Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: MOTU 24 AI & AO - Någon som använder?

  1. #1
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran

    MOTU 24 AI & AO - Någon som använder?

    Halloj!

    Börjar dra ihop sig till datorbyte i studion och grubblar över ljudkort. Kommer antagligen att bli en Mac Studio.

    Kör i dagsläget iMac 27" med en Motu 828 mkIII FW med adapterkablar och två Berra ADA8200. Stabilt som tusan i många år. Har dock inga större förhoppningar om att 828an kommer att funka i längden på nya datorn. Dessutom räcker inte in och utgångarna på ett tillfredställande sätt i dagsläget. Har testat med aggregate devices men det slutade med besvikelse och urkoppling.

    Har nu kollat Motu 24 AI och AO. Dessa två ihop med ytterligare ett par ADA8200 eller liknande borde ge tillräckligt många in/ut.

    Någon här som använder just dessa? Hur kopplar ni in dem? Så vitt jag förstått ska det gå att köra dem via Ethernetkabel?

    Det enda som gnager mig är att det är USB2 men det verkar som om nya thunderboltkort som t ex 828es är helt körda att få tag på fram till i sommar, minst. Därför jag undrar om Ethernet.

    Shit, den här överflyttningen och kabelomdragningen blir ett så jäkla stort projekt som jag egentligen inte ser fram emot. Jag har dock alltid haft Motu-kort och strulet har varit minimalt (förutom när jag försökte mig på aggregate devices). Vill verkligen få till ett system som funkar strulfritt i lika många år som det gamla gjort.

    Någon annan här som kör dessa två kort? Hur kopplar ni dem? Stabilt? Är ni nöjda i övrigt?

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag kör 24ai+tre 8200 vilket ger mig 48 in och 24 ut, vilket är plenty för mig. Så ta en funderare på om du behöver ao-enheten.

    Kör min med USB och Logic och är så överjävla nöjd att jag funderar på att köpa ett ai till bara för att ha på hyllan om mitt kraschar.

    Rekommenderas 100%, med brasklapp att jag inte testat så många andra kort. Men detta ger en grym setup för rimligt pris imo.

  3. #3
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Tack för input!

    Behöver både in och ut eftersom det mesta går till hårdvarueffekter in och ut. Kommer fortfarande köra min mixer för syntharna. Kollade även på Motu 16A men som sagt, det är helt rensat på Motu thunderbolt-kort. Finns inte ett enda i någon butik någonstans, eller på Ebay eller Reverb.

    Gott att höra att det funkar och att du dessutom kör Logic precis som jag, det ger hopp.

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Att koppla ihop ai och ao bör inte vara några problem, de är ju gjorda för det. Och 8200 fungerar helt smärtfritt att koppla in.

    Det enda jag inte testat är att köra över ethernet-kabel eftersom USB funkar så bra för mig. Har inte funnits anledning att testa något annat.

    Som sagt; bare å köp.

  5. #5
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att koppla ihop ai och ao bör inte vara några problem, de är ju gjorda för det. Och 8200 fungerar helt smärtfritt att koppla in.

    Det enda jag inte testat är att köra över ethernet-kabel eftersom USB funkar så bra för mig. Har inte funnits anledning att testa något annat.

    Som sagt; bare å köp.
    Tusen tack! Hur gör du med input och syntharna? Kör du D-sub eller använder du Phoenix-kontakten? Har du kopplat allt via patchbay eller pluggar du rakt in? Många frågor

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag köpte tre Dsub-piskor och kopplade in i en patchbay för de första 24 in. De övriga 24 kör jag in direkt i 8200-burkarna på framsidan. (Ser lite stökigt ut, PB är ju snyggare)

    Mina 24 ut går från 8200 på baksidan, och där plockar jag ut div grejer som ska gå till effekter och vocodrar. + bussar som jag kör via ett analogt mixerbord.

    Funkar kalas och jag är som sagt sjukt nöjd.

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Grymt Lackan, det lutar åt de här ljudkorten.

  8. #8
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Blir inte riktigt klok på det här med Ethernet vs USB 2.0

    Som jag förstått Motu så går det att köra ljudkorten direkt med ethernetkabel om de har AVB vilket både 24 AI och AO har. Tanken dök upp att köpa en 24 AI till och använda den som ingångar/synthmixer i stället för den Crest XR20 hårdvarumixer jag kör idag. Skulle spara in mycket plats och rackspace i studion.

    Det skulle i så fall bli att skaffa totalt 3 motu-kort, två stycken AI och ett AO samt en MOTU AVB switch. Det är här jag undrar om det kommer att bli övermäktigt för USB2 eftersom begränsningen där är (vad jag förstått) 64 kanaler? Skulle man komma runt detta genom att köra direkt med Ethernet-kabel? Fasen vad trött jag blir på att det inte går att uppbringa ett enda AVB Motu-kort med thunderbolt-kontakt på hela jäkla planeten.

    Känns som jag borde kunna detta efter 30 år med ljudkort och datorer men tydligen inte. Samtidigt handlar det om så mycket pengar och tid jag kommer att lägga ner på detta så jag vill verkligen inte ta fel beslut på vad jag skaffar mig.

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Varför vill du ha ett extra Ai som mixer? Du får ju in alla kanaler i den första Ai'ns mixer?

    När jag kör mitt Ai och kollar på MOTU-mixern så får jag upp först de 24 Ai-kanalerna och sedan de 3x8 Berra8200-kanalerna. Totalt ett mixerbord med 48 kanaler.

    Mer än 48 in och 24 ut tror jag inte det hanterar?

    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som jag borde kunna detta efter 30 år med ljudkort och datorer...
    Tror tyvärr att 30 år gammal datorkunskap inte är så applicerbar längre...

  10. #10
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir inte riktigt klok på det här med Ethernet vs USB 2.0

    Som jag förstått Motu så går det att köra ljudkorten direkt med ethernetkabel om de har AVB vilket både 24 AI och AO har. Tanken dök upp att köpa en 24 AI till och använda den som ingångar/synthmixer i stället för den Crest XR20 hårdvarumixer jag kör idag. Skulle spara in mycket plats och rackspace i studion.

    Det skulle i så fall bli att skaffa totalt 3 motu-kort, två stycken AI och ett AO samt en MOTU AVB switch. Det är här jag undrar om det kommer att bli övermäktigt för USB2 eftersom begränsningen där är (vad jag förstått) 64 kanaler? Skulle man komma runt detta genom att köra direkt med Ethernet-kabel? Fasen vad trött jag blir på att det inte går att uppbringa ett enda AVB Motu-kort med thunderbolt-kontakt på hela jäkla planeten.

    Känns som jag borde kunna detta efter 30 år med ljudkort och datorer men tydligen inte. Samtidigt handlar det om så mycket pengar och tid jag kommer att lägga ner på detta så jag vill verkligen inte ta fel beslut på vad jag skaffar mig.
    Mitt 828es har thunderbolt tror jag, kör ett sånt plus ett 24Ai som är kopplat med ethernet. Nu har jag iofs inte thunderbolt på min gamla dator, men planen är att fixa det till den nya när det blir dags att byta inom kort.

    Kopplat enligt, dator med USB2 -> 828es som är masterklocka, till 24Ai via en enkel ethernetsladd.

    Får då totalt 34 analoga in, 8 analoga ut. Framtida expansionsplan blir ett 16A via AVB plus en AVB switch för ytterligare 16 in / 16 ut.

    Bandbreddsproblem har jag inga än via USB, dock så spelar jag inte heller in mer än kanske 8 kanaler åt gången så det är inte ett reellt problem för mig tror jag vid tracking. Ljudkorten ska klara upp till en konfiguration med upp till 512 kanaler via AVB ... dock sen om du ska spela in det är först då som datorgränssnittet sätter stopp, så BARA om du ska spela in fler kanaler än det USB pallar får du problem. ( det är så jag har förstått det hela ).

    https://motu.com/avb/avb-faq/#q12

    Sen är det även sample rate för AVB som bestämmer antalet I/O, så det är avgörande för hur många kanaler du kan köra totalt per enhet:

    https://motu.com/avb/avb-faq/#q14

    Det sköna med MOTU är ju att de har egen DSP så de snurrar helt fristående från en dator, och man kan stänga av grejer som inte ska användas för att spara performance såsom ADAT kanaler / SPDIF etc. Jag har tex alla dessa interface avstängda idag då jag inte behöver dem.

    edit_ såg att jag var lite oklar, så har lagt till lite mera info.
    Senast redigerat av BURG den 2023-01-02 klockan 14:06.

  11. #11
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför vill du ha ett extra Ai som mixer? Du får ju in alla kanaler i den första Ai'ns mixer?

    När jag kör mitt Ai och kollar på MOTU-mixern så får jag upp först de 24 Ai-kanalerna och sedan de 3x8 Berra8200-kanalerna. Totalt ett mixerbord med 48 kanaler.
    Räcker tyvärr inte. En 24 AI och AO plus 3 st ADA8200 täcker nätt och jämt in behovet av in/ut för effekter och outboard sen är det proppfullt. Skulle behöva ha kvar Crest-mixern som submixer i så fall och då får jag platsproblem efter den tar 10U i racket. Ett alternativ skulle vara att byta crest-mixern mot två Tascam LM-8ST mixers men då klöser det upp mot samma pengar som ytterligare ett 24 AI.

    Skulle kunna hänga på fler ADA8200 men de är ju inte heller gratis, i synnerhet som jag låter customfixa dem hos en teknikerkollega. Och jag har inte riktigt nytta av alla de outputs som skulle komma "på köpet" av den lösningen.



    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt 828es har thunderbolt tror jag, kör ett sånt plus ett 24Ai som är kopplat med ethernet. Nu har jag iofs inte thunderbolt på min gamla dator, men planen är att fixa det till den nya när det blir dags att byta inom kort.

    Kopplat enligt, dator med USB2 -> 828es som är masterklocka, till 24Ai via en enkel ethernetsladd.

    Får då totalt 34 analoga in, 8 analoga ut. Framtida expansionsplan blir ett 16A via AVB plus en AVB switch för ytterligare 16 in / 16 ut.

    Bandbreddsproblem har jag inga än via USB, dock så spelar jag inte heller in mer än kanske 8 kanaler åt gången så det är inte ett reellt problem för mig tror jag vid tracking. Ljudkorten ska klara upp till en konfiguration med upp till 512 kanaler via AVB ... dock sen om du ska spela in det är först då som datorgränssnittet sätter stopp, så BARA om du ska spela in fler kanaler än det USB pallar får du problem. ( det är så jag har förstått det hela ).

    https://motu.com/avb/avb-faq/#q12

    Sen är det även sample rate för AVB som bestämmer antalet I/O, så det är avgörande för hur många kanaler du kan köra totalt per enhet:

    https://motu.com/avb/avb-faq/#q14

    Det sköna med MOTU är ju att de har egen DSP så de snurrar helt fristående från en dator, och man kan stänga av grejer som inte ska användas för att spara performance såsom ADAT kanaler / SPDIF etc. Jag har tex alla dessa interface avstängda idag då jag inte behöver dem.

    edit_ såg att jag var lite oklar, så har lagt till lite mera info.
    Tackar! Också spanat på både 828es och 16A men de är totalt omöjliga att uppbringa ens begagnat och svårt att säga när de kommer att vara i lager igen, kan nog dröja fram i till i sommar enligt vissa. Fan vet. Thunderbolt hade löst alla mina funderingar så det är frustrerande att tillverkningen har kört ner i diket i dagsläget.

    Det är här jag funderar på om det är en lösning att köra direkt med Ethernet och AVB-switch och synka alla 3 kort med wordclock. Då skulle jag också kunna koppla in min H9000 i AVB-switchen och köra burkens in/ut via en adat-port på något av korten. Om då Ethernet-bandbredden fixar ett större antal kanaler än USB2. Jag kör 44.1 kHz i de flesta fall utan när jag sitter med ren sounddesign och då är det sällan mer än ett stereospår jag jobbar med.

    Fan vad det ska vara svårt ha ha

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Nu är jag väldigt oinsatt eftersom jag aldrig kollat på att bygga ut Ai't så mycket; men är du säker på att det funkar att hänga på ytterligare ett Ai på det sättet?

    Dvs Ai + Ai + Ao + 3x8200? (72ch in och 48ch ut typ?)

    Du måste väl fortfarande ha en enhet som "mother" och den kan ju som max hantera 72 ch; 48in och 24ut som jag förstår det?

    (Som sagt, inget jag tittat på, men värt för dig att dubbelkolla upp innan du köper tänker jag)

  13. #13
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle kunna hänga på fler ADA8200 men de är ju inte heller gratis, i synnerhet som jag låter customfixa dem hos en teknikerkollega. Och jag har inte riktigt nytta av alla de outputs som skulle komma "på köpet" av den lösningen.
    Nyfiken på vad det är för customfixar du kör på dem

  14. #14
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nyfiken på vad det är för customfixar du kör på dem
    Vet inte exakt alla detaljer men han bypassar helt preamparna och sätter in en buffrad op-amp. Tycker det blir en hörbar ljudförbättring. Sen gör han en ny front till burken där endast lineingångarna finns tillgängliga.

  15. #15
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte exakt alla detaljer men han bypassar helt preamparna och sätter in en buffrad op-amp. Tycker det blir en hörbar ljudförbättring. Sen gör han en ny front till burken där endast lineingångarna finns tillgängliga.
    Åhåå…! Tres interesante!! Pris/prestanda på ADA8200 är ju sjukt rätt, men estetikern i mig får krupp på att ingångarna sitter på framsidan. Liksom why..?!

  16. #16
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag har satt mina tre 8200 längst ner i racket, på det sättet samlas spaghettin ändå nära golvet och stör inte så mycket. Så det funkar tycker jag.

    Anledningen är ju "plats". Hade de satt även ingångarna på baksidan så hade de måst göra den i 2U. Alternativt skippa XLR och bara köra på tele, men även det hade blivit trångt.

  17. #17
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åhåå…! Tres interesante!! Pris/prestanda på ADA8200 är ju sjukt rätt, men estetikern i mig får krupp på att ingångarna sitter på framsidan. Liksom why..?!
    Håller med. Jag är en av de som har en viss skepsis mot Behringer generellt, rätt eller fel kan diskuteras i annan tråd. Men här finns det helt enkelt inget alternativ som är vettigt när det kommer till pris/prestanda. Speciellt om man behöver fler än en burk. Ja, att kontakterna sitter på fronten är en estetisk och praktisk styggelse, men det blir faktiskt en liten aning bättre när den får en ny front, ska se om jag får läge att knäppa en bild på mina burkar.

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har satt mina tre 8200 längst ner i racket, på det sättet samlas spaghettin ändå nära golvet och stör inte så mycket. Så det funkar tycker jag.

    Anledningen är ju "plats". Hade de satt även ingångarna på baksidan så hade de måst göra den i 2U. Alternativt skippa XLR och bara köra på tele, men även det hade blivit trångt.
    Tror helt klart att det skulle finnas en rätt stor marknad för en variant på ADA8200 där de plockar bort pre-amparna och bara kör line in/ut. Lite som det här gamla Alesis-interfacet. MOTU har ju till och med lyckats klämma in 16 in och ut balanserad tele på deras 16A så det borde ju vara fullt möjligt. Jag tror som sagt att det finns en marknad. De flesta köper nog ADA8200 för att använda dem som vi gör, inte för att få 8 Behringer pre-amps. Tror jag.

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Om allt suttit på baksidan hade man ju fått köra varje 8200 med patchbay för att få flexibiliteten = 2U i racket. Nä jag tycker att de är perfekta som de är, och funkar grymt som komplement till 24ai som man ju måste köra med just patchbay...

    På ett sätt hatar jag att de flesta rackgrejer har kontakterna på baksidan - visst det blir rent och fint - men man drar sig för att koppla om eller testa nytt. Det blir lätt en permanent installation. (tittar på mina 2 rackmixrar t.ex)

  19. #19
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    För den som eventuellt är nyfiken så kan jag berätta att jag precis bilvit klar med nya installationen. Det blev följande lösning: 1 st MOTU 24AI, 1 st MOTU 24 AO, 2 st ADA8200. Allt inkopplat i halvnormaliserade patchbays. 1 st Tascam LM-8ST som submixer för hårdvarusyntharna.

    So far so good

Liknande ämnen

  1. Auganizer, någon som använder?
    Av godscent i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-02-22, 12:06
  2. CV Toolkit - någon som använder?
    Av outshape i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-03-16, 11:39
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-27, 12:35
  4. Någon som använder Alchemist?
    Av Ulven i forum Mixning & mastring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 11:14
  5. Någon som använder Delldator som musikdator?
    Av tolle i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •