Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 3 9 10 11 12 13
Resultat 721 till 774 av 774

Ämne: Kurzweil samlingstråd

  1. #721
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Är så glad, liket lever!

    ... startar i o för sig bara var annan gång, men vad gör det.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210510_173815.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	3,27 MB 
Id:	101468

    - - - Uppdaterad - - -

    Blir inget köp alltså.

  2. #722
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Är så glad, liket lever!

    ... startar i o för sig bara var annan gång, men vad gör det.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210510_173815.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	3,27 MB 
Id:	101468

    - - - Uppdaterad - - -

    Blir inget köp alltså.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210510_173815.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	3,27 MB 
Id:	110501  

  3. #723
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Gott att höra!

    Då låter det som att det kan vara glappkontakt, eller kanske dags att se över strömförsörjningen i den. Kan t.ex. vara lite gamla uttorkade kondensatorer eller liknande i strömförsörjningen.

  4. #724
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Gott att höra!

    Då låter det som att det kan vara glappkontakt, eller kanske dags att se över strömförsörjningen i den. Kan t.ex. vara lite gamla uttorkade kondensatorer eller liknande i strömförsörjningen.

  5. #725
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Tror du har rätt angående torkade elektrolyter.

    Annars har jag kopplat isär allt "inombords", ruckat på alla inre kontakter några extra vändor, bytt svullna elektrolyter, samt en regulator. Men jag gissar att det är fler kondingar som skulle behöva bytas ut.

  6. #726
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Tror du har rätt angående torkade elektrolyter.

    Annars har jag kopplat isär allt "inombords", ruckat på alla inre kontakter några extra vändor, bytt svullna elektrolyter, samt en regulator. Men jag gissar att det är fler kondingar som skulle behöva bytas ut.

  7. #727
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Dr Mix hittar en K2000!


    https://youtu.be/bHZIjze5Z00

  8. #728

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dr Mix hittar en K2000!


    https://youtu.be/bHZIjze5Z00
    Mmm

  9. #729
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Undrar om den kan dämpa hans något speedade beteende. Låt oss hoppas.

  10. #730
    Shompis
    Shompis är inte uppkopplad

    Senior
    Vilken synth. Och originalet kom ut 1991? Galet.

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om den kan dämpa hans något speedade beteende. Låt oss hoppas.
    Nej! Det är ju charmen med honom. Next!

  11. #731
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om den kan dämpa hans något speedade beteende. Låt oss hoppas.
    Buuuh. Tolerans och acceptans!!!

    (Vet att du inte menar illa)

  12. #732
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Tror han bara spelade presets från den, back in the days.
    Programmera en K2000 kan nog av-speeda vem som helst

    Blir lite sugen att dra fram nån av Kurrarna och se om jag har nån bättre förståelse av syntesen idag...

  13. #733

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror han bara spelade presets från den, back in the days.
    Programmera en K2000 kan nog av-speeda vem som helst

    Blir lite sugen att dra fram nån av Kurrarna och se om jag har nån bättre förståelse av syntesen idag...

    Haha +1 på den!

  14. #734
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag tycker att det hjälper att tänka på V.A.S.T som en modulär synt. Då blir inte själva syntesmetoden så svår att förstå tycker jag. Man börjar med att välja en algoritm och modulerna i den (dvs patcha ihop ett gäng moduler i sin monstermodular). Sen gör man inställningar för alla moduler som vanligt liksom. Modulerar och har sig.

    Sen blir det ju lätt komplext och oöverblickbart eftersom det finns så många valmöjligheter såklart. Och man ser bara en bråkdel i taget i den lilla displayen. Men själva grundprincipen är ju inte så långt från andra syntar ändå?

  15. #735
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tror även att VAST'are med programmerarbakgrund/tänk har lite fördel

  16. #736
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Kan inte låta bli att tänka på hur fantastiskt det hade varit med en VAST editor (i modernt snitt).
    Alltså så man får en överblick över alltihop.
    Som Arturia Pigments typ:


    och gifta ihop med tänket av Nord Modulars editor
    Senast redigerat av musicman den 2023-01-08 klockan 23:30.

  17. #737
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    För PC4 finns ju denna iaf:
    https://www.soundtower.com/pc4/pc4_sa.html

  18. #738
    RHz
    RHz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Äntligen har jag blivit med Kurre! 😊
    Efter flera års trånande så har jag till sist slagit till på en PC3LE till ok pris (den kommer i veckan). Till saken hör att jag egentligen mest är gitarrist, så synthar har inte alltid varit prio 1..

    Hursomhelst, jag har aldrig programmerat en Kurzweil förut, så en första plan är att djupdyka i tutorials på youtube. Det finns dock inte många PC3LE specifika tutorials, så min fråga till er som har mer erfarenhet är:
    Är PC3:ans menysystem likadant som på en PC3LE? Kan man följa med i de tutorials som finns för en PC3 utan att det blir alldeles snurrigt och man får hoppa mellan olika sidor i menyerna?

  19. #739
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RHz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äntligen har jag blivit med Kurre! ��
    Efter flera års trånande så har jag till sist slagit till på en PC3LE till ok pris (den kommer i veckan). Till saken hör att jag egentligen mest är gitarrist, så synthar har inte alltid varit prio 1..

    Hursomhelst, jag har aldrig programmerat en Kurzweil förut, så en första plan är att djupdyka i tutorials på youtube. Det finns dock inte många PC3LE specifika tutorials, så min fråga till er som har mer erfarenhet är:
    Är PC3:ans menysystem likadant som på en PC3LE? Kan man följa med i de tutorials som finns för en PC3 utan att det blir alldeles snurrigt och man får hoppa mellan olika sidor i menyerna?
    GRATTIS fantastiska synthar, jag är inne på min andra och kan inte rekommendera dem nog gällande programmeringen så är de verkligen inte lätta men mycket intressanta, och även avgrundsdjupa om man vill det. så det kräver en del huvudbry men inte värre än att det går öht till slut och funkar det inte med en gång så är det bara påt igen

  20. #740
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och funkar det inte med en gång så är det bara påt igen
    Exakt så! Jag körde PC3 i många år (jag kör Forte nu men skiftar till PC4 pga vägda tangenter), jag grävde inte ofta på djupet men fick massor av bra resultat även med skrapande på ytan.

  21. #741
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Analog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt så! Jag körde PC3 i många år (jag kör Forte nu men skiftar till PC4 pga vägda tangenter), jag grävde inte ofta på djupet men fick massor av bra resultat även med skrapande på ytan.
    jo det finns nog ingen eller mycket få som kan sina kurzweil-synthar utan och inann i minsta detalj. jag har gått gm dess MKT tjocka manualer ett otal gånger och bara erkänna jag kommer aldrig behärska allt det, vet inte ens om jag kommer ha använding av det heller om man skall vara helt ärligt

    btw jag har K2500R

  22. #742
    RHz
    RHz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nu har den kommit!
    Man har ju lyssnat på otaliga demos på youtube mm, men dom gör den verkligen inte rättvisa. Den låter ju sjukt bra, och då har jag bara hunnit bläddra presets.
    Som sagt, den är djup att dyka ner i. Men jag räknar med att den kommer vara en synth för livet..

    Är så galet nöjd just nu, inte bara med Kurren utan med hela keyboardhörnan. Allt kompletterar varandra riktigt bra, Slänger med en bild bara för att jag är så nöjd

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9849.JPEG 
Visningar:	42 
Storlek:	2,45 MB 
Id:	111002

    Det är en Casio vz-1 under, samt 3 ipads som styrs via bluetooth (2 från casion och 1 från Kurren). Favorit apparna just nu iM1, Synclavier Go och Photophore.

  23. #743
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Grattis till en grym synth!
    Som vanligt så återspeglar demos inte saker som dynamik, spelkänsla och ens ljud.
    Jag har "Barbs" alla patchar till den och de har enorm bredd och visar många av synthens styrkor.
    https://www.barbandco.com/store/c2/Kurzweil_PC3Le.html

    Tyvärr har jag väl lite gått vidare till Sequentials prylar så har i omgångar funderat på att sälja min PC3LE men alltid tvekat i sista stund. Det är ändå en sådan synth jag skulle kuna överväga välja om jag bara fick behålla en enda.
    Får jag fråga vad du gav för den?

  24. #744
    RHz
    RHz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tackar för gratulationen 😊
    Jag gav 6 500:- för den, begagnad från musikaffär. Men så är den i nyskick (den var inte ens uppdaterad till sista firmware) och luktar nästan ny. Med tanke på det och en garantin efter handel från en butik, så var det ett bra pris tycker jag.

    Jag var på väg för ett drygt år sedan att köpa en pc3le8 för
    6 000;- från dlxmusic, men den hade strul med tangenterna och åkte in på lagning och allt tog lång tid. Så det rann ut i sanden.

    Finns en begagnad pc3le6 på blocket nu för 6 200:-.

  25. #745
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Ja det låter som ett bra pris från en musikaffär!
    Det var väl någonstans där jag tänkte den ligger på än idag, tror jag köpte min beg. för något liknande men då för många år sedan och många synthar har gått upp rejält i pris idag.
    Hade en tanke att byta upp mig till en PC3K eller A men känns egentligen bara dumt.

  26. #746
    RHz
    RHz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja det enda jag egentligen saknar från de större modellerna är fler faders för kontroll av kb3 orgeln och eventuellt polyfonin. Men som sagt, jag är ingen keyboardist egentligen så lär inte maxa polyfonin eller använda kb3 på det sättet. Enda eventuella uppgraderingen för mig vore en pc4 för fm motorn, då kunde jag skippa Casion.

    Men apropå patchbanker, jag har letat lite efter fler orkestrala patcher men inte hittat något. Vet du vart man kan hitta bra sånna? Gratis eller för betalning spelar ingen roll.

  27. #747
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Barbs banker är överlägset bra men mer åt synthhållet/VA vilket passat mig bra.
    Tycker grundljuden redan har en massa av den typ av ljud men helt saknar VA-motorn.

    Jag tror du kan finna en del av det du söker via den här sidan (gå med i forumet) https://www.cunka.com/

    Nej polyfonin är väl sällan något problem om man nu inte spelar med fötterna samtidigt

  28. #748
    RHz
    RHz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för tipset, ska kolla upp forumet 👍

  29. #749
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vet inte ens om jag kommer ha använding av det heller om man skall vara helt ärligt
    Nej, exakt… 😂 Som Kurzweils representanter brukar säga om att folk yrar bort sig i dem, “we give our users enough rope to hang themselves”..!

  30. #750
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Analog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, exakt… �� Som Kurzweils representanter brukar säga om att folk yrar bort sig i dem, “we give our users enough rope to hang themselves”..!
    ....and then some

  31. #751
    Levitz
    Levitz är inte uppkopplad
    Levitzs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Någon som är slängd på V.A.S.T. och vet om man kan åstadkomma phase distorsion à la Casio CZ på en Kurzweil? Känns som att det borde gå? Är inte helt insatt i hur det funkar men det verkar som att modulator och bärvågen synkas i varje cykel till skillnad från FM?

  32. #752
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Fick hem en BlueSCSI v2 Pico i veckan för att ha till en gammal Mac SE FDHD. Men testade den först med min K2000.
    Funkar perfekt. Skapade 4st 2GB image på ett 32GB SD kort. Kurren ser det då som 4st separata 2GB diskar på olika ID-nummer.
    Magiskt att kunna ladda från SCSI-HD helt ljudlöst.
    Och att flytta kortet till datorn och kopiera filer till och från de olika diskarna.

    Kostade mig 520:- inkl frakt från en trevlig herre i gruppen "Retrodatorer köpes/säljes/bytes" på FB.
    https://bluescsi.com/v2

  33. #753
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Är fortfarande lite på jakt efter en kurre, så länge den har KDFX vilket blev standard i alla (?) modeller efter K2500. Så en 2500 med kdfx, K2600/2661, vilken som helst av pc3-varianterna hade varit intressant. Jag vill helst ha rack, men hade inte sagt nej till en rejäl master keyboard heller.. Om någon känner för att släppa en säg till. Har ett v.a.s.t-sug och kdfx på det...

  34. #754
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    2500 med kdfx är den enda med Live Input om du vill köra dina andra grejer genom kdfx.
    Har en totalmaxad 2500S som jag är i valet och kvalet om jag ska ha kvar. Totalmaxad = 2500S + kdfx + alla expansionerna + max Pram + max ram + floppyemulator + scsi2sd + custom trägavlar i ädelträ. För rätt peng kanske den får gå.
    Skicka PM så kan vi snacka vidare där.

    Vill också passa på att puffa för min PC3K7 som ligger ute
    https://www.blocket.se/annons/108656777
    Senast redigerat av musicman den 2023-05-24 klockan 09:58.

  35. #755
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Ska posta denna i tråden om fynd också, men detta måste man ju säga är väldigt mycket synth för pengarna:

    https://vend.se/654469-kurzweil-k250...-vintage-synth

  36. #756
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska posta denna i tråden om fynd också, men detta måste man ju säga är väldigt mycket synth för pengarna:

    https://vend.se/654469-kurzweil-k250...-vintage-synth
    Ja för bövelen köp, någon

  37. #757
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej,

    Om jag letar efter beggad kurzweil med:

    *viktade tangenter med bra feeling
    *ljud som inte är syntar, dvs rhodes, stråk, mellotroner, andra elektriska pianon etc.

    vad ska en beggad gå på?

  38. #758

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 234gh35h35h Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej,

    Om jag letar efter beggad kurzweil med:

    *viktade tangenter med bra feeling
    *ljud som inte är syntar, dvs rhodes, stråk, mellotroner, andra elektriska pianon etc.

    vad ska en beggad gå på?
    K2500 ligger nog på 8000isch. Ofta billigare än K2000!!!

  39. #759
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Angående PC4.
    Är det någon som har eller testat båda modellerna? Jag är sugen på en PC4 7 då jag gissar att den har hyfsat lätta tangenter, men om inte 88an är för tung i anslaget så kanske det kan vara ett alternativ.. Mina fingrar har börjat ge upp på gamla dagar, så typ Korgs RH3 börjar vara för tungt för mig. 😢

  40. #760
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Nu så!
    Kronos 2 73 såld.
    PC4-7 beställd från Polen via Reverb. 😎

  41. #761
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om den kan dämpa hans något speedade beteende. Låt oss hoppas.
    berätta gärna om det händer för jag kikar inte ens in på filmerna , det går bara inte även om det låter som intressant innehåll ibland

  42. #762
    Killergull
    Killergull är inte uppkopplad
    Killergulls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kostade mig 520:- inkl frakt från en trevlig herre i gruppen "Retrodatorer köpes/säljes/bytes" på FB.
    https://bluescsi.com/v2
    Köpte du till nån extern låda till BlueSCSI eller har du monterat den istället för floppyn i K2000?

  43. #763
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran

  44. #764
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Killergull Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte du till nån extern låda till BlueSCSI eller har du monterat den istället för floppyn i K2000?
    Nej. Jag kom över en ny med DB25 och donerade den andra till en Macintosh SE. Så den sitter i direkt bak i porten. Skulle nog behöva en 3d-printad låda för att må bäst...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4882.jpeg 
Visningar:	17 
Storlek:	311,9 KB 
Id:	118030

  45. #765
    Killergull
    Killergull är inte uppkopplad
    Killergulls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    He he, schysst Funkar det så duger det väl ett tag.

    Hittade lite på Thingiverse som kanske funkar, sen skicka upp på 3DHubs lokalt.

    https://www.thingiverse.com/search?q=Bluescsi&page=1

  46. #766
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Fick hem min PC4-7 igår och premiärtestade den på repet på kvällen - Det blev en ny låt! 😁
    Så nöjd.
    Supertrevlig klaviatur, känns som en Roland eller Korg från sent 80,tidigt 90-tal ungefär. So far - Flaggan i topp!

  47. #767
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Kul att du är nöjd med din PC4-7!
    Jag var sugen på den men avstog pga högt lanseringspris och att jag ville ha fem oktaver.

    Nu är ju nya K2061 på gång, Kurzweils första 5 oktavers synth på många år:
    https://kurzweil.com/2024/02/08/the-k20-series/

  48. #768
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att du är nöjd med din PC4-7!
    Jag var sugen på den men avstog pga högt lanseringspris och att jag ville ha fem oktaver.

    Nu är ju nya K2061 på gång, Kurzweils första 5 oktavers synth på många år:
    https://kurzweil.com/2024/02/08/the-k20-series/
    Jag fick ge 16000 för en ny i kartong - Värt varenda öre!
    Jag har vant mig med minst 73 tangenter ända sedan min första Nord Stage för många herrans år sedan, så 61 känns lite för trångt nu för tiden . 😁

  49. #769
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att du är nöjd med din PC4-7!
    Jag var sugen på den men avstog pga högt lanseringspris och att jag ville ha fem oktaver.

    Nu är ju nya K2061 på gång, Kurzweils första 5 oktavers synth på många år:
    https://kurzweil.com/2024/02/08/the-k20-series/
    Undrar vad som skiljer dessa från PC3K*-serien...

  50. #770
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar vad som skiljer dessa från PC3K*-serien...
    De lilla som läckt verkar antyda en PC4/K2700 i nytt skal typ.

  51. #771
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran

  52. #772
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Någon som har koll på VAST(och har en PC4, K2700, Forte eller annan kompatibel) som kan hjälpa mig att felsöka ett ljud jag rattat till som har den ovanan att när jag byter till eller från det så hänger alla toner man håller.
    https://www.dropbox.com/scl/fi/hrzmr...vq48hm7rh&dl=0

  53. #773
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Har du testat om du ser nåt uppenbart genom editorn?
    https://www.soundtower.com/pc4/pc4_sa.html

    Senaste versionen av editorn finns på KW:s egen hemsida:
    https://kurzweil.com/pc4/#downloads
    Senast redigerat av musicman den 2024-05-03 klockan 09:39.

  54. #774
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du testat om du ser nåt uppenbart genom editorn?
    https://www.soundtower.com/pc4/pc4_sa.html

    Senaste versionen av editorn finns på KW:s egen hemsida:
    https://kurzweil.com/pc4/#downloads
    Tycker inte om att skruva ljud i datorer, så nej det har jag inte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •