Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Hur gör ni med Mac för att koppla in er utrustning?

  1. #1
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran

    Hur gör ni med Mac för att koppla in er utrustning?

    Hej!

    Har en MacBook Pro (13 tum, 2019) med OSX Catalina 10.15.7 och behöver koppla in en Push 2, en Virus TI polar, ett Motu midiinterface, en sequentix circlon, ett Apollo-kort, en monitor samt en elektron A4.

    Köpte en Brydge Stone Pro-hub för detta, som i teorin skulle fungera och apples thunderbolt-kabel. Ingen av enheterna fungerar dock om jag kör dem genom hubben, utan alla måste köras direkt i datorns usb-utgångar för att hittas av datorn.

    Nu går det okej med fyra USB-utgångar även om det är frustrerande. När jag köper en M2 med två utgångar behövs det någon annan lösning. Hur gör ni som har flera USB-enheter för att få det att fungera? Vilka hubbar använder ni?

    /G

  2. #2
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    Kjells usb-c-hub funkar på min mbp m1 pro

    https://www.kjell.com/se/produkter/d...tningar-p62099

  3. #3
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Märkligt, det borde ju funka, framförallt som den sen ser ut att ha egen strömförsörjning. Jag kopplar min mb m1 pro mot min monitor som har en inbyggd hub dit jag kopplar mina controllers. Syntar och övriga instrument kör jag via iConnectivity mioXL (både USB och DIN).
    Senast redigerat av tobbiew den 2022-12-17 klockan 13:53.

  4. #4
    Robban303
    Robban303 är inte uppkopplad
    Robban303s avatar
    Senior
    Har denna men kanske är overkill
    https://www.dlink.com/en/products/du...30-charger-hub

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Robban303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den kör jag på två av på en pre-M mac mini - helt strulfritt (dock, audio via TB3-dongle-kedja till FW 400)

  6. #6
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Kör en hel jävla skog av hubbar i studion med min M1-air. Funkar fint. Men fått kasta ut en eller annan hub som inte betett sig bra. (Och sen får man köra det mer kritiska, som audiointerface "nära" datorn, eller i mitt fall Thunderbolt-display...)

    Har som mest kört midiinterface/controllers tre hub:ar djupt s a s, inga problem för mig.

    I detalj: De båda TB-utgångarna från M1 driver TB-display resp en TB3-docka. Ljudkort, Console1, USB-hub sitter på ThunderboltDisplay, där USB-hub:en i sin tur matar Machinedrum, WalleM, Ni S88 och ShuttleControl m MIDI. TB3-dockan matar laptopen med ström, snabb externdisk, och en fet USB-hubb som tar hand om all "blandad" USB, som möss å iLok, "icke-hastighetskritiska" diskar m m. Där siter även ytterligare en hub som är ivägdragen för att snabbt kunna jacka in grejor. Var smått orolig över den här dragningen till en början, och kan såklart inte lova att det funkar felfritt för alla, men jag har såvitt jag märkt noll problem med den riggen. Det enda som jag vet inte funkat för mig är att sätta Console1 på usb-hub, men det kan ha varit för dålig hub, och kanske löst nu i vilket fall (eller, det kind-of funkade, men ibland hittade inte C1-mjukvaran controllern, så då fick man jacka ur/i controllern...).

  7. #7
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en Brydge Stone Pro-hub för detta, som i teorin skulle fungera och apples thunderbolt-kabel. Ingen av enheterna fungerar dock om jag kör dem genom hubben, utan alla måste köras direkt i datorns usb-utgångar för att hittas av datorn.
    Låter GARANTERAT som fel på dockan. (Eller kabeln. Eller att någon/några av portarna på datorn enbart är USB och inte TB, men jag tror inte det på MPB va?)

  8. #8
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Robban303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer den med USB-C kabel?

  9. #9
    Robban303
    Robban303 är inte uppkopplad
    Robban303s avatar
    Senior
    Om jag förstår frågan rätt så nej, ingen USB-C utan bara gamla kontakter. Men fler att välja på här: https://www.dlink.com/en/consumer/usb-hubs

  10. #10
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kjells usb-c-hub funkar på min mbp m1 pro

    https://www.kjell.com/se/produkter/d...tningar-p62099
    Har en likadan. Fungerar perfekt.
    Har sedan tre andra hubbar kopplade till den i en lite kedja. Inga som helst problem.

  11. #11
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör en hel jävla skog av hubbar i studion med min M1-air. Funkar fint. Men fått kasta ut en eller annan hub som inte betett sig bra. (Och sen får man köra det mer kritiska, som audiointerface "nära" datorn, eller i mitt fall Thunderbolt-display...)

    Har som mest kört midiinterface/controllers tre hub:ar djupt s a s, inga problem för mig.

    I detalj: De båda TB-utgångarna från M1 driver TB-display resp en TB3-docka. Ljudkort, Console1, USB-hub sitter på ThunderboltDisplay, där USB-hub:en i sin tur matar Machinedrum, WalleM, Ni S88 och ShuttleControl m MIDI. TB3-dockan matar laptopen med ström, snabb externdisk, och en fet USB-hubb som tar hand om all "blandad" USB, som möss å iLok, "icke-hastighetskritiska" diskar m m. Där siter även ytterligare en hub som är ivägdragen för att snabbt kunna jacka in grejor. Var smått orolig över den här dragningen till en början, och kan såklart inte lova att det funkar felfritt för alla, men jag har såvitt jag märkt noll problem med den riggen. Det enda som jag vet inte funkat för mig är att sätta Console1 på usb-hub, men det kan ha varit för dålig hub, och kanske löst nu i vilket fall (eller, det kind-of funkade, men ibland hittade inte C1-mjukvaran controllern, så då fick man jacka ur/i controllern...).
    Behöver en hub till air M1. Typ 3 usb och hdmi. Tips?

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Den ovan rekommemderade från kjell verkar uppfylla den spec:en utmärkt.

  13. #13
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den ovan rekommemderade från kjell verkar uppfylla den spec:en utmärkt.
    Ja just det tack! Blev förvirrad för fick för mig det var nån konstig thunderbolt ut från datorn. Inte min m1a så har inte satt mig in i moderniteterna än.

  14. #14
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Hej!

    Tusen tack för alla tips!

    Gick på ert råd och köpte en annan hub istället, en satechi-hub och det fungerade direkt.

    Stort tack gänget!

  15. #15
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Kul att det lirar! Låt kreativiteten flöda nu.

  16. #16
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en likadan. Fungerar perfekt.
    Har sedan tre andra hubbar kopplade till den i en lite kedja. Inga som helst problem.
    Hej Rizzo,

    Är det samma hub (den från Kjell) som du har i kedjan?

    Vänligen, Ylan

  17. #17
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej Rizzo,

    Är det samma hub (den från Kjell) som du har i kedjan?
    Japp, det är det. En sådan här:
    https://www.kjell.com/se/produkter/d...tningar-p62099

  18. #18
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack och bock!

    Då är det bara att fundera vad man skall köpa för dator. En ny Macbook Pro M2 eller en begagnad M1.

    Vänligen, Ylan

  19. #19
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Inspirerad av denna tråd och efter mycket googling köpte jag en sån här: https://www.amazon.se/dp/B088FFNBT3?...roduct_details

    Funkar väldigt bra jämfört med min gamla hub (oxå usb3 men superbillig).

    Just nu kör jag trådlös mus, extern ssd, cirklon, sdkort-läsare på den och har inte märkt av några problem. Sen har jag iofs inte kört speedtext på disken men hastigheten är inte kritisk på den (har en annan disk för sånt).

  20. #20
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en sådan nu. Den verkar bra.

    Jag tänker kanske dra den bakom mitt rack och tänkte kanske köpa en laddare till den, så jag inte behöver gå bakom och koppla in laddaren till min nya MBP som skall komma i dagarna, utan den kan ligga i ryggsäcken. Är det någon som vet något om Kjells billiga laddare? Vill ju inte paja min nya dator.

    Sedan undrar jag hur mycket ström jag kan få ur en USB kontakt. Tänker om en orkar driva min Launchpad Pro mk 3 och mitt Nektar Panorama T6 så jag inte behöver ström på en kedjekopplad USB Hub, när den första (i länken ovan) skall driva datorn samtidigt.

    Vänligen, Ylan

  21. #21
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en sådan nu. Den verkar bra.

    Jag tänker kanske dra den bakom mitt rack och tänkte kanske köpa en laddare till den, så jag inte behöver gå bakom och koppla in laddaren till min nya MBP som skall komma i dagarna, utan den kan ligga i ryggsäcken. Är det någon som vet något om Kjells billiga laddare? Vill ju inte paja min nya dator.

    Sedan undrar jag hur mycket ström jag kan få ur en USB kontakt. Tänker om en orkar driva min Launchpad Pro mk 3 och mitt Nektar Panorama T6 så jag inte behöver ström på en kedjekopplad USB Hub, när den första (i länken ovan) skall driva datorn samtidigt.

    Vänligen, Ylan
    Strömmen som du får via USB är väl alltid begränsad till 5V? Har för mig det iaf.. Hur som; du tjänar på en aktiv, dvs. med strömförsörjning, för det gör en jäkla skillnad...

  22. #22
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Strömmen som du får via USB är väl alltid begränsad till 5V? Har för mig det iaf.. Hur som; du tjänar på en aktiv, dvs. med strömförsörjning, för det gör en jäkla skillnad...
    Fast 5V är spänningen...

  23. #23
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Strömmen som du får via USB är väl alltid begränsad till 5V? Har för mig det iaf.. Hur som; du tjänar på en aktiv, dvs. med strömförsörjning, för det gör en jäkla skillnad...
    Ja, spänningen är 5 V, frågan är om den pallar att driva två saker (hur mycket ström man kan ta ut ur ett aktivt strömuttag, på en aktiv hubb).

    Vänligen, Ylan

  24. #24
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, spänningen är 5 V, frågan är om den pallar att driva två saker (hur mycket ström man kan ta ut ur ett aktivt strömuttag, på en aktiv hubb).

    Vänligen, Ylan
    Vettiga hubb:ar med egen strömförsörjning borde ju rimligen kunna leverera max ström enl USB-spec till varje utgång. Men det känns samtdigt som ett område där många genvägar tas, så det är antagligen till att läsa de finstilta spec:arna på varje hub, alt kontakta tillverkaren och fråga...

  25. #25
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vettiga hubb:ar med egen strömförsörjning borde ju rimligen kunna leverera max ström enl USB-spec till varje utgång. Men det känns samtdigt som ett område där många genvägar tas, så det är antagligen till att läsa de finstilta spec:arna på varje hub, alt kontakta tillverkaren och fråga...
    Jag såg att mitt Nektarklaviatur drar 500 mA, och jag kunde inte få fram hur mycket min Launchpad drar, då då får det nog bli en strömförsörjd hub. "Better safe than sorry".

    Saken är bara att jag måste skaffa strömförsörjning för två USB-hubbar. Den ena skall klara att ladda min MBP som Apple säger skall komma i dag (HURRA!), den måste klara 60 W, och en som bara måste klara några Ampere, om jag ändå måste köpa en med strömförsörjning vill jag ju ha litet marginal för framtida inköp.

    Vänligen, Ylan

Liknande ämnen

  1. Hur gör ni för att matcha filer till ett beat?
    Av deleted user i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-03-06, 10:04
  2. Hur ska jag koppla för att få bästa möjliga ljud?
    Av chasm144 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 05:00
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 16:22
  4. Hur gör du för att få en bra mix i reason?
    Av richarddd i forum Reason Studios
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 12:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •