Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ljudkort för PC med Linux.

  1. #1
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    Ljudkort för PC med Linux.

    Jag håller på och planerar för att gå över till Linux och Ubuntu Studio och Ardour. Ett frågetecken är valet av ljudkort och jag antar att det blir ännu viktigare med just Linux.

    Därför är jag tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter av olika ljudkort och annat på just Linux?

  2. #2
    beariksson
    beariksson är uppkopplad nu
    bearikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har kört lite RME Fireface UCX i compliant mode, men som jsg minns det var det inte lika smidigt med routing etc. Kanske är bättre nu dock. Det funkade bra annars.

  3. #3
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Allt class compliant är safe. Allt annat kräver noggrann research.

  4. #4
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt class compliant är safe. Allt annat kräver noggrann research.
    +1

    Större delen av USB ljukort är väl plug and play, dvs class compliant. Men det är svårt att se på tex thomann om korten är det. Jag har haft 3st usb ljudkort alla har funkat utan problem till Ubuntu.

  5. #5
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack för era svar, då borde jag ha ett par ljudkort som kan tänkas fungera. Frågan är hur man kan se om något är class compliant? Innebär det att man inte behöver installera särskilda drivrutiner? Jag har exempelvis ett maudio air 192/14 kan det tänkas fungera?

  6. #6
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Class compliant innebär precis som du föreslår, att inga drivrutiner normalt behövs. Vissa ljudkort har två lägen, där det ena är proprietärt och behöver drivrutiner och det andra är class compliant. Om det är class compliant brukar det framgå i säljflosklerna, antingen ordagrant så eller att det är kompatibelt med iPad*.

    M-Audio Air 192/14 verkar inte vara class compliant, men en snabb googling påstår att det funkar i Linux.

    * Linuxmusiker har ironiskt nog Apple att tacka för att det finns så många ljudkort som är class compliant, då tillverkarnas enda incitament är att det är det enda som stöds av iOS/iPadOS.
    Senast redigerat av johey den 2022-12-27 klockan 10:28.

  7. #7
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag har kört RME UCX och SPL Madicon med Arch Linux. Bytte till UCX II för att komma åt alla funktioner från frontpanelen.
    Testade även några MOTU-interface som enligt uppgift skulle vara class compliant, men de fick jag aldrig att funka. T ex Ultralite Mk5. Även nåt Audient-kort som skulle funka med iPad testades, men det lirade inte med Linux.
    Så det verkar finnas olika ideer om vad class compliant innebär bland tillverkarna.. RME låter en inte köra mer än 24 i/o i cc-läge så det är ingen idé att skaffa något större från dem. Mitt Madicon klarar 64 i/o via MADI, men när jag bytte till PipeWire så upptäckte jag (och PW-utvecklarna) att Pulseaudio hade en del begränsningar som ställde till det. Men det är löst nu.

Liknande ämnen

  1. VST tillverkare med stöd för Linux
    Av klonq i forum Övrig mjukvara
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-07-19, 19:37
  2. Ljudkort för Linux
    Av Rotwang i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-06-06, 12:10
  3. Externt ljudkort - Linux?
    Av deadbeat i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-11-18, 22:18
  4. Mikrostyrenhetskort Arduino med Linux - användbart för musik-DIY?
    Av hasse_fx i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-01-29, 20:15
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 13:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •