Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Hjälp oss att bli klara med vår examen och var med och tävla om biobiljetter!

  1. #1
    Wambam
    Wambam är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Hjälp oss att bli klara med vår examen och var med och tävla om biobiljetter!


    Hej alla musikintresserade!

    Vilka vi är
    Vi är två stressade och till gränsen av utbrända studenter på kandidatprogrammet för data- och systemvetenskap vid Stockholms Universitet. Just nu skriver vi på vårt examensarbete och studien vi gör handlar bland annat om musikproduktion. För att samla in data gör vi en enkätundersökning. Vi har lagt ut enkäten på diverse forum samt mailat olika skolor med musikutbildningar för att få tag på deltagare, men än så länge har vi bara fått in sju svar på två veckor. För att hinna bli klara i tid behöver vi minst 23 personer till som genomför enkäten så att vi har 30 deltagare totalt.

    Enkäten består av ett lyssningstest,
    där deltagarna får lyssna och jämföra olika ljud med varandra och den tar cirka 15 minuter att genomföra. Målgruppen för enkäten är personer med god vana av att arbeta med musik- eller ljudproduktion (på fritiden eller professionellt).


    Varför du ska delta
    - Studien görs för nyttan av programvara inom musikproduktion. Om du är intresserad av ljud- och/eller musikproduktion kan du bidra till studier som denna då det handlar om att förbättra det fält av programvara som du förmodligen använder dig av.

    - Genom att genomföra enkäten hjälper du oss att bli klara med studien så att vi äntligen kan ta vår kandidatexamen samt lämna alla smärtsamma år av studier bakom oss. Vi har redan skjutit upp examensarbetet med ett halvår som inneburit massa strul med inkomst/boende/mental ohälsa, och vi vill verkligen inte behöva göra det igen. Därför kommer vi bli utom oss av lycka om vi lyckas få alla 30 deltagare som vi hade hoppats på.


    Vinn ett pris
    Eftersom vi verkligen (verkligen) behöver deltagare kommer vi (när vi nått målet av 30 deltagare) att lotta ut en person som får ett presentkort värt två biobiljetter till SF-bio.

    Förutsatt att vi fått in alla 30 svar lottar vi imorgon 28/12 ut en vinnare av alla de som deltagit.
    Om vi inte fått in alla svar innan midnatt väntar vi med lottningen till att vi fått in alla 30 svar. Vi skriver då ett inlägg om att tävlingen är avslutad och om det är okej för vinnaren annonserar vi vem som vann här på forumet.


    Vad du behöver göra
    Det enda du behöver göra är att genomföra studien i länken nedan innan midnatt (23.59) inatt (27/12) samt skriva din mejladdress eller användarnamn här på forumet som en sista kommentar i formuläret innan du lämnar in dina svar (så att vi har ett sätt att kontakta dig om du vinner).

    OBS. Det är superviktigt att du fyller i din mailaddress eller användarnamn i slutet av enkäten, annars kommer vi inte ha något sätt att kontakta dig om du vinner, eftersom alla svar skickas in anonymt.


    Enkäten
    https://questionpro.com/t/AW5qgZwAGP


    Dela gärna inlägget/enkäten med andra som du tror kan vara lämpliga och intresserade!

    Allt det bästa,
    Laura och Ludwig
    Senast redigerat av Wambam den 2022-12-27 klockan 13:05.

  2. #2
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Har ni skjutit på detta ett halvår och vill sen att alla ska svara inom elva timmar?

    Jag vet inte riktigt varför, men jag får märkliga vibbar av detta. Ni kan väl åtminstone skriva ut era fullständiga namn eller någon verifierbar kontaktuppgift via universitetet?

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja texten känns lite märklig, på gränsen till utbrändhet är allvar och känns inte rimligt i sammanhanget..
    Men går in på länken och kör enkäten.

    (deras namn står i länken)

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Märkligt test, vet inte vilka algoritmer som används i DSP koden men det låter inte som de plugins man verkligen använder på riktigt, som skapar värme etc.

    I ett fall så läggs det på distorsion men då man bara kan välja på värme eller brigtness och dessa inte ändras eller bli sämre, så
    är det svårt att veta vad man skall ange, skalan borde vara bipolär så att man även kan ange att ljudet blir mindre varm/tydligt.

  5. #5
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Både roligaste och tråkigaste testet jag gjort. God fortsättning!

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både roligaste och tråkigaste testet jag gjort. God fortsättning!
    Bra sammanfattat

  7. #7
    Wambam
    Wambam är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej ni som är skeptiska,

    Jag förstår att det kan låta överdrivet med utbrändhet och mental ohälsa. Men om ni någonsin har skrivit ett examensarbete med koncentrationssvårigheter så kan ni säkert förstå att det inte alls är överdrivet. Vi har som sagt redan lagt ut inlägg om enkäten på ett mer "neutralt" vis och fått väldigt dålig respons. Denna gång försökte vi därför med att vara mer personliga/ärliga. Anledningen till varför vi sätter en snäv deadline är för att det är lätt att skjuta upp ifyllning av såna här formulär och vi behöver verkligen få in svar för att hinna klart med arbetet i tid. Vi har tre veckor kvar på kursen och behöver fortfarande ett resultat att skriva om.

    Vi har inte heller skrivit på arbetet i ett halvår utan blivit tvungna att skjuta upp det av olika anledningar. Vi har bara arbetat med det här sen i början av November. Ni väljer själva om ni vill delta och det är alltså ingen som tvingar er att fylla i enkäten, även om vi såklart som tidigare nämnt blir väldigt glada för det.

    Våra fullständiga namn står med i formuläret

    Om ni har några andra frågor får ni gärna skriva här i forumet eller till mig personligen så ska jag försöka svara så snabbt/bra jag kan.

    Allt det bästa
    Laura
    Senast redigerat av Wambam den 2022-12-27 klockan 14:24.

  8. #8
    Wambam
    Wambam är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack ni som redan fyllt i! Nu är det bara 21 deltagare kvar.

    Vi skulle uppskatta om ni inte skriver för mycket om testet här på forumet i förhand då det är viktigt att deltagare inte vet för mycket eller påverkas av varandra i förväg. Tack återigen!
    Senast redigerat av Wambam den 2022-12-27 klockan 14:10.

  9. #9
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Hade gärna hjälpt er men jag avbröt tyvärr efter några lyssningar ...

    (Jag brottas själv med en kandidatuppsats jag påbörjade 2018 ... så att jag har någon förståelse för er sits ...)

  10. #10
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Testet avbröts efter fråga 12.
    Jag tyckte flera av testarna varken lär varmare eller klarare. Vissa var bara mer grötiga, tok-komprimerade och brutalt brusiga. Men om jag får igång testet igen kanske det kommer något exempel som har mer värme och/eller mer klarhet.

    Och psykisk ohälsa vet jag alldeles för mycket om. Tyvärr.

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testet avbröts efter fråga 12.
    Jag tyckte flera av testarna varken lär varmare eller klarare. Vissa var bara mer grötiga, tok-komprimerade och brutalt brusiga. Men om jag får igång testet igen kanske det kommer något exempel som har mer värme och/eller mer klarhet.

    Och psykisk ohälsa vet jag alldeles för mycket om. Tyvärr.
    Ja precis och du har rätt att det är svårt att veta utifrån, hur dåligt någon mår. Hoppas att ni börjar mår bättre när ni
    är klara. Det är fint att ni vill studera just detta ämne, som ligger så när oss här.
    Är själv DSP programmerare så vet en del om modellering etc och hur lurigt det kan vara!

    Ha en fin vecka och lycka till!

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Försökte. Misstänker att mitt val av webbläsare och blockerare ställer till det, men jag kan inte spel upp några klipp.

  13. #13
    Wambam
    Wambam är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack återigen för responsen (och fina/stöttande ord)! Ni som har haft problem med testet får gärna skriva vilket browser ni använt. Vore ju väldigt snopet om vi gått miste om en massa deltagare


    Ska i alla fall bli kul att berätta mer om studien sen när den är klar då jag tror det kommer vara av intresse för många! Sen kommer nog många detaljer att klarna, både om själva testet samt våran kniviga sits

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag kör Firefox 108.0.1 (64-bitars) med AdBlocker Ultimate och Privacy Badger på en gammal Windows 8.1 (x64) laptop från 2014.

  15. #15
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Följande funkar bra:
    Windows 11 med Edge och uBlock Origin.

    Testet kunde återupptas genom att ladda om sidan.
    Senast redigerat av Rizzo den 2022-12-28 klockan 13:44.

  16. #16
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Funkade fint i Safari på Monterey.

  17. #17

    Senior
    Jag kom till en vit tom sida ibland när jag tryckte på Nästa. Men reloadade jag sidan så kom jag vidare.
    Använder Brave Browser.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Fungerade bra i Firefox med avstängda blockers.

  19. #19
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Hej Laura och Ludwig, ville gärna hjälpa men när jag efter några lyssningar insåg att det var 40 lyssningsfrågor fick jag lägga ner. Jag tror ni underskattat både tidsåtgången och engagemang hos respondenter, vilket jag tycker ni ska ta med er till era slutsatser i uppsatsen. Med så omfattande tester är det lämpligt att rekrytera provpersoner på förhand, så att inte hela studien faller på val av metod.

    Kraven på kandidatuppsatser är inte särskilt höga rent akademiskt, så det bästa ni kan göra för att rädda uppsatsen på grund av för få svar är nog att ha med en ordentlig metoddiskussion kring vad ni lärt er av detta. Ni kan ändå "låtsats" och dra slutsatser utifrån de svar som kommit in, men sedan vara tydliga med att resultaten inte är giltiga ur ett skarpt forskningsperspektiv eftersom de inte är statistiskt signifikanta etc. Då har ni visat att ni kan behandla data och har förstått era resultat, men har också visat förmåga till akademiskt resonemang kring metoden. Jag förstår att det är panik och tunnelseende just nu för ni behöver desperat få in poängen, jag ville därför öppna upp en liten glimt om andra vägar till godkänt i tid.

  20. #20
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    @TigerMM: +1

  21. #21
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Jag instämmer med Tigerns kloka synpunkter ovan. Det är något jag brukar säga till stressade doktorander också, att man ofta är (av förståeliga skäl) väldigt fokuserad på data och resultat men det man genomgår är inte ett jobb utan en utbildning, som i grund och botten går ut på att lära sig tänka som en forskare.

  22. #22
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Som gammal medlem på 99musik finner jag det personligen högst anmärkningsvärt att admodgruppen tillåter att man reggar på forumet endast för att posta en enkät.

  23. #23
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som gammal medlem på 99musik finner jag det personligen högst anmärkningsvärt att admodgruppen tillåter att man reggar på forumet endast för att posta en enkät.
    Det är inte första gången det sker. Dock vill jag minnas att några frågat om lov innan.

    Personligen ser jag inget problem med det. Däremot tycker jag att presentationen av personerna och bakgrunden till enkäten kunde varit tydligare i trådstarten.

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Opera, med eller utan blockerare. Får en tom vit sida.
    ------------
    FF funkade. Hann innan 24.00 Men alltså, det var inte bra... Tror det behövs dels fler ord för att beskriva ljudförändringen, dels BÄTTRE skruvning av pluggarna. De blev noll på nästan allt ju.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2022-12-27 klockan 23:58.

  25. #25
    Wambam
    Wambam är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Uppdatering: Enkäten/lottningen är fortfarande öppen då vi inte uppnått målet av 30 deltagare och väntar på svar från vår handledare kring hur vi ska gå vidare just nu. Dvs, om det är någon som känner sig manad att delta finns fortfarande chansen. Dock kommer vi inom kort stänga ned, men fram till att vi meddelar det här så är det alltså fortfarande öppet. Alla svar som kommer in inom en halvtimme efter att vi meddelat avslutet kommer också att tas med, ifall det skulle vara någon som påbörjat testet och inte hunnit klart innan det.

    Utöver detta vill jag också berätta att vi fått in fler svar från er än alla andra forum/kontakter totalt sen innan, och det är vi supertacksamma för! Vi har dessutom blivit upplysta om en del problem med enkäten, vilket är bra.

    Tack även för all generell stöd och tips kring uppsatsskrivandet, det värmer/hjälper.

    TLDR: Vi återkommer helt enkelt inom kort.

    Laura & Ludwig

  26. #26
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wambam Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppdatering: Enkäten/lottningen är fortfarande öppen då vi inte uppnått målet av 30 deltagare och väntar på svar från vår handledare kring hur vi ska gå vidare just nu. Dvs, om det är någon som känner sig manad att delta finns fortfarande chansen. Dock kommer vi inom kort stänga ned, men fram till att vi meddelar det här så är det alltså fortfarande öppet. Alla svar som kommer in inom en halvtimme efter att vi meddelat avslutet kommer också att tas med, ifall det skulle vara någon som påbörjat testet och inte hunnit klart innan det.

    Utöver detta vill jag också berätta att vi fått in fler svar från er än alla andra forum/kontakter totalt sen innan, och det är vi supertacksamma för! Vi har dessutom blivit upplysta om en del problem med enkäten, vilket är bra.

    Tack även för all generell stöd och tips kring uppsatsskrivandet, det värmer/hjälper.

    TLDR: Vi återkommer helt enkelt inom kort.

    Laura & Ludwig
    Lycka till! Som jag skrev i formuläret kan ni hojta om ni har frågor, funderingar, tankar, osv kring den akademiska biten av arbetet.

  27. #27
    Wambam
    Wambam är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lycka till! Som jag skrev i formuläret kan ni hojta om ni har frågor, funderingar, tankar, osv kring den akademiska biten av arbetet.
    Vad fint, tack! Det är alltid skönt att veta att det finns stöd att hämta om det skulle behövas.

  28. #28
    Wambam
    Wambam är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Efter ett samtal med vår handledare och en del funderingar väljer vi nu att avsluta lottningen om biobiljetterna 15.00 (29/12-22).

    Enkäten fortsätter dock att vara öppen åtm någon vecka till, så det är bara fritt fram för alla som vill delta! Vi uppskattar fortfarande varenda svar vi får in och dessa kan fortfarande påverka studiens resultat ända till att vi lämnar in uppsatsen (någon gång i mitten av Januari).

    Vi hör av oss under dagen gällande nagelbitaren "vem som vinner biobiljetterna". Lycka till allihopa! May Lady Luck be on your side today. May the wheel of fortune smile upon you.. Osv.

    TLDR: Återigen återkommer vi helt enkelt.

  29. #29
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    gjorde testet av mitt hjärtas goda vilja, och ja, fasiken kul var det ju inte...

    En intressant grej var att jag faktiskt upplevde trummorna som varmare och ljusare när de bitcrushats, vilket är en teknik jag själv inte alls använder.

    Nu kanske jag sabbar testet lite, men är en del av syftet att kolla om det går att suggestera fram upplevnaden av skillnader som egentligen inte finns?

    Obligatoriskt för trådstartaren att länka till uppsatsen när den är klar!

  30. #30
    Wambam
    Wambam är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej igen,

    Vi har nu lottat fram en vinnare! Vi har också mejlat personen som vann, samt skickat iväg ett presentkort (också via mejl). Grattis till dig! Vi har dock ännu inte fått någon bekräftelse på att personen mottagit mejlen/biljetterna, så du som vann får jättegärna svara på mejlet så vi vet att du mottagit det.

    Eftersom vi varken vet vad personen har för användarnamn här på forumet eller fått godkännande att namnge personen, kan vi inte säga vem det är för tillfället. Däremot får personen jättegärna träda fram själv, dels för att det säkert vore kul för alla deltagare att veta, dels så vi inte framstår som lurendrejare iom hela lottningen, heh.

    Tack också du som fyllde i efteråt, även utan någon möjlighet att vinna några biljetter. Och ja, vi kan (och vill) såklart dela slutresultatet med er sen när rapporten är klar!

  31. #31
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag vann ! Tack så jättemycket!
    Ser fram emot att använda dem
    Såg bara mailet från SF med biljetterna men skall kolla filtret!

    Hoppas att ni känner att ni fått både data och feedback och att ni får ett lugnare 2023 <3!

  32. #32
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Men en shoegazeande indierockare kan ju inte gå på bio. Då missar du ju filmen!

    Grattis voiden!

  33. #33
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Tack som shoegazande indie och elektronrocker så har jag ju ingen TV så
    dessa biljetter är välkommna !
    Bladerunner på BioRoy i januari men sen blir det film på SF! De kör faktiskt tex lord of the rings extended!

  34. #34
    Wambam
    Wambam är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Grattis theVOID! Kul att de kom fram och allt slutade väl.

    Vi har gått vidare till dataanalys så stressen om att få svar har släppt, vi är som sagt glada för de svar vi fått och troligtvis är det tillräckligt för vår kandidatuppsats, så länge vi problematiserar det.

    God fortsättning till er alla!

Liknande ämnen

  1. Ny livestream ikväll. Kom och häng med oss och Koichi Sanchez!
    Av Stefan Aronsson i forum Reason Studios
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-05-12, 13:54
  2. Tävla om att bli Sveriges Horst Wessel!
    Av Olle Truck i forum Evenemang
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-02-08, 18:19
  3. Klara frågorna och bli en testpilot
    Av PF i forum Reason Studios
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •