Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 69

Ämne: Behövs verkligen Multitimbrala synthar idag

  1. #1
    Odd Bobs avatar
    Veteran

    Behövs verkligen Multitimbrala synthar idag

    Ja, behövs verkligen det och varför?
    I min bok känns det som ett gammalt kapitel och ett incitament till att enbart kunna ta ut ett högre pris för synthar i allmänhet.

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    För de som spelar synth live med keyboard split, oh ja!
    För de som kör hela riggen live när de skapar och spelar in musik, oh ja!

    För den som spelar in allt som ljud hela tiden, inte alls.

  3. #3
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Jag har precis börjat leka med multitimbrala igen och tycker det är väldigt nice tillsammans med cirklon t.ex! En stor anledning till att jag börjat snegla på Nord-syntar som jag inte hade speciellt stort intresse av alls förut.

    För mig BEHÖVS det inte men det är mycket välkommet!

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Man behöver väl inte köra split för att det ska vara användbart, man kan ju mixa två patcher med olia ljud. fm och subtraktiv, kanske olika oktaver. Men samma tangent och ton.

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Intressant observation.
    För mig var doktrinskiftet när Cubase Audio blev tillgängligt.
    Innan detta så fanns det för hemanvändare inte annat att göra än att spela upp MIDI och styra multitimbrala syntar.
    Om man ville spela in tex sång eller gitarr etc på olika kanaler så behövde man ju en 4 eller 8 kanalare.
    Jag tror att jag själv och många andra skulle skrivit musik på ett annat sätt om man kunde spela in audio hemma på ett billigare sätt.

    I mitt fall var samplers det sätt man fick in inspelat audio i ljudbilden så sampleminne var ju allt!
    Casio FZ1 med 2MB, var ju fantastisk och ändrade hur jag gjorde musik helt och hållet

  6. #6
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man behöver väl inte köra split för att det ska vara användbart, man kan ju mixa två patcher med olia ljud. fm och subtraktiv, kanske olika oktaver. Men samma tangent och ton.
    Precis, kul att leka med layers, men med små små skillnader så att det blir skevt och nice.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Använd dem till att lägga massor av ljud på varann idag, otroligt sound. Win win.

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använd dem till att lägga massor av ljud på varann idag, otroligt sound. Win win.
    Jepp
    Jag har dubbat Prophet 5 Rev4 med Waldorf M's PPG klanger, låter fn magiskt!
    Problemet var dock att M inte kunde stänga av program change och P5 alltid skickade
    Så det var lite knivigt! Men nya FW på M har löst detta.

    Jag brukar lagra i DAW istället 99% av gångerna dock, gärna utan kvantisering så det
    simmar ännu mer mellan lagren.
    Ofta tex EMAX stråkar x 2 och sen Prophet 5 eller (innan jag sålde den) Juno 6 x 2

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja det stackas fan alldeles för lite idag!

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Digital plus analog funkar ju väldigt bra i regel
    DX7 eller 8/12 bit sampler plus vad som helst analogt!

  11. #11
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Det beror ju på hur man bygger sin musik. Jag vet att flera här menar att man kan multitracka, men det där fungerar inte alls för mig.
    Jag vill ha hela låten samtidigt och kunna ändra på olika ljud (filtrera, skicka signaler i mixern etc) men också arrangera live under tiden jag spelar in. Då funkar det inte alls med att ha spelat in en kanal med en synt som spelar bas i fem minuter, byta ljud på samma synt till ett pad-ljud, spela in fem minuter igen, ändra ljud till hi-hats på samma instrument och spela in fem minuter igen. Känns otroligt kreativitetsdödande för mig personligen.

    Det jag gillar bäst med att göra musik är ju det där. Att ha en "loop" som står och snurrar och bara gå runt i rummet och ändra på rattar och reglar i realtid. Att kunna dra ut på MS-20's release samtidigt som jag sänker 606:ans hihat och sedan över till ARP2600 och upp med ringmodularpercussion. Mmm!

    Ni som multitrackar flera kanaler från samma synt - hur gör ni?

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Multitimbralitet är bara ett sätt för elaka föräldrar att tvinga oskyldiga tonåringar att hålla sig till en synt på rummet.

  13. #13
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror ju på hur man bygger sin musik. Jag vet att flera här menar att man kan multitracka, men det där fungerar inte alls för mig.
    Jag vill ha hela låten samtidigt och kunna ändra på olika ljud (filtrera, skicka signaler i mixern etc) men också arrangera live under tiden jag spelar in. Då funkar det inte alls med att ha spelat in en kanal med en synt som spelar bas i fem minuter, byta ljud på samma synt till ett pad-ljud, spela in fem minuter igen, ändra ljud till hi-hats på samma instrument och spela in fem minuter igen. Känns otroligt kreativitetsdödande för mig personligen.

    Ni som multitrackar flera kanaler från samma synt - hur gör ni?
    Jag kör placeholders med andra syntar, sen när jag spelar till audio kör jag den jag vill köra. Men jag håller helt med dig, tar 100 år och dödar flowet.

  14. #14
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Nu kom jag på något jag vill testa!
    Att ha fyra liknande men ej helt lika ljud på multitimbrala syntar, jag har NL2, Waldorf M och Emax som har separata utgångar.
    Snedstämma dem ordentligt och sedan fada mellan dem i mixern medan man spelar upp/in. Och reverb på det.
    Kanske kan bli lite skön My Bloody Valentine /Kevin Shields feeling av det

  15. #15
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör placeholders med andra syntar, sen när jag spelar till audio kör jag den jag vill köra. Men jag håller helt med dig, tar 100 år och dödar flowet.
    Ah! Ja, det är lite det jag tänkte att ni gör. Lite som med den där blå Yamaha CS1x eller vad den hette. Nittiotalet. En kanal var rätt grym VA. Resten var GM-samplingar. Pianon, trumpeter etc. Och så marknadsfördes den som multitimbral. Där fick man ju isåfall ha celloljud som backup när man programmerade låten och sedan byta ut ljud efter hand, förmodar jag.

    Jag tror att trådtitlen är halv.
    Behövs verkligen Multitimbrala synthar idag borde vara Behövs verkligen Multitimbrala synthar idag när vi alla är medelålders mellanchefer och har råd att köpa syntarna vi ville ha när vi var barn och såg Ultravox och Howard Jones spela på dem?

  16. #16
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att trådtitlen är halv.
    Behövs verkligen Multitimbrala synthar idag borde vara Behövs verkligen Multitimbrala synthar idag när vi alla är medelålders mellanchefer och har råd att köpa syntarna vi ville ha när vi var barn och såg Ultravox och Howard Jones spela på dem?
    Hahahah! Mitt i prick! Jag jobbar med att reda ut cybersäkerhetsincidenter för att ha råd att köpa coola synthar 😄

    Och CS1x var en finfin mackapär. Kanske inte ångrar att jag sålde den men hade kul när jag hade den och en SY35. SY35 finns kvar lutad mot väggen i studion. Den fyller snart 30 år.

    Men on-topic så använder jag sällan multitimbralitet i studion. Jag spelar in varje ljud för sig för att få bättre kontroll över ljudbilden.
    När jag spelade live var det svinbra att ha en K2000 och en JV-1080. Då kunde jag snabbt och enkelt byta ljud och lira. Det hade varit betydligt bökigare och sjukt mycket dyrare om det var monotimbrala synthar.

  17. #17
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Bakgrunden till min observation/fråga är att jag själv noterat just att många nya flaggskeppssynthsr är multitimbrala och ofta asdyra. Och till vilken nytta. Jag förstår precis map flowet. Jag har jobbat så historiskt och man vill ju inte steloperera soundet…

    Men samtidigt hävdar jag att just frysa och låsa inspelningen förenklar och ökar produktivitet och kvalitet eftersom man då ofta per def förenklar, sparar tid och fryser kompositionen tidigt för att sedan kunna arbeta vidare med mixning och prodd och stems prodd tex.

    Detta är mina iaktagelser och som ni förstår ingen sanning (som jag ibland upplever att man tror). Jag kanske ska börja med en * för att alltid påtala att detta är min åsikt inte en allmän.

    Däremot är det intressant att få veta lite mer hur era processer ser ut.

  18. #18
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag tänker lite som Outshape här, att i vissa fall spelar det stor roll hur flera ljud interagerar. T ex om man lägger hård kompression eller distortion på en kombination av ljud - då vill man ju gärna höra hur det låter medans man spelar in, snarare än att man ska spela in varje ljud för sig och sedan lägga på effekterna. Det blir iaf ett problem när effekterna är en viktig del av det hela, t ex att få till ett snyggt distorderat och komprimerat beat där bas och trummor smashas lite lagom tillsammans. Visst kan du göra det i efterhand med plugins, men då blir det ett helt annat work flow där du inte vet riktigt hur det kommer att låta när du spelar in varje spår.

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Live kan det vara en livboj, i studio skulle jag aldrig. Inte bara pga separationen men också timing.
    Jo, av Tommyc's orsak, samverkan som blir högre enhet. Alltid kul när det händer.

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag multitrackar oavsett vilken synt Jag kan gilla det grooviga i att ha flera maskiner igång och gå runt och loop-jamma på rattar, men generellt rent kreativt för mig så ger det mig mer att tänka ut, och sen spela rakt igenom, den del av arret som en specifik synt (eller annat instrument) ska spela.

    En till jävligt fet grej med multitimbrala syntar är ju hur fantastiska de är att ha till vocoder. De tråkigaste gamla GM-ljuden man kan tänka sig blir ofta, särskilt om man stackar några stycken, makalöst härliga vocoderröster.

  21. #21
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om vi ska se prismässigt sett så uppfinner förmodligen inte tillverkarna hjulet fler än en gång utan återanvänder samma eller mycket liknande lösningar för multitimbralitet i flera syntar, så utvecklingskostnaden jämfört med totalpriset lär vara väldigt låg.

    Behöver man egentligen polyfona syntar? Varje röst kostar massor!

  22. #22
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    För lagring i en och samma maskin är ju multitimbralitet ett måste. Sen antar jag att folk som kan spela kan inspireras av lite lager och split och på så vis få ett uttrycksfullare instrument under sina fingrar. Men som studioproduktionsljudmaskin kanske det inte används så mycket längre.

    För i Outshapes exempel - skulle du använda en maskin som flera om du kunde? Jag antar du gör det med Elektronburkarna, de är ju liksom såna by design. Men att ställa in en Moog One hos dig, skulle du då använda den som tre synthar när du gick runt och lyssnade på musikloopen och tweaka varje timbre för sig?

  23. #23
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi ska se prismässigt sett så uppfinner förmodligen inte tillverkarna hjulet fler än en gång utan återanvänder samma eller mycket liknande lösningar för multitimbralitet i flera syntar, så utvecklingskostnaden jämfört med totalpriset lär vara väldigt låg.

    Behöver man egentligen polyfona syntar? Varje röst kostar massor!
    Mitt svar är faktiskt nja på detta polyfonin i synthar använder jag sällan.

  24. #24
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt svar är faktiskt nja på detta polyfonin i synthar använder jag sällan.
    Beror ju på vem man är... Ett stilfullt ackord på en poly är ju crap-my-pants-beautiful ibland. <3

  25. #25
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror ju på vem man är... Ett stilfullt ackord på en poly är ju crap-my-pants-beautiful ibland. <3
    Som jag skrev. Sällan. Inte aldrig

    Jag säger inte emot dig. Feta massiva chords är en nyckel i mina produktioner men inte via polyfoni.

  26. #26
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Multitimbralitet känns förlegat för mig, men så kom jag på häromdagen att min NLA1a har fyra slots som kan tilldelas olika midikanaler, så jag testade att ge respektive slot midikanal 1,2,3 & 4 och sen kunde jag kvickt med copy n paste få samma ljud på alla slottar, som jag sedan skruvade till en liten aning så att varje lät lite olika. Sen kopplade jag min rk-002 kabel från mitt Nord Stage till NLA1 och det fungerade fantastiskt bra!

    Grejen är att rk-002 lyssnar på midikanal 9 och round robin sänder polyfoniskt till 1,2,3,4,1,2,3,4 osv, så när jag spelar min multitimbrala NLA1 på detta vis, så är den som en vanlig poly men med olika ljud per tangent, typ.

    Lite knepigare att skruva ljud, men tack vare NLA1ans snabbhet och copy n paste, så funkar det bra och vissa ljud blir helt fantastiska.

    Så lite nytta hade jag av multitimbralitet trots allt.

    (Och sen morph för aftertouch på Stage mot valfritt på NLA1 och olika morph på hjulet per slot på NLA1 och resultatet är mer vintage än vintage, typ.)

    https://retrokits.com/shop/rk002/

  27. #27
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Skulle jag köpa en ny hårdvarusynt idag (vilket jag inte ska eftersom jag är syntmunk) så hade multitimbralitet varit ett stort plus, men inte avgörande.

  28. #28
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För de som spelar synth live med keyboard split, oh ja!
    För de som kör hela riggen live när de skapar och spelar in musik, oh ja!

    För den som spelar in allt som ljud hela tiden, inte alls.
    Håller helt med!

    Att också godta att tillverkarna försöker kränga på oss sämre eller mindre kompetenta syntar idag än vad de gjorde för 30 år sedan är också lite utav ett skämt. Jag var precis på väg att skriva om hur jag började dregla över 3rd Wave då de pratade om hur de försökte skapa en utvecklad PPG i 2022 års kläder och nämner i förbifarten att den är multitimbarl 4!? PPG 2.3 var för fasiken multitimbral 8! Var tog typ halva synten vägen? Genast så kände jag att en Walle-Q eller till och med en Blofeld ihop med en ESQ1 var ett mer "bang for bucks" än att gå för en 3rd Wave .

    Nähh, så länge det inte levereras 61 tangenters syntar som är mutitimbrala 8 så känns det snarare som försämring än utveckling.

  29. #29
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Problemet med multitimbralitet tycker jag är att det ofta inte finns ett tillräckligt bra interface för att hantera det på ett bra sätt. Jag hade t ex en Virus TI tidigare, som har 16 parter med egna effekter etc. Men det krävdes ju att man jobbar med de olika spåren med en extern sequencer eller DAV, och då försvinner lite av mening med det, iaf för mig.

    Det är skillnad om instrumentet har en egen sequencer och man kan göra intressanta grejer direkt i lådan så att säga. Den enda pryl jag ägt som har inspirerat till multitimbralt "jammande" är ASR-10. Den hade ett väldigt tydligt interface för de åtta kanalerna den hade och man kunde enkelt använda den som ett skissblock för ideer med några olika spår. Elektron-burkarna verkar ju bra på det sättet men jag har inte riktigt fastnat för deras sound än så länge.

  30. #30
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite knepigare att skruva ljud, men tack vare NLA1ans snabbhet och copy n paste, så funkar det bra och vissa ljud blir helt fantastiska.
    Kom ihåg att Multifocus gör att du kan tweaka alla fyra slots samtidigt!

  31. #31
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behövs verkligen Multitimbrala synthar idag när vi alla är medelålders mellanchefer och har råd att köpa syntarna vi ville ha när vi var barn och såg Ultravox och Howard Jones spela på dem?
    Haha +1000 Lås tråden

    När en Berrasynt kostar som en kväll på stan behöver man dessutom inte ens vara mellanchef för att sätta ihop sin egen multitimbrala studio med 20+ syntar...

  32. #32
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag ser det som en workflow-fråga. På samma sätt skulle jag kunna fråga, behövs hårdvarusynthar alls? Svaret är såklart, det beror helt på hur man jobbar.

  33. #33
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Det var nog mer aktuellt "back then" när man i princip hade en 21 rösters multitimbral rompler och typ KCS eller Cubase/cakewalk på Atari ST, då fanns det liksom inget alternativ om man bara kunde spela in på ett kasettdäck sedan i en tagning.

    Men idag så känns det tom som att stackande av ljud är överflödigt när en patch på t.ex modx (och tonvis med andra instrument) kan bestå av 8 individuella parter med sina egna FX, osv. Blir ju stack direkt.

  34. #34
    abbegitarr
    abbegitarr är inte uppkopplad
    abbegitarrs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Räknas inte många Elektronburkar som multitimbrala? De gillar vi väl?

  35. #35
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Senast jag använde multitimbralitet var nog 2006 (när jag sequencade många synthar via midi) . Eller ja en gång efter det med min g2 kom jag på. Det var på 99grill hos Waldorf när jag spelade knasdunk i druvans bar.

    Numera spelar jag ju in ljudonani till en ljudsjö som jag sedan fiskar ur för låtkonstruktion.
    Jag skriver iofs mkt med mjuka synthar och där använder jag ju ofta flera synthar samtigt som inte är frysta eller renderade. Men ofta renderar jag vi 50% för att frysa konstruktionen och därefter iterera med mix/prodd.

    Så egentligen tillhör väl utbölingarna i sammanhanget.

  36. #36
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom ihåg att Multifocus gör att du kan tweaka alla fyra slots samtidigt!
    Oh yes, I know. Jag kan nog NLA1 näst bäst på 99an.

  37. #37
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Det borde vara lag på 16 parter på allt som har 16 röster eller mer. Halva grejen med midiprotokollet ju!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh yes, I know. Jag kan nog NLA1 näst bäst på 99an.
    Säkert, men mina stråkpatcher är bättre!

  38. #38
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, behövs verkligen det och varför?
    Såg en akt på färjan till åland:
    En man i sextioårsåldern, istoppad skjorta, bakom en grå synt på ett ställ,
    Trummor, bas, gitarr och piano - allt kom från synten

    Han behövde multitimbral synt!

  39. #39
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg en akt på färjan till åland:
    En man i sextioårsåldern, istoppad skjorta, bakom en grå synt på ett ställ,
    Trummor, bas, gitarr och piano - allt kom från synten

    Han behövde multitimbral synt!
    Säker på det inte var en keyboard?(frågan alla syntare fått...efter frågan "vad gör alla knappar?")

  40. #40
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Trummaskiner är iallafall bra om de är multitimbrala

  41. #41
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Multitimbralitet (+MTS SysEx support) är ju nödvändigt för polyfon mikrotonalitet.

  42. #42
    credo
    credo är inte uppkopplad
    credos avatar
    Senior
    Virus TI2 med en Digitakt är faktiskt inte helt tråkigt!

  43. #43
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säker på det inte var en keyboard?
    Nej nu när jag tänker efter var det en ål han spelade på.

    En elektrisk ål. Med grön svans. Och i den lilla svansen höll ålen en liten flagga där det stod "jag tror du fattar vad jag menar".

    Och han vinkade ivrigt med den

  44. #44
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej nu när jag tänker efter var det en ål han spelade på.

    En elektrisk ål. Med grön svans. Och i den lilla svansen höll ålen en liten flagga där det stod "jag tror du fattar vad jag menar".

    Och han vinkade ivrigt med den
    Hahaha

  45. #45
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet att flera här menar att man kan multitracka, men det där fungerar inte alls för mig. [ ... ]
    Det jag gillar bäst med att göra musik är ju det där. Att ha en "loop" som står och snurrar och bara gå runt i rummet och ändra på rattar och reglar i realtid. Att kunna dra ut på MS-20's release samtidigt som jag sänker 606:ans hihat och sedan över till ARP2600 och upp med ringmodularpercussion. Mmm!
    Mmmm, håller med helt där Outshape! Möjligheten att ha ett helt arrangemang spelandes på en gång samtidigt som man kan gå in och tweaka enskilda ljud i realtid är väldigt inspirerande. Men det har nog mycket att göra med vad man gör för musik. Är man mer inne på rent (rock-) låtskrivande så ligger uppbyggnaden av texturer inte primärt i fokus.

    När Nordleaden kom med sina 4 parter ("slots") så tyckte jag det var himmelriket, det var dessutom välimplementerat så man t ex kunde hålla en part med en sustainpedal och byta till en annan och första parten fortsatte att spela. Alesis Ion tog det ett steg till där man separat kan välja vilken part som panelen editerar och vilken part som tangentbordet styr.

    Men sedan känns det som det har gått nerför (även om Clavia/Nord fortfarande håller på sitt 4-slotskoncept i sina syntar). Jag tror att det beror på att 'usecaset' (som det heter nuförtiden) att kunna tweaka multipla ljud samtidigt i ett spelande arrangemang till stor del täcks av mjukvarusyntar, så det relativt fåtal som vill ha hårdvara och multitimbralitet inte räcker till för att tillverkarna skall satsa på dem, utom just då i värstingworkstations med extra allt.

  46. #46
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Jag kör alltid mina låtar i realtid så, absolut! Multitracking - no. Multitimbral - yes.

  47. #47
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som multitrackar flera kanaler från samma synt - hur gör ni?
    Jag börjar med basen, så hör man var man är i arrangemanget sen. Efter det ett vitt brus som snarre - höja decay när det ska biffas på. Sen hihat. Sen lite melodier. Och sen pads, en ton i taget. Och såklart lite FX.

    Här är en låt med enbart ms20 + sång 2007. Styrde ms20an med hjälp av sinustoner från reason på en dator.

    https://soundcloud.com/user-818920171/riding-a-very-very-fast-bike?si=f5327e474270486fb566ff2886c180d8&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

    För att multitracka tycker jag det hjälper om man har en plan på förhand och kan höra instrumenten i huvudet eller känna något som inte är där än, i kroppen, tills man har lagt det spåret och det "landar". Jag försöker säga till mig själv "det är ok att det suger just nu" innan allt landat.

    Ni som sysslar med sequenserbaserad musik: hör ni låtarna i huvudet innan ni sätter igång?

  48. #48
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag börjar med basen, så hör man var man är i arrangemanget sen. Efter det ett vitt brus som snarre - höja decay när det ska biffas på. Sen hihat. Sen lite melodier. Och sen pads, en ton i taget. Och såklart lite FX.

    Här är en låt med enbart ms20 + sång 2007. Styrde ms20an med hjälp av sinustoner från reason på en dator.

    https://soundcloud.com/user-818920171/riding-a-very-very-fast-bike?si=f5327e474270486fb566ff2886c180d8&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

    För att multitracka tycker jag det hjälper om man har en plan på förhand och kan höra instrumenten i huvudet eller känna något som inte är där än, i kroppen, tills man har lagt det spåret och det "landar". Jag försöker säga till mig själv "det är ok att det suger just nu" innan allt landat.

    Ni som sysslar med sequenserbaserad musik: hör ni låtarna i huvudet innan ni sätter igång?
    Extremt sällan. Oftast lattjar jag bara tills något fångar min uppmärksamhet. Då börjar jag bygga på mig andra stämmor. Oftast blir det en resa som utvecklas av sig självt tills det har blivit en låt.

  49. #49
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Miltitracking för mig innebär oftast:

    Bygga beats (men synthen ifråga, + mkt tweakande)
    När grunderna till det sitter adderar jag en handspelad baslina. Spelas in och justeras om nödvändigt.
    Därefter följer lite jammande med olika teman.
    Därefter spelas dessa in, crunchas lite och ett arr tar form.
    Därefter bygger jag successivt upp färgen i arret mha små tweakar här och där, lite teman och knorrar.
    När arret fått en fin prägel börjar jag dublera byggstenarna, vända på dem för att skapa nya teman som körs mot orginalen och en del sjungand delayer för att skapa nya ”pads” och atmos.

    Man kan nog säga att jag itererar fram musik likt att programmera.

  50. #50
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Själv känner jag mig en aning förvirrad och förstår inte alls varför vare sig multitracking eller multitimbralitet skulle vara något konstigt eller inspirationsdödande. Det är ju väldigt etablerade tekniker båda två. Det ena utesluter väl inte det andra heller utan det känns ganska vanligt och inte speciellt kontroversiellt att kombinera de tu på olika sätt.

  51. #51
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Multitracka är absolut inte inspirationsdödade. Det tar tid dock. Jäkligt mycket tid!
    Jag och Rydan (här på forumet) har gjort ett rymdsynth-album (läs: långsam spacesynth med doft av italo) som är till 90% (om inte mer) bestående av Eurorack. Eftersom jag inte kunde spela pads med E350 så spelade jag in varje ton i ackorden åt gången. Och eftersom ljuden inte är statiska fick jag se till att all modulation var synkad och sedan försöka göra åkningarna med Planar-joysticken likadant för varje ton som spelades in. Vissa partier har ju pads som flyter på i ett gäng minuter, så det var anteckningar både på papper och mentalt för att det skulle bli bra. Men å andra sidan -- när tonerna i ett ackord inte moduleras exakt likadant börjar saker att leva i ljudbilden.

    Men, när det gäller multitrimbralitet har jag kommit på att det är bra. Min V-Synth GT låter sjukt fett och jag skulle behöva två stycken V-Synth XT för att uppnå samma tjocka och mumsiga ljudmattor.

  52. #52
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Multitracka är absolut inte inspirationsdödade. Det tar tid dock. Jäkligt mycket tid!
    Jag och Rydan (här på forumet) har gjort ett rymdsynth-album (läs: långsam spacesynth med doft av italo) som är till 90% (om inte mer) bestående av Eurorack. Eftersom jag inte kunde spela pads med E350 så spelade jag in varje ton i ackorden åt gången. Och eftersom ljuden inte är statiska fick jag se till att all modulation var synkad och sedan försöka göra åkningarna med Planar-joysticken likadant för varje ton som spelades in. Vissa partier har ju pads som flyter på i ett gäng minuter, så det var anteckningar både på papper och mentalt för att det skulle bli bra. Men å andra sidan -- när tonerna i ett ackord inte moduleras exakt likadant börjar saker att leva i ljudbilden.

    Men, när det gäller multitrimbralitet har jag kommit på att det är bra. Min V-Synth GT låter sjukt fett och jag skulle behöva två stycken V-Synth XT för att uppnå samma tjocka och mumsiga ljudmattor.

    Var finns detta alster att lyssna på ?


    Låter ju helt magiskt!

    Jag har själv börjat skissa på rymdsynt men då med ”multitimbral” uhe bazille. ett glädjeproject.

  53. #53
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    En sak från multitimbrala 90-tals synthar jag saknar ofta idag: Du spelar ett ljud med lång release och byter ljud innan releasen klingat ut och kan spela på nästa ljud fortfarande med de tidigare rösterna klingande. Försök det på en Prophet-5 rev 4!
    Senast redigerat av kroffe den 2023-01-09 klockan 08:55.

  54. #54
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ensak från multitimbrala 90-tals synthar jag saknar ofta idag: Du spelar ett ljud med lång release och byter ljud innan releasen klingat ut och kan spela på nästa ljud fortfarande med de tidigare rösterna klingande. Försök det på en Prophet-5 rev 4!
    Moog Sub37 beter sig så. Eller alltså om du byter preset medan det föregående klingar ut så skiftar det inte förrän du triggar en ny ton. Eller om det var ifall man håller ner en ton. I vilket fall är det åt det hållet vilket jag blev positivt överraskad av, det var en smart grej.

  55. #55
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moog Sub37 beter sig så. Eller alltså om du byter preset medan det föregående klingar ut så skiftar det inte förrän du triggar en ny ton. Eller om det var ifall man håller ner en ton. I vilket fall är det åt det hållet vilket jag blev positivt överraskad av, det var en smart grej.
    Men Sub37 är en monofonisk synth så jag skulle inte definiera det som "multitimbral" eftersom det betyder att fler än en klang kan höras samtidigt.

  56. #56
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    På Syntakt så klingar ett ljud ut, fast jag bytt till nästa. Även på Montage och Kurzweils senare arbetsstationer

  57. #57
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, behövs verkligen det och varför?
    I min bok känns det som ett gammalt kapitel och ett incitament till att enbart kunna ta ut ett högre pris för synthar i allmänhet.
    O innan man ”tejpar” på DAW så är det gött med multitimbrala syntar. Likaså ihop med Cirklon (t ex Vitus Ti)

  58. #58
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men Sub37 är en monofonisk synth så jag skulle inte definiera det som "multitimbral" eftersom det betyder att fler än en klang kan höras samtidigt.
    Ja nej absolut, inte alls samma sak, menar bara att jag blev glatt överraskad och tyckte det var smart och tänkte att fler tillverkare borde uppmärksamma det.

    Sen såg jag nån video för tusen år sen där "någon" tyckte om att hålla ner ett ackord på sin P5 och sen byta preset som ett slags sample and hold på alla parametrar. Det har sin poäng det med.

  59. #59
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen såg jag nån video för tusen år sen där "någon" tyckte om att hålla ner ett ackord på sin P5 och sen byta preset som ett slags sample and hold på alla parametrar. Det har sin poäng det med.
    Ah, klassiskt trick på många polysyntar. Jag körde det med program-change på min gamla Juno-106 hela tiden, lurade en del i t ex denna tråden:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...gissa-synten-2

  60. #60
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    O innan man ”tejpar” på DAW så är det gött med multitimbrala syntar. Likaså ihop med Cirklon (t ex Vitus Ti)
    Ja, jag gör likadant på romplers som kan. Skapa i multitimbralt, och tracka spår för spår, med bättre miditiming och separation.

Liknande ämnen

  1. Jeans som (idag) kostar som ett par synthar
    Av Nightzone Tapes i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-26, 22:10
  2. multitimbrala synthar i patch mode enbart
    Av my03 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 13:41
  3. (ge mig) Tips på billiga, multitimbrala synthar :)
    Av Funkenteller i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-01-24, 15:15
  4. Sitter skruven verkligen, verkligen fast? Borra.
    Av MrLonghair i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 10:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •