Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Finns det någon som gillar Waves licensmodell??

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Finns det någon som gillar Waves licensmodell??

    Jag har extremt svårt att se att den är positiv ur mitt perspektiv. Offensivt kräver de att jag köper en vara, som sedan har en form av abonnemang klistrat på sig.

    Går fetbort!!

    Men kanske är jag bara gnällig och behövde få ur mig detta och kommer kanske att se ljusare på saken redan på söndag?!

  2. #2
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Svaret på frågan är väl ett rungande nej.

    Kör några pluggar ändå, men vi har ett långt och komplicerat förhållande, jag och Waves. Jag har gjort slut några gånger, men nu får hen sova på soffan i alla fall.

  3. #3
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Nej, det finns ingen som gillar den! Den är helt ut sagt skit. Dock är vi jävligt många som finner den "hanterbar".

  4. #4
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    La ned Waves för ett gång år sedan. Har alldeles för många pluggar/licenser som inte går (eller är värda) att sälja.

    Jag går över till andra sidan gatan när jag ser att jag är på väg att möta hen. Det är bäst så.

  5. #5
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Samma här. Och Waves är tyvärr inte de enda som strular med sin "central", så jag undviker pluggar som går via såna.

  6. #6
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag tycker väldigt mycket om t ex Softube och Arturias ”central”. Det är inget problem för mig, snarare tvärtom. Waves utmärker sig genom sitt märkliga uppdateringssystem och sin allmänna jävlighet.
    Senast redigerat av Irja den 2022-12-30 klockan 10:20. Anledning: Inte jävighet!

  7. #7
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, ett tydligt ’bad company’ - går också över gatan när jag ser hen. Inte en waves plug på mina system längre

  8. #8
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Det är väl lite som om du frågat, ”finns det någon som verkligen gillar medelålders, vita, konservativa, heterosexuella gubbar”?

    Finns många saker att klaga på, men även några positiva Jag gillar t ex vissa pluggar jättemycket. Sen kan jag bli förbannad på prissättning, uppdateringsstrul etc etc

  9. #9
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Deras Abbey Road plugins och LA-2 och 1176 låter fördvla bra dock!

  10. #10
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl lite som om du frågat, ”finns det någon som verkligen gillar medelålders, vita, konservativa, heterosexuella gubbar”?

    Finns många saker att klaga på, men även några positiva Jag gillar t ex vissa pluggar jättemycket. Sen kan jag bli förbannad på prissättning, uppdateringsstrul etc etc
    Ja pluggarna är det ju inget fel på. Bara allt det andra.

  11. #11
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Nej. Ingen gillar nog upplägget. Men håller med om att de kan låta bra. Lackade ur på betalmodellen för många år sedan och har inte längre kvar någon av deras pluggar.

  12. #12

    Senior
    Jag håller mig långt borta från Waves sedan många år tillbaka.
    Den enda pluggen jag fortfarande använder från Waves är "Grand Rhapsody Piano".

  13. #13

    Veteran
    Har migrerat från Waves under en längre tid.
    Har ingen aning om hur mina pluggars tillstånd är om jag loggar in. Befriande men samtidigt så är det inga dåliga grejer , iallafall var de bra förr.

  14. #14
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Bara att instämma med alla föregående. Köpte några pluggar en gång i tiden, bra grejer, men vägrar licensmodellen.

  15. #15
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Missar jag något eller har jag som vanligt inte läst EULAn? Jag köpte några Wavespluggar för ett tag sen och trodde jag betalat en gång för alla. Nu när jag tittar i EULAn och Waves Central verkar det stämma. Men det pratas om någon v14 så den kanske tvingar in en i något slags prenumerationsförfarande. Vilket jag isf vägrar.

  16. #16
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Till skillnad från tex subscriptions som Plugin Alliance, Slate, AVID har där pluggarna verkligen upphör att fungera om man inte betalar vidare så är det uppdateringar som slutar att fungera med Waves. Så jag har 5 år gamla waves som fungerar hur fint som helst.
    Så jag ser inget problem med att hoppa på nu med m1-stöd och sedan rulla vidare i 6-7 år med endast ett års waves updateplan. En av de mest prisvärda tillverkarna faktiskt. De har ALLTID rea typ.

  17. #17
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Det är väl inte en så konstig modell? Hatar månadsbetalning a la Roland Cloud värre.
    Här köper du produkten. 1 års fri uppdatering. Sen har dom någon tramsig pren. för framtida uppdateringar som man skiter i såklart.
    Ruttet men men.

  18. #18
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Blir i så fall mer irriterad av att en del av deras pluggar slukar processorkraft och deras eviga reaerbjudanden där allt ändå alltid kostar 29$.

  19. #19
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Sist jag fick för mig att installera alla mina Waves-pluggar så behövde jag ladda hem FYRA olika "Waves Central" och manuellt klicka i vilka pluggar som skulle installeras från vilken Central. Det var några år sedan och det händer aldrig igen. Alla de licenserna ser jag som förbrukade.

  20. #20
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl inte en så konstig modell? Hatar månadsbetalning a la Roland Cloud värre.
    Här köper du produkten. 1 års fri uppdatering. Sen har dom någon tramsig pren. för framtida uppdateringar som man skiter i såklart.
    Ruttet men men.
    Fast Roland Cloud är väl en slags avbetalning där du varje år får två licenser "for life", eller har de ändrat modell igen?

  21. #21
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Fasade ut all Waves. Maxxbass var länge den enda av deras plugins jag använde, men har idag andra metoder till samma el bättre resultat. Har inte heller några subscriptions.

  22. #22
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är också lite negativ till Waves, men allra främst emot deras oseriösa metoder i prissättning och bluffreor. Licensmodellen är ändå acceptabel om man har en programmiljö som inte ändrar sig så mycket och man endast har några få plugin när man skall uppdatera. Jag tycker detta blir betydligt bättre i längden än prenumerationsmodellen som man bli väldigt dyr över tid om man inte använder verktygen konstant i inkomstbringande verksamhet. Har man en gång köpt pluginen för en viss miljö så kommer de ju alltid att fungera där utan ytterligare kostnader. Prenumerationer däremot är ju billigare sätt att komma igång med, men om man inte har behov av att ha den senaste miljön och alla senaste verktyg hela tiden blir det ju dyrt med tiden och jämfört mot det känns Waves modell mycket bättre.

  23. #23
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har återkommit till dem. Köpte för många åt sedan, har en stor mängd Wavespluggar.
    Uppgraderade för första gången nu på nån Rea.

    Jag ser inga problem med licensmodellen.
    De säljer proffsplugins for 300kr styck som man inte alls tvingas att uppgradera. Det är bara att fortsätta att använda sin L2 plugg så länge man har elektricitet..

    Sen att Appleanvändare kräver mer gratis service av progrqmtillverkare är också nåt som kan diskuteras. Men det är ju offtopic och handlar inte om Waves licensmodell.

    Ja det finns bra och nyare alternativ man kan välja om man känner för det.

  24. #24
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag är såklart glad över att det finns användare som gillar deras modell, det är bara att gratulera.

    Jag skaffade ny dator nyligen (M1) och för min del tackar jag gudarna för att Waves ändå är helt unika, annars hade det tagit flera veckor för mig att få in alla mina pluggar. Trots att jag ändå är relativt noga med att bara ha kvar pluggar som jag använder. Jag vet inte hur mycket tid jag lagt ner på Waves, men jag gav i alla fall upp utan att ha klart för mig om alla pluggar går att installera. Det är såklart lite pinsamt, men jag är, trots rätt gedigen erfarenhet, för dum för att förstå upplägget.

    I alla fall, jag skulle kunna haka på och betala för uppdatering för de pluggar som jag tror att jag inte kan installera, men jag tror jag avstår. Hade alla tillverkare kört samma race hade det handlat om kanske 40 000 kr i uppdateringskostnader, om inte min överslagsräkning är helt uppåt väggarna. När jag tänker på det så, känns det lite som att nä, jag vill nog inte stödja den modellen. Kanske är jag snål, men det är en del pengar för mig.

    Så i sammanhanget känner jag mig ändå tacksam för att det inte rör sig om någon tillverkare som jag håller som favoriter. Jag har tur där, för de jag håller som favoriter kör med modeller som till och med en idiot som jag förstår. Som tur är, har inte Waves en enda plugg som är superviktig för mig. De har några jag tycker om, men inga som jag tycker är oumbärliga.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-01-12, 15:38
  2. Finns det någon sequencer som är lika bra som Roland MC-202 ?
    Av HZA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-09-28, 07:55
  3. finns det någon au plugin som låter som jx8p-chorus?
    Av Funkenteller i forum Övrig mjukvara
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 19:04
  4. Finns det någon som vill leka ihop? :)
    Av batmannen i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 21:11
  5. Finns det någon sampler/innehåll som är bra ?
    Av Haplo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-03-15, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •