fram nya argument för att du antingen gjorde fel eller rätt. Hur låter det? ;-)

  5. #5
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bättre kan ni! Jag ska sitta med den lite till i helgen sen åker den om det inte blir någon magi. Men tror inte stereobredd och subtila chorus gör inte susen! Har också funderat på om den kan vara mer intressant om man håller på med samplingar men jag gör ju dessvärre inte det. Bing, det är noterat! Har varit svårt att bli av med denna tidigare när jag försökt, en annan som hört av sig nu, men om det inte blir något kollar jag med dig sen.

  6. #6
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Testa använd den i feedbackloopar tex i delaykedjor.

    Eller kör en vco genom, plocka sedan den freqshiftade + den torra och koppla genom en min/max (A172 eller Kinks). Koppla max till höger och min till vänster. Allt från subtilt stereosväv till magiskt megastereo

  7. #7
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Som sagt, stereobredd! Man kan ha mycket kul med det. Spatialitet är nåt som jag tror många glömmer i €, men som alltid varit en viktig del i t.ex. Buchla-svängen. Det handlar inte bara om att göra det snyggt, man kan ju ha massa hyss för sig. T.ex. jobba vidare på Odd Bobs tips och mha nån CV-styrd pannande mixer + en CV-modulationskälla låta L och R sakta byta plats. Och så kan man använda samma modulationskälla för att modulera 126-2:s FCV. Eller mix CV. Om VCO:n som går in i det hela får sin frekvens styrd av nån annan CV-källa, t.ex. en sequencer, så kan man ju dessutom mixa CV-modkälla etts CV med sequencerns CV, på väg in i 126-2:s FCV. Osv. Hm. Måste nog snart slå till på Jams begärde Buchla 285e!

  8. #8
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Odd Bob, tack för tips om max/min, tror mig ha sett dig skriva det tidigare här på forumet men aldrig provat förrän nu. Jag håller mycket på med stereobredd och det var ett bra tillskott men tycker inte FS tillför något som tilltalar mig riktigt. Och nu satte jag inte upp någon monster-feedbackpatch här, det gör jag inte i ett nafs sådär, men tycker inte heller FS gör något roligt för klangen. Nä, den får nog gå ändå. Jag har en annan på tråden här Bing, så får se om den är kvar när du har cash, om du inte ändrat dig då dvs!

  9. #9
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Om inte annat kan ju nästa person ha mig i åtanke. :-)

  10. #10
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag använder nästan aldrig min, bara i något enstaka fall till röster från Radio Music.
    Men en modular måste ha en!

  11. #11
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag vet men varför?! VARFÖR!?!?!?

  12. #12
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Hur är den är på mer mindre musikaliska vågformer? Ger den något om man kör oväsen i den?

  13. #13
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack vare tips från 99:a har jag nu en på ingång till bra pris. 99:an är bäst!

  14. #14
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ooo nu är annars min tillgänglig! Trodde inte du skulle vara redo än och jag är i lite mer akut behov av pengar så la upp den på vend.

  15. #15
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Den var för billig för att låta bli. Nu kan jag prova, och se om jag hamnar i samma sits som du :-P

  16. #16
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hehe, spännande!

    Vad blev det för någon?

  17. #17
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    A-126-2, utan expander

  18. #18
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är den är på mer mindre musikaliska vågformer? Ger den något om man kör oväsen i den?
    Absolut! Det är mer intressant än rena toner.

Liknande ämnen

  1. DX7IID - varför ska jag behålla den?
    Av mad.gibbon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2021-05-30, 06:36
  2. Vilken synt ska jag behålla?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2018-10-29, 15:51
  3. vad ska jag behålla? Soundcraft eller tascam?
    Av netlas i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 00:37
  4. Frequency Shifter?
    Av Zeven i forum Ableton
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •