Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 154 av 154

Ämne: Köpa mac mini M1 eller vänta på M2?

  1. #121
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Har lite tankar på att sälja MacBooken och åtminstone överväga en Mini. Föredrar klart desktop..

  2. #122
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har lite tankar på att sälja MacBooken och åtminstone överväga en Mini. Föredrar klart desktop..
    Jag som har haft desktop sedan 2017 eftersom jag inte gillade Apples laptops då, tänker precis tvärtom. Och eftersom diskarna är så dyra vill jag inte ha dubbelt upp, och dessutom behöva hålla två burkar uppdaterade med OS, appar och allt.

    Ser framför mig att jag slänger ned dator, ljudkort och några mickar i ryggsäcken och går och spelar in kompisens mandolin.

    Sedan skall jag, om inte onge eller dam vill ha min iMac, göra om den till extern skärm.

    Vänligen, Ylan

  3. #123
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Nu har jag beställt, blev M2 Pro 512/16, ska hämta imorgon i Täby Centrum :-)

  4. #124
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av supro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag beställt, blev M2 Pro 512/16, ska hämta imorgon i Täby Centrum :-)
    Härligt! Hoppas du kommer att trivas med den!

    Vänligen, Ylan

  5. #125
    Robban303
    Robban303 är inte uppkopplad
    Robban303s avatar
    Senior
    Har också beställt
    Senast redigerat av Robban303 den 2023-02-03 klockan 21:54.

  6. #126
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej hej,

    Jag har tidigare bara kört PC tillsammans med Ableton och Cubase. Köpte en begagnad Mac Mini M1 16Gb + 512Gb för några veckor sedan, betalade 7 500:- inkl. Magic tangentbord. Datorn var ca 1 år och pedantiskt omhändertagen. Efter att testat ganska hårt så måste jag säga att jag är grymt imponerad! Tidigare PCs har ganska snart börjat flåsa med fläktar m.m. Macen är knäpptyst och CPU-belastningen ligger galet lågt trots 64 i buffersize. Jag är väldigt nöjd med min Mac mini M1.

  7. #127
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Min MBP 2014 körde fläkten på max vid musikproduktion så jag slog efter mycket velande till på en mac mini m2. Nackdelen med en sådan tyst dator är att jag hör brus från högtalarna när det är tyst, de externa hårddiskarna när de jobbar och fläkten i min alesis fusion när den är igång. Allt sådant doldes av datorns fläkt tidigare Annars är jag nöjd, det mesta fungerar som det ska, inväntar ivrigt att reason ska få m-processor-kompabilitet. Att i reason bara kunna klicka på en knapp och få alla rack extensions nedladdade och noll strul vid datorbyte är guld värt. Synd att det finns ett antal VST jag inte vill vara utan, hade mer än gärna gått all in på REs annars.

  8. #128
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Beställde en Mac mini m1 (16gb) men får lite funderingar kring m2. Har läst att m1 har snabbare usb än m2. M2 har 2 gpu cores till. Hmmmm, ska ja returnera å ta en m2 istället....

  9. #129
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Är det någon som har köpt en USB C hubb som funkar riktigt bra?
    Köpte en med 3 USB3 och 3 USB2, HDMI och lite andra kortplatser osv.

    Men får drop outs när jag har använder fler än 3 USB och HDMI…

  10. #130
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej,
    Jag är mer än nöjd med min Mac mini M1. Den levererar all kraft jag behöver. Kör Cubase och Ableton och denna maskin kommer hålla måttet många år framöver. Jag läste på om skillnaderna mellan M1 och M2 och kom fram till att för mina behov är M1 helt rätt. En M2a skulle bli mer än dubbelt så dyr med samma RAM och HD som den 1 år begagnade M1 jag köpte (gav 7500:-). Mer GPU-kraft som M2 levererar är inte viktigt för mig då jag inte använder datorn till spel osv.

  11. #131
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som har köpt en USB C hubb som funkar riktigt bra?
    Köpte en med 3 USB3 och 3 USB2, HDMI och lite andra kortplatser osv.

    Men får drop outs när jag har använder fler än 3 USB och HDMI…
    Jag köpte en sån här efter mycket research: https://www.amazon.se/dp/B088FFNBT3?...roduct_details

    Kör just nu en extern NVME-disk, mus, sdkort-läsare, sladd till iphone och annat utan några som helst problem. Den är dessutom helt i metall vilket ger ett bra intryck.

    EDIT: Missade att du sökte en USB-C hubb :/

  12. #132
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte en sån här efter mycket research: https://www.amazon.se/dp/B088FFNBT3?...roduct_details

    Kör just nu en extern NVME-disk, mus, sdkort-läsare, sladd till iphone och annat utan några som helst problem. Den är dessutom helt i metall vilket ger ett bra intryck.

    EDIT: Missade att du sökte en USB-C hubb :/
    Ser ju gedigen ut! Och tyskan förstärker helt klart seriositeten.
    Men det vore Nice med något man kunde tjonga in direkt i MacBook Air M1.

    Kan tillägga att jag är nöjd med M1. Så tyst att jag hör Buchlans LPGer sjunga med volymen nerdragen. Märklig känsla faktiskt.

  13. #133
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ju gedigen ut! Och tyskan förstärker helt klart seriositeten.
    Men det vore Nice med något man kunde tjonga in direkt i MacBook Air M1.

    Kan tillägga att jag är nöjd med M1. Så tyst att jag hör Buchlans LPGer sjunga med volymen nerdragen. Märklig känsla faktiskt.
    Om du bara vill ha själva USB-C-kontakten (utan allt annat som USB-C innebär vad det nu är) så kan du ju bara köpa en USB-A till USB-C kabel och använda en sån.

  14. #134
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rice74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej,
    Jag är mer än nöjd med min Mac mini M1. Den levererar all kraft jag behöver. Kör Cubase och Ableton och denna maskin kommer hålla måttet många år framöver. Jag läste på om skillnaderna mellan M1 och M2 och kom fram till att för mina behov är M1 helt rätt. En M2a skulle bli mer än dubbelt så dyr med samma RAM och HD som den 1 år begagnade M1 jag köpte (gav 7500:-). Mer GPU-kraft som M2 levererar är inte viktigt för mig då jag inte använder datorn till spel osv.
    Ja de va de ja kom fram till också. Ja hamna på 8000:- när jag dragit momsen för en 16gb. Jag har de mesta på externa Samsung T7 diskar så ja har inte nått behov av mer än 256gb internt. Jobbar alltid med de aktuella projekten på interna som jag sedan lägger över på ext diskar när jag e klar.
    Jag behåller m1:an som de ser ut som.

  15. #135
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Dags att skaffa ny dator...

    Vilken tycker ni man ska välja? Jag lutar åt M1 pga får 32 gb ram och 1 tb hdd.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-02-25 kl. 13.08.14.png 
Visningar:	31 
Storlek:	133,6 KB 
Id:	111409 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-02-25 kl. 13.08.26.png 
Visningar:	26 
Storlek:	102,6 KB 
Id:	111410

  16. #136
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Utan att ha testat M2 skulle jag säga att prestandaskillnaden är för liten för att väga upp för halva minnet. Det som både M1 och M2 är svaga på jämfört med en kraftig pc är grafiken, och 32 kärnor är mer än 19. Jag skulle välja M1:an av dessa två.

  17. #137
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Jag har en MacBook intel dual core i7 1.4 Ghz 2017 16GB RAM 512 GB SSD som tuffar på fint och ljudlöst. Det blir antingen byte när jag inte kan uppgradera till senaste OS eller eventuellt redan i höst när M3 MacBook kommer.

  18. #138
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utan att ha testat M2 skulle jag säga att prestandaskillnaden är för liten för att väga upp för halva minnet. Det som både M1 och M2 är svaga på jämfört med en kraftig pc är grafiken, och 32 kärnor är mer än 19. Jag skulle välja M1:an av dessa två.
    Grafik inte så viktigt, jobbar ju mest med ljud. Jag resonerar som du gör. Men jag funderar också på skillnaden i prestanda mellan 10 och 12-kärnig processor...

  19. #139
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Klart snabbare på cpuintensiva uppgifter med multicoresupport. Att exportera ett dawprojekt till en wave går säker mycket snabbare på M2:an. Kanske du kan köra några fler vstspår också. Har du däremot datorn till mer än bara daw så skulle jag ändå föredra dubbla mängden ram. Inte minst om du använder webbläsare, för den drar enormt mycket ram numera.

  20. #140
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Känns bara helt åt skogen att betala apples priser för minne och extern hdd. Vad blir priset för datorn med 16gb och tex 500gb? Halva? Skulle kört med extern hdd eller nått.

  21. #141
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Jag funderar på att köpa en mini m2 eller m2 pro som musikdator. Jag hade tänkt köra en blandning av lite ljudspår och en del samplingsbaserade instrument som mestadels är Kontakt-baserade. Och så kanske en instans av console 1 på varje kanal och lite effektpluggar. Det är svårt att uppskatta hur många spår, men det kommer inte bli några massiva projekt med 50+ spår med kanske en handfull lite mer minneskrävande samplingsinstrument.

    Tror ni att detta kommer att funka bra? Och ska man i så fall satsa på m2 med 16 eller 24 gb ram, eller m2 pro med 32 gb ram? Det är ju ganska stor prisskillnad mellan m2 och m2 pro.

  22. #142
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Funderar på hur mycket pengar M2 är värd. Vill ha 16gb ram pga det känns konstigt annars, och jag klipper film ibland, i framtiden kanske 4K.

    M2 lär vara väldigt mycket bättre på video va? Mer grafikprofessorer väl.

  23. #143
    jonasradahl
    jonasradahl är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av R46.1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag funderar på att köpa en mini m2 eller m2 pro som musikdator. Jag hade tänkt köra en blandning av lite ljudspår och en del samplingsbaserade instrument som mestadels är Kontakt-baserade. Och så kanske en instans av console 1 på varje kanal och lite effektpluggar. Det är svårt att uppskatta hur många spår, men det kommer inte bli några massiva projekt med 50+ spår med kanske en handfull lite mer minneskrävande samplingsinstrument.

    Tror ni att detta kommer att funka bra? Och ska man i så fall satsa på m2 med 16 eller 24 gb ram, eller m2 pro med 32 gb ram? Det är ju ganska stor prisskillnad mellan m2 och m2 pro.

    Jag har en första generationsens M1 MacBook 13 med 16 gig. Använder säkert runt 20-30 kontakt instrument, 5-10 au instrument (Omnisphere, Engine etc) per session, flera effekt pluggar på varje spår och funkar ju perfekt. Konstant!

  24. #144
    jonasradahl
    jonasradahl är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag gör lite additional music på en långfilm från Indien nu och såg precis första rough cut på 4 timmar. Både regissören och klipparen har gamla slöa intel MacBook Pro med 5 timmars Alexa timeline på AVID. Hur bra som helst att scrolla fram och tillbaka :-)

    Det lilla jag provat på min M1 (MacBook Pro 13) så är även 4k otroligt lättsmält mot tidigare generationer av Mac. Iallafall gällande final cut. Min dator är snabbare än deras på final cut. Har inte provat Adobe dock

  25. #145
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jonasradahl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en första generationsens M1 MacBook 13 med 16 gig. Använder säkert runt 20-30 kontakt instrument, 5-10 au instrument (Omnisphere, Engine etc) per session, flera effekt pluggar på varje spår och funkar ju perfekt. Konstant!
    Tack för ett informativt svar.

  26. #146
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Köpte M2 Pro med 16 GB, kör Logic med rätt mycket audiokanaler, mjukvaruinstrument och pluggar och det funkar grymt bra. Datorn blir inte ens ljummen och fläkten har jag aldrig hört.

  27. #147
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Köpte en Air M2 med 16gb ram just. Mediamarkt och Netonnet har 2000kr rabatt? Men jag tog en "fyndvara", retur, för drygt 15 lakan. Undrar vad den har för slitage, förhoppningsvis inget som motiverar 5000 spänn. Varför de "lagerrensar" en halvårsgammal produkt fattar inte jag.

  28. #148
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en Air M2 med 16gb ram just. Mediamarkt och Netonnet har 2000kr rabatt? Men jag tog en "fyndvara", retur, för drygt 15 lakan. Undrar vad den har för slitage, förhoppningsvis inget som motiverar 5000 spänn. Varför de "lagerrensar" en halvårsgammal produkt fattar inte jag.
    Ägarbytes-rea på Mediamarkt och NetOnNet hänger på priserna kanske?

  29. #149
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ägarbytes-rea på Mediamarkt och NetOnNet hänger på priserna kanske?
    hm, men varför rea ut dem? Det är väl nästan ingen marginal på macar ändå, det här borde de väl typ gå back på?

  30. #150
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hm, men varför rea ut dem? Det är väl nästan ingen marginal på macar ändå, det här borde de väl typ gå back på?
    Asbra fråga, för visst känns det som det? Önskar jag kunde svara, men håller på med logik och inte ekonomi som jag brukar säga

    Killgissar att det är någon aggressiv marknadsföringsgrej som går på "annan budget".. som sagt.. ekonomi.. helt främmande för sådant :P

  31. #151
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Asbra fråga, för visst känns det som det? Önskar jag kunde svara, men håller på med logik och inte ekonomi som jag brukar säga

    Killgissar att det är någon aggressiv marknadsföringsgrej som går på "annan budget".. som sagt.. ekonomi.. helt främmande för sådant :P
    De vill väl sälja annat tilll. Inte sälja en macbook, sen sälja en "fyndvara" till samma kund, som sen ringer upp och avbokar den första ordern. Extra kostnader är kul

  32. #152
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Öppnad förpackning kan väl vara värt 5000 spänn i rabatt...

    Skrivet på min MacBook Air M2 2022


  33. #153
    jonasradahl
    jonasradahl är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öppnad förpackning kan väl vara värt 5000 spänn i rabatt...

    Skrivet på min MacBook Air M2 2022

    Och hur är den? ☺️

  34. #154
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jonasradahl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och hur är den? ☺️
    jag har inga klagomål. Har knappt väntat på något, allt går fort. Har inte gjort jättekrävande saker ännu, men internet är ju så trasigt att vanlig surf brukar lagga. Det jobbigaste är väl Kicad, hyfsat stort projekt, rullar på jättesnabbt. Kan tänka mig att saker som att lägga till 225 teardrops normalt tar mer än en tiondels sekund, men jag har aldrig använt den funktionen förut.
    Det jag jämför med är dock rätt gamla grejer.

    Tangentbord och sånt gillar jag med. Batteritiden verkar prima, touch id går på nolltid, förvånansvärt bra ljud i högtalarna, superb skärm. Och ingen fläkt så den är såklart knäpptyst.
    Allmänt trevlig och väldigt lyxig känsla jämfört med en macbook från 2013. Får se om den här håller lika länge :-)

    Och den hade inga repor eller något. Ser verkligen ut som att kartongen har öppnats och sen stängts. Kanske hade de skickat med fel färg och fått en retur?

Liknande ämnen

  1. Köpa Mac kanske? eller?
    Av HZA i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 19:20
  2. köpa pc eller mac
    Av imported_cornpie i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2003-05-04, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •