Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 154

Ämne: Köpa mac mini M1 eller vänta på M2?

  1. #61
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dubbelt så mkt t o m, 400Gb/s vs 200 för m2 pro
    Och 800 på den exklusivare modellen - som ligger utanför min datorbudget, det kan man ju få en bra synth för

  2. #62
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Valet mellan alla nya M-processorer verkar stå mellan "jättesnabb" och "jättesnabbare" och "ännu jättesnabbare".

  3. #63
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Och framförallt tystare, mer tystare och jättemest tystare.

  4. #64

  5. #65
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag väntar på konsensus om det är m2 macmini eller macstudio man bör köpa. Tänkte att en m2 med 16/256 borde vara ett dugligt budgetval.

  6. #66
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Valet mellan alla nya M-processorer verkar stå mellan "jättesnabb" och "jättesnabbare" och "ännu jättesnabbare".
    Verkligen. Jag undrar lite hur man gör för att inte klara sig med M1 när det handlar om musikskapande. Jag sitter verkligen i den här tråden som kusinen från landet och tänker att min sketna Mac Mini M1 är rena superdatorn...

    Jag fattar ju att det kanske är en annan värld om man håller på med svintunga filmprojekt, men well...

  7. #67
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen. Jag undrar lite hur man gör för att inte klara sig med M1 när det handlar om musikskapande. Jag sitter verkligen i den här tråden som kusinen från landet och tänker att min sketna Mac Mini M1 är rena superdatorn...

    Jag fattar ju att det kanske är en annan värld om man håller på med svintunga filmprojekt, men well...
    För min del är det väl främst tanken att den ska hålla några år. M1 Mini har typ samma geekbench score på multi som min Mac Pro. Kommer antagligen funka oerhört mycket bättre eftersom det är snabbare och färre kärnor, och funka bra just nu, men vill gärna köpa något som känns rappt i åtminstone 5 år från inköp, och där tänker jag att en M2 Pro ger lite marginal framöver... . Asjobbigt att installera allting ju

  8. #68
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För min del är det väl främst tanken att den ska hålla några år. M1 Mini har typ samma geekbench score på multi som min Mac Pro. Kommer antagligen funka oerhört mycket bättre eftersom det är snabbare och färre kärnor, och funka bra just nu, men vill gärna köpa något som känns rappt i åtminstone 5 år från inköp, och där tänker jag att en M2 Pro ger lite marginal framöver... . Asjobbigt att installera allting ju
    Fattar det och jag stör ju mig lite på att jag köpte M1 ett par månader innan M2-varianten dök upp, men... Ja, kanske tio år är lång tid. Jag hade iofs min gammel-iMac i tio år och det var ingen värsting när den var ny heller, men sista året kändes den väl lite seg.

    Sen tänker jag lite så här: Jag kanske hellre betalar hälften och har datorn i fem år och sen byter till motsvarande variant om fem år istället för att ha samma svindyra i tio år fast den känns lite halvt efter efter fem-sex-sju år? Men egentligen vet jag inte. Jag är typ dum och nöjd.

  9. #69
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kanske hellre betalar hälften och har datorn i fem år och sen byter till motsvarande variant om fem år istället för att ha samma svindyra i tio år fast den känns lite halvt efter efter fem-sex-sju år? Men egentligen vet jag inte.
    Fullt rimligt sätt att resonera. Och jag kommer nog inte sikta på 10 år den här gången, var lite överoptimistiskt. 5 är nog bra riktmärke.

    Men som sagt, byta dator är inte min favoritsyssla. Pluggar med begränsade aktiverar och annat elände...

  10. #70
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag tror prestandan i M1 MAX duger mycket väl till 2032. Visst kommer det finnas snabbare grejer då, men utvecklingen skenar inte lika mycket längre som för 10 år sen. Jag tror helt enkelt inte att det behövs.

  11. #71
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kanske hellre betalar hälften och har datorn i fem år och sen byter till motsvarande variant om fem år istället för att ha samma svindyra i tio år fast den känns lite halvt efter efter fem-sex-sju år? Men egentligen vet jag inte. Jag är typ dum och nöjd.
    Samma här, en budgetdator om fem år är kraftfullare än en fem år gammal värstingdator om fem år.

  12. #72
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Det är jag tveksam till.

  13. #73
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Flaskhalsen som jag ser det med Mini M1 är 16 GB RAM. Det tror jag inte duger om fem år. Jag hade 32 GB i min pc för mer än fem år sen

  14. #74
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Jag menar att köpa en billigare idag och en billigare om fem år istället för en dyrare idag och vänta tio år innan byta.

  15. #75
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flaskhalsen som jag ser det med Mini M1 är 16 GB RAM. Det tror jag inte duger om fem år. Jag hade 32 GB i min pc för mer än fem år sen
    Nu käkar ju inte mac:en 16GB bara av att starta, men visst, det är väl den möjliga oron beträffande framtidssäkring. Å a s, för musik, om man inte kör massa stora samplebibliotek, är 16GB massor...

  16. #76
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Min webbläsare (Safari) käkar 20 GB efter en stund.

  17. #77
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flaskhalsen som jag ser det med Mini M1 är 16 GB RAM. Det tror jag inte duger om fem år. Jag hade 32 GB i min pc för mer än fem år sen
    Minneshantering på en ny M1 mot en gammal PC är ju inte riktigt jämförbart dock.

    EDIT: kollade hur mycket Chrome äter på min m1 mini... 413mb just nu med ca 12tabbar och youtube igång. Det trodde jag faktiskt inte!

  18. #78
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Jag köpte min M1 Pro (16GB RAM/1TB) med förhoppningen att ha den och använda den i minst typ fem år om möjligt. Det tror jag den fixar. Lite lyx för mig som inte kräver så värst mycket prestanda nödvändigtvis, men skönt med tyst dator som klarar allt jag vill, och batteritiden, hårdvaran osv är ju toppen.

    Installerade nyss Ventura på den förresten.

  19. #79
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min webbläsare (Safari) käkar 20 GB efter en stund.
    Byt.

  20. #80
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag har för länge sedan släppt den här grejen med att man ska försöka ha den snabbaste och senaste Macen.

    Har kört min 27" iMac sedan våren 2014, alltså 9 år typ. Vill minnas att det kändes som att det kom en lite snabbare och finare mac bara några månader efter att jag fått allt att funka på den och flyttat över allt från min G5a.

    Det där är helt enkelt ett mönster i vår konsumtionsdrivna kultur, att vi alltid ska känna att vi ligger liiiite efter. Vara liiiiite sugen på det senaste och coolaste. Det var sista gången jag lät mig påverkas känslomässigt. Efter det har jag släppt de där tankarna. Sedan dess går jag endast på behov. Gäller mobiler, kameror och rubbet av annan "high tech". Skaffade ny iPhone 11 pro för att kameran faktiskt var natt och dag i jämförelse men den iPhone 5s jag hade innan. Skaffade inga modeller emellan.

    Jag skaffar bra grejor, lär mig hur de funkar, sen kör jag skiten ur det jag har och är känslomässigt oberörd om det kommer nyare och coolare versioner. Eller ja, lite påverkad är man, det vore lönlöst att förneka, men jag är alla fall jämförelsevis oberörd idag. Skaffade en GoPro Hero 10 hösten 2021 och det kom som vanligt en version 11 ett år senare. Helt ointressant att sukta efter en ny modell. Bättre att lära sig det man har. Version 16 kanske är intressant.

    Men nu är det "end of the road" för min gamla 27" iMac. Teoretiskt sett kan jag fortsätta köra den, den är faktiskt någorlunda pigg fortfarande. Men nu börjar det köra i diket med plugintillverkare som behöver nyare OS för att vara kompatibla. Saker jag faktiskt behöver för att komma vidare.

    Så nu är det dags. Jag skaffar en Mac Studio Ultra. Fullt medveten om att det garanterat kommer en Studio Ultra Pro M2 innan sommaren. Men jag är helt oberörd av det faktumet. Dels kommer det ta månader för mig att få ordning på det nya systemet med nya ljudkort (jag kablar om hela studion i processen), alla hundratals program och pluggar som ska flyttas från gamla datorn som kör Sierra till den nya. Och sen evighetsprocessen att i största möjliga mån få det gamla up to date och fungerande. Integrera allt med mina outboards och existerande hårdvara. Jag räknar med två månaders arbete - om jag har tur.

    Det jag försöker få fram här, inser att jag svamlar lite, är att ifall jag ständigt skulle "vänta lite" för att vara säker på att ha det coolaste och snabbaste, så skulle ingenting bli gjort. När jag skulle vara klar med hela processen att få studion att lira med det nya så kommer en nyare och coolare datormodell att vara några veckor bort. Alltså skiter jag i att tänka så. Jag skaffar bra saker, men sällan. Nu kan jag köra min gamla iMac parallellt medan jag i lugn och ro kan installera det nya systemet med nya ljudkort och fan och hans moster och allt som kan (och antagligen kommer) gå fel. Jag kan helt enkelt jobba på. När det nya systemet är på plats tänker jag köra det så länge det bara går och är praktiskt möjligt. Förhoppningvis ganska många år för det gräver ångestfyllda hål i plånboken.

    Om det sen kommer en ny modell innan sommarn där du kan köra 14 parallella streams med 8K-film i stället för 10 så är det ingen big deal.

    Som vanligt när jag svamlar loss: Det här är endast mina egna tankar och funderingar som passar mig och mitt sätt att jobba och se på tillvaron. Om det inte passar någon annan och jag är ensam på planeten att tänka så här (mycket möjligt ha ha) så är det så. Vi tänker alla olika, och jag har med största sannolikhet fel

  21. #81
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    +1000 på Ulven!

  22. #82
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu käkar ju inte mac:en 16GB bara av att starta, men visst, det är väl den möjliga oron beträffande framtidssäkring. Å a s, för musik, om man inte kör massa stora samplebibliotek, är 16GB massor...
    Jag jobbar aldrig med samplebibliotek i studion. Jag kör där heller inte med varken videoredigering eller stora mixprojekt annat än några få gånger per år. Min dator där ligger ändå nästan alltid på full minnesanvändning med 16 GB. Det är inte ett stort problem i praktiken, men det gör ändå datorn långsammare.

  23. #83
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen. Jag undrar lite hur man gör för att inte klara sig med M1 när det handlar om musikskapande. Jag sitter verkligen i den här tråden som kusinen från landet och tänker att min sketna Mac Mini M1 är rena superdatorn...

    Jag fattar ju att det kanske är en annan värld om man håller på med svintunga filmprojekt, men well...
    Det är väldigt vanligt att jag kör M1:an i taket under mina mastering-pass. Att exempelvis köra en krävande limiter med en välljudande oversampling i x256 kräver generellt sett väldigt mycket av processorn. Så mycket så att jag sällan kan gå över x16 om jag inte exporterar den biten offline.

    Ett annat fall där jag ofta känner att jag skulle behöva en M456:a är då jag ska städa intervjuer. Ett gäng RX-moduler med mera i hög upplösning... där räcker det sällan med en M1:a om det ska vara i realtid

  24. #84
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Hur lyckas ni göra av med så mycket minne? Om jag startar Live med ett någotsånär representativt projekt OCH kör min Java-utveklingsmiljö, samt en safari med lite flikar (bl a den här) landar minnesanvändningen på 11GB...

  25. #85
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    välljudande oversampling i x256
    Ja. Det är ju inte att leka med. Samma med vissa reverb m m som går att ställa i galna inställningar (2CAudio-grejorna t ex). Kan sänka vilken maskin som helst med lätthet.

  26. #86
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Min iMac Pro 2017 säckar nästan ihop man kör 64bit 48khz med Ozone eller Grand Finale på masterbussen.
    Väntar fortfarande så här ca 30 år senare på den dagen en dator/ljudkort kan funka som en gammal rullbandare.

  27. #87
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur lyckas ni göra av med så mycket minne? Om jag startar Live med ett någotsånär representativt projekt OCH kör min Java-utveklingsmiljö, samt en safari med lite flikar (bl a den här) landar minnesanvändningen på 11GB...
    Dina applikationer kan egentligen vilja använda mycket mer än vad du ser i exempelvis "Aktivitetskontroll". Däremot så håller macOS koll på minnesförbrukningen och brukar rätt regelbundet skicka signaler till olika processer om att släppa på allt minne som inte är kritiskt.. och då det inte räcker så har de ett väldigt effektivt virtuellt minne.

  28. #88
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, fast Reaktor är inte native, så 50% av allt jag försöker ladda i Komplete Kontrol går inte att ladda. Det är förvisso bara en produkt, men om man som NI använt den som motor för en hysterisk massa andra produkter är det en rätt viktig produkt...
    NI släpper public beta för Reaktor på M1 i februari har jag för mig. Inbjudan att delta har gått ut.

  29. #89
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    rydan: Kolla med htop i en terminal för att få lite detaljer om hur minnet används (du kanske behöver installera det med brew install htom, jag minns inte om det kom förinstallerat).

    Just i detta nu har jag 30 flikar i Safari och den tar ca 12 GB RAM (startade om datorn igår, så den har inte hunnit käka så mycket än). Sen kör jag några jobbprogram (RocketChat, Teams, VS Code) och lite annat (Youtube Music och några autostartande musikgrejer såsom Roland Cloud och annat jag säkert inte skulle behöva autostarta).

    Totalt 31 GB används just nu, och resten av minnet innehåller cachad data som får skrivas över men som används i första hand vid uppslag. Det sistnämnda gör att datorn faktiskt är snabbare om det finns ledigt minne att nyttja till sådant. Så även om jag bara använder 31 GB är datorn snabbare med 64 GB än den vore om jag hade 32.

  30. #90
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Varför har du 30 flikar uppe? Frågar av ren nyfikenhet för jag har nog aldrig haft så många öppna samtidigt någonsin.

  31. #91
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag är också förvånad. Brukar vara många flera. Men så har jag bara haft datorn igång sen igår.

    Nä det går säkert leva ett sundare liv med proper flikhantering. Det är av gammal vana jag lämnar dem öppna. När jag läser en text där det finns inbäddade länkar till referenser brukar jag öppna dem som flikar i bakgrunden, och om jag inte läser dem direkt så blir de liggandes. Just nu har jag sju flikar av 99musik.

    Ett knep du kanske känner till, men som blir rätt användbart med många flikar öppna, är att zooma ut på pekplattan eller trycka på flikknappen högst upp till höger. Då får du tumnaglar av alla flikar och kan filtrera på innehåll i titlar.

  32. #92
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Totalt 31 GB används just nu, och resten av minnet innehåller cachad data som får skrivas över men som används i första hand vid uppslag. Det sistnämnda gör att datorn faktiskt är snabbare om det finns ledigt minne att nyttja till sådant. Så även om jag bara använder 31 GB är datorn snabbare med 64 GB än den vore om jag hade 32.
    Javisst. Det vore ju urkorkat av OS:et att inte använda minne som finns till något. Och ja, klart det gör skillnad, jag är bara inte övertygad om att skillnaden är så värst stor i många praktiska fall.

    Alltså, jag fattar också att mer av allt är bättre. En maskin med fetare CPU och mer minne, kommer vara snabbare än en maskin med klenare CPU och mindre minne. En maskin med med minne, kommer vara snabbare än en i övrigt identisk maskin med mindre minne. Den intressanta frågan, givet att man inte köper en max:ad maskin, är vad gör störst skillnad givet tänkt användningsområde. Ska jag lägga de extra 2k på fetare CPU eller mer RAM. Här är jag fortfarande helt övertygad om att det i de allra allra flesta fallen inom musikproduktion är bättre att lägga pengarna på CPU. En maskin med 16GB ram och snabbare CPU kommer antagligen, i de allra flesta fall som inte involverar eeenorma projekt och/eller eeeenorma samplingsbibliotek, vara snabbare (som i klara fler pluggar i realtid, köra lägre latency) än en maskin med klenare CPU men 32GB ram. Tidigare benchmarks med t ex Logic verkar också stödja den tesen. Men har jag fel och det nuförtiden ändrat sig blir jag gärna motbevisad.
    Senast redigerat av rydan den 2023-01-20 klockan 11:34.

  33. #93
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Njä, helt självklart tycker jag inte det är att mer minne skulle vara bättre när man inte behöver det. Men jo, det är det.

    En maskin dedikerad till ett specifikt ändamål, till exempel musikproduktion, kan förstås optimeras. När jag köpte min laptop var det för att använda den till allt (inklusive mitt osunda flikmissbruk), och framtidssäkra den för 10 år. Jag tror den fortfarande kommer vara bättre än en budgetmaskin om fem år. Jag tror inte att cpu-kraven kommer öka så markant på den tiden, och 64 GB RAM kommer sannolikt inte finnas i en budgetmaskin ens då. Men inte heller jag kan med säkerhet förutspå framtiden, och blir min 50-tusenkronorsdator spöad av en 20-tusenkronors om fem år så rör det mig ändå ganska lite i ryggen.

  34. #94
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Här är en djupdykning i Studio vs nya mac Mini som är läsvärd:

    https://www.pro-tools-expert.com/pro...e-compare-them

  35. #95
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en djupdykning i Studio vs nya mac Mini som är läsvärd:

    https://www.pro-tools-expert.com/pro...e-compare-them
    Farlig artikel! Jag blir sugen på att uppgradera trots att jag inte har behovet

  36. #96
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en djupdykning i Studio vs nya mac Mini som är läsvärd:

    https://www.pro-tools-expert.com/pro...e-compare-them
    Den har även felaktig information. 12-core M2Pro adderar inte alls 2 high-efficiency cores, utan två high-performance cores, vilket antagligen gör en hel del skillnad (10core är 6 high-performance + 4 high efficiency, 12core är 8 high-performance och 4 high-efficiency). Eller, ja, det beror ju på hur han menar såklart. Ganska otydligt.

    Vore intressant att veta om GeekBench-scores är på 10core eller 12core M2Pro...

  37. #97
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    J Tänkte att en m2 med 16/256 borde vara ett dugligt budgetval.
    När macbook air m2 kom var det mycket snack om att den billigaste modellen hade 1x256 ssd till skillnad mot air m1 som hade 2x128 ssd, vilket gav nästan halva bandbredden och gjorde att m2 upplevdes som långsammare trots snabbare processor.

    Jag vet inte om även nya minin är drabbad av detta men det är nåt man bör kolla innan man köper den lille.

  38. #98
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Mini M2 Pro beställd, basmodellen. Hade inte kronan varit som den är kanske jag hade unnat mig 2 kärnor extra, och/eller mer minne, men blir ju löjliga pengar...

  39. #99
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min webbläsare (Safari) käkar 20 GB efter en stund.
    Vad gör du då med din stackars webbläsare? Extremt många öppna flikar eller nåt speciellt tillägg? Jag testade att öppna en massa flikar med ökänt resurshungriga FaceBook + ett gäng mer normala sajter och lät de vara öppna i tolv timmar, men mer än 250 GB lyckades jag inte göra av med innan jag tröttnade.

  40. #100
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Så här ser min imac Pro ut i minnesanv.
    Firefox med 3 flikar, Ableton Live 11 + Spotify öppet. Ungerfär som jag alltid kör.
    Ser ut som 22 GB av 32GB är nyttjat för stunden ifall jag inte har fel.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-01-21 kl. 12.36.29.png 
Visningar:	32 
Storlek:	46,6 KB 
Id:	110665

  41. #101
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så här ser min imac Pro ut i minnesanv.
    Firefox med 3 flikar, Ableton Live 11 + Spotify öppet. Ungerfär som jag alltid kör.
    Ser ut som 22 GB av 32GB är nyttjat för stunden ifall jag inte har fel.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-01-21 kl. 12.36.29.png 
Visningar:	32 
Storlek:	46,6 KB 
Id:	110665
    Extremt ovetenskaplig jämförelse, men jag tog och öppnade Spotify och Ableton och laddade ett projekt med ganska stort trumsamplingsbibliotek i och minsann så drar jag 22 GB på min Mac Studio M1 Max, med tre flikar Safari öppna.

  42. #102
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gör du då med din stackars webbläsare? Extremt många öppna flikar eller nåt speciellt tillägg? Jag testade att öppna en massa flikar med ökänt resurshungriga FaceBook + ett gäng mer normala sajter och lät de vara öppna i tolv timmar, men mer än 250 GB lyckades jag inte göra av med innan jag tröttnade.
    Nevermind. Du hade ju besvarat frågan och dessutom insåg jag att jag bara tittade på själva grundprocessen. Fanken, FaceBook drar ett halvt gig per öppen flik!

  43. #103
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har kört iMac sedan 2017, då det inte fanns någon laptop jag ville ha då. Men det är ganska många gånger jag har saknat en snabb laptop, då jag har haft en gammal MBP från 2012.

    Nu lutar det åt en MBP 16" M2 Pro, då jag inte riktigt kan se behovet av mer grafik och Max då inte lär göra någon större skillnad, eller tänker jag fel? Eller om jag hittar rätt M1 Pro/Max på Blocket. Det är besvärligt när man inte kan uppgradera RAM och disk själv, vilket jag gjort på samtliga macar jag ägt, i synnerhet som dollarn står himmelshög.

    Vänligen, Ylan

  44. #104
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...

    Vore intressant att veta om GeekBench-scores är på 10core eller 12core M2Pro...
    https://www.notebookcheck.net/Apple-....682971.0.html

    Ovan är 16GB, 12core. +10% single thread, +20% multi vs M1 Pro.

  45. #105
    Robban303
    Robban303 är inte uppkopplad
    Robban303s avatar
    Senior
    Var jättesugen fram till jag såg detta, (o)ljud vid hög belastning. Köpsuget har lugnat sig till 60%

    https://youtu.be/m5uhkiDxN5Q?t=508

  46. #106
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Standard ”SSD’n” på 256 är tydligen bara hälften så snabb som den gamla i M1:an. Långsammare än den som sitter i 2018 Mac mini! Cost cuts!
    512 GB är tydligen den man måste köpa för samma prestanda.

  47. #107
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Standard ”SSD’n” på 256 är tydligen bara hälften så snabb som den gamla i M1:an. Långsammare än den som sitter i 2018 Mac mini! Cost cuts!
    512 GB är tydligen den man måste köpa för samma prestanda.
    Mm.. jag såg däremot något test där de visade att skillnaden i praktiken var så gott som försumbar. Men det är väl kanske som med mycket annat att det beror på vad man ska använda den till.

  48. #108
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mm.. jag såg däremot något test där de visade att skillnaden i praktiken var så gott som försumbar. Men det är väl kanske som med mycket annat att det beror på vad man ska använda den till.

    https://youtu.be/m1XWHFkHgp8

  49. #109
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Har haft min bredvid jobbdatorn idag och installerat pluggar mm. Kan inte säga något om prestanda än, inget ljudkort här, men det är något lurt med wifit. Lägger av till och från.Tydligen funnits problem med awdl (airplay/airdrop), men ska vara fixat i senaste Ventura, och gjorde ingen skillnad när jag disablade. Hoppas på snabb fix... (sen när allt är installerat och klart skiter jag nästan i vilket, kanske kan jobba lite mer fokuserat utan stabilt nät )

    Inte hört ett ljud från fläkt, men har å andra sidan inte pushat den heller.

  50. #110
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra video! Jag har sett ett gäng om M2 men missat en del info de tar upp där. Tack för den!

    Nu inväntar jag bara mer information om hur det är med fläktarna på dessa då de pressas. Någon som hittat någon bra info om det än?

  51. #111
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Du har ju en video med fläktljud ett par inlägg längre upp :-)

  52. #112
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väldigt vanligt att jag kör M1:an i taket under mina mastering-pass. Att exempelvis köra en krävande limiter med en välljudande oversampling i x256 kräver generellt sett väldigt mycket av processorn. Så mycket så att jag sällan kan gå över x16 om jag inte exporterar den biten offline.
    Ursäkta om jag kapar tråden men av ren nyfikenhet, använder du nånsin x256 oversampling? Är det en skillnad som är värd det?

  53. #113
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har ju en video med fläktljud ett par inlägg längre upp :-)
    Ahh.. ja.. det var det ja! Tack för notisen! Den var inte så rolig att se nu när jag verkligen har behov av en M2:a.

  54. #114
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ursäkta om jag kapar tråden men av ren nyfikenhet, använder du nånsin x256 oversampling? Är det en skillnad som är värd det?
    Ärligt talat så nej, inte längre. Jag brukar landa på x64 som högst med de plugins jag använder idag. Men det var ett enkelt beskrivet exempel. I verkligheten så handlar det ofta om några få plugins som generellt sett kräver mängder av CPU från som mest enbart två kärnor (jag har inte börjat köra med AudioGridder eller liknande.. och är inte särskilt sugen på det).

  55. #115
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Fläktrapport: Jo, det susar lite. Tror inte man vill ha den precis vid örat. Men elementet i rummet susar mer. Och monitorerna brusar också mer på lite volym.

    Har den på hylla under skrivbordet och skivan dämpar den helt, måste luta mig under för att höra något. Så för min del funkar det utmärkt. Men lite synd, M1 var helt passivt kyld tror jag? Lite mer kraft i denna dock...

  56. #116
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    skit också. hovrar över köpknappen. ska man köpa en M1 mini bara för det? (finns ju fortfarande på typ biltema o sånt, äh ni vet)

  57. #117
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men lite synd, M1 var helt passivt kyld tror jag? Lite mer kraft i denna dock...
    alla M mac mini har fläkt, enbart macbook air är passivt kyld

  58. #118
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Robban303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var jättesugen fram till jag såg detta, (o)ljud vid hög belastning. Köpsuget har lugnat sig till 60%

    https://youtu.be/m5uhkiDxN5Q?t=508
    Hm, är det någon som sett eller hört något om fläktljud i Mac mini med standard-M2-chipet?

  59. #119
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av supro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm, är det någon som sett eller hört något om fläktljud i Mac mini med standard-M2-chipet?
    Max Tech har kollat på värmen jämfört med Mini M2 Pro.

    Vänligen, Ylan

  60. #120
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Ah, tack :-)

Liknande ämnen

  1. Köpa Mac kanske? eller?
    Av HZA i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 19:20
  2. köpa pc eller mac
    Av imported_cornpie i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2003-05-04, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •