Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Fjäderreverb som outboard

  1. #1
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior

    Fjäderreverb som outboard

    Har potentiellt ett fjäderreverb (bara en tank) på g och har idén att försöka få det att fungera som en outboard-effekt från mitt ljudkort. Så rent praktiskt ser jag framför mig hur jag vill kunna använda reverbtanken som en extern effekt i Ableton Live, där jag kan skicka ut ljud till den via ljudkortet och sedan få tillbaka ljudet på en ingång på samma ljudkort.

    Har försökt söka mig till den rätta vägen framåt, men är för dåligt insatt i impedans och allt vad det innebär, så har lite svårt att förstå hur jag enklast gör detta. Vill helst ha en så ren och stark signal som möjligt, men vill helst inte spendera en förmögenhet på att få det att fungera, så antar att det är en balansgång.

    Om jag förstått det rätt så behövs någonting som driver reverbtanken från ljudkortet då ljudkortets signal är för svag för vad tanken förväntar sig. Har läst att en hörlursförstärkare som tar in signalen från ljudkortet och sen skickar vidare ut till tanken ska fungera. Och att man sedan kopplar in utgången från tanken till en mic-preamp på ljudkortet.

    Men fungerar vilken hörlursförstärkare som helst eller behöver den överensstämma med impedansen på reverbtanken?

    Har också sett förslag på att använda en phonoförstärkare, exempelvis Behringer PT400. Skulle det fungera rakt av som det är eller behöver det också vara en specifik förstärkare i sådana fall som överrensstämmer med impedansen reverbtanken?

    Tyvärr verkar det inte finnas några indikationer på själva tanken vad det rör sig om för impedans. Det står bara "IN" och "OUT" på respektive RCA-anslutningar. Har förstått det som att den eventuellt har suttit i en orgel sedan tidigare, om det hjälper.
    Senast redigerat av iawap den 2023-01-09 klockan 10:49.

  2. #2
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Om phonoförstärkare är ett bra alternativ så antar jag att kopplingen skulle se ut såhär?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	reverb.png 
Visningar:	18 
Storlek:	40,8 KB 
Id:	110509

  3. #3
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om phonoförstärkare är ett bra alternativ så antar jag att kopplingen skulle se ut såhär?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	reverb.png 
Visningar:	18 
Storlek:	40,8 KB 
Id:	110509
    Alltså, vad har du beställt för något? En fjäderreverb-enhet är ju en enhet som består av en tank + en förstärkare som förstärker signalen. En phonoförstärkare är något helt annat, det är en svag preamp med en inbyggd RIAA-kurva (en EQ preset gjord för vinylskivor)

    Om det du beställt är en fjäderreverbsenhet, dvs en rackenhet eller outboard-enhet så är det för det mesta plug and play. Om den är gjord för gitarrer kan du behöva en Direct Input-buffer imellan den och ljudkortet, samt ev. ground lift (och håll output vol lågt tills du vet hur högt du behöver den)

    Om det du beställt endast är en fjäderreverbstank (alltså själva komponenten utan någon elektronik) så behöver du bygga en fjäderreverbsförstärkare till den. Om du inte vill DIYa blir det enklaste att köpa ex. Doepfer's spring reverb driver eurorack-modul. Intellijel och Befaco har moduler för det som är bättre, men något dyrare.

  4. #4
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, vad har du beställt för något? En fjäderreverb-enhet är ju en enhet som består av en tank + en förstärkare som förstärker signalen. En phonoförstärkare är något helt annat, det är en svag preamp med en inbyggd RIAA-kurva (en EQ preset gjord för vinylskivor)

    Om det du beställt är en fjäderreverbsenhet, dvs en rackenhet eller outboard-enhet så är det för det mesta plug and play. Om den är gjord för gitarrer kan du behöva en Direct Input-buffer imellan den och ljudkortet, samt ev. ground lift (och håll output vol lågt tills du vet hur högt du behöver den)

    Om det du beställt endast är en fjäderreverbstank (alltså själva komponenten utan någon elektronik) så behöver du bygga en fjäderreverbsförstärkare till den. Om du inte vill DIYa blir det enklaste att köpa ex. Doepfer's spring reverb driver eurorack-modul. Intellijel och Befaco har moduler för det som är bättre, men något dyrare.
    Det är en begagnad reverbtank helt enkelt. Så är ingen elektronik.

    Doepfer-modulen låter intressant. Att använda phonoförstärkare var något jag läste om på Modwiggler, men antar att det är att betrakta lite som en "fullösning". Men lät intressant om det ändå fungerar, men kanske inte fungerar så bra?

    Men jag är väldigt öppen för DIY, så om det finns några såna lösningar så tar jag väldigt gärna emot tips!

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    "Bara en tank" tyder på att det är just förstärkning som ska till.

    Jag matar mina AKG BX-2 från en hörlursförstärkare. Det kan vara värt att testa, om inte annat som "proof of concept".

  6. #6
    Sva
    Sva är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Enkel lösning som verkar funka i de allra flesta fall är att använda hörlursutgågnen på ljudkortet för att driva tanken, sen ut från tanken tillbaka in på en kanal på ljudkortet.
    Annars är det bäst med separat drivning som t ex doepfer-varianten som redan nämnts.

  7. #7
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Om man skulle köra på en eurorack-modul (vet att Music Thing Modular också har en variant), fungerar det då rakt av att koppla ljud från ljudkortet till in-jacket, eller behövs någon justering? Vet att eurorack-nivåer är rätt höga, så tänkte om modulerna är anpassade för såna signaler. Men kanske räcker med att man drar upp volymen ganska mycket på signalen som går ut från ljudkortet?

  8. #8
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Det är inte en bra ide att driva tanken direkt från ljudkortets hörlursutgång el.dyl. då det
    1) är helt andra impedanser
    2) lätt blir feedback som kan förstöra ljudkortet
    3) behövs filtrering av signalen och gärna analog dry/wet mix

    Citat Ursprungligen postat av iawap
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man skulle köra på en eurorack-modul (vet att Music Thing Modular också har en variant), fungerar det då rakt av att koppla ljud från ljudkortet till in-jacket, eller behövs någon justering? Vet att eurorack-nivåer är rätt höga, så tänkte om modulerna är anpassade för såna signaler.
    Ja, om modulen har ut-volym så är det bara att sätta volymen lågt. Alternativt kan du sätta ett motstånd eller något på utsignal-kabeln (eller en sådan där lös kabel-attenuator som finns att köpa till eurorack)

    Det är ärligt talat bäst att att helt enkelt DIYa en riktig förförstärkare till spring reverb-tanken dock.

  9. #9
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, om modulen har ut-volym så är det bara att sätta volymen lågt. Alternativt kan du sätta ett motstånd eller något på utsignal-kabeln (eller en sådan där lös kabel-attenuator som finns att köpa till eurorack)
    Kanske missförstår dig, men det låter som du menar att koppla ut-volym från eurorack-modul till spring reverb-modulen. Men jag menar att koppla ljud från ljudkort till spring reverb-modulen (som då är gjord för eurorack). Men antar som sagt att det bara är att justera volymen på signalen som går ut från ljudkortet alternativt att laborera med annat värde på motståndet som du är på.

    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ärligt talat bäst att att helt enkelt DIYa en riktig förförstärkare till spring reverb-tanken dock.
    Jag tänkte om jag då eventuellt skulle bygga antingen Befaco eller Music Thing Modular-modulen för detta. Men om du har andra DIY-lösningar på lager så är jag idel öra.

  10. #10
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Här kan du kanske få lite tips: https://youtu.be/vIryyi3bp-c

  11. #11
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag menar att koppla ljud från ljudkort till spring reverb-modulen
    Ah, då kan du ev. behöva boosta signalen. Det är inte bara att justera utvolymen för att kompensera iochmed att styrkan på signalen in också påverkar hur fjäderreverben låter, bortsett från själva volymen.

    Citat Ursprungligen postat av iawap
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte om jag då eventuellt skulle bygga antingen Befaco eller Music Thing Modular-modulen för detta. Men om du har andra DIY-lösningar på lager så är jag idel öra.
    Det finns ju div DIY kit för att bygga faktiska outboard spring reverb förstärkare, som inte använder eurorack nivåer. Ex: https://www.hamptone.com/diy/sr1

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kikade lite på schemat för Music Thing Modular Spring, ser ut att gå att modifiera det till line level utan några större besvär, men inget jag skulle rekommendera den som inte är så van vid sådant.

  13. #13
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Jag har för mig att jag hittade en DIY-sida där de slaktade ett par gamla datorhögtalare och använde förstärkaren före reverbet. Ska se om jag hittar den igen.

  14. #14
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Förstärkaren behöver vara anpassad efter tankens in- och utgångsimpedans, vilket kan skilja rätt rejält mellan modeller. Det är inte helt trivialt, bättre att köpa ett färdigt fjäderreverb om du inte är jättesugen på att lära dig mer om elektronik och DIY.

  15. #15
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Har nåt minne av att jag läste om någon som löste det med bara en mixer. Hitta't:
    https://funkydown.com/downloads/shitty2.pdf
    Har inte provar själv dock...

  16. #16
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstärkaren behöver vara anpassad efter tankens in- och utgångsimpedans, vilket kan skilja rätt rejält mellan modeller. Det är inte helt trivialt, bättre att köpa ett färdigt fjäderreverb om du inte är jättesugen på att lära dig mer om elektronik och DIY.
    Finns det något enkelt sätt att ta reda på impedansen med en multimeter eller liknande, eftersom det inte verkar vara utskrivet på modellen i fråga?

  17. #17
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag körde massa år med en tank från en gitarrförstärkare som jag matade från hörlursuttaget på mixerbordet via en aux sen gick returen till en av kanalernas line ingång , fel eller rätt har jag ingen aning om men det lät bra och man kunde lätt banka och greja.

  18. #18
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något enkelt sätt att ta reda på impedansen med en multimeter eller liknande, eftersom det inte verkar vara utskrivet på modellen i fråga?
    https://learnabout-electronics.org/ac_theory/impedance73.php

  19. #19
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag har aldrig fått det att funka med bara en mixer. En euromodul kan vara en smidig lösning.

    Själv brukar jag använda bara en tank rätt in i mixerbordet (det däremot funkar bra), utan något in i tanken, men med ett gäng pedaler efter fjädern.

  20. #20
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Har nu tanken i mina händer. Står inget på den förutom "IN" och "OUT" på respektive RCA. Sen är det stämplat "2A11" inuti den. Googlade detta, men gav inga vidare träffar.

    Riskerar jag att skada tanken på något sätt om jag skulle testa att skicka in signaler utan att veta vad den har för impedans?

    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://learnabout-electronics.org/ac_theory/impedance73.php
    Så jag behöver alltså en signalgenerator och en potentiometer, om jag förstår det rätt? Kan en signalgenerator vara en oscillator på en synt eller är det inte så enkelt?

  21. #21
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Du kommer inte skada den. Står det verkligen inget annat på den? På utsidan av tanken. Tror inte några accutronics-tankar börjar på 2 i alla fall.

  22. #22
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kommer inte skada den. Står det verkligen inget annat på den? På utsidan av tanken. Tror inte några accutronics-tankar börjar på 2 i alla fall.
    Nej, det står verkligen ingenting annat än ”IN” och ”OUT”. Var också tveksam när säljaren hävdade detta, men verkar stämma.

    Vet att Accutronics använder bokstäver för att definiera olika typer av tankar, storlek och impedans. Finns det ett universellt system för detta eller är det bara Accutronics som kör med det? Tänkte om man kunde utgå från att a:et i koden stod för vilken typ det var.

    Finns det annars något sätt att utifrån storleken, antal fjädrar osv. gissa sig fram till vilken impedans det skulle kunna vara eller är det också irrelevant?

  23. #23
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Verkar också finnas signalgeneratorer i mobilen, är det tillräckligt?

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har testat allt möjligt som "snabbfjäderinput". Det närmaste bra var att jag tog högtalarsignalen på en gammal förstärkare till IN och sen UT till en annan förstärkare. Men särskilt bra blev det inte Det bästa är nog att hitta en beprövad krets och köpa den eller löda ihop själv.

    Det kanske är det jag också ska ge mig på äntligen

Liknande ämnen

  1. Använda pedaler som outboard?
    Av iawap i forum Effekter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2022-03-11, 13:25
  2. Fjäderreverb som bus-insert?
    Av pangbrand i forum Effekter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-02-22, 22:05
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-25, 22:14
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 07:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •