Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 77

Ämne: Deepfake musik, hur långt har utvecklingen kommit idag?

  1. #1
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior

    Deepfake musik, hur långt har utvecklingen kommit idag?

    Deepfake musik?

    Finns det någon här som satt sig in i ämnet lite mer... ?

    Är det någon som är insatt i ämnet hur långt man kommit med att producera hela låtar med sång inkl syntetisk röst, instrument, texter, ja exakt HELA konkarongen. Helt utan mänsklig input. Fullt ut virituellt med hjälp av AI o deep machine learning.

    Enkelt förklarat hur det funkar, text från jukeboxsidan jag länkat till en bit ner...

    "Essentially, these algorithms analyze large collections of an artist’s songs, find patterns in the audio data that humans would correlate with hallmarks of music style, and then use those patterns to generate new audio."

    Som sagt, vill lära mig mer om teknologin, hur långt den utvecklats o undrar om någon kan hjälpa mig förstå mer?

    https://onezero.medium.com/deepfake-...l-c11f9618d1f9

    Några exempel på låtar som helt genererats/skapats av en dator finner ni under länken nedan:

    Jukebox

    Ett exempel på en låt "in the style of Kenye West":

    https://on.soundcloud.com/pTY9C

    Eller varför inte i stil av Frank Sinatra:

    https://soundcloud.com/openai_audio/jukebox-265820820

    Jag har svårt att förstå att HELA låtarna, allt som jag hör, har skapats av AI, röst, frasering, text, ALLT! O det ovan från jukebox är producerat för två år sedan, lite med glimten i ögat kan man ana...

    Vart är teknologin idag?

    Är intressant att höra vad ni kan o tänker om utvecklingen, både bu o bä.
    Senast redigerat av fuzzy den 2022-12-16 klockan 14:38.

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    https://www.99musik.se/showthread.ph...g%C3%B6r-musik har en lite intressant twist på det hela också.

  3. #3
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    ... jag borde nog skapat inlägget under allmänt om musik kanske, eller nån annan underrubrik. Musikkopplingen är ju rätt uppenbar vid närmare eftertanke... Så om någon moderator vill flytta inlägget så blir jag glad!

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av fuzzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... jag borde nog skapat inlägget under allmänt om musik kanske, eller nån annan underrubrik. Musikkopplingen är ju rätt uppenbar vid närmare eftertanke... Så om någon moderator vill flytta inlägget så blir jag glad!
    Jag fixar.

  5. #5
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fixar.
    Tack!

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  7. #7
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag undrar om man kan känna igen bitar av hennes låtar i det där, det finns ju inte hur mycket data som helst att mata in i träningen så det måste ju bli lite som klipp-och-klistra?

  8. #8
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Ganska mycket uncanny valley över exemplen. Känns som en konstig feberdröm allting. Och låter som alla sjunger på The Sims-språket. Kanye låter som Ol Dirty Bastard. Det är lite som när bild-AI försöker sig på att göra händer.

  9. #9
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Allt jag hört hittills, inklusive exemplen in OP, låter som nån form av granulär klipp&klistra.

    Det är på något vis lite märkligt att det inte blir bättre, för enligt mig så är det mesta med musik formaliserbart och förhållandevis enkelt. Däremot är populärmusik multifaktoriell (och emergent), vilket får mig att misstänka att ML har svårt att bryta upp dimensionerna och statistiskt komma åt mönstren ordentligt. Därutöver tror jag aldrig att AI till fullo kommer att kunna utvärdera vad som ger en visceral respons och rätta sig därefter. Sånt måste ju göras 'organiskt' och 'analogt' i den kreativa processen, typ. Däremot är jag mer inne på att det går att göra hyfsade saker klassiskt generativt.

    tl;dr de behöver nog angripa musiken på notdata-planet för att göra mer vettiga saker. Verkar svårt att åstadkomma bra saker enbart via signalen.

  10. #10
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Tycker snarare visar på hur stereotyp och jargongsmässig musik utan själ är.

  11. #11
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt jag hört hittills, inklusive exemplen in OP, låter som nån form av granulär klipp&klistra.

    Det är på något vis lite märkligt att det inte blir bättre, för enligt mig så är det mesta med musik formaliserbart och förhållandevis enkelt. Däremot är populärmusik multifaktoriell (och emergent), vilket får mig att misstänka att ML har svårt att bryta upp dimensionerna och statistiskt komma åt mönstren ordentligt. Därutöver tror jag aldrig att AI till fullo kommer att kunna utvärdera vad som ger en visceral respons och rätta sig därefter. Sånt måste ju göras 'organiskt' och 'analogt' i den kreativa processen, typ. Däremot är jag mer inne på att det går att göra hyfsade saker klassiskt generativt.

    tl;dr de behöver nog angripa musiken på notdata-planet för att göra mer vettiga saker. Verkar svårt att åstadkomma bra saker enbart via signalen.
    Jag tror som du, att man måste extrahera noterna, komponera stycket och spela det igen. Eller bara låta den läsa in noterna från partituret, om vi talar klassisk musik.

  12. #12
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker snarare visar på hur stereotyp och jargongsmässig musik utan själ är.
    Då ska du höra när den ger sig på friformsjazz...

    Vilket jag i o för sig gillar emellanåt, men det skulle vara kul att höra.

    Sen är nog inte ljudkvaliteten på jukeboxexemplen representativ för vad tekniken kan prestera i "skarpt läge" eller vad man ska säga, tror snarare att det vi får ta del av där mer är att betrakta som ett showcase för tekniken o att det ger ośs en fingervisning om vad som är möjligt.

    Läste att deepfake teknik använts både för ljud o bild till någon nyproducerad Beatlesdokumentär (sommjag inte sett), ska se om jag hittar länken till artikeln.

  13. #13
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    ... kan ju lägga till att jag förstått det som att det är fullt möjligt med dagens teknik att utifrån mixade ljudfiler abstrahera till multitrack med god kvalitet.

  14. #14
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Ett aktuellt exempel när Deepfake använts -

    Artikell - Get Back Beatles dokumentär

    Har kollat lite på dokumentären nu... lite tankar.

    Jag får alltså för mig att det inte är tvättad o uppfräschad video/film som de återanvänder i dokumentären, utan de skapar "syntetiska", eller vad man nu ska kalla det, digitala representationer/deepfakes av miljö o personerna i filmen som sen ersätter ursprungsmaterialet. Gäller så vitt jag förstår både ljud o bild.

    Så är personerna som dokumenteras i "filmen" allt igenom "deepfakes", vet ej, förstår inte fullt ut. Lite otydligt beskrivet o återberättat hur tekniken fungerar o används, i alla fall oklart för mig. Men inledningsvis till första avsnittet så säger de rakt ut att de ibland skapat bilder till material som enbart bestått av ljud. Har även förstått att de ibland gjort tvärt om, skapat instrumentljud o repliker o tal, till scener som saknar.
    Senast redigerat av fuzzy den 2022-12-16 klockan 21:02.

  15. #15
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Som electro från göteborg och edm från dalarna ungefär, eller?

  16. #16
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    sent from my Doro8030

  17. #17
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tycker gränsen tangeras när man använder olika samplingsbib! För,att jag skall börja känna det inte är ok längre.

  18. #18
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Kanske är det redan som nån skrev här:

    https://www.facebook.com/groups/1626...8432152097043/

    ... att vi redan lyssnar på en del musik som är producerad med "deepfake" instrumentering o sång. Gissningsvis så är AI o machinelearning bra på att producera "receptmusik" med knorr, vilket jag tänker att det mesta på radion är. Det finns struktur o recept att utgå ifrån som kräver ett gediget hantverkskunnande att producera efter, för att uppnå framgång, sen är det bra att krydda anrättningen med någon form av avvikande surprise som får lyssnaren att vakna upp ur vardagens rutiner o halvslummer, fixar AI o machinelearning det? Kanske... skulle vara intressant att veta mer exakt var de är idag.

    Nån skrev i gruppen ovan att den här typen av musik redan är stort i Asien.

  19. #19
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har väntat på att J-M Jarre ska gå ut med att hela senaste albumet är ren ”AI”.

  20. #20
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har väntat på att J-M Jarre ska gå ut med att hela senaste albumet är ren ”AI”.
    Ja det hade varit logiskt. Allt svammel om "every sound is unique" kan han slänga i slasken. Har fortfarande inte orkat plöja hela skivan utan att byta till nåt annat.

  21. #21
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Låter som ett soundtrack till någon Steven Seagal-film! Lika äkta som hans hår typ.

  22. #22
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    DALL-E-ponken?

  23. #23
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kan lätt se det som att deep-fake har varit regel i musikvärlden de senaste många åren. Verkar som denna process ofta används: Välj ett mycket vanligt beat, välj några presets, låt en mjukvara välja några ackord tills du har nåt som precis nästan låter som nån annans förra hit, sjung in lite klassisk banal kärlekspoesi och platta ut med A.T./Melodyne.

    Jag tycker nog det blir mer äkta om datorn får göra jobbet "själv", åtminstone blir det mer intressant

  24. #24
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan lätt se det som att deep-fake har varit regel i musikvärlden de senaste många åren. Verkar som denna process ofta används: Välj ett mycket vanligt beat, välj några presets, låt en mjukvara välja några ackord tills du har nåt som precis nästan låter som nån annans förra hit, sjung in lite klassisk banal kärlekspoesi och platta ut med A.T./Melodyne.

    Jag tycker nog det blir mer äkta om datorn får göra jobbet "själv", åtminstone blir det mer intressant
    Det är svårt att generalisera och säga att deepfake-tekniker har varit regel i musikvärlden de senaste åren, eftersom det finns många olika sätt att skapa musik på och många olika genrer och stilar. Det finns säkert viss användning av tekniker som du beskriver, men det finns också många andra sätt att skapa musik på som inte involverar deepfake-tekniker.

    Det är också viktigt att påpeka att det finns olika syn på vad som är "äkta" musik och vad som är intressant. Vad som är äkta och intressant för en person kan vara helt annorlunda än vad som är äkta och intressant för en annan person. Alla har olika preferenser och smak, så det är viktigt att respektera varandras olika syn på musik.

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så är det såklart, men jag ger mig nog mer på begreppet "Deep fake(tm)" Tycker definitivt de metoder jag nämner är i deepfakespektrat. Så personligen tycker jag det är mer intressant att höra vad en AI skrivit "själv", än att höra någons nästa/förra nya 4-chord-autotune-hit. Och detta helt utan att eventuellt tycka att någon av dem är "bra", eller för den delen hindra någon från att använda de verktyg den vill i sitt skapande. Autogenererande konst har väl funnits i åtminstone 100 år, så idén är inget nytt på något sätt.

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är också viktigt att påpeka att det finns olika syn på vad som är "äkta" musik och vad som är intressant. Vad som är äkta och intressant för en person kan vara helt annorlunda än vad som är äkta och intressant för en annan person. Alla har olika preferenser och smak, så det är viktigt att respektera varandras olika syn på musik.
    +100

  27. #27
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Definitionen på Deepfake är användandet av deepmachinelearning o AI i kombination. Output/resultatet är alltså en "fejkad" variant skapad av AI. Kan vara en Beatlesmedlem som går runt i en "dokumentär" o beter sig på ett sätt han aldrig gjort, eller säger saker som han aldrig sagt, etc.

    Men visst, deepfake kommer säkert snart att vara det nya äkta. Varitionerna är unika o oändliga, inget blir sig likt längre. Eller nått! Höhöhö....

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tycker nästan all musik är intressant. Ordet "äkta" (och därav även dess motsats "fake") känns lite tonårigt och har som sagts ingen riktig bäring om det blir diskussion annat än som våra subjektiva känslor. Och diskussion är viktigt och roligt

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Intressant och (varning) nördig intervju med Doug Castro från Neural DSP om hur de tänker och hittills jobbat med machine learning...


    https://youtu.be/-dJN3gNdF2s

  30. #30
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant och (varning) nördig intervju med Doug Castro från Neural DSP om hur de tänker och hittills jobbat med machine learning...


    https://youtu.be/-dJN3gNdF2s
    Intressant, ska jag kolla in!

  31. #31
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så är det såklart, men jag ger mig nog mer på begreppet "Deep fake(tm)" Tycker definitivt de metoder jag nämner är i deepfakespektrat. Så personligen tycker jag det är mer intressant att höra vad en AI skrivit "själv", än att höra någons nästa/förra nya 4-chord-autotune-hit. Och detta helt utan att eventuellt tycka att någon av dem är "bra", eller för den delen hindra någon från att använda de verktyg den vill i sitt skapande. Autogenererande konst har väl funnits i åtminstone 100 år, så idén är inget nytt på något sätt.
    Jag förstår vad du menar och kan hålla med om att deep fake-teknik och autogenererande konst har sina intressanta aspekter. Samtidigt tror jag att det är viktigt att tänka på de etiska implikationerna av dessa verktyg och se till att användningen av dem sker på ett ansvarsfullt sätt. Oavsett om man tycker att någon form av konst är bra eller inte, tror jag att det är viktigt att respektera andras val att använda olika verktyg och tekniker i sitt skapande.

  32. #32
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av fuzzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Definitionen på Deepfake är användandet av deepmachinelearning o AI i kombination. Output/resultatet är alltså en "fejkad" variant skapad av AI. Kan vara en Beatlesmedlem som går runt i en "dokumentär" o beter sig på ett sätt han aldrig gjort, eller säger saker som han aldrig sagt, etc.

    Men visst, deepfake kommer säkert snart att vara det nya äkta. Varitionerna är unika o oändliga, inget blir sig likt längre. Eller nått! Höhöhö....
    Jag tycker att deepfake-teknik har många intressanta möjligheter, men jag tror också att det är viktigt att tänka noga på hur vi använder den. Om den används på ett oansvarigt sätt kan det leda till desinformation och förvirring, vilket kan ha allvarliga konsekvenser. Samtidigt tror jag att deepfake-teknik också kan användas på många positiva sätt, till exempel för att skapa nya konstverk eller för att förbättra våra liv på olika sätt.

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    "Vi" är nog inte problemet när det kommer till att använda faktiskt deep-fake. Vem som helst med tillgång till ett verktyg kan använda det om den vill, men problem blir det väl inte förrän nån gör faktisk skada med tekniken.

    Det kommer visa sig om det faktiskt funkar lika bra att en enda gång köpa en mjukvara som kan generera material till företag att använda i t.ex. reklam, som att köpa in låt och video från människor i yrket varje gång det behövs. Vill folk köpa det saluförda oavsett, så lär det inte bli många mänskliga reklamtrudeluttkompositörer betalda framöver

    Vad gäller "popmusik" så visst kan en AI generera låtar, men bara låtar blir inte mycket till kontext. Ska de sälja AI-musik måste en artist uppfinnas, gärna med en viss stil och attityd, som kan bli lite etablerad i folks medvetande såpass att det blir nåt överhuvudtaget. Och vips måste ändå männsikor hjälpa den digitala AI-avataren att passa i den handsken, så i det långa loppet blir nog detta ett verktyg bland många. Folk kommer i slutändan ändå fortsätta gå på fiol, lära sig spela gitarr, sukta efter gamla magiska analoga kretsar och sånt. Sammanfattningsvis: jag är inte oroad (eller snarare inte mer oroad än jag redan var )

  34. #34
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror som du, att man måste extrahera noterna, komponera stycket och spela det igen. Eller bara låta den läsa in noterna från partituret, om vi talar klassisk musik.
    Ja, men man kan aldrig vara riktigt säker när det gäller AI Jag blev ju mäkta förvånad och skärrad av vad chatgpt klarar av, t ex. Vi lär stå inför en ny industriell revolution.

    OpenAI har även ett projekt som heter "MuseNet" som tycks jobba mer med MIDI-data. Det verkar mer musikaliskt intressant jämfört med sonogram-choppandet.

  35. #35
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, men man kan aldrig vara riktigt säker när det gäller AI Jag blev ju mäkta förvånad och skärrad av vad chatgpt klarar av, t ex. Vi lär stå inför en ny industriell revolution.

    OpenAI har även ett projekt som heter "MuseNet" som tycks jobba mer med MIDI-data. Det verkar mer musikaliskt intressant jämfört med sonogram-choppandet.
    ChatGPT svarar dig:

    Jag håller inte riktigt med om att vi aldrig kan vara riktigt säkra när det gäller AI. Det är sant att chatgpt och andra AI-system kan göra imponerande saker, men de är fortfarande begränsade av sin programmering och kan inte förutsätta eller agera på saker som inte är inbyggda i deras system. Därför tror jag inte att vi står inför en ny industriell revolution på samma sätt som vid den första industriella revolutionen, då människors arbetsförmågor ersattes av maskiner.

    MuseNet verkar definitivt mer musikaliskt intressant, och det är spännande att se vad man kan göra med MIDI-data och AI inom musikindustrin. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att AI är ett verktyg och inte kan ersätta mänsklig kreativitet och konstnärlig expression helt och hållet.

  36. #36
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ChatGPT svarar dig: [...]
    Det är tur att den har ett (alltmer?) positivt bias! Senast jag frågade så ansåg den t ex att det var sannolikt att AI kommer att leda till signifikant ökade ekonomiska klyftor. Jaja, det är en annan fråga...

  37. #37
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Eftersom musikskapande o framträdande är människors levebröd så kan ju en oreglerad utveckling som drivs av motivationen vinsintresse o makt mer än av ambitionen att anamma "deepfaketekniken" som ett kreativt verktyg bland många att nytjas av artister o kreatörer, naturligtvis få trista ekonomiska konsekvenser för väldigt många. Det är naturligtvis är ett steg i helt fel rikning, att göra kreativa människor överflödiga. Onekligen finns den risken.

    Annars så tänker jag att frågan om vad som är fejk respektive äkta inom musik, ur ett estetiskt perspektiv blir en mindre viktig fråga.

    Men...

    Däremot är frågan om fejk resp äkta inom video o röst onekligen ett reellt problem om något utges för att vara äkta i syfte att vilseleda o utöva makt. Tänk videomaterial i nyhetsförmedling, bevismaterial i brottsmål, reklam o marknadsföring, historieförfalskning, listan kan göras lång. När det gäller möjligheten att framställa den typen av fejkmaterial i syfte att vilseleda för att dra fördel av den andre partens oförmåga att upptäcka att den blir just lurad o vilseledd, i dessa fall blir frågan om tillförlitlighet gällande autencitet ingen liten sak.
    Senast redigerat av fuzzy den 2022-12-19 klockan 11:38.

  38. #38
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Owen Davey, är han helt igenom en Deepfake produkt, eller är han äkta vara?

    https://youtu.be/P0ulv5y7tFY

    Hur kan jag som tittare o lyssnare bedömma om han finns som fysisk person o är en osedvanligt begåvad ung man, eller om han rakt igenom fejk?

  39. #39
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Kraftwerk (alltså Raffe) borde skriva låtar om det här, och låta en AI medverka i låtarna med endast Schneiders och Bartos melodiska input.

  40. #40
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Han borde bygga en musikarbetarmaskin som fortsätter generera kraftwerkplattor av sig själv.

  41. #41
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han borde bygga en musikarbetarmaskin som fortsätter generera kraftwerkplattor av sig själv.
    Det också.
    I Computerwelt-anda.

  42. #42
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Det som är intressant med AI-genererad musik är ju att man inser att vi alla fungerar lite på samma sätt, vi lyssnar på en massa material inom en genre som vi gillar och sen kan vi skapa något eget inom samma genre genom att vi lånar lite lagom från olika ställen och lär oss de viktiga kännetecknen för genren. Ganska sällan lyckas vi tillföra något som kan ses som unikt.

  43. #43
    klonqs avatar
    Veteran
    Hörde på p3 där de lät en AI göra en låt som skall låta som Nirvana, det var ingen sång bara ljud som låter som sång samt instrument. Jag blev imponerad. Men jag är ingen nirvana fan, undrar va de skulle säga.

  44. #44
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som är intressant med AI-genererad musik är ju att man inser att vi alla fungerar lite på samma sätt, vi lyssnar på en massa material inom en genre som vi gillar och sen kan vi skapa något eget inom samma genre genom att vi lånar lite lagom från olika ställen och lär oss de viktiga kännetecknen för genren. Ganska sällan lyckas vi tillföra något som kan ses som unikt.
    Inte sällan uppstår banbrytande utveckling när någon med "fel" förkunskaper/referenser ger sig in för att skapa i ett "främande" fält, ex hårdrockare (shellback, max martin etc) som ger sig i kast med att skapa radiopop. Att bara referera till ett fält i sitt skapande tenderar att med tiden leda till att fältet utvecklas till en ekokammare. Vilket vissa kanske föredrar på flera plan i livet... tryggt o förutsägbart, etc. 99musik tenderar ju att vara rätt mycket ekokammare.

    Men jag gissar att AI även kan skapa utifrån premissen att expandera ett existerande fält, blanda lite snoop dog med nått helt annat, vad kommer ut från algoritmerna då? AI klarar nog rätt mycket skulle jag gissa.

  45. #45
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Det här är visst AI genererade "konst" /bilder förstår jag det som. Han gör även musik men det tror jag inte är AI.

    Petr Valék

  46. #46
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Ju mer jag tänkt efter desto mer tvivlar jag på att AI:n kommer åt de matematiska principerna för rytmik i ett arr. Kan den ens få ett ordentligt begrepp om accenter och icke-accenter, vilket är nödvändigt för att distribuera kontrarytmerna i ett arr på ett snyggt sätt (generativt)? Matematiken/logiken för att generera ett arr är förhållandevis enkel, men valen faller alltid tillbaka på smak - aka "känsla". Ännu svårare än med accenterna får den nog med att göra smakfulla val när det gäller utelämnandet av pulser hos kontrarytmer (-> subtil känsla av mystik/ease och att inte skriva lyssnaren på näsan). Vidare: att ytterligare beslöja arret genom att instrumenten växlar pulser med varandra.

    Nä.. detta bör vara betydligt lättare att göra med klassiska algoritmer och genom mänsklig smak.

  47. #47
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fuzzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är visst AI genererade "konst" /bilder förstår jag det som. Han gör även musik men det tror jag inte är AI.

    Petr Valék
    Precis han som "gjort" dom bilderna jag gjorde en tråd om:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...52#post3713352

  48. #48
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Såg Get Back på Disney+ för första gången idag. Ganska förtrollande kvalitet, 3D-djup och jag glömde rätt fort att en AI har brustvättat och rekonstruerat och skapat material för 16:9 ur tomma intet.

  49. #49
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nu skulle ju inte JAG kalla råmaterialet på 16mm för "tomma intet"

  50. #50
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu skulle ju inte JAG kalla råmaterialet på 16mm för "tomma intet"
    Nej jag vet inte hur illa råfilmen var iofs, eller ens vilken ratio. Bara hört det jämföras med sandpapper med dassiga färger

  51. #51
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran

  52. #52
    fiskpaj
    fiskpaj är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nu börjar det likna nåt! Mycket av det låter märkligt, men flera av exemplen är intressanta tycker jag. Skulle kunna användas redan nu som konst, låtidéer eller som bruksmusik.

  53. #53
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Usch, snacka om helvetesmaskin för musiker...

  54. #54
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fiskpaj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu börjar det likna nåt! Mycket av det låter märkligt, men flera av exemplen är intressanta tycker jag. Skulle kunna användas redan nu som konst, låtidéer eller som bruksmusik.
    Ja. Nog får jag idéer när jag lyssnar på en del av exemplen. Men som musikstucken är de inget vidare.
    Frågan är ju om det kommer att ändras i framtiden. Att det låter lofi, knäppt och experimentellt nu ser ju jag som något positivt men jag misstänker att målet är att slipa till detta så att det låter slickare än en hitskrivarverkstad.

  55. #55
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är svårt att generalisera och säga att deepfake-tekniker har varit regel i musikvärlden de senaste åren, eftersom det finns många olika sätt att skapa musik på och många olika genrer och stilar. Det finns säkert viss användning av tekniker som du beskriver, men det finns också många andra sätt att skapa musik på som inte involverar deepfake-tekniker.

    Det är också viktigt att påpeka att det finns olika syn på vad som är "äkta" musik och vad som är intressant. Vad som är äkta och intressant för en person kan vara helt annorlunda än vad som är äkta och intressant för en annan person. Alla har olika preferenser och smak, så det är viktigt att respektera varandras olika syn på musik.
    Det där lät väldigt likt någnting som mister chatGPT eller vad han heter skulle säga. No offense om du skrev det själv

  56. #56
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Den heter Egypt (från AI+gpt). Jag börjar samtalen med "hello Egypt" och den har inga invändningar

  57. #57
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Nog får jag idéer när jag lyssnar på en del av exemplen. Men som musikstucken är de inget vidare.
    Frågan är ju om det kommer att ändras i framtiden. Att det låter lofi, knäppt och experimentellt nu ser ju jag som något positivt men jag misstänker att målet är att slipa till detta så att det låter slickare än en hitskrivarverkstad.
    Jag tror personligen att detta säkert kommer att användas i budget-reklamfilmer och TV-serier och sånt. Borde oroa musikernas fiende Epidemic t ex.

    Utöver det tror jag att det är nyhetens behag i någon månad sen blir alla trötta på det. Ungefär som med AI-bilder ("kolla vad som hände när jag skrev in ”Donald Trump och en ko äter spaghetti i en rymdraket på stenåldern ”!"). Det var jättekul i en vecka. Jag känner redan en viss trötthet över all ointressant AI-musik som kommer att postas om inte sådär jättelång tid.

    ”Kolla, AI kan göra musik och det låter nästan som riktig musik!”

    Jaha.

    Om två år:
    ”Kolla, AI kan göra musik och det låter exakt som riktig musik!”

    Jaha.

    Jag vet inte, jag tycker det är väldigt ospännande ur ett skapande och konstnärligt perspektiv. Finns en diskussion där som är intressant iofs, vad som egentligen är hjärtat med konst osv, men det är kanske en annan tråd. Det som är kul är väl fascinationen över tekniken, men jag känner nästan att jag redan kommit över imponansfaktorn. Det känns helt rimligt att man idag kan få till AI-musik. Nästan så att jag tycker det är konstigt att man inte kommit längre.

    Det finns element i tekniken som jag tror kan implementeras i musikskapandet, som verktyg bland andra, men speciellt revolutionerande tycker jag inte att det blir.

    Som jag ser det så är AI-teknik spännande, men detta är kanske det minst spännande området när det gäller AI. Känns redigt trött och dött.

    Om jag har några förväntningar på denna teknik så är det nog en liten förhoppning om att det kan komma fram en bra diskussion om vad konst är och varför. Givetvis kommer någon att fråga nån AI-chat om svaret, men det är bara att ignorera.

  58. #58
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    För närvarande går väl de flesta "skapande" AI-metoder ut på att datorn får tugga igenom stora databaser av mänskligt skapat innehåll och sedan med - i och för sig ytterst imponerande - algoritmer och metoder kombinera ihop detta innehåll på nya sätt såsom en människa skulle gjort ungefär (*).

    Det krävs väl någon form av evolution för att AI verkligen skall skapa något genuint nytt?

    Föreställningen att människor enbart härmar varandra och kombinerar ihop vad andra tidigare gjort (som AI gör) på nya sätt motsägs av evolution. Förklaringen är att det är svårt att se att genuint nya saker skapas allteftersom då det går så långsamt och i så små steg, oftast.

    När en AI tagit ett patent eller fått ett Nobelpris (och det inte handlar om en reverserad deepfake, att människor hjälpt till) då är det dags att oroa sig på riktigt. Till dess är det mest ploj och automation av sådant som redan är mestadels förutsägbart.

    (*) det går ju alltid att addera lite ickemänsklig slump också, oavsett om man är AI eller människa.

  59. #59
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det krävs väl någon form av evolution för att AI verkligen skall skapa något genuint nytt?
    Nja. Dagens algoritmer kan göra syntes av olika koncept, kombinera dem på sätt man inte trodde var möjligt (på ett plausibelt sätt), och även ta ut svängarna om man vill. Den "evolution" du söker finns i forskningen kring arkitektur och parametrisering av nätverken och där händer det otroligt mycket varje år nu.

  60. #60
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    De kan gott använda AI till saker som assistans vid mixning och komposition etc. Men att AI ska göra musik från ax till limpa är väl bara kul för att det går. För vem ska det vara intressant förutom för epidemic osv? Om det inte finns en människa bakom som vill förmedla något blir det bara ljud.

Liknande ämnen

  1. Hur mkt bättre har DAWarna egentligen blivit?
    Av brynolf i forum Allmänt om musik
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2018-04-11, 11:17
  2. Kontakt 2 har kommit
    Av kalkis i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 15:49
  3. Cubase SX 3.01 har kommit...
    Av 12moons i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-17, 21:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •