Ja, nu är året slut och diskofilen är hård i sin egen tråd. Så, läs rubriken igen och lista din uppfattning nedan. Återutgåvor går alltså också fetbort. Sluta leta kryphål.
Ja, nu är året slut och diskofilen är hård i sin egen tråd. Så, läs rubriken igen och lista din uppfattning nedan. Återutgåvor går alltså också fetbort. Sluta leta kryphål.
Rent generellt var det ett skralt år tycker jag (men ändrade från tre till fem. Måste ju få in 99representation). Min egen lista ser ut så här:
Tears For Fears - The Tipping Point
Lustans Lakejer - Mörk Materia
Erasure - Day-Glo
xPropaganda - The Heart Is Strange
Göteborgselektronikerna - Retrospektiv
Seba - Ingaro
Cs+Kreme - Orange
Straw man army - Sos
Worm - Bluenothing
Amateur Hour - Krökta tankar..
Two Shell - Icon
Tycker det var ett otroligt oskralt år så måste bli 6.
Jag har dålig koll men eftersom jag just upptäckt ett helt fantastiskt band måste deras platta in i tråden.
Lalalar - Bi Cinnete Bakar (maj 2022)
Föll pladask för femte låten av en slump (Yalniz...) och sedan var jag fast i kaninhålet. Gula vinylen är slutsåld men svart vinyl och CD finns kvar, https://lalalar.bandcamp.com/album/bi-cinnete-bakar. Lite NIN, lite Peter Murphy, lite jag vet inte vad, ett jäkla drag.
Universally Estranged - Dimension Of Deviant Clusters
Vacuous - Dreams Of Dysphoria
Sedimentum - Suppuration Morphogenesiaque
Chaotian - Effigies Of Obcolence
Blood Incantation - Timewave Zero
2022, året jag återupptäckte dödsmetal.
Edit: lägg till Phobophilic - Enveloping Absurdity till listan.
Senast redigerat av COSMIC60 den 2023-01-04 klockan 16:33.
1. Big Fish - Andrasortering (CD)
2. Big Fish - Kalla döda drömmar (LP)
3. Tunnan & Moroten - Bajs i bastun (LP)
4.
5.
Brian Eno - Foreverandevernomore
Klaus Schulze - Arrakis
Magma - Kärtël
Gwenno - Tresor
Gasleben & Electric Friends - A Vessel out of here
Klarar inte bara 5st => blev några till + lite bonusmaterial!This quote is hidden because you are ignoring this member.
1. Broken Bells – Into the Blue
Enormt välgjort, välspelat och svinbra låtar, bästa spåret:
https://youtu.be/7hyDWVyjuxU
2. Artic Monkeys – The Car
Tänker att den lika gärna kunde blivit etta, så även här väldigt grymma låtar och så härligt homogent sound, MEN faller på att vissa låtar blir lite väl för lika. Bästa spåret:
https://youtu.be/FY5CAz6S9kE
3. Nils Frahm – Music for Animals
Epos, 4st vinylplattor så en dubbel dubbel. Det är en något ny bana jmf med förra plattan ”all melody” som jag tycker är hans bästa hittills. Här blir det lite med ambient med mindre piano och längre ”låtar”:
https://youtu.be/uhiwpPRxVMw
4. Råå – Spelar Pierce & von Euler
Råå kör covers i reggae-lunk (på många av spåren), dock är bästa låten en kraut-trampare:
https://youtu.be/jb5cOxQAPik
5. Free/Slope – Blissful Repetitions
Mer "dröm-poppigt" jmf med tidigare plattor tycker jag men fortfarande riktigt skönt kraut-tramp, hittade bara en på tuben så fick bli denna:
https://youtu.be/d25r0KjyiGo
6. Nils Frahm – Durton
Outgiven musik från 2011 => 2022. Bra komplement till ”Animals” då det är mer likt hans tidigare stil, nästan lite utflippat på sina ställe vilket Animals inte direkt är…Svårt att välja ”bästa” så fick bli två länkar:
https://youtu.be/MULwUxsP-i8
https://youtu.be/I7bvjvI4xu4
7. The Album Leaf - Past and Future Tense
En dubbel med tidigare släppta EPs varav sista ”sidan” är en helt ny EP fast på 33-varv då.
Riktigt mysig musik där det nya materialet är lite tillbaka till sub-pop-eran jmf med ”Between Waves” som var mer låt-låtar med sång…
https://youtu.be/-oxxt7pY4eA
8. Macelleria Mobile Di Mezzanotte – This Savaging Disaster
Italiensk dark-jazz, inte riktigt lika vasst som Bohren men absolut inte dåligt, mer doom än jazz…
https://youtu.be/wwiQKPeFC_I
Bästa ICKE 2022 som hamnat i skivpåsen under året som gått:
Nicolas Jaar – Space Is Only Noise - 2011
Ena halvan av Darkside (Dave Harrington den andra) & detta låter så otroligt fint & opolerat/polerat, kommer ha svårt att hitta något som kan mäta sig med denna förutom ”Darkside - Psychic” då kanske. En platta man kan lyssna på om och om igen o upptäcka nya nyanser och ”ljud”.
https://youtu.be/m4krz1cTmmU
Tuung – songs you make at night - 2018
Hade helt missat att de släppt ”nya prylar”, men blev ju glad när den hamnade på tallriken. Väldigt stabil och mysig platta, ”songs you make at night” stämmer ganska bra in på känslan:
https://youtu.be/Qsl7Te97d4Y
Det här var kul! Blev enklare att få ihop listan när det bara får väljas från Discogs
Civilistjävel! - Järnnätter
https://civilistjavel.bandcamp.com/album/j-rnn-tter
Huerco S. X Carmen Villain - Subtle Bodies
https://www.youtube.com/watch?v=aw_hqWza4IA
Taylor Deupree & Marcus Fischer (2) - Februarys
Trippelkassett! Fluffigaste ambient du kan tänka dig.
DJ Python - Club Sentimientos Vol 2
Poppig electronica med reggaeton sväng 12"
https://www.youtube.com/watch?v=aPy585GVSbQ&t=428s
The Humble Bee - An Opposite Fall
Upptäckte The Humble Bee i år, verkar vara sjukt produktiv artist med konstant hög nivå. Ambient
Hm… jag har fem släpp från 2022 på discogs. Alla är reissues av rocksteady… Nyaste musiken är AKB - Marinergraven från 2020. Kanske ska skärpa mig nu 2023?