Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: Har ni sett ”Who killed KLF?”

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Har ni sett ”Who killed KLF?”

    Ingen nyhet, men ni som följt dem, sett dokumentären. Vad säger ni?

  2. #2
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Älskar KLF men har faktiskt inte sett den. Har du? Gillade du den?

    Gillade den radiodokumentär som gick för några år sedan (host host) mycket, https://sverigesradio.se/artikel/2510506

  3. #3
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Svårt att förstå killar som kanske är helt på fel plats hela tiden och alltid gör det de inte vill, lyckas med det de minst av allt vill och dessutom missförstås när de eldar upp all sin rikedom för att bevisa något för de som kanske förstår hur komplicerat det kan bli.

    Glömde, gillar KLF skarpt!
    Senast redigerat av Light Head den 2022-12-17 klockan 00:36.

  4. #4
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Kommer på SVT i början av året också.

  5. #5
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Har sett den. Tycker den var riktigt intressant. De är två genier som är så missförstådda. Men nu är de en levande legend.

  6. #6
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Längtar efter att se den

  7. #7
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Längtar efter att se den
    Se den!

  8. #8
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Tyckte den var bra. Rekommenderas :-)

  9. #9
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Måste oxå slå ett slag för podden Nisse presenterar: Världens bästa poplåt. Avsnittet om "What Time Is Love?" är helt fenomenalt. Det är en semi-spoiler på dokumentären om dem, men klart värd att lyssna på ändå. Jag lyssnade på Nisses avsnitt först innan jag såg dokumentären och tyckte inte att det gjorde något. Men ändock; spoiler alert!

    https://poddtoppen.se/podcast/159828...eller-hardrock

  10. #10
    johan_f
    johan_f är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskar KLF men har faktiskt inte sett den. Har du? Gillade du den?

    Gillade den radiodokumentär som gick för några år sedan (host host) mycket, https://sverigesradio.se/artikel/2510506
    Tack för tipset! Dom var stora när jag var ung, men nu är jag mer fascinerad av den politiska/konst-vinkeln.
    Ser fram emot filmen!

  11. #11
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Var ser man den? Finns den i en steaming som jag kanske har?

  12. #12
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    C More tror jag

  13. #13
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Typiskt! Typ enda stömmningstjänsten jag inte har :-D

  14. #14
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Jo den var intressant, jag visste inte att det fanns en liten länk mellan S.A.W. och KLF också.

  15. #15
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag såg den på bio och blev lite uppmuntrad till att hitta på hyss. I slutändan ändock liksom många musikdokumentärer för mkt en talking head-film, men bra motåtgärder för att stoppa det så mycket som möjligt. många små fina historier som fick smilbanden att dras.

  16. #16
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    ja, obeskrivligt ologiskt att så smarta och roliga dudes gjorde så offantligt tråkig och oinspirerad musik. Men det är väl det som är en del av grejen? Lät ju som det mesta som kom ut då på den tiden.

  17. #17
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    eller så läste folk the manual och härmade receptet?

  18. #18
    minka
    minka är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja, obeskrivligt ologiskt att så smarta och roliga dudes gjorde så offantligt tråkig och oinspirerad musik. Men det är väl det som är en del av grejen? Lät ju som det mesta som kom ut då på den tiden.
    Jösses

  19. #19
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av signal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var ser man den? Finns den i en steaming som jag kanske har?
    Den går att hyra eller köpa på SF tror jag.

  20. #20
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    eller så läste folk the manual och härmade receptet?
    Edelweiss, bandet från Österrike, gjorde exakt just det och fick en hit med "Bring Me Edelweiss" där de samplade skiten ut hur mycket som helst Och de gjorde det efter att ha läst The Manual.

  21. #21
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja, obeskrivligt ologiskt att så smarta och roliga dudes gjorde så offantligt tråkig och oinspirerad musik. Men det är väl det som är en del av grejen? Lät ju som det mesta som kom ut då på den tiden.

    https://youtu.be/bWebqCRw7o4
    Jag äääälskar denna skivan. Har du hört? Eller har du mest hört MTV-hitsen?

  22. #22
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Edelweiss, bandet från Österrike, gjorde exakt just det och fick en hit med "Bring Me Edelweiss" där de samplade skiten ut hur mycket som helst Och de gjorde det efter att ha läst The Manual.
    Jag inga bevis för det men jag håller det för sannolikt att Alexander Bard gjorde samma sak med Army of Lovers.

  23. #23
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/bWebqCRw7o4
    Jag äääälskar denna skivan. Har du hört? Eller har du mest hört MTV-hitsen?
    Eller Space…

  24. #24
    illmono
    illmono är inte uppkopplad
    illmonos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ska ses! Kan starkt rekommendera boken ”The KLF: Chaos, Magic and the Band who Burned a Million Pounds” av John Higgs också. Grymt välskriven och inte alls lika övertydlig som titeln.

  25. #25
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja, obeskrivligt ologiskt att så smarta och roliga dudes gjorde så offantligt tråkig och oinspirerad musik. Men det är väl det som är en del av grejen? Lät ju som det mesta som kom ut då på den tiden.
    99-Bob-fixxed:

    Ja! Obeskrivligt logiskt att så smarta och roliga snubbar gjorde så ohemult spännande och bra musik. Men det är väl det som är en del av grejen! Lät ju bättre än det mesta som kom ut då på den tiden.

  26. #26
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/bWebqCRw7o4
    Jag äääälskar denna skivan. Har du hört? Eller har du mest hört MTV-hitsen?
    Alltså jag är gammal nog att ha överlevt det tidiga 90-talet som tonåring. Allt jag vet om KLF (utöver filmen som jag gillade) är genom ett filter av den upplevelsen. Lovar bättring nu 30-år senare.

  27. #27
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Den finns på cineasterna

  28. #28
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Visst är det sköna dudes! Så skulle man vara själv? Eller inte? Det är ju genuint äkta rätt igenom känner jag, jag själv skulle aldrig kunna förställa mig så att det blev trovärdigt.

  29. #29
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst är det sköna dudes! Så skulle man vara själv? Eller inte? Det är ju genuint äkta rätt igenom känner jag, jag själv skulle aldrig kunna förställa mig så att det blev trovärdigt.
    Det enda jag hänger upp mig lite på är att de sa att de lämnar musikbranschen för gott och sedan gjorde de små mini-comebacks…

  30. #30
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

  31. #31
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Space är ju lite kul för att den var tänkt att bli The Orbs första skiva, men Jimmy tog bort det som Alex gjort och släppte skivan som ett soloconceptalbum. "Conceptalbum" är ett bra namn för saker som inte är riktigt färdiga

  32. #32
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Som "minimal" också ett bra namn...

  33. #33
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Udda figurer. Intressant dock. Man vet inte riktigt om man skall tycka att de är idioter eller genier…eller om de bara var på en lång ecstasy-trip till sitt försvar…
    Men helt klart lite annorlunda eftersom de verkar haft en röd tråd i upptågen kontinuerligt och inte bara tillfälliga tokigheter som det annars kan bli när rockstars spårar, från och till så att säga…här var det konstant till
    Det där med pengarna…känns ändå som ett pr-trick helt ärligt…som fungerar fortfarande…första jag sa till frun, vi skall se en dokumentär om klf som eldade upp 10 miljoner.

  34. #34
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Deras "storhet" var ju att de var tidigt ute. Nu är ju inte mycket av det de gjorde speciellt märkvärdigt från ett PR bolags perspektiv (även vår Gudrun gjorde ju en praktmiss genom att elda upp pengar som gjorde hennes väljarmålgrupp vansinniga - hoppas det PR bolaget fick gå på studs hehe). Men gillade också "dokumentären" - säkert många av oss som hade velat gjort den resan. Massiva musikvideobudgets, åka runt världen i ett enda långt partyrus. Problemet är väl touchdown.. vad gör man efter en sådan resa tro? De verkade ju lite smådeprimerade Kan förstå dem.

    Härligt tidsfenomen. Ska köra Timelords här nu tror jag

  35. #35
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Jag tycker det är jättesynd att de inte gjorde mer musik istället för massa fånerier. De få låtar de gjorde är ju än idag mästerliga.

  36. #36
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Såg filmen när den släpptes. Sevärd, men hade helt klart velat höra mer om musiken. Hur gick dom från dom extremt taffliga första släppen till att bli en av världens största akter? Var det andra producenter inblandade? (ska erkännas att det var ett tag sedan jag såg den, satt uppe själv mitt i natten lindrigt nykter, så kanske missade något! Får se om den tror jag).

    Det riktigt mäktiga tycker jag är att det verkar ha varit helt indie. Imponerande isf.

    Jag jobbade i radioaffär när dom var som störst, ungefär samtidigt som Nirvana började breaka, MTV stod på hela dagarna, och plötsligt så var a-rotationen väldigt mycket punkigare! Hade hört Jamms, och tyckte It's Grim Up North var stenhård, men tog ett tag innan jag gjorde kopplingen... Fortfarande kul, röjig och jäkligt lekfull musik.

  37. #37
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg filmen när den släpptes. Sevärd, men hade helt klart velat höra mer om musiken. Hur gick dom från dom extremt taffliga första släppen till att bli en av världens största akter? Var det andra producenter inblandade? (ska erkännas att det var ett tag sedan jag såg den, satt uppe själv mitt i natten lindrigt nykter, så kanske missade något! Får se om den tror jag).

    Det riktigt mäktiga tycker jag är att det verkar ha varit helt indie. Imponerande isf.

    Jag jobbade i radioaffär när dom var som störst, ungefär samtidigt som Nirvana började breaka, MTV stod på hela dagarna, och plötsligt så var a-rotationen väldigt mycket punkigare! Hade hört Jamms, och tyckte It's Grim Up North var stenhård, men tog ett tag innan jag gjorde kopplingen... Fortfarande kul, röjig och jäkligt lekfull musik.
    Ja, har man gjort så fantastiska saker som What Time is Love (1988 Pure Trance) och Chill Out borde det göras minst timslånga nörddokumentärer om enbart musiken.

    Och It's Grim Up North inklusive videon är ju klassiskt tidigt 1990-tal.

  38. #38
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Ett fint porträtt av att vara i konsten och/eller leken. När man gör för görandet och avslutar ett projekt för att hoppa in i nästa.
    Klart mer vanligt i Storbritannien och Frankrike än uppe i Norden. Men har sett några i den flowen här också.

    Men det känns ofta som det är saker kring pengar som bryter magin och slår hål på lekbubblans magi.
    Tycker ändå att de gjorde ett bra försök att slå hål på pengars reella kraft och göra dem magiska som en del av konsten/leken. Men det kanske överskattade sin förmåga där. Eller så vann de? Men skapar de idag? Eller stagnerade de med det verket? Verkade som de rullade på lite efter ändå. Och filmen var väl ett verk i sig?

  39. #39
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Missen kanske var att börja prata om sitt verk.
    När de bjöd in folk att ställa frågor osv. Pratar man som sin egen konst och ger svaren känns det lite dött, iaf i den genren.

  40. #40
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg filmen när den släpptes. Sevärd, men hade helt klart velat höra mer om musiken. Hur gick dom från dom extremt taffliga första släppen till att bli en av världens största akter? Var det andra producenter inblandade? (ska erkännas att det var ett tag sedan jag såg den, satt uppe själv mitt i natten lindrigt nykter, så kanske missade något! Får se om den tror jag).

    Det riktigt mäktiga tycker jag är att det verkar ha varit helt indie. Imponerande isf.
    Det var min reflektion också (har bara sett halva). Hade gärna hört mer om hur de gick från cyniska hitmakare till att göra genuint intressant och bra musik. (Och sen tillbaka till hittmakeriet?). Vad var inspirationen, varifrån kom kunskapen om hantverket etc.

    Men superintressant i övrigt! Ser fram emot andra halvan.

  41. #41
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var min reflektion också (har bara sett halva). Hade gärna hört mer om hur de gick från cyniska hitmakare till att göra genuint intressant och bra musik. (Och sen tillbaka till hittmakeriet?). Vad var inspirationen, varifrån kom kunskapen om hantverket etc.

    Men superintressant i övrigt! Ser fram emot andra halvan.
    Dessvärre handlar andra halvan enbart om när de brände pengarna och efterspel av det. Så den tappade fart rejält. Blev definitivt för mycket fokus på den mest uttjatade episoden dessutom.

  42. #42
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Inte ett knyst om deras ambient album Cill Out vilket är lite märkligt. Fantastisk skiva som håller än idag.

  43. #43
    Batteristen
    Batteristen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Blir kvällens dokumentär.
    Såg Ralph Lundstens dokumentären igår. Väldigt intressant.

  44. #44
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessvärre handlar andra halvan enbart om när de brände pengarna och efterspel av det. Så den tappade fart rejält. Blev definitivt för mycket fokus på den mest uttjatade episoden dessutom.
    Ironiskt nog episoden som fick dem att ta kål på kreativiteten och bli helt ointressanta?

  45. #45
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran

  46. #46
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bakelit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte ett knyst om deras ambient album Cill Out vilket är lite märkligt. Fantastisk skiva som håller än idag.
    Nu har jag äntligen sett den efter lite tvekan. Och detta var det första jag tänte.

    Det andra var att jag blev lite besviken. Den var bra men det var något jag saknade, men jag vet inte riktigt vad.

  47. #47
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Sett den ikväll - var inte min cup of tea.

Liknande ämnen

  1. jag har sett ljuset!
    Av Anna_T i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2004-11-27, 13:58
  2. har du sett trance nrg 2002?
    Av jensm i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-10-08, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •