Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Bästa audio interface?

  1. #1
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Bästa audio interface?

    Tjena, tänkte kolla lite tips angående bästa audio interface för runt 20K +/-
    Vänligen notera att jag fortfarande håller på att lära mig angående alla funktioner i Audio Interfaces, men jag vill gardera mig för framtiden ett tag iallafall

    "Bästa" inkluderar allt.
    Converters, Amps, Software etc etc

    Vad jag vill göra:
    Spela in elgitarr (själv) - kopplat in i audio interface direkt till min daw
    Spela in vocals (mina egna)
    mixa
    mastra

    När jag spelar in vocals och lyssnar på mig själv så vill jag ska de va latency fritt
    Så ärligt ljud som möjligt när jag mastrar/mixar
    Jag vill gärna ha tillgång så jag kan koppla 2 par monitorer = Mina mains + Mixcubes och kunna A/B mellan dem enkelt

    är DSP nödvändigt idag? Kommer jag få latency issues med ett audio interface där jag använder pluggar på vocal kedjan i min daw istället?

    Audio Interfaces jag har kollat på (Öppen för fler förslag)

    Apollo Twin X Quad
    RME Babyface PRO FS
    Audient ID44
    Prism Sound Lyra 1

    Vad anser ni som bäst, och varför
    och finns det andra förslag?

  2. #2
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Rent spontant låter det som rätt så mycket pengar för vad du kommer att använda den till, du behöver ju inte särskilt många in- och utgångar. Du skulle t ex kunna köpa något av de billiga och populära Focusritekorten, men även Audient ID4 eller ID14 om du mer är inne på den produktlinjen. Tror att du får ut mer av att lägga pengarna på en bra mikrofon för ett par tusenlappar om du inte har det redan.
    Senast redigerat av Olof B. den 2022-12-27 klockan 12:47.

  3. #3
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag vet att andra här har andra erfarenheter, men för mig har aldrig USB-gränssnitt funkat. Det blir knäpp och knaster hur jag än gör. Både på pc och mac. PCI(e) och Thunderbolt är det enda jag litar på.

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    "Bästa" är ju rätt subjektivt... =)

    Audient-interfacen har fått bra betyg, och ska ha bra preamps. Om man vill ha bra inbyggda preamps är väl annars även SSL 12 resp Neve 88M intressanta.

    SPL har sin Marc One som verkar uppfylla mycket av dina krav kring AD/DA och monitorcontroller, men då har den inga preamps, så då får du köra det i egen låda istället. (Har aldrig hört den, så vet inte hur den låter, men givet att det är SPL gissar jag att den låter bra.)

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet att andra här har andra erfarenheter, men för mig har aldrig USB-gränssnitt funkat. Det blir knäpp och knaster hur jag än gör. Både på pc och mac. PCI(e) och Thunderbolt är det enda jag litar på.
    +1

  6. #6
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Åhå! Vi är två om det.

  7. #7

    Veteran
    RME får min röst.
    Har aldrig haft problem med USB mac eller winpc.
    På Winpc måste man fortfarande mecka lite ibland för att få det att lira om man har otur.

  8. #8
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Kan rekommendera Antelope Audio eller RME. Superkvalitet men till en rimlig peng i jämförelse. Audient som nämns här är också bra.

  9. #9
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RME får min röst.
    Har aldrig haft problem med USB mac eller winpc.
    På Winpc måste man fortfarande mecka lite ibland för att få det att lira om man har otur.
    Jag kör RME med Thunderbolt. Har kört RME förut med USB, men med intermittenta knaster och knäpp som alltid med USB. Har till och med testat mitt UFX+ (som har både USB och TB) med USB på min MacBook Pro M1 Max, och tro fan att det ska knäppa som alltid förr. På TB går det som oljat smör.

    UFX+ får förövrigt min röst, men nu verkar det inte kunna tillverkas längre till följd av komponentbrist. RME själva har sagt att de nog aldrig kommer göra något med TB igen. Det är sjukt skrämmande, och jag är nådens lycklig att jag köpte ett kort precis innan det tog slut överallt. Bara det nu håller i evighet...

  10. #10

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör RME med Thunderbolt. Har kört RME förut med USB, men med intermittenta knaster och knäpp som alltid med USB. Har till och med testat mitt UFX+ (som har både USB och TB) med USB på min MacBook Pro M1 Max, och tro fan att det ska knäppa som alltid förr. På TB går det som oljat smör.

    UFX+ får förövrigt min röst, men nu verkar det inte kunna tillverkas längre till följd av komponentbrist. RME själva har sagt att de nog aldrig kommer göra något med TB igen. Det är sjukt skrämmande, och jag är nådens lycklig att jag köpte ett kort precis innan det tog slut överallt. Bara det nu håller i evighet...
    Usch vad tråkigt. Har du kontaktat RME supporten om detta?

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nasty Paz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad anser ni som bäst, och varför
    och finns det andra förslag?
    Bästa audiointerface för just det du efterfrågar och i den prisklassen skulle jag nog påstå just nu är Merging Anubis Pro.
    Bästa audiointerface för min del är något helt annat

    Anledningen till att jag klassar Anubis som "bäst" i den prisklassen och för just de sakerna du vill göra är att den har rätt funktioner och låter ungefär lika bra som vissa flera gånger dyrare omvandlare. Rätt imponerande liten burk.

  12. #12
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har fått ner det till två val efter att ha läst vad som känns tusentals recensioner

    RME Fireface UCX II + RME ARC USB Control

    eller

    Neve 88M


    Någon som har någon erfarenhet med dessa två?

  13. #13
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Usch vad tråkigt. Har du kontaktat RME supporten om detta?
    Nej. Jag tror inte det är något fel, annat än val av gränssnitt.

  14. #14
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Finns ett RME Fireface UC här på forumet nu <3 Det skulle jag tagit alla dagar i veckan om jag inte hade ljudkort som funkar bra just nu.

  15. #15

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. Jag tror inte det är något fel, annat än val av gränssnitt.
    Märkligt att det är kasst på båda plattformarna. Det gör mig misstänksam. Jag hade problem med audio på mac när jag körde en Intel mac med T2 chippet, helt oanvändbar på både TB och USB. Det är enda gången det inte gått att lösa audioproblem för mig.

    Hade det varit ett generellt problem med USB skulle ingen använda USB.
    RME promotar nästan USB över TB så det är nog i enskilda fall där man kan ha otur.

  16. #16
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. Jag tror inte det är något fel, annat än val av gränssnitt.
    Åter, kolla med support. Jag har så otroligt svårt att tro att 99.9% av alla som kör ett externt interface lever med konstanta dropouts, knäpp och sprak.

  17. #17
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åter, kolla med support. Jag har så otroligt svårt att tro att 99.9% av alla som kör ett externt interface lever med konstanta dropouts, knäpp och sprak.
    Min erfarenhet av usbljudkort: Funkar, funkar, funkar, funkar, sprak i viktig tagning, funkar, funkar, funkar, funkar...osv. Slår aldrig fel. Skiter det sig är det alltid vid sämsta möjliga tillfälle, sen inget i månader. Ingen har nån vettig förklaring heller.

  18. #18
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa audiointerface för just det du efterfrågar och i den prisklassen skulle jag nog påstå just nu är Merging Anubis Pro.
    Bästa audiointerface för min del är något helt annat

    Anledningen till att jag klassar Anubis som "bäst" i den prisklassen och för just de sakerna du vill göra är att den har rätt funktioner och låter ungefär lika bra som vissa flera gånger dyrare omvandlare. Rätt imponerande liten burk.
    Men du kan ju inte droppa hint utan att säga vilket du tycker är bäst i alla prisklasser!

    Jag har aldrig använt Anubis, men hört inspelningar av deras andra interface, bra grejer, men jag skulle vilja få möjlighet att använda deras grejer ordentligt för att prova deras lite annorlunda tänk och höra skillnaden mot andra grejer.

    Som kommentar på ursprungsfrågan så kommer RME vara kalasbra för ändamålet, jag har stor erfarenthet av över säkert tio olika modeller av RME-ljudkort och det är ytterst sällan det varit problem.

    Jag tror Neve 88M är kalasbra.

    Jag hade kanske själv sparat ihop lite mer pengar och kört på SSL Big Six, grym maskin som centerpiece i liten studio. Helt annat tänk såklart, men en annan rolig väg att gå.

  19. #19
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för alla inputs boys! Kollat en massa jävla reviews och de viktigaste sakerna för mig förutom att ha tillgång till 2 monitorer var: convertion, latency, preamps, drivers

    Det känns som Inom min prisrange 15-20K så var folk mest nöjda med RME.

    Så det blir en RME Fireface UCX II + Controller

  20. #20
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Nasty Paz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för alla inputs boys! Kollat en massa jävla reviews och de viktigaste sakerna för mig förutom att ha tillgång till 2 monitorer var: convertion, latency, preamps, drivers

    Det känns som Inom min prisrange 15-20K så var folk mest nöjda med RME.

    Så det blir en RME Fireface UCX II + Controller
    Du kommer bli skitnöjd!

  21. #21

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nasty Paz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för alla inputs boys! Kollat en massa jävla reviews och de viktigaste sakerna för mig förutom att ha tillgång till 2 monitorer var: convertion, latency, preamps, drivers

    Det känns som Inom min prisrange 15-20K så var folk mest nöjda med RME.

    Så det blir en RME Fireface UCX II + Controller
    Bra val!

  22. #22
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tackar grabbar, grymma är ni!

    Haha jag har märkt efter att ha spenderat TIMMAR på att efterforska både UA och RME så har jag märkt iallafall en väldigt tydlig grej. UA folk är tusen gånger mer känsligare och blir så lätt upprörda om någon vågar påstå att något annat är bättre än dem haha

Liknande ämnen

  1. audio interface
    Av seb i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-04-26, 10:40
  2. Audio interface!!???
    Av imported_olofd i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-10-12, 12:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •